Vraagje over flame mos

Hier kun je alles kwijt over aquariumplanten, mossen en algen.
karinD

Vraagje over flame mos

Bericht door karinD » 28 jun 2017, 11:59

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een mooi stuk flame mos gekregen. Ik heb het met visdraad op een stuk drakensteen gebonden en er kwam een prachtige volle bos uit.
Maar na een tijdje kwam het los van de steen. Dus ik een nieuwe pluk van het mos op de steen gebonden, weer met visdraad, en deze keer heb ik het veel vaker omwikkelt om te voorkomen dat het weer los zou komen.
Jammer genoeg kwam het mos wel weer omhoog, maar niet meer als zo'n prachtige volle bos. Het was een beetje een miezerige pluk die 10 cm omhoog kwam, het haalde het niet bij de vorige bos.
Maar nu laat het weer los. Ik haalde net de steen eruit en zag dat het mos onder de draad helemaal dood is en bezig is te vergaan.

Ik heb ook 2 stukken drakensteen met fissidens in mijn bak. Die zijn op dezelfde manier op de steen gebonden en dat zijn nu echt schitterende bollen geworden. Die blijven wel netjes zitten. Ik vermoed dat fissidens makkelijker vastgroeit dan flame mos, ik weet dat dat slecht hecht. Maar is dat de hele oorzaak?
Doe ik iets fout? Of is dit niet te voorkomen? Kan ik het beter op een andere manier op de steen bevestigen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Vraagje over flame mos

Bericht door Antoinette » 28 jun 2017, 12:32

Dit is niet te voorkomen, kijk maar eens in een bos, de bomen zijn mooi groen aan de bovenkant en eronder alleen maar kale takken. Oorzaak?: te weinig licht, het verstikt dus zichzelf, kwestie van regelmatig snoeien zou de job moeten klaren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Vraagje over flame mos

Bericht door jurn » 29 jun 2017, 22:48

de ietwat { veeeeel moeilijker dan velen denken} moet je deze mosjes bij weinig onderstroom van water
bedoel hiermee , te weinig ververs van water { stilstaand water bijna}
hierin gaan voedingen/vervuiling etc etc zitten ,met jou probleem tot gevolg { dood of terugval in groei }

beter is om deze mos te zien wapperen /wuivende blaadjes zeg maar , onder uitstroom zetten of meer stroming maken??
of iedere dag even met een scapers spaan even wapperen boven de mosjes die veel vuil of verontreinigingen opnemen

denk, dat je dan meer plezier weer zult beleven van deze mossoort , dan nu de ergernis op vergaan :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Vraagje over flame mos

Bericht door karinD » 01 jul 2017, 12:34

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het eerst eens proberen met regelmatig snoeien. Dat deed ik inderdaad niet. Verder zal ik elke week met schoonmaken even alle vuil eruit wapperen. Dat deed ik ongeveer 1x per maand.
Als dat niet genoeg werkt, zal ik kijken wat ik aan mijn stroming kan doen. Mijn filter staat op vol vermogen en een cm of 2 onder water. Niet alle planten bewegen inderdaad. Ik heb geen idee hoe ik meer stroming kan creëren en hoe ik weet dat ik niet te veel stroming krijg voor mijn corry's, die niet van al te veel stroming houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Planten, mossen en algen”