Welke alg en wat te doen?

Hier kun je alles kwijt over aquariumplanten, mossen en algen.
meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 13:50

Ik ben al een paar weken bezig met een explosie van alg(is het een vorm van baardalg?) in mijn gezelschapsaquarium met CR's. Het is dusdanig dat ze mijn mossen en planten dreigen te gaan overwoekeren. Waterwaarden zijn PH 6.2, GH 4, KH 0, Nitriet en Nitraat 0, Ammonium 0. Ik heb oa al de lichtduur aangepast(max 3 uur per dag aan), voerhoeveelheid verminderd en Neritina's en Clithon slakjes toegevoegd. De Clithon's waren vrij snel verdwenen(huisjes leeg) en de Neritina's zijn na een actieve start om de een of andere reden stilgevallen, liggen vrij snel op hun rug(blijf ze iedere maal weer goed leggen) en komen niet van hun plek af. Ze leven nog, maar zijn niet meer actief. Ik heb ze al bijgevoerd met oa komkommer, maar ook hier knapten ze niet van op. Ik heb wat vragen en internet al afgespeurd naar antwoorden, maar kom er niet goed uit. Wie weet kan iemand hier mij helpen. Ik voeg geen CO2 en plantenvoeding toe. Mijn CR's hebben nergens last van, maar voor het oog staat het niet echt fraai :knipoog

1) Herkent iemand de problemen met de Neritina's? Zou het kunnen liggen aan een (voor hun)te lage PH?
2) Co2 bij mijn CR's, wel of geen optie? Vind nogal wat voor en tegenstanders op het internet en wil niet het risico lopen mijn groep kwijt te raken
3) Is de Otocinclus bijv. een optie?

Alle suggesties zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 02 nov 2017, 14:12

Ik vind het aan de hand van de foto's moeilijk te zien om welke alg het gaat.
Misschien eens googlen op staghorn alg, lijkt het daar op?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 02 nov 2017, 14:40

Je zegt geen plantenvoeding toe te voegen en je nitraat staat op 0 en je belicht 3 uur per dag als ik het goed begrijp.

Planten hebben voeding nodig om te groeien en gezond te worden zodat algen geen vat krijgen, planten hebben ongeveer 8 uur licht nodig een nitraat van 10 a 20, Fosfaat van 1 a 2 verhouding het best op 10/1 met garnalen, daarnaast verlangen ze sporen elementen en Kalium. dus plantenvoeding toedienen waar dit inzit, algen met de hand verwijderen, licht naar 7 a 8 uur regelmatig wekelijks onderhoud en waterwissels van ongeveer 20% en je zal de bak in een paar weken zien opknappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 15:10

denk eens om een oxidator bij te zetten in plaats van voeding toevoegen op plantjes

oxidators geven jou meer kans op alles , waar jij nu mee kampt .

zuurstofrijker water .
plantjes hebben meer kans om deze algen te weren .
beestjes in habitat ,hebben het beter .
meer kans op overlevenden bij eventuelle pompuitval

bij veel sponsoren kan je wel vinden wat de voordelen zijn of even op de beroemde google googlen .

das beter om direct met gevaarlijke waterplantengroeistofjes aan de haal te gaan { puur mijn ervaringen }

plantjes hebben stofjes nodig , gooi er eens catappa /walnoot/ moerbei /etc etc extra in , deze geven ook weer stofjes af op jou plantjes

slakken , veel slakken willen niet op houden bij zurig en veel slakken willen niet op harder watertjes

sommige slakken kunnen niet in een rechthoekig iets , sommige slakken of huisjes kunnen geen ,45 graden bocht nemen ,en vallen ze op de rug ,en je ziet het niet , weg slak :geschrokken

visjes ,

veel visjes eten deze soort van algjes niet ,je kunt er bepaalde soorten bijhouden om algen tegen te gaan
hierover zijn ook veel meningen , op houden van vis bij garnalen .
hier zwemmen ook algen eters in alle vormen , en zullen er vast een keertje 1 garnaaltje pikken uit de groepjes waar ze zitten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 nov 2017, 16:55

staat je bak bij een raam in de buurt ? dit kan ook zulke problemen veroorzaken. soms heb je zelf niet door, wat een licht er nog van buiten naar binnen komt + gaan in de avond ook de lichten aan in de woon kamer, staat er een lamp in de buurt van je bak ?
Heb je er nieuwe verlichting in gedaan, ook dan kan het gebeuren dat de alg zo gaat groeien, als je oude lamp minder sterk was en de nieuwe een stuk sterker.
ik zou in ieder geval alles schoon maken of er een paar garnalen in doen die algen eten, tjonge ben de naam kwijt, oja amano garnalen, heb ze ooit zelf gehad en zette geregeld de schoon maak ploeg in, en echt in 1 avond hadden ze met zijn zessen de hele bodem schoon gegeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 17:40

Tjee wat een hoop reacties al! Daar ben er erg blij mee! Ik ga eens alle suggesties nalopen, flink googelen en mijn strategie bepalen. Bedankt alvast voor alle reacties!
Angel schreef:QR_BBPOST Misschien eens googlen op staghorn alg, lijkt het daar op?
Die ken ik niet, zal er zo eens op googelen!
TonHageraats schreef:QR_BBPOST Je zegt geen plantenvoeding toe te voegen en je nitraat staat op 0 en je belicht 3 uur per dag als ik het goed begrijp.Planten hebben voeding nodig om te groeien en gezond te worden zodat algen geen vat krijgen, planten hebben ongeveer 8 uur licht nodig een nitraat van 10 a 20, Fosfaat van 1 a 2 verhouding het best op 10/1 met garnalen, daarnaast verlangen ze sporen elementen en Kalium. dus plantenvoeding toedienen waar dit inzit, algen met de hand verwijderen, licht naar 7 a 8 uur regelmatig wekelijks onderhoud en waterwissels van ongeveer 20% en je zal de bak in een paar weken zien opknappen.
Ja, ik ben teruggegaan naar minimale belichting en minimaliseren van voer om de algengroei in ieder geval af te remmen. Ik ben wat huiverig voor plantenvoeding bij mijn CR's en wil het eigenlijk het liefst op een zo natuurlijk mogelijke manier zien op te lossen, vandaar de toevoeging van de Neritina's na er hier op het forum positieve ervaringen te hebben gelezen. Gelukkig heb ik het probleem alleen in mijn gezelschapsbak en niet in de kweekbakjes
jurn schreef:QR_BBPOST denk eens om een oxidator bij te zetten in plaats van voeding toevoegen op plantjes oxidators geven jou meer kans op alles , waar jij nu mee kampt .
Ik heb er een oxydator in staan, plus veel waterbubbels door inspuiting van water van bovenaf.
jurn schreef:QR_BBPOST plantjes hebben stofjes nodig , gooi er eens catappa /walnoot/ moerbei /etc etc extra in , deze geven ook weer stofjes af op jou plantjes
Ik heb standaard catappa , eiken en vijgenblad in mijn bakjes, evenanals de elzenproppen
jurn schreef:QR_BBPOST slakken , veel slakken willen niet op houden bij zurig en veel slakken willen niet op harder watertjes
Ik vrees idd dat dat geld voor de Neritina's!
jurn schreef:QR_BBPOST hier zwemmen ook algen eters in alle vormen , en zullen er vast een keertje 1 garnaaltje pikken uit de groepjes waar ze zitten
Mijn gedachten gingen richting de Otocinclus, maar dat is meer voor onderhoud denk ik zo als het ergste probleem ondervangen is
Bindi schreef:QR_BBPOST staat je bak bij een raam in de buurt ?
Nee, hij staat halverweg mijn huiskamer, ongeveer 4 meter bij het raam vandaan, zonlicht kan er zeker niet komen, daarnaast heb ik altijd vitrage dicht ivm oogafwijking van mijn man, hij kan niet tegen teveel direct licht

.
Bindi schreef:QR_BBPOST ik zou in ieder geval alles schoon maken of er een paar garnalen in doen die algen eten, tjonge ben de naam kwijt, oja amano garnalen, heb ze ooit zelf gehad en zette geregeld de schoon maak ploeg in, en echt in 1 avond hadden ze met zijn zessen de hele bodem schoon gegeten.
Ook die ken ik niet, maar ga er eens op googelen. Deze heb ik volgens mij nog nooit bij een dierenzaak gezien. Maar zijn mss wel op een andere wijze te bestellen. Als ze ook tegen deze waterwaarden kunnen mss wel een goed alternatief!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 17:48

Bindi schreef:QR_BBPOST amano garnalen
:schateren :schateren :schateren Oh Japonica's, jaaa die ken ik wel hihihi
Zal even hun eisen voor water nakijken, dan is dat zeker een optie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 18:34

hoeveel liter water bezit deze aquarium ,om oxidator tot behoren te krijgen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 02 nov 2017, 19:24

Wat overigens heel goed werkt is waterstofperoxide kopen €1,10 per 10 ml, hetzelfde als wat in de oxidator zit alleen 3%
In een injectiespuitje zuigen en de alg rechtstreeks injecteren met waterstofperoxide.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 nov 2017, 19:28

Huh is dat niet onwijs giftig voor je garnalen dan ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 19:29

jurn schreef:QR_BBPOST hoeveel liter water bezit deze aquarium ,om oxidator tot behoren te krijgen ?

Het is een Rio 125, met een Söchting oxydator medium(ivm alle toebehoren voedingsbodem, hout, stenen ben ik uitgegaan van een waterhoeveelheid rond de 100 liter)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 19:30

jackal_ut schreef:QR_BBPOST Wat overigens heel goed werkt is waterstofperoxide kopen €1,10 per 10 ml, hetzelfde als wat in de oxidator zit alleen 3%
In een injectiespuitje zuigen en de alg rechtstreeks injecteren met waterstofperoxide.
Pffttt is dat niet gevaarlijk, dat vind ik best eng eigenlijk. Gaat dat goed met de garnalen dan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 19:54

dus ietwat onder de limiet misschien

mocht je 6% toevoegen door deze oxidator , kan je een extra steentje toevoegen in deze tankje ,deze zal ietwat meer zuurstof op jullie rio 125 brengen
zit je op lagere vloeistof van 4.9 dan naar 6% overstappen ,en geen extra steentje gebruiken .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 20:22

jurn schreef:QR_BBPOST dus ietwat onder de limiet misschien

mocht je 6% toevoegen door deze oxidator , kan je een extra steentje toevoegen in deze tankje ,deze zal ietwat meer zuurstof op jullie rio 125 brengen
zit je op lagere vloeistof van 4.9 dan naar 6% overstappen ,en geen extra steentje gebruiken .
Ik heb van die grote flessen met 6%. Maar ik heb nog wat mini oxydatortjes liggen voor mijn kweekbakjes waar nog geen garnalen inzitten, dus kan daar wel een steentje van pakken. Neem tenminste aan dat het steentje niet uitmaakt per type oxydator. Dat is een tip die ik per direct kan toepassen dus regel het meteen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 02 nov 2017, 21:08

meestertje schreef:QR_BBPOST
jackal_ut schreef:QR_BBPOST Wat overigens heel goed werkt is waterstofperoxide kopen €1,10 per 10 ml, hetzelfde als wat in de oxidator zit alleen 3%
Pffttt is dat niet gevaarlijk, dat vind ik best eng eigenlijk. Gaat dat goed met de garnalen dan?
Je zegt dat het een 125 liter aquarium is, dus de kans dat er iets gebeurd is minimaal.
Het werkt absoluut super goed.
Overigens met 3 Oxidator s in je bak neem je denk ik meer risico.
De dosering waterstofperoxide 3% is 1ml op 5 liter water en dan rechtstreeks op je algen verdelen.
Je kan dit elke dag doen.
Uitgaande van 25 liter aan grond en inventaris houd je 100 liter over is 100:5=20ml waterstofperoxide per dag.
Dit werkt bij alle alg.

Een leuk weetje is dat sinds 2 jaar er in het open water in Nederland proeven gedaan worden met waterstofperoxide tegen blauwalg.
Ik gebruik deze methode al een jaar of 25 en heb het ooit van een oude rot in het vak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 21:10

jurn schreef:QR_BBPOST dus ietwat onder de limiet misschien

Ik heb van die grote flessen met 6%. Maar ik heb nog wat mini oxydatortjes liggen voor mijn kweekbakjes waar nog geen garnalen inzitten, dus kan daar wel een steentje van pakken. Neem tenminste aan dat het steentje niet uitmaakt per type oxydator. Dat is een tip die ik per direct kan toepassen dus regel het meteen!
dat is beter voor je habitat ,dan plantenvoedingen toevoegen met mogelijke rare uitval .
je kunt er eventueel een mini bijzetten om probleem op te lossen .maar heb je daar straks probleem 2 :pech

zit nu te googlen met tip van jackal-ut , heb vaker deze tip gehoord op gebruiken bij plantenbakken ,maar of dit goed is bij hobby garnaal ???? ben zoekende :hihi :hihi

@ jackat -ut ,zie nergens 3 oxidators in bak , 3 steentjes{katalysator} die deze oplossen kan geen kwaad ,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 21:40

heb de tip van jackal even bekeken op vele leesstofjes

kan nergens vinden of dit toegepast kan worden op bestaande garnalen bakken of bakjes

lees wel veel op goeie resultaten bij veel vissen bestanden en planten bakken
en dat er inderdaad mee gespeeld word bij blaauwalgen ,
vind dit een zeer nuttige tip van jackal-ut , maar of het de garnalen aantast ?????????? geen idee

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 02 nov 2017, 22:02

Ik heb het al jaren voor je uitgetest @Jurn en is garnaal proef.
Je moet je wel aan de dosering houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 22:06

okee, kan jij dan enige uitleg neerzeten over hoe te handelen bij deze gebruik .
denk dat velen hier dan wel oren naar hebben ,bij zien en uitroeien van deze rotalgen :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 02 nov 2017, 22:11

Heb ik hierboven al gedaan toch @jurn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 02 nov 2017, 22:39

jackal_ut schreef:QR_BBPOST

deze kleine uitleg ??
ietwat meer op hoe en wat , zal iets beter wezen

zit er op dat injecteren een naald die ikke dan moet drukken in een baan of addertje ??? :hihi :hihi
of een wolkje zonder naald rondom deze alg creeeren ??

veel lezers snappen het vaak nie ,daarom graag enige betere uitleg op hoe pak ik deze algjes aan , bij niet gebruiken van co2 { heeeeeee dat rijmt bijna :hahah }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 02 nov 2017, 22:52

jurn schreef:QR_BBPOST
jackal_ut schreef:QR_BBPOST

deze kleine uitleg ??
ietwat meer op hoe en wat , zal iets beter wezen

zit er op dat injecteren een naald die ikke dan moet drukken in een baan of addertje ??? :hihi :hihi
of een wolkje zonder naald rondom deze alg creeeren ??

veel lezers snappen het vaak nie ,daarom graag enige betere uitleg op hoe pak ik deze algjes aan , bij niet gebruiken van co2 { heeeeeee dat rijmt bijna :hahah }
Zeker een interessante dan, maar wat als, zoals bij mij, de alg werkelijk overal zit, hout, planten en mossen, achterwand... Bespuit je dan telkens een stukje en ga je van lieverlee het hele aquarium door?

Ik heb trouwens nu een oxydator steentje extra (uit een oxydator mini) toegevoegd aan de al in het aquarium staande oxydator. Hou het dus bij 1 oxydator maar dan met 2 steentjes er in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 03 nov 2017, 06:43

De eerste lijkt op staghorn en de andere draadalg.
Hier de hele bak vol gehad .
Heb het licht een aantal dagen uit gedaan.en ook flink terug gedraaid qua sterkte na die tijd .
Ook een halve hoeveelheid dagelijkse plantenvoeding en de helft van de voorgeschreven easycarbo toegevoegd.
Ook veel meer ververst wekelijks.
Zo ben ik er vanaf gekomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 03 nov 2017, 08:00

Zelf ben ik een beetje huiverig voor carbo met garnalen door het werkzame bestanddeel van Gluteraldehyde erin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 03 nov 2017, 08:11

Ik heb trouwens nu een oxydator steentje extra (uit een oxydator mini) toegevoegd aan de al in het aquarium staande oxydator. Hou het dus bij 1 oxydator maar dan met 2 steentjes er in.[/quote]

wat lees ikke nu , had jij maar 1 steentje in deze oxidator dan, hier horen er 2 standaard geleverd bij te zitten ??

dan heb je zwz altijd te weinig toevoer gehad op zuurstofrijkwater met co2 ,en is denk ik jou probleem met 3 week opgelost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 04 nov 2017, 16:44

jurn schreef:QR_BBPOST Ik heb trouwens nu een oxydator steentje extra (uit een oxydator mini) toegevoegd aan de al in het aquarium staande oxydator. Hou het dus bij 1 oxydator maar dan met 2 steentjes er in.
wat lees ikke nu , had jij maar 1 steentje in deze oxidator dan, hier horen er 2 standaard geleverd bij te zitten ??

dan heb je zwz altijd te weinig toevoer gehad op zuurstofrijkwater met co2 ,en is denk ik jou probleem met 3 week opgelost[/quote]

Oh? Dat wist ik niet, maar er zat er maar 1 bij! Dat zou wel erg mooi zijn dat daardoor het probleem opgelost zou zijn!!
Ik zie trouwens nu al een vermindering van de algen op het hout, dus de effecten worden al zichtbaar!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 04 nov 2017, 20:40

jurn schreef:QR_BBPOST Ik heb trouwens nu een oxydator steentje extra (uit een oxydator mini) toegevoegd aan de al in het aquarium staande oxydator. Hou het dus bij 1 oxydator maar dan met 2 steentjes er in.

dan heb je zwz altijd te weinig toevoer gehad op zuurstofrijkwater met co2 ,en is denk ik jou probleem met 3 week opgelost
weet haast wel 99% dat jij straks van probleem alg bent verlost . en dat door fff te posten bij GEK :tapup :tapup

Oh? Dat wist ik niet, maar er zat er maar 1 bij! Dat zou wel erg mooi zijn dat daardoor het probleem opgelost zou zijn!!
Ik zie trouwens nu al een vermindering van de algen op het hout, dus de effecten worden al zichtbaar![/quote]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 04 nov 2017, 22:47

jurn schreef:QR_BBPOST

weet haast wel 99% dat jij straks van probleem alg bent verlost . en dat door fff te posten bij GEK :tapup :tapup

Ik zie trouwens nu al een vermindering van de algen op het hout, dus de effecten worden al zichtbaar!
[/quote]

Ik ben hier nu al een paar keer zo geholpen dat ik weet dat ik hier zijn moet :blij . Top dat de oplossing zo simpel was!
Wie weet wie we allemaal tegen komen bij Vivarium, leuk om daar lekker rond te kijken, heb er zin in!

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!
Groeten Astrid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 08 nov 2017, 11:23

@ meestertje ,

zijn de eerste algjes al verdwenen .?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

meestertje

Bericht door meestertje » 17 nov 2017, 01:26

jurn schreef:QR_BBPOST @ meestertje ,

zijn de eerste algjes al verdwenen .?
Het gaat zeker de goede kant op! Het ergste leed is geleden, er zijn nog wat plantjes waar het wat hardnekkig tussen blijft zitten, ben al heel voorzichtig met een pincet aan de gang geweest. Op het hout vermindert het zichtbaar, het is nog niet geheel weg, maar het ergste is voorbij. En dat dus door een oxydatorsteentje te weinig :hihi . Vanavond mijn nog lege kweekbakjes nagelopen, waarden getest(staan al ruim 2 maanden in te draaien dus die waren top!). Op naar Vivarium :dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 17 nov 2017, 08:27

mooi zo . :perfect .

probeer de lampjes eens een weekje uit te laten :idea { en af en toe even aan bij loeren :hihi }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 nov 2017, 17:48

Dat is een mooi bericht, dat de alg bijna verdwenen is :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML: