Experiment met lotus en andere zaaigoed

Hier kun je alles kwijt over aquariumplanten, mossen en algen.
JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 03 apr 2018, 16:15

Naar aanleiding van een vraag van mij in het andere topic over zaaien van waterplanten, nodigde Bindi uit om mijn ervaringen met het opkweken van Lotus uit pitten te delen.

Dit is voor de eerste keer dat ik mij aan waterplanten waag en dus ook aan de Lotus en ik word dus door 0,0 aan kennis op dit gebied gehinderd. Wat ik weet, heb ik via Google (een goede vriend) verzameld. De reden is dat we sinds kort een bakje hebben en ik nog wat beplanting wou hebben voor dit bakje en ik op zolder nog een ander klein bakje heb staan (eerder gebruikt als terrarium voor een Anolis maar ook geschikt als aquarium zuiltje). Daarnaast is het mijn gewoonte in het voorjaar met de kinderen wat zaaigoed voor Paprika en Bonen etc op te zetten. Dit jaar komt daar dus Lotus en andere waterplanten bij.

Nadat de Lotus pitten uit China (idd via die ene site) binnen waren gekomen datgene gedaan wat ik moest doen. Een appelmoes pot schoongemaakt en vervolgens goed afgespoeld met warmwater (zodat er zeker geen zeepresten etc meer aanwezig zouden zijn. Dit omdat ik heb begrepen dat de Lotus gevoelig is voor Chloor en andere chemicaliën). Daarna de pit "beschadigen" totdat er wit vruchtvlees te zien zou zijn. Dit zou kunnen door te schuren of met een mesje de pit te bewerken. Nou niet dus :schateren ! Ik heb er een ijzerzaagje voor gebruikt. Knoeper en knoeper hard. Of dit iets zegt over de kwaliteit van de pitten weet ik niet, maar alle drie de pitten moest ik zo te lijf en dat is voor een longpatiënt een aardige opgave.

Vervolgens de pitten in de pot gedaan, gevuld met lauw water en vervolgens in de vensterbank gezet op het zuiden. Daarna iedere dag 2 keer het water verwisseld met schoon lauw water. Het zou volgens Google ongeveer een dag of 2 á 3/4 kunnen duren voordat er een begin van kiemen te zien zou zijn. Dat klopt gisteren 2-de paasdag was daar de 1-ste kiem. De andere 2 pitten laten nog weinig zien maar die geef ik nog even de tijd.

Zal straks ook enkele foto's toevoegen.

Zal jullie op die wijze in de komende periode zo stap voor stap meenemen. Wat het wordt is ook voor mij een verrassing maar het wordt in ieder geval leuk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 03 apr 2018, 16:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 apr 2018, 16:23

:prachtig Hartstikke leuk geschreven en zeer interessant om te gaan volgen.
En wat een leuke foto,s heb je er gelijk bij gedaan :vrolijk
Wat een klus is dat he. ik kweekte jaren geleden bonsai boompjes, moet ik ook de zaden schuren pfffff, zijn nog niet eens uitgekomen ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 03 apr 2018, 16:39

Bedankt. Vooral het zagen was lastig voor mij en uitkijken voor de vingers want groot zijn die pitten niet. Doordat ze rond glad en hard zijn had de zaag ook niet direct grip. Dus anderen houdt daar rekening mee (vooral voor de kids en het tafelblad).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 03 apr 2018, 17:35

Dat is nog best een lastige klus dan, ben heel benieuwd of de rest ook nog gaat kiemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Danny van Eldik
Moderator
Moderator

Bericht door Danny van Eldik » 03 apr 2018, 20:56

Zijn dat lotuszaden ja? Lijken wel eikels :schateren
Leuk dat je ons dit laat zien! Begrijp ik goed dat je deze planten kweekt voor in je garnalenbak?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 03 apr 2018, 21:12

Deze niet direct. Maar mogelijk wel als het idd een klein blijvende variant is. Anders evt voor in tafel/vensterbank.

Een volgend project is met zaad dat ik wel voor dat doel heb aangeschaft. Daarvoor nu bestelling gedaan voor fijnkorrelig pH verlagende bodembedekking. Dit wil ik dan in petri schaaltjes zaaien. Zodat ik die makkelijk kan opkweken en uitzetten. Schaaltjes doorsnede 35 mm cq 60mm met een hoogte van 15 mm. Daarnaast nog optie voor "kelkjes" met zuignap van doorsnede +/- 40mm diepte 30 mm voor tegen zijwand of achterwand. Maar dat is pas over 3 of 4 weken aan de beurt.

Nu eerst de Lotus zover zien te krijgen dat deze echt aanslaat. Heb begrepen dat deze evt los in schaal is te houden of met minimale bodembedekking. Als er dan maar wel genoeg voedingsstoffen in het water zitten.

Gezien mijn ervaring van 0,0 dus echt een probeersel waar ik met Google aan ben begonnen. Als er tips of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 03 apr 2018, 21:26

mooi projectje, ik denk alleen niet dat deze in het aquarium goed te houden zijn daar ze heel groot worden.
het is niet de rode en groene tijgerlotus zoals wij ze kennen uit de aquariumwinkels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 03 apr 2018, 22:13

Nee dat zal idd kloppen. Welke soort het precies is weet ik zo ook niet. Wat ik wel begreep (mij wellicht wijs heb laten maken :engel ) is dat het een kleiner blijft jvende variant is.

Uit ervaring weet ik wel dat bijv Paprika al is het de normale consumptie variant over gaat tot dwergvrucht vorming. Dit doordat de wortelzetting in de pot onvoldoende de ruimte krijgt. Plant blijft daardoor kleiner (vensterbank model) en geeft kleinere vruchten (+/- 33% van normale omvang) die prima te eten zijn. Doe dit al aantal jaren met Paprikazaad in appelmoes potten (idd daar heb ik iets mee :blij ), geeft leuke reacties en het is gewoon normaal Paprikazaad niets bijzonders. Dit kan ook met bijv Komkommer.

Het is dan ook wellicht mogelijk met Lotus en daar is het dus een leuk experiment voor. Leuk voor de kids (natuurlijk vooral :knipoog en zorgt ervoor dat ik geen kattenkwaad uithaal). Ik ben benieuwd dat het überhaupt al kiemt ben ik blij om, het is dus levensvatbaar. De rest zien we vanzelf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 03 apr 2018, 22:22

:thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 04 apr 2018, 11:09

Ik vind het een heel leuk experiment. heb dit soort dingen zelf ook gedaan, kocht allerlij vruchten en probeerde er een plant uit te kweken oa sinasappel boompje enz
en toen had ik nog geen kindertjes, was zelf gek op dit soort dingen :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 04 apr 2018, 12:55

Het is idd ook erg leuk om te doen.

Even een korte update pit 2 laat ook spruit zien. Aan de kant die ik niet geopend had :tonguitsteken . Dus die kant ook maar verder geopend. Dit ook bij andere pit gedaan.

Verkoper gevraagd naar de Latijnse/lokale naam, om volledig te zijn. Ook gevraagd om aanvullende tips en hoe dwerggroei te bevolking zodat plaatsing in aquarium optie wordt.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 04 apr 2018, 13:38

Nou ja zeg, zit je al je best te doen om een opening te maken, gaat de pit gewoon zijn eigen gangetje :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 04 apr 2018, 13:44

Yep zo zie je maar weer de natuur heeft zijn eigen regels en doet wat ie wil. Mooi toch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 04 apr 2018, 14:05

zeker weten, ik heb al jaren orchideeen en zelfs deze planten verrassen mij nog wel eens :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 08 apr 2018, 20:16

Even korte update de Lotus gaat netjes zo lijkt het. Van de 3 pitten 2 gekiemd en zich ontwikkelent. Qua info uit China zou het moeten lukken om ze kleiner te houden door ze niet uit te planten in modder etc. Dus maar zien hoe ver we komen.

Van de week de zaden beginnen. Eerst 24 HR in lauw water daarna 72 HR in koud water. Vervolgens uitzaaien in potaarde (nat) plastic afdekken. Na een maand zou er resultaten moeten zijn. Dit is het advies van de leverancier. Als het eea vorm krijg zal ik foto's delen.
Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 08 apr 2018, 21:12

Dit is echt super leuk :five
Wat groeien ze snel zeg, hoe groot zijn ze nu ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 09 apr 2018, 08:38

Die groeien goed, leuk om te Zien! :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 09 apr 2018, 10:39

De spruiten zijn nu ongeveer tussen de 10 en 15 cm lang. In de komende week denk ik dat de eerste bladeren zich zullen vormen. Alvast een klein beetje aquarium planten voeding toegevoegd. Als er zich bladeren hebben gevormd, dan hoef ik niet meer 2 maal daags het water te vervangen. Dan kan met 2 maal in de week volstaan worden, naar ik heb begrepen en dan wordt het noodzakelijker om regelmatig (1*week) aquarium planten voeding toe te voegen. Maar dat zijn dan druppels want de vaas/schaal waarin ze komen is niet groot. In het aquarium zal het waarschijnlijk nog geen eens nodig zijn. Vooral helder zonder chloor is van belang voor de Lotus (maar er zijn meer aquariumbewoners die deze voorkeur hebben).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 apr 2018, 12:32

Ze zien er erg mooi uit en ik ben dan ook erg benieuwd of ze het ook echt gaan doen in het aquarium :vrolijk :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 10 apr 2018, 15:03

Vandaag zaden uit China van een plantje (bodembedekker) dat ze Big Leaf noemen gezaaid. De zaadjes op een laag van Akadama fijne korrel gezaaid. Met een goede week zou het moeten kiemen. Staat een dun laagje water op. Ben benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2018, 15:57

Dat is ook erg leuk :thumbsup zie de zaden zitten in de potten, moest wel goed kijken :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 10 apr 2018, 16:29

Het is idd fijn spul. Maar het is alleen maar het "sausbakjes". De andere potjes op de laatste foto zijn Zonnebloem (in de rietdoos) en Koffieplant.(in het cocospotje).

1 zakje zou voldoende moeten zijn voor een bodem van 30 bij 30 cm. (900 vierkante cm) en dit is +/- 20 vierkante centimeter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2018, 16:40

Weet je wat een leuk plantje is voor je kinderen. Kruidje roer mij niet, die verbaasde gezichten als het plantje beweegt bij aanraking :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 10 apr 2018, 17:04

Ok zal er eens naar kijken of ik het tegen kom, bedankt voor de tip. :blij

Heb wel ook Venuszaadjes ("vleesetende plant"/vliegenvanger) in aantocht. Zal nog uitdaging worden. Is kritisch op grond en water. Zal arm zuur grondmengsel moeten maken en regenwater opvangen worden naar ik heb begrepen. :pech

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2018, 20:30

Als je op mijn orchideeen forum kijkt, zie je bij overige planten aardig wat info over vleesetende planten.
Ze hebben in ieder geval turf nodig als bodem, dit is van zich zelf zuur.je kunt ook aquarium water gebruiken, Is mij ooit eens verteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 10 apr 2018, 20:46

Bedankt voor de tip. Ga zeker kijken. Op zich begrijp ik de gedachte van het aquariumwater. Maar regenwater is echt schoon van voedingsstoffen en dat is bij aquariumwater wellicht minder het geval. Afhankelijk van het soort vissen de hoeveelheid en de mate van de werking van het filter. Is mijn gedachte, maar heb op dit gebied feitelijk geen ervaring. Want ik kom pas kijken. Hoor graag de reacties van mensen met meer ervaring op dit vlak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2018, 20:53

Op mijn forum zit iemand die heel veel ervaring heeft. je kunt het aan haar vragen, zul je wel lid moeten worden :hihi :knipoog
Zijn allemaal planten gekken daar :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 10 apr 2018, 21:01

Is het besmettelijk? :schrik Die extra pillen kunnen er nog wel bij. Mijn eigen risico voor dit jaar was begin Maart toch al verdampt :alien
Bedankt voor handreiking.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2018, 21:11

:schateren Ja plantjes Gekken zijn er echt ook. Ik ben de grootste Planten gek, heb ze al vanaf mijn 13e. Orchideeen dan he. en ook vlees eters.
Anitaz is degene die alles van vlees etende planten weet op orchideeen forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 apr 2018, 12:15

Hoe gaat het met de zaden ?
Ik weet het je foto,s zijn weg, dit ligt niet aan het forum, nieuw geplaatste foto,s zijn weer gewoon te zien :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 12:59

Hallo Bindi,

De Lotus gaan goed. Zijn nu +/- 18 cm.

De andere zaden laten nog geen spruiten zien. Heb iets verkeerdsgedaan, ben te ongeduldig of ...... :pech . Heb deze nu opnieuw ingezet en de andere nog even laten staan. Geduld? :is goed

Jammer van de foto's. Maar heb ze nog wel dus mocht er belangstelling zijn, dan stuur ik ze opnieuw. :engel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 apr 2018, 13:11

Zo die zijn hard gegroeid, wist niet dat ze nu al een blad zouden hebben, ga je ze nog in een aquarium plaatsen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 15:34

Ja snel gaat het. Zo zijn ze klein en zo vliegen ze uit.

Voor 1 is de bestemming een siervaas, zit ie al in, op vensterbank. De ander gaat als het van de eigenaren (de kinderen dus) mag het aquarium in.

Heb nieuwe pitten alweer ingezet. Heb nog een oud aquarium 15 L hoog model. Waar dit ook mooi in uit kan komen.

Wat ik nog anders heb gedaan bij de opnieuw ingezaaide waterplanten is ze nu in potaarde gezaaid. Idee om ze vervolgens na opkweek naar phverlagende bodem te doen. Dit ipv zoals eerste poging rechtstreeks in pH verlagende bodem te planten. Eens zien of dit verschil maakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 apr 2018, 15:39

Ik ben benieuwd of dit inderdaad verschil maakt, maar ze zien er mooi uit hoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 16:31

Ja ik hoop dat het beter gaat. Want de zad n rechtstreeks in pH verlagende bodem laten nog geen 1 enkel kiempje zien. Dat verbaast mij wel eigenlijk. Hopelijk lukt het wel in potaarde.

Maar potaarde gebruiken in aquarium vind ik niet zo'n goed idee. Dus ben benieuwd hoe de stekken zich gaan houden als ik ze dan over ga zetten op het verlagende bodem. Maar goed eerst moet het zaad maar eens gaan kiemen. Over een dag of 7 hoop ik meer te kunnen melden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 17 apr 2018, 18:21

Zijn zeker groot geworden, vind ze wel leuk. Ben benieuwd hoe ze het in het aquarium gaan doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 19:01

Zal jullie op de hoogte houden. Zodra het erin zit zal ik foto plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 apr 2018, 20:40

:thumbsup :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 18 apr 2018, 15:03

Goede berichten en minder goede.

Het minder goede is dat van de tweede serie Lotuspitten er 2 het waarschijnlijk niet halen. Eerst begon er 1 te drijven en werd het vruchtvlees een witte stap. Eerst nog geprobeerd met het weghalen van de drap tot het harde vruchtvlees, om zo de pit alsnog tot kiemen te laten komen. Maar dat hielp eigenlijk niets, want binnen 24 HR was de situatie terug bij af.

Daarnaast begon pit 2 ook te drijven en ook hierbij werd het vruchtvlees een witte drap. Dus de 3-de gekiemde pit maar apart genomen. Want het lijkt erop dat er een soort van besmetting uit de 1-ste pit is voortgekomen. De 2 foute pitten hou ik nog wel in de pot om te kijken of er toch nog iets van terecht komt. Dit dan door vaak het water te verversen. Maar denk niet dat het wat wordt. Maar wellicht leer ik er nog iets van.

Wat ik dus wel weet is dat bij de volgende serie ik drijvende pitten direct verwijder en de overige pitten direct overzet in een schone pot. (Goed excuus om meer appelmoes te eten :engel ! Toch?).

Heb onderstaand foto's bijgevoegd.

Het goede nieuws is dat de waterplantenzaadjes op de Akadama bodem heel voorzichtig spruitjes laten zien. Maar liefst wel 2!! Dus er is hoop. Nu eens zien wat hetzelfde zaad op potgrond gaat doen en wanneer daar de eerste scheuten komen. Op de Akadama duurde het8 dagen op de vensterbank in de zon onder afdekking.
Foto bijgevoegd.

Tot zover de tussenstand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 apr 2018, 15:58

het lijken wel eieren, die blijven ook drijven als ze niet meer goed zijn, maar zo te lezen leer je steeds meer bij, en 2 zaden die opkomen is beter dan geen.
wat jammer he, schimmel bij de zaden, maar dat is ook niet raar hoor, je hebt natuurlijk altijd sporen op de zaden zitten, en door een grote luchtvochtigheid, zien ze hun kans schoon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 18 apr 2018, 21:24

Idd Bindi net als eieren die fout zijn drijven de pitten als deze niet koosjer zijn. Hopelijk is de derde nog niet aangetast. Tot nu toe lijkt ie goed.

De Lotus voor het aquarium heeft in overleg met de twee directeuren een plaatsje gekregen. Ben benieuwd hoe die zich nu gaat ontwikkelen.

Tijdens de foto's bekijken zag ik dat heel netjes het Lotus-effect van het blad is te zien. Het Lotus-effect is de eigenschap van het Lotusblad om vuil en water af te stoten. In de industriële wetenschap doet men van alles om dit effect na te bootsen. Bijvoorbeeld het creëren van laklagen voor auto's, zelfreinigende ramen :dansendebanaan om maar leuke toepassingen te noemen maar ook bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van stillere en effectievere torpedo's (wat ik weer minder vind gezien de toepassing en het effect) :verdrietig.

Dus ja zowaar hoogstaande techniek zomaar in ons aquarium. :blij . Moedernatuur blijft toch slimmer dan die eigenwijze mensen. De wereld is mooi gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 apr 2018, 21:31

:prachtig Dat ziet er echt leuk uit. word de lotus nu nog groter ? ivm hij het aquarium uit kan groeien :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 18 apr 2018, 21:56

Het ziet er idd leuk uit. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als de bloem er in komt.

Qua grootte moeten we het even afwachten. Als het klopt qua info van de leverancier, is het een exemplaar van een klein blijvende soort. We zien het vanzelf. Maar ik ga er vanuit dat het niet een exemplaar zal worden met van die bladeren waar je een baby op kan neerleggen. Als het wel zo één wordt, dan hebben we hier in het dorp een leuke attractie bij. :knipoog .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 apr 2018, 22:04

:schateren dat kan ik mij voorstellen, blad wat zo groot word als in Afrika op het water, of zeg ik nu het verkeerde land :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 20 apr 2018, 11:59

Even korte update mbt zaadjes.

Het gaat nu snel. Zowel op de Akadama als op de potgrond zijn nu meerdere spruiten te zien. Heb de indruk dat het op de potgrond sneller gaat.

De aangetaste Lotuspitten weggedaan, dat werd echt niks meer. De les is dus echt Lotuspitten die drijven wegdoen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 20 apr 2018, 12:32

volgens mij moet de lotusbol boven de grond blijven in het aquarium anders gaat hij rotten.
althans is dat bij de tijgerlotus wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 20 apr 2018, 13:01

Jackal_ut,

Bedankt voor de reactie. Zal het nazoeken. Zodra ik meer weet laat ik het weten. 2 weten meer dan 1. Dus alle reacties welkom. Daar leer ik (en welicht zij die meelezen) alleen maar van. En wordt het ook leuker van om het eea te delen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 apr 2018, 17:41

dat ene potje lijkt de akadama beschimmeld te zijn, is dat zo ?
Ik denk dat ze op potaarde meer voeding stoffen binnen krijgen dan op Akadama.
Ik dacht ook altijd dat ze boven de grond moesten, maar inderdaad het kan natuurlijk weer anders zijn met, welke je hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 20 apr 2018, 18:18

Bindi

Ik begrijp wat je bedoelt over de schimmel. (Ik neem aan dat je het kleine petrischaaltje bedoelt). Maar is het gelukkig niet. Wat je ziet is een wat vreemde reflectie. Ik heb daar rijkelijk zaad (bruin) gestrooid en deels wat grond over gedaan en goed nat gemaakt. Om zo een goede drassige ondergrond (Moerasidee) te krijgen.

Maar idd effect voeding in bodem icm hogere temperaturen van de laatste dagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Planten, mossen en algen”