Planten sterven

Hier kun je alles kwijt over aquariumplanten, mossen en algen.
Koek

Planten sterven

Bericht door Koek » 09 mei 2018, 22:17

Beste,

Ik ben een beetje hopeloos opzoek naar een oplossing voor 1 bak, waar ik toevallig alleen guppen in het zitten zonder garnalen.
Zie toegevoegde foto wat de situatie is waar sommige platen zich in bevinden. Ik heb best wel problemen gehad met deze bak, gelukkig draait hij nu qua waardes best ok!

Probleem is dat ik een zandbodem heb ( Zwart zand ) waar ik nog wel extra klei in heb gedaan voor de planten. Verder geef ik elke week de juiste hoeveelheid 'Profito' van Easy Life voor plantengroei. Ik heb verder geen dik beplant aquarium, dus vandaar dat het mij zo verbaast waarom dit niet wil lukken.
Ik kan ook niet goed vinden wat mijn plant nu mist of teveel heeft. Als ik op internet zoek kom ik uit op het volgende:

Dood gelig blad tussen de nerven M (mangaan) tekort
Zwart/bruin blad, plant gaat dood KH2PO4 (fosfaat) overschot
Gele vlekken tussen bladnerf, en bruine gebieden tegen de bladrand Mo (molybdeen) ( tekort

Het is een beetje alsof al het leven uit de plant gezogen is. Ik kan het niet zo goed omschrijven, maar in principe heb ik alleen nog een skelet over.
Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Planten sterven

Bericht door jackal_ut » 09 mei 2018, 22:52

hoelang heb je desbetreffende plant?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Koek

Planten sterven

Bericht door Koek » 09 mei 2018, 23:09

jackal_ut schreef:QR_BBPOST hoelang heb je desbetreffende plant?
Een week of 2, maar voorheen dit probleem ook al is gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Planten sterven

Bericht door Matts » 10 mei 2018, 00:30

Dit lijkt me een Echinodorus, een moerasplant. Deze planten worden emers, ofwel boven water geweekt.
Volgens mij is het afsterven van de oude bladeren dus compleet normaal, de plant schakelt over op de onderwatervorm.
De bladvorm van de nieuwe onderwater bladeren zal ook anders zijn, eerder grote meer langwerpige bladeren vermoed ik.

Moest het probleem ook nadien nog blijven bestaan, dan kan je misschien een root stickje in de buurt van de wortels steken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Planten sterven

Bericht door jackal_ut » 10 mei 2018, 07:40

Koek schreef:QR_BBPOST
jackal_ut schreef:QR_BBPOST hoelang heb je desbetreffende plant?
Een week of 2, maar voorheen dit probleem ook al is gehad.
dan is het wat matts zegt, de plant is een echinodorus en bovenwater gekweekt, het duurt even voordat de plant zichzelf omzet naar onderwater versie.
en soms gebeurd het ook gewoon niet en gaat hij dood.
het beste kan je de dode stukken afknippen.
het leuke is, de planten die bovenwater gekweekt zijn kunnen soms zo'n gedaante verandering ondergaan dat hij niet eens meer lijkt op degene die je gekocht hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Koek

Planten sterven

Bericht door Koek » 10 mei 2018, 10:29

Matts schreef:Dit lijkt me een Echinodorus, een moerasplant. Deze planten worden emers, ofwel boven water geweekt.
Volgens mij is het afsterven van de oude bladeren dus compleet normaal, de plant schakelt over op de onderwatervorm.
De bladvorm van de nieuwe onderwater bladeren zal ook anders zijn, eerder grote meer langwerpige bladeren vermoed ik.

Moest het probleem ook nadien nog blijven bestaan, dan kan je misschien een root stickje in de buurt van de wortels steken.
Ik hoop dat dat het is. Jammer dat hij nu zo ontzettend lelijk is geworden. Enig idee hoe lang het zou duren voor hij weer op deze grote is in de watervariant? Ik heb er namelijk 2 van in de bak staan die allebei momenteel hetzelfde probleem hebben.
Ik zal morgen even snoeien en dood blad afzuigen tijdens de waterwissel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Planten sterven

Bericht door Matts » 10 mei 2018, 14:05

Nee dat weet ik niet, jaren geleden dat ik nog zo'n plant heb gehad.
Zoveel mogelijk de afstervende bladeren verwijderen, zodat de plant energie in nieuwe bladeren kan steken.

Je kan de plant ook zo plaatsen dat de bladeren de bak uit groeien, indien je bak open is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Planten sterven

Bericht door jackal_ut » 10 mei 2018, 15:49

gaat wel een maandje overheen, jammer altijd dat je de info niet krijgt van de aquariumzaak, die weten het meestal niet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Planten sterven

Bericht door TonHageraats » 10 mei 2018, 16:21

Zo te zien is dit een Echinodorus bleheri - amazone zwaardplant, deze willen graag veel voeding bij de wortels hebben en wees daar niet te zuinig mee, zelf heb ik ze in mijn grote bak zitten en de planten worden makkelijk 60 cm hoog, zelf gebruik ik Osmocote bodem capsules daarvoor en 4 per plant per ongeveer half jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Planten, mossen en algen”