Plantenvoeding wel of niet?

Hier kun je alles kwijt over aquariumplanten, mossen en algen.
Yilleke

Bericht door Yilleke » 27 jan 2017, 11:08

Ergens las ik deze week dat als je een plantenbak wilt dat je dan geen garnalen moet houden want garnalen kunnen niet tegen plantenvoeding en dat heeft een plantenbak nodig. Nu gebruik ik al sinds ik garnalen heb easylife profito want ook ooit gelezen gaat deze wel goed met garnalen. Nooit gezien dat er na toevoeging verdacht veel gingen hemelen. Ik ben van mening ( dit is een gevoel en nergens op gebaseerd) dat een plantenbak juist goed voor de garnalen is. Het filtert het licht, zorgt voor beschutting, houdt de kringloop natuurlijk, kortom allemaal voordelen maar daar heb je wel de hulp van een beetje plantenvoeding bij nodig. Toen ik nog een gezelschapsbak had maakte ik gebruik van de EI-index, dit hield in wekelijks 50% verversen en plantenvoeding toevoegen, mijn vuurtjes deden het super in deze bak. Is plantenvoeding nu echt zo slecht voor garnalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 27 jan 2017, 14:30

Hangt helemaal van de voeding af. Bij sommige merken gaat het goed, andere absoluut niet. Vandaar de regel "niet doen".
Verder wil een plantenbak meestal extra CO2, terwijl garnalen graag een goede doorstroming willen en veel zuurstof. Dit bijt elkaar.
Daarnaast wordt in een plantenbak vaak een voedingsbodem gebruikt. Doordat een voedingsbodem een grote kans heeft op rotten (en dus nitrietvorming), wordt die ten zeerste afgeraden bij garnalen.

De combi van een plantenbak met een geschikte plantenvoeding, zonder voedingsbodem en Neocaridina's is de meest ideale.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 jan 2017, 09:56

gewoon fff weer die google ,googlen op bemesting voor aquarium , kom je alles in 1 tegen ,moet je deze giel z,n site even bekijken en lezen .

velen zullen denken jaja , {deed ik ook} . maar op advies { huhhhh ik en advies voor m,n beeske,s} neee de plantjes , deze plantenGEK die mij een tip wide geven >heeft zelf ook grote groepen garie,s
en heeft deze alleen voor funn ,en de planten op hoofdmenu ,,, net andersom als mij dus ,, en heeft mij 1 flesje alles in 1 gemaakt . en moet zeggen, ikke was me toch een bange ik ,
met een spuitje van 2ml en 5ml doseer ik nu weekelijks mijn habitats met zijn gemaakte wat die gielus ook verkoopt .en zie een verschil van me amehoela .en de beeske,s leven nog steeds
plantengek = weer een forum lid van hiero die vaak fff komt kletsen en kijken .

maar menings verschillen zullen en blijven toch bestaan , tis maar net wat jezelf wilt .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Menno S

Bericht door Menno S » 29 jan 2017, 15:22

Jammer dat de combinatie van plantenbak met garnalen zo stellig wordt afgewezen. Wat je zelf al aangeeft (EI bemesting + Neocaridina) werkt inderdaad heel goed.
Zelf maak ik gebruik van een grindbodem. Over voedingsbodems kan ik daarom niets zeggen.
Wel zou ik iedereen met een plantenbak durven aanraden om een paar garnalen te proberen (neocaridina dan), ze ruimen dood plantmateriaal perfect op!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 30 jan 2017, 16:34

Ook hier alleen maar grindbodems hoor. Toen ik mijn gezelschapsbak nog had zaten er in de top zeker 500 tot 1000 garnalen in en dan schat ik het denk ik nog laag in. Dit waren vuurtjes die zich nergens iets van aantrokken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Madeliefje

Bericht door Madeliefje » 24 apr 2017, 12:05

Maar wat zijn dan de garnaal veilige vloeibare plantenvoedingen die je eventueel kan toevoegen aan je garnalen bak?
Groetjes Amber

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rafke

Bericht door Rafke » 30 apr 2017, 13:13

ik gebruik easylife, niet alle planten worden er blij van maar de garnalen kunnen dit goed hebben en ik gebruik het niet elke week

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 24 dec 2017, 18:11

Madeliefje schreef:QR_BBPOST Maar wat zijn dan de garnaal veilige vloeibare plantenvoedingen die je eventueel kan toevoegen aan je garnalen bak?
Groetjes Amber
op vivarium stond iemand met planten/mossen voeding , volgens haar garnalen safe .gratis proefmonsters in flesje .{ heb ikke overgeslagen }
en verderop stond gielus , met alles in 1 . , ook deze man geeft garantie,s op garnalen safe .

deze kom je ook vaak tegen op andere forums of website,s als je wat zoekt op planten voedingen .

waar ik altijd moeite mee heb zijn de mooiere mosjes in groei te krijgen . zo krijg ik nooit die fissidens op osmose+mineraaltjes aan de praat .
en heb vaak een neiging om gielus zijn voeding voor plantjes en mosjes uit te proberen , maar bang voor uitval op bestand garnalen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 24 dec 2017, 18:39

Ik gebruik maar in 1 bak plantenvoeding.
Easycarbo en dagelijkse druppels van JBL.
Maar van elk maar de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
Het is een bak met neocaridina een paar wappertjes en wat visjes.
Voor de rest van de bakken helemaal niets aan plantenvoeding.
Daar doet de ph verlagende bodem het werk :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 24 dec 2017, 18:47

@ Erna ,
heb op vivarium 2 stenen met fissidens bij stand GEK gekocht .
deze in mijn 2 ingedraaide habitats op ph verlagende soil,s gezet
en zie ze niet groeien of mooi groen blijven , ikke snap er niks van :schamen :schamen .

heb er een oxidator in ,en steeds gaat mij deze fissi hemelen . terwijl de rest van mosjes aardig groeien .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 24 dec 2017, 20:45

jurn schreef:QR_BBPOST @ Erna ,
heb op vivarium 2 stenen met fissidens bij stand GEK gekocht .
deze in mijn 2 ingedraaide habitats op ph verlagende soil,s gezet
en zie ze niet groeien of mooi groen blijven , ikke snap er niks van :schamen :schamen .

heb er een oxidator in ,en steeds gaat mij deze fissi hemelen . terwijl de rest van mosjes aardig groeien .
Raar .
Hier groeit het de bakken uit :shit
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 24 dec 2017, 20:59

Hier groeit het wel maar niet zo mooi groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 16 jan 2018, 12:55

@Erna E gebruik jij plantenvoeding in je bakken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

garnalenpasta

Bericht door garnalenpasta » 24 jan 2018, 23:35

In het verleden heb ik altijd Profito gebruikt in de bakken waar mijn vuurgarnalen mini-japonica's in zaten. Ik wist toen destijds ook niet dat garnalen daar mogelijk gevoelig voor konden zijn. Had niet het idee dat het een nadelig effect had. Maar misschien dat vuurgarnalen en mini-japonica's sowieso minder gevoelig zijn?

Als je makkelijke planten neemt, dan kan je best een behoorlijke plantenbak hebben, zonder al te veel plantenvoeding te gebruiken. Veel moerasplanten halen hun voeding bovendien ook meer uit hun wortels,wat kleibollen rondom de wortels volstaat dan prima. Ik heb toch altijd behoorlijk wat planten in mijn bak gehad zonder het gebruik van CO2 of heel veel plantenvoeding. Maar ik kies dan ook bij voorkeur planten die makkelijk zijn.
Planten als Javamos groeien altijd wel is mijn ervaring, ook zonder plantenvoeding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 jan 2018, 10:50

Ik gebruik nooit planten voeding en mijn mossen groeien prima en de plantjes ook, moet wel zeggen dat ik ze er op uit zoek, ze moeten wel tegen de lage waarden kunnen :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 25 jan 2018, 11:36

Ik gebruik af en toe plantenvoeding, maar minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 25 jan 2018, 14:18

Gebruik in de grote plantenbak ( 100x40x50 ) Co2 en Flora Grow Plant Fertilizer van Colombo.
De garnalen in deze bak, (vuurtjes) doen het goed ondanks de vissen de kleine zeker wat oppeuzelen, hebben ze geen last van de waterwaardes en de hoeveelheid Co2.

In de garnalenbak gebruik ik niks kwa toevoegingen, en daar groeit het ook goed al moet ik zeggen dat daar wel makkelijke planten in staan.
Wil je in een garnalenbak ook moeilijke planten/mossen zal je idd. toevoegingen moeten doen....heb wel eens roodgekleurde of 'moeilijke' planten geprobeerd maar dat was zonder toevoegingen geen succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 05 feb 2018, 16:27

Ik heb het idee dat de Kikkerbeet bij mij niet aan zijn trekken kan komen en te weinig voedingstoffen krijgt. Ik heb ook dunbevolkte bakjes en gebruik geen plantenvoeding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Planten, mossen en algen”