Combi garnalen en endlerguppen

Welke dieren kun je samen met garnalen en kreeften houden, zijn jouw vissen een geschikte combinatie?
Yilleke

Bericht door Yilleke » 01 aug 2016, 17:13

Omdat de groep vuurtjes in mijn gezelschapsbak met molly's, platy's en guppen maar bleef groeien dacht ik dat mijn 30 liter garnalenbakken ook prima kon samen met endlerguppen. Mijn bevindingen? NIET DOEN!

Al mijn bakken heb ik na de indraaiperiode bevolkt met garnalen en nog jonge endlerguppen. Eerst ging het wel goed, in elke bak zwangere garnalen en af en toe zag ik een jonge garnaal. Op een gegeven moment zag ik geen baby's meer en de mannen begonnen ook de overhand te nemen. Soms zag ik wel een dood vrouwtje liggen maar echt vaak is dat niet gebeurd. Een tijd geleden was ik de bakken aan het schoonmaken en zag ik hoe twee gupdames samen een hoogzwangere garnaal probeerden te verscheuren. Doordat ik me ermee bemoeide lieten ze gelukkig gelijk los, ik pakte gelijk een netje om de gupdames eruit te halen en dit duurde nog geen minuut maar inmiddels hadden ze de zwangere garnaal al voor de tweede keer te pakken. Ze hadden het duidelijk op haar eitjes voorzien. Onmiddelijk ben ik begonnen om alle bakken shrimp-only te maken. Dit was geen opzichzelfstaand geval want in mijn andere bak was geen enkel vrouwtje meer over, helaas ook geen baby's, alleen nog mannen. Inmiddels zijn we ruim een maand verder en dit is het resultaat:

Afbeelding

Dit zijn alleen babygarnalen. In deze bak met citroentjes zag ik geen enkele baby meer en werd de zwangere garnaal bijna verscheurd, ze is waarschijnlijk de moeder van deze wurmen.

Afbeelding
Tangerine tigers waarvan ik dacht dat ze niet goed kweekten op grind. Hier een groepje op een luchtfilter, kun je nagaan hoeveel er in de bak zitten. En de dames zijn inmiddels alweer zwanger.

Ik heb dit geschreven voor iedereen die denkt dat het wel kan. Garnalen en vissen is een slechte combi en juist in de 30 liter bakjes een hele beroerde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 02 aug 2016, 12:35

Dank voor deze bijdrage. En je hebt helemaal gelijk. :thumbsup
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jonette

Bericht door Jonette » 02 aug 2016, 13:05

Vroeger had ik Groene Babulties samen met Galaxy Rasbora's. Dat was een ramp! Sindsdien, heb ik geleerd via diverse forums, dat de Galaxies berucht zijn voor het stelen van eieren en/of eten van garnalen. Maar ik heb jaren lang Vuurgarnalen samen gehouden met Boraras merah en Boraras brigittae in een 54 l bak, totdat ik een jaar geleden ze verhuisde naar mijn 110 liter aquarium. Daar houd ik ze samen met een klein schooltje Paracheirodon simulans. Ik had ook CRs daarbij, maar langzamerhand gingen ze verdwijnen. Maar de Vuurgarnalen (grote, knal rood/orange Sakura's) doen het heel goed. Kleintjes zwemmen steeds rond. Ik heb veel beplanting en verstop plekken, maar heb nog nooit een garnalen moord meegemaakt. In mijn 54 l bak, heb ik Blue Dream's en geen vissen. De vermeerden zich als gekken en de kleuren zijn bijna allemaal een diepe, knal blauw. Erg mooi! In beide bakken heb ik ook Helena slakken. Die vermeerderen zich te goed. Als iemand ooit deze slakken nodig hebt, kan je ze hier (gratis, of in ruil voor CRs of andere garnalen) afhalen.

Guppies, Endlers, Platies en andere levendbarende vissen eten (heel gulzig) garnaltjes! Veel labyrinth vissen en cichlides vinden ze ook onweerstaanbaar! Maar mijn kleine Boraras vissen laat ze met rust. Ik vertrouw de Paracheirodon simulans niet helemaal, maar nog niets verkeerds gezien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 02 aug 2016, 22:10

Bij vuurtjes is bekend dat juist de kleurloze dieren slachtoffer worden van vissen (ook Paracheirodon simulans, Boraras merah en Boraras brigittae, al zijn het bij deze vissen inderdaad geen moordpartijen). In een combi met vissen hou je dus de mooiste garnalen over. Er vindt dus een soort natuurlijke selectie plaats.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jonette

Bericht door Jonette » 02 aug 2016, 22:27

Aha! Dat is erg interessant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 03 aug 2016, 09:39

Zover ik weet, geldt dat alleen voor rode garnalen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Henderika

Bericht door Henderika » 03 aug 2016, 10:13

Hmmm... zouden de vissen de rode kleur misschien associëren met giftigheid ofzo?
Dat zie je ook bij andere dieren wel dacht ik.

Nu zat ik te twijfelen om op termijn een grotere bak(54 liter) aan te schaffen en vuurtetra bij de blauwe garnalen te zetten... Beter van niet dus...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 03 aug 2016, 10:39

Kan fout gaan.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Robin
Partner
Contacteer:

Bericht door Robin » 03 aug 2016, 10:51

Ik heb neon tetra's gehad bij mijn vuurtjes (100+) en ging prima. Mijn bak was wel goed begroeit en dat is denk ik wel een must als je vissen en garnalen samen neemt. In mijn aankomende bak neem ik ook weer garnalen en vissen tegelijk. Ook neem ik veel planten en vind het selectie proces van de vissen wel erg interessant om te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 03 aug 2016, 11:48

Neon tetra's staan er ook om bekend dat ze de eieren onder de zwangere garnalen wegplukken. :shit

Dat een dicht beplante bak helpt, is zeker. Maar vissen zullen nu eenmaal jonge, zwangere en/of zwakke garnalen aanvallen/opeten.
Mijn advies is: alleen combineren met de snel kwekende Neocaridina's.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 03 aug 2016, 14:01

Met dat advies ben ik het helemaal eens. In een 30 literbakje is het zelfs helemaal niet aan te raden. Het heeft mij een hele groep green jades gekost en ook de andere groepen werden steeds kleiner, allemaal neocaridina's en de bakken waren heel dicht beplant met ruim voldoende schuilplaatsen. Ik denk dat juist in een klein bakje de mogelijkheid om te vluchten heel klein is en juist kleine visjes kunnen heel goed bij de schuilplaatsen komen.

Dat van de rode garnalen wist ik ook niet, verklaart wel waarom mijn groep vuurtjes zo mooi rood is en blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Robin
Partner
Contacteer:

Bericht door Robin » 07 aug 2016, 03:38

Ik heb dat mijn Neons nog niet zien doen.. toch maar is opletten dan. :verdrietig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 09 aug 2016, 12:25

Als er 1 ontdekt dat de eitjes lekker zijn volgt de rest vanzelf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Xavier
Partner

Bericht door Xavier » 09 aug 2016, 14:04

Guppen en endlers happen ook naar de eitjes van japonica's (Caridina multidentata), ook al zijn de garnalen vaak groter dan de visjes.
De gouden regel is nog steeds dat als je garnalen wil houden, je oftewel een andere bak moet hebben voor je vissen, of eenvoudigweg geen vissen meer houdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Combi van verschillende aquariumbewoners”