Nieuwe bak starten

Welke dieren kun je samen met garnalen en kreeften houden, zijn jouw vissen een geschikte combinatie?
CrystalRed

Nieuwe bak starten

Bericht door CrystalRed » 30 okt 2016, 00:04

Ik ben van plan om met een geheel nieuwe bak te gaan starten. Ik heb al heel lang discusvissen gewild en ben van plan deze nu dus te gaan houden. Ik zit erover te denken om een juwel 300 (350L) of een juwel 400 (450L) hiervoor te kopen. Helaas zal ik hierdoor wel twee aquariums met garnalen moeten gaan verkopen. Ik zit er aan te denken om een externe filter te nemen (1500 L/uur). Het aantal discusvissen dat ik in de bak wil gaan plaatsen, zullen er eerst 4 zijn. Later zullen er nog 2 bijkomen, zodat het totale aantal op 6 discusvissen zit. Ook zat ik er aan te denken om er nog wat andere visjes bij te plaatsen. Iemand ideeën voor bijvissen die een temperatuur van 30-32 graden kunnen hebben? Heeft iemand hier misschien ervaring met het houden van discusvissen? Waar moet ik op letten met waterverversing, sterkte van het licht, zuurtegraad etc.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Nieuwe bak starten

Bericht door Erna E » 30 okt 2016, 06:51

Helaas heb ik geen ervaring met discusvissen.
Had ze graag gehad maar onze grootste bak is daar net te klein voor ( 200 liter)
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CrystalRed

Nieuwe bak starten

Bericht door CrystalRed » 30 okt 2016, 07:42

Dat is jammer Erna! Nee klopt 200 liter is ook net te weinig. Zeker als je er een mooi aantal in wil hebben.
Ja het zijn ook hele mooie vissen. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mel2015
Contacteer:

Nieuwe bak starten

Bericht door mel2015 » 30 okt 2016, 09:57

ik heb er ook geen ervaring met het houden van discusvissen, maar volgens mij is het handiger als je de hele groep van begin af aan er in zet. Wat ik erover heb gelezen kan het stukje bij beetje inzetten van de discus heel gauw mis gaan. is niet ook 32 graden een beetje warm? ... maar bij mij is het al een tijdje geleden dat ik erover had gelezen. Als je een Duitse link wilt hebben met ervaringen ook over de verschillende soorten/kleuren kan ik die hier plaatsen.
groetjes
Mel Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CrystalRed

Nieuwe bak starten

Bericht door CrystalRed » 30 okt 2016, 10:26

Hmm oke dat wist ik niet. Heb wel een paar keer gehoord dat iemand de groep discusvissen die hij op dat moment had wou uitbreiden. Maar goed hoe dat afgelopen is weet ik zo niet. Maar misschien dat iemand hierover iets weet?
Ja 32 graden is de temperatuur die het water moet hebben. Discusvissen worden gehouden in water met een minimale temperatuur van 28 graden. Dit had ik gelezen op verscheidene sites. De link is altijd welkom. Je mag de link wel via een pb sturen, weet niet of die hier zo geplaatst mag worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Nieuwe bak starten

Bericht door Antoinette » 30 okt 2016, 11:06

Dat samenvoegen van groepen slecht idee is heeft te maken met botsende bacterieculturen waar discussen erg gevoelig voor zijn.
Qua bijvis kun je de L46 nemen die zit er ook graag warmpjes bij, en de corydoras sterbai kan ook tegen die temperaturen (als één van de weinige corydorassoorten die dat kan)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mel2015
Contacteer:

Nieuwe bak starten

Bericht door mel2015 » 30 okt 2016, 11:51

niet alleen door de botsende bacterieculturen, maar ook door het door elkaar schudden van de bestaande randordening is een latere toevoeging van vissen geen goed idee.

de link met ervaringen kan ik zo even niet vinden, hier zijn nog andere: http://www.aquariumforum.de/threads/344 ... ymphysodon

edit: sorry, het ervaringsbericht was over scalare... :blozen
groetjes
Mel Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CrystalRed

Nieuwe bak starten

Bericht door CrystalRed » 30 okt 2016, 19:08

Super dankje mel!

Dus antoinette, jij raad mij aan om al gelijk met het volledig aantal discusvissen te beginnen?
Denk dat ik dat dan ook maar ga doen. Wil geen risico's lopen met zo'n mooie en ook nog wel prijzige vis.
Is die L46 wel ergens te verkrijgen? Heb gehoord dat die vis heel lastig te verkrijgen is, omdat er maar een aantal viswinkels zijn die die vis hebben. Ik zal anders wel eens op marktplaats kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Nieuwe bak starten

Bericht door Antoinette » 30 okt 2016, 23:11

Ja of het aanraden is, ik zou ze bij 1 endezelfde koper halen zodat ze allemaal dezelfde bacteriecultuur hebben.
De L46 word regelmatig aangeboden op mp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CrystalRed

Nieuwe bak starten

Bericht door CrystalRed » 31 okt 2016, 08:25

Oke top! Dankje antoinnette. Over een tijdje ga ik de bak aanschaffen. Zal tegen die tijd wel een update'je doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Nieuwe bak starten

Bericht door Antoinette » 31 okt 2016, 08:40

:tapup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Nieuwe bak starten

Bericht door SchorpioenW » 03 nov 2016, 15:27

Er zijn mensen die vuurtjes bij discussen houden en waar dat goed gaat (stabiele tot groeiende groep).
Wel voor voldoende verstopplekken zorgen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links