PH Meting

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
chintsai
Contacteer:

PH Meting

Bericht door chintsai » 16 jun 2017, 15:29

ik vroeg mij af wat nou het beste is en waarom qua PH Meting.

is een druppel methode of een digitale meting het beste?

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... -test.html

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... -geel.html

Bindi zei 'Ph meter kun je beter druppels nemen, de digitale is :shit Volgens sommige is het een ramp + het is nog een stuk duurder ook.'. waarom is het zo'n ramp ???

het is voor mijn neocaridina Blue Velvet aquarium bedoeld, er zit niks anders dan die leuke garnalen in en planten natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

PH Meting

Bericht door Antoinette » 16 jun 2017, 19:49

Die Ph is totaal niet interessant met blue velvet garnalen, zijn onnodige kosten die garnalen doen het bekant nog in zoutzuur :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

PH Meting

Bericht door Bindi » 16 jun 2017, 20:39

Ik had ook al in je topic door gegeven dat je No2 het belangrijkste is en dat je die zou kunnen aanschaffen, zodat je tenminste kunt zien of er nitriet in je opgezette bak zit.
Je vroeg aan mij over een ph meter, en ik heb je de info over ph meter gegeven. dit is info die ik hier op het forum heb gelezen, ik heb zelf 0 ervaring met digitale ph meters.
en je hebt ook geen ph meter nodig, want je kraan water is normaal gesproken altijd hetzelfde, dus als jij netjes ververst zou er niets aan de hand moeten zijn met je ph.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 17 jun 2017, 07:46

wat is je ph uit de kraan ?
welke us/microsiemen geeft deze ?
dit zijn voor mij de voornaamste om water op orde te brengen waar GEK gebeuren begint .

bij neocaridina soorten ,hoef je NIET ZOVEEL te veranderen .{ weer die regio water uit de kraan} bij Antoinette willen ze wel , bij jurn willen ze niet , bij Bindi willen ze misschien . bij Nico geven ze licht ,bij jou ????
mijn kijk is en blijft METEN=WETEN ,enja ook een ph meting ,met strip of met een metertje blijft bij opstart en gevordert een must .
bij caridina garie,s MOET je het een en ander verbeteren ,dmv mineralen of met mix, kraan/ osmose .kraan/regen{ deze weer keer filteren} en ook hier weer bij opstart of gevordert ,METEN=WETEN

als je eenmaal doorhebt hoe het werkt ,kan of leggen velen de natte vingerwerk in de hobby , doe ik ook , :is goed :is goed

denk en hoop dat er meer gevorderde crew en leden een reageer gaan geven op hun houden ,van jou waardevolle vraag om hobby GEK tot stand te houden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 17 jun 2017, 07:59

Antoinette schreef:QR_BBPOST Die Ph is totaal niet interessant met blue velvet garnalen, zijn onnodige kosten die garnalen doen het bekant nog in zoutzuur :schateren

niet eens met deze Antwoord , als aquariaantje lief en zoet zn water verversing niet doet ,en ph schiet omhoog . word het geen zoutzuur maar riool water . en daar leven echt geen garie,s

gooi maar eens een blue velvet in zoutzuur , krijg je white velvets terug { met pootjes omhoog :schateren :schateren } of zouden ze zo de witte pearls gekweekt hebben :mooi

zoutzuur zit vaak onder PH van 4 ,,,,,,,,,,,,,,,ook deze moet je METEN om te WETEN ,sommige accu moeten dit om te kunnen werken naar behoren ,net als in aquarium hobby GEK { garnalen en kreeften}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

PH Meting

Bericht door Angel » 17 jun 2017, 08:57

Ik ben van menig dat wanneer je aan een aquarium begint/ een aquarium hebt (met vissen of wel met garnalen of beiden) je altijd testers in huis moet hebben.
Minimaal PH, NO2, NO3, NH3/NH4 en liefst ook GH en KH (beste is natuurlijk een testkoffer met alles er in, vind ik tenminste)
Chintsai, misschien heb je niet alles nodig voor je Blue Velvet, maar je hebt ook een aquarium met vissen.
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mieske
Partner

PH Meting

Bericht door mieske » 17 jun 2017, 10:05

Neocaridina's doen het in NL op al het leidingwater. pH meter is zonde van het geld. Zou dat geld beter besteden aan goed voer, mineralen en bacteriën.
In ieder geval moet het aquarium goed en lang genoeg ingedraaid zijn. Met de juiste toevoegingen hoef je je verder geen zorgen te maken over pH, no2 no3.
Wekelijks of 2 wekelijk een 10 - 25% waterwissel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

PH Meting

Bericht door chintsai » 17 jun 2017, 10:20

jurn schreef:QR_BBPOST wat is je ph uit de kraan ?
welke us/microsiemen geeft deze ?
dit zijn voor mij de voornaamste om water op orde te brengen waar GEK gebeuren begint .

bij neocaridina soorten ,hoef je NIET ZOVEEL te veranderen .{ weer die regio water uit de kraan} bij Antoinette willen ze wel , bij jurn willen ze niet , bij Bindi willen ze misschien . bij Nico geven ze licht ,bij jou ????
mijn kijk is en blijft METEN=WETEN ,enja ook een ph meting ,met strip of met een metertje blijft bij opstart en gevordert een must .
bij caridina garie,s MOET je het een en ander verbeteren ,dmv mineralen of met mix, kraan/ osmose .kraan/regen{ deze weer keer filteren} en ook hier weer bij opstart of gevordert ,METEN=WETEN

als je eenmaal doorhebt hoe het werkt ,kan of leggen velen de natte vingerwerk in de hobby , doe ik ook , :is goed :is goed

denk en hoop dat er meer gevorderde crew en leden een reageer gaan geven op hun houden ,van jou waardevolle vraag om hobby GEK tot stand te houden

is dit wat je nodig had waardoor je me meer kon vertellen??? https://www.aquacell-waterontharder.nl/ ... elminaoord en http://www.waterhardheid.nl/lijst-water ... -nederland
iets anders kan ik niet vinden.

ik zit bij Wilhelminaoord:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

PH Meting

Bericht door Quistero » 17 jun 2017, 11:08

@jurn ik wil toch even een kanttekening plaatsen bij je uitspraak dat je je water altijd MOET aanpassen als je caridina's houdt, ik heb caridina's en bij mij zitten ze op kraanwater zonder toevoegingen. Maar misschien zijn mijn garnalen de uitzondering (of heb ik gewoon geweldig water :hihi )
Groetjes, Thea

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

PH Meting

Bericht door Antoinette » 17 jun 2017, 13:17

Quistero, bij ons zitten de prl crystalredgarnalen ook gewoon op leidingwater, en ze kweken als de beste :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

PH Meting

Bericht door Quistero » 17 jun 2017, 14:44

:thumbsup
Groetjes, Thea

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 18 jun 2017, 06:53

Quistero schreef:QR_BBPOST @jurn ik wil toch even een kanttekening plaatsen bij je uitspraak dat je je water altijd MOET aanpassen als je caridina's houdt, ik heb caridina's en bij mij zitten ze op kraanwater zonder toevoegingen. Maar misschien zijn mijn garnalen de uitzondering (of heb ik gewoon geweldig water :hihi )

kanttekeningen ,geven vind ik altijd prima,
in mijn ervaringen met deze garnalen ,willen ze niet op kraanwater .heb dit bij meerdere groepen in opstart geprobeerd .{jaren geleden}
en ga je op zoek naar waarom , kom ik via via op GEK forum terecht {nu 4,5 geleden } ,heb hier de meeste kennis op houden van, en honderden leden voorbij zien komen die deze probleem met kraanwater hadden .
ben van kraanwater garnalen overgestapt naar regen/kraan ,en zag verbeteringen op houden van ,maar niet tevree , overgestapt naar osmose met gh+ ,beter kan het niet ,en hou mijn groepen caridina,s nu wel in stand
denk dat jij bij de groep kraanwater houders behoort die mazzel hebben .

in het actuelle tabel van Chintsai , zie je enorme schommelingen per regio , dat zegt mij genoeg over het houden van de neo en cari, soorten .

@ mieske .
je hebt het over alle neocaridina,s doen het op nederlands kraanwater , als ik bij jou neo haal ,zonder te meten , en ze gaan na 2,3 weekjes dood ,zonder te meten .
geef jij dan garantie op levende have ??
koop weer nieuwe , haal bij jou neo, nu met METEN van ph , 7.4 ,us van 450 , en doe ze weer na meten in mijn bak ,van 8.2 en us van 620 . wat zal er gebeuren ?????????? gaan geheid dood na 2,3 weekjes .

dus daarom is mijn kijk en advies METEN=WETEN en zonder ph meter of strip wil dat echt niet . weggegooid geld om steeds weer garnalen te halen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 18 jun 2017, 07:07

ik zit bij Wilhelminaoord:
Afbeelding[/quote]

dit zijn mooie site,s hoe het kraanwater zit .
hier zie je hoe verschillend de drinkgaatjes zijn .
en toezicht erop is er niet ,zijn controleurs voor uitgevonden maar drinken liever thee of rijden rondjes door het bos :is goed :is goed

beter is om je eigen water te meten ,mijn denken is ,koop een strip of meter .
en meet je eigen kraanwater .
kan per straat schelen aan meten ,
velen zullen :tapdown :tapdown :tapdown jurn is GEK met zijn metertje of strippy .
maar mijn {komt ie weer ] motto is WETEN = METEN of is het toch METEN en dan WETEN :schateren :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 18 jun 2017, 07:13

Antoinette schreef:QR_BBPOST Quistero, bij ons zitten de prl crystalredgarnalen ook gewoon op leidingwater, en ze kweken als de beste :blij
gewoon mazzel of een hele goede en zorgzame moeder / houdster van aquariums :five { goed bedoeld}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 18 jun 2017, 07:38

mieske schreef:QR_BBPOST Neocaridina's doen het in NL op al het leidingwater. pH meter is zonde van het geld. Zou dat geld beter besteden aan goed voer, mineralen en bacteriën.
In ieder geval moet het aquarium goed en lang genoeg ingedraaid zijn. Met de juiste toevoegingen hoef je je verder geen zorgen te maken over pH, no2 no3.
Wekelijks of 2 wekelijk een 10 - 25% waterwissel.
hoe doen we deze aanpak op toevoegen ?? . denk toch een us en ph metertje , om dit te weten .
hoe doen we deze aanpak op lang genoeg indraaien ?? beginnende aquarianen met garnalen ,kopen meestal direct alles ,met vaak teleurstellende nieuwe leden die weer foetzie gaan na 2,3,4 weekjes
hoe weten we wat we eruit en erin terug moeten doen { wissels, wat haal je eruit????? ph verhoging ? moet je toch weten ,door meten of zie ikke dat weer verkeerd :is goed :is goed .

als je wekelijks 10 - 25% wisselt , en je blijft maar mineralen toevoegen iedere week ,krijg je na verloop een teveel aan mineralen in de habitats ? wat haal je eruit .

wanneer kraanwater altijd geschikt zijn voor neocaridina,s ,waarom dan nog mineralen toevoegen ?? . deed ik vroeger ook gh/kh mineralen voor neo,s op kraanwater , :schamen :schamen .
moest ook na advies , dit gebruiken bij osmosewater en op gewenste brengen met metertjes en stripjes .
als je mineralen op kraanwater aanbrengt ,verziek je het water .
vind zelf dat vele verkopers er te weinig informatie op toevoegen naar aankopers van deze mineraal

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

PH Meting

Bericht door Antoinette » 18 jun 2017, 08:44

jurn schreef:QR_BBPOST
Antoinette schreef:QR_BBPOST Quistero, bij ons zitten de prl crystalredgarnalen ook gewoon op leidingwater, en ze kweken als de beste :blij
gewoon mazzel of een hele goede en zorgzame moeder / houdster van aquariums :five { goed bedoeld}
Heeft geen ene bal met mazzel te maken, bij de kweker waar we ze kochten zaten ze ook op leidingwater, en de mensen waar wij garnalen aan verkopen zitten ze ook allemaal op leidingwater zelfs op gewone grindbodems en zandbodems.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 18 jun 2017, 11:21

Antoinette schreef:QR_BBPOST
jurn schreef:QR_BBPOST
Heeft geen ene bal met mazzel te maken, bij de kweker waar we ze kochten zaten ze ook op leidingwater, en de mensen waar wij garnalen aan verkopen zitten ze ook allemaal op leidingwater zelfs op gewone grindbodems en zandbodems.
:thumbsup :thumbsup mazzelkonten en een bal die rolt vaker naar rare hoekjes en gaatjes , kraslotten geven ook een winkans van 1 op 2 ,soms 3 :five :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mieske
Partner

PH Meting

Bericht door mieske » 19 jun 2017, 23:27

Bedoel ook niet mineralen om de gh kh te verhogen maar bedoel puur en alleen voer, vitamines, mineralen e.d.
Goed voer alleen zou al voldoende zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 20 jun 2017, 07:29

mieske schreef:QR_BBPOST Bedoel ook niet mineralen om de gh kh te verhogen maar bedoel puur en alleen voer, vitamines, mineralen e.d.
Goed voer alleen zou al voldoende zijn.

okee ,dat snap ik , maar hoe weet jij dan wat de waarde is of zijn ,zul je toch moeten METEN met een strip of ph metertje om dit te WETEN , 2 vette woorden die vaak in GEK gebeuren gebuikt moeten worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mieske
Partner

PH Meting

Bericht door mieske » 20 jun 2017, 11:46

Ik meet pH en ec electronisch. Verder meet ik nitraat en ammoniak.
Verder gaat dit topic over neocaridina's en mijn stelling is dat al het leidingwater volstaat. Meten is niet nodig mits je regelmatig ververst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 20 jun 2017, 12:55

topic is toch geopend met de vraag ph meting ??

maar om niet verder af te dwalen , jij meet dus wel electronsich
en mijn advies, ook bij neocaridina,s blijft deze ph meting belangrijk . ook al ververs je iedere week 25%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

PH Meting

Bericht door Jamie » 22 sep 2017, 22:10

Pas op meters moet je ijken!

Neocardina s doen het vaak prima op meeste kraanwaters.Eerst bij indraaien checken hoe het gaat en bij eerste weken.Daarna af en toe even checken en bij problemen of raar gedrag...en bij nieuwe beestjes halen.

Wbt Cardina s. Neem ik aan dat je bedoelt de vele kruizingen en de CR CB pinto en taiwanbee s?

Tja kraanwater en grind gaat prima.In Almere velen die dat doen met cr en cb en heb ook kwekers gevonden die Taiwanbee met veel succes kweekten.

Is per stad anders.Ene heeft hele hoge ph de andere niet .En als Antoinette aangeeft zij er ook 1 van is en velen kent bij eie het ook succesvol gaat.

Dat is toch een geweldige vooruitgang? Des te meer mensen kunnen kiezen welje garnaken ze leuk vinden ipv dat ze dat niet kunnen vanwege te duren bodems en osmose.

Wel heel erg zuur voor degenen bij wie het kraanwater echt ongeschikt is. Maar Osmose maar kraanwater moet je wel heel voorzichtig zijn neem ik aan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

PH Meting

Bericht door chintsai » 23 sep 2017, 18:15

Jamie, ja de neocaridinas zijn echt taaie rakkers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

PH Meting

Bericht door Shrimpmaster » 23 sep 2017, 19:19

Mijn mening: super handig ding. Al een aantal keer gehad dat het gedrag van de garnalen te verklaren was door even de PH meter erin te hangen. De PH zat toen bijvoorbeeld op 4.1. Veel te laag, dit kwam toen door bepaalde omstandigheden. Daarna een beetje spelen tot de PH ronde de 6.5 was, wat in die bak de beste waarde was naar mijn idee.

Duur zijn ze ook niet meer tegenwoordig, ik geloof een tientje heb je er al een. Ik heb nooit zin in kalibreren enzo, dus als ik twijfel of er zijn een paar jaar voorbij koop ik wel een nieuwe.

Dus ja, ik ben er wel blij mee. Gewoon als onderdeel van mijn metertjes (temperatuur, TDS en Redox) en testjes. Het werkt sneller dan een druppeltestje en ook al zijn ze goedkoop, ik heb het idee dat ze voor onze toepassing nauwkeurig genoeg zijn. Ik heb er nu zelfs eentje met 2 cijfers achter de komma haha :hihi . Een tijdje terug eens naast een andere hobbyist zijn PH meter in een bakje aquariumwater gezet. Op een tiende na waren ze gelijk aan elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

PH Meting

Bericht door jurn » 23 sep 2017, 22:09

ook hiero worden de goedkopere ph meters gehouden
en vaak gaan ze mee naar andere metingen of ze komen hier met eigen ph metertjes om te ijken en kijken .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

PH Meting

Bericht door Jamie » 26 sep 2017, 23:33

tja voor neocardina s is begin meten van startwaardes en bij indraaien handig. In Almere is leidingwater soms verandert van waardes. En dan is het fijn als je af en toe meet en dan ook ziet dat je kraanwater verandert.
Te laag is idd ook niet goed.Een beetje schommeling zal natuur ook wrl hebben maar 2 punten zakken naar 4.1 bijv. is erg veel.

Voor nitriet is dat bij beginnende garnalenhouders wel nodig.Een basissetje bevat vaak ph kh gh .En dan opletten of je er de no2 en no3 bijzitten evt. de phosfaat maar zelf was dat bij mij onnodig.Maat gebruik geen plantenvoeding en heb grind zonder toevoegingen.

Ik kocht druppeltest die avhteraf niet alle testen had en moet nu de no2 en liever ook no3 nog bij kopen.Dus dat worden maar teststripjes voor sie 2 waardes.Goedkoper en aanwezig betekend waterwissel dus zo erg is het niet mocht ondanks dat ik niet denk dat ze veel afwijken,afwijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

PH Meting

Bericht door Jamie » 26 sep 2017, 23:35

oh en een ervaren garnalenhouder weet vaak wel wat er scheekt maar aks garnaken vreend gedragen is het fijn even te kunnen testen en wat houvast te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”