CO2, lucht

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Gary27

CO2, lucht

Bericht door Gary27 » 10 sep 2017, 20:17

Beste lezers, ik heb wat vragen over het toevoegen van lucht en/of CO2.
Ik heb gelezen dat aquaria met weinig of geen beplanting er zuurstof moet worden toegevoegd en dat wanneer er veel planten zijn er CO2 erbij moet en dat de planten dan voor zuurstof zorgen.

Moet ik in dit aquarium met deze beplanting CO2 of lucht toevoegen? Het is een Juwel 180 en de planten zijn anubias. Heb gelezen dat CO2 niet zoveel invloed op ze heeft omdat ze zowiezo langzaam groeien. Leveren ze genoeg zuurstof voor deze bak?
Werkt dit filter tegelijk als luchtpomp door het slangetje dat zuurstof aanzuigt? Of is dat niet zo en is een aparte luchtpomp met bruissteen beter?
Ik heb afbeeldingen gezien van CO2 diffusors en daarop zie ik dat er een slangetje eraan vast zit. Waar gaat deze slang naar toe?

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

CO2, lucht

Bericht door Antoinette » 10 sep 2017, 22:14

CO2 is net zo zinvol als dat je zelf wil, maar word vrijwel enkel toegepast op echt vol beplante bakken, ditsoort bakken zoals die van jou kunnen prima zonder CO2, als je angst voor zuurstoftekort hebt kun je er wat snelgroeiers indoen (hoornblad bijv.) overigens zuigt dat slangetje geen zuurstof aan maar gewoon de lucht uit de kamer waar die in staat en daarin zit maar -uit mijn hoofd- 21% zuurstof in en de rest is andere stofjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

CO2, lucht

Bericht door Matts » 10 sep 2017, 22:30

Bij een beplanting als deze is Co2 toevoegen absoluut niet nodig. :knipoog
Gary27 schreef:QR_BBPOST Werkt dit filter tegelijk als luchtpomp door het slangetje dat zuurstof aanzuigt? Of is dat niet zo en is een aparte luchtpomp met bruissteen beter?
Dat slangetje zuigt inderdaad lucht aan zoals Antoinette postte, voor een bruissteen geld overigens hetzelfde.
Beide hebben in principe het zelfde resultaat, namelijk oppervlakte beweging welke zorgt voor de uitwisseling van Co2 met zuurstof in de lucht.
Wil je effectief zuurstof toevoegen dan kan je inderdaad zuurstofplanten toevoegen of een söchting oxydator overwegen.
Maar normaal gezien is dat niet echt nodig, tenzij je problemen opmerkt...
Gary27 schreef:QR_BBPOST Ik heb afbeeldingen gezien van CO2 diffusors en daarop zie ik dat er een slangetje eraan vast zit. Waar gaat deze slang naar toe?
Deze slang gaat naar een Co'2 installatie, doorgaans bestaande uit een (gas)fles met drukverlager, een naaldventiel en vaak ook een magneetventiel (om de toevoeging van co2 's nachts te stoppen).
Daarnaast wordt er vaak ook nog een terugslagklep gebruikt om te voorkomen dat het water tot in de ventielen geraakt en een bellenteller om te checken hoeveel je toevoegt.
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

whellinga

CO2, lucht

Bericht door whellinga » 11 sep 2017, 09:10

Zet er een oxidator in. Niet duur en volkomen veilig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

CO2, lucht

Bericht door jurn » 11 sep 2017, 09:24

ik deed die aquael pompje iets hoger zetten als op foto te zien is { tuitje van luchtslangetje net tegen oppervlaktewater }
deed dan die hulpstukje 90 graden draaien of geheel weglaten .
hiermee creeer je {mijn kijk} betere stroom en zuurstof als op foto te zien is .
deed dan in jou habitat 2 oxidators kleine formaat .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”