Kleine update: de luchtleiding is afgemaakt en aangesloten op een Nitto luchtpomp. Voor nu heb ik de filters aangesloten met plastic luchtkraantjes omdat ik die nog had liggen. Ze worden op korte termijn vervangen voor aluminium exemplaren. Deze zijn beter regelbaar. Extra gaten zijn gemakkelijk te maken met een 3 of 4mm metaalboortje.
Verlichting aan de linkerzijde van de stelling is geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan door per aquarium 2 witte ledbarren te plaatsen van 50 cm. In het midden van ieder aquarium hangt een rood/blauwe ledbar van eveneens 50 cm. De lampen zijn aan elkaar gekoppeld door waterdichte connectoren of gesoldeerd met een krimpkousje.
Verder zijn 3 aquaria schoongemaakt en inmiddels gevuld. In één aquarium (van de eerdere foto's) is een asian ugf gebouwd.
Daarnaast heb ik in dit eerste aquarium 2 grote dubbele sponsfilters geplaatst en een grote staande sponsfilter.
Het asian ugf is 10 cm hoog en heb ik als volgt opgebouwd:
Onderop bodemfilterplaten, daarboven één laag KSB/biocerapond, daarboven kleine filterpijpjes, dan een laag mini lavasteentjes (split, gewassen), dan een zeer fijne en dunne filtermat, bovenop natuurlijk soil (ada amazonia). In het aquarium ligt ook een dunne laag bodembedekking (ook soil) met daarin montmorillonite poeder gemengd.
Het tweede aquarium was verdeeld in vier vakken. Ik heb er daarbij voor gekozen om geen asian ugf te maken omdat deze bakjes snel opgestart moesten worden. Daarom in deze bakjes 'alleen' dikkere laag soil, montmorillonite, dubbele sponsfilter, Vin Storm en osmosewater met GH+. In alle bakjes is een beetje mos en handvol amazone kikkerbeet toegevoegd.
Het voor nu laatste aquarium staat nu onderin en is opgedeeld in twee vakken. In dit aquarium wil ik links mijn vuurgarnalen en ottocinclus overzetten en rechts een sulawesi omgeving voor slakken en wellicht garnalen creëren. Ik heb de aquaria gevuld met dennerle grind in beide bakken. Zwart voor de vuurtjes (links) en 'prairie' voor de sulawesi (rechts). Beide kanten worden gefilterd door twee dubbele sponsfilters en een ronde staande filter. De Sulawesi-bak wordt uiteraard op termijn verwarmd. Maar eerst moet het kraanwater op temperatuur komen.
De gevulde aquaria heb ik voorzien van dekruiten. De dekruiten ongeveer 49 cm breed. In het midden van ieder aquarium is een dwarsligger gekit. Midden op deze dwarsligger heb ik een H-profiel geplakt waarbinnen de dekruiten kunnen schuiven. De buitenzijde van de dekruiten glijden door een U-profiel op de liggers aan de buitenzijde.
Het geheel is afgewerkt met deurtjes die eveneens door profielen glijden.
Morgen zal ik proberen het bericht op te leuken met fotos zodat de vorderingen goed te volgen zijn. Mochten jullie foto's of uitleg missen. Dan leg ik het graag uit.
Later volgt in ieder geval nog het stap voor stap zelf maken van een asian ugf.