Aquael Pat Mini instellen

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 20 feb 2018, 08:29

Mijn 40 liter aquariums draaien op een Aquael Pat Mini. In eerste instantie stonden ze allemaal aan de zijkant, uitstroom naar achteren gericht. Op maximum uitstroom.
Nu heb ik in een aquarium baardalg en er werd me gezegd dat ik meer stroming moest hebben en CO2.
Heb de filters nu naar de achterwand verhuisd, met uitstroom naar zijraam, ietsje naar beneden. Ook staat hij nu op het maximum qua uitstroom en behoorlijk veel bellen.
Ik heb het idee dat hij nu mss toch wat hard gaat voor mijn garnalen??
Zouden jullie me kunnen zeggen hoe jullie filters geplaatst zijn en ingesteld.
Ik vraag me dus vooral af of de maximum uitstroom niet te veel is voor mijn bakken, ten koste van de garnalen.
Morgen komt er trouwens ook nog een oxydator in, in de hoop dat dat ook wat doet met de algen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 feb 2018, 08:44

Zie je verschil in het gedrag van de garnalen, kunnen ze niet meer goed zwemmen of gaan ze naar het gedeelte wat minder stroming heeft. Zie je dat ze gewoon normaal kunnen zwemmen en bewegen oa grazen op de bodem en mossen, dan is er niets aan de hand. Zie je bovenstaande wel bij garnalen, dan zal de stroming wat zachter moeten.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2018, 09:04

bij mij draaien deze filtertjes op volle uitstroom
met de fijnere spons van aquael ,en word na verloop minder als bacteria z,n werk begint om habitat clean te houden
heb de luchtinlaat/zuurstof slangetje op 2 cm afgeknipt net boven mijn oppervlakte water .
{ mocht spons dicht gaan zitten heb je kans dat deze water uit je aquaria gaat gooien mocht deze buiten je aquarium hangen met regelwiel }

de lille pijpje laat ik schuin over de zijruitjes naar beneden gericht om enige stroming over ruit en soil te creeren , bij goed ingedraaide bakjes
haal ik deze voorzet stukje er af ,en laat de boel gewoon op uitbazen met lucht toevoer .

een oxidator haalt straks jou baardjes alg wel weg .

op sommige filmpjes bij remy en de bacterieen kan je misschien eventjes loeren hoe ze hier hangen . af en toe komen ze fff in beeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 20 feb 2018, 09:31

Gisterenavond toen ik het net veranderd had vonden ze het wel weer spannend, zo iets anders en zwommen ze vrolijk rond. Toch heb ik de indruk dat ze wat meer wankel op hun pootjes staat nu :hahah
Heb de bellen wat minder gezet, dadelijk als de lichten aangaan nog is goed observeren.
Bedankt Jurn, ga de filmpjes is bekijken.
Ik denk soms ook te veel na denk ik :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2018, 09:40

Nhabira Nathalie schreef:QR_BBPOST Gisterenavond toen ik het net veranderd had vonden ze het wel weer spannend, zo iets anders en zwommen ze vrolijk rond. Toch heb ik de indruk dat ze wat meer wankel op hun pootjes staat nu :hahah
Heb de bellen wat minder gezet, dadelijk als de lichten aangaan nog is goed observeren.
Bedankt Jurn, ga de filmpjes is bekijken.
Ik denk soms ook te veel na denk ik :schateren
klopt, welke sponsjes heb jij erin , je hebt deze in 3 of 4 soorten op maasdikte,s/ dichtheid .
ik gebruik de middelfijne en fijne .

ik lees ,dat ze wankelen . lopen ze steeds naar 1 kant ? soort van dronken jurn die teveel biertjes op heb :schateren
observeer ze maar eventjes , en blijven ze naar recht,s trekken , een wissel maken op water en mineralen toevoegen :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 20 feb 2018, 09:50

Ik heb de dubbele sponsfilter maat medium er op zitten.
Denk niet dat er verder een probleem is. Dacht vanmorgen te zien dat ze het wat moeilijker hebben met stabiliteit door toch behoorlijk veel beweging.
Ze vervellen in elk geval prima, lagen gisteren 3 vervellingen in de bak. en vorige dagen ook al paar gezien.
Us is momenteel 265, ga elke week ietsje omhoog om het naar 300 te brengen. Ze zaten ongeveer op 300 bij de kweker, maar hij heeft daar ook mijn water getest en vond het zo prima om te starten. (hij zegt tussen 200 en 350 is ok, met 200 en 350 als grenswaarden).
Raadde me aan om elke week met wissel ietsje hoger te gaan, wat ik nu doe.
Ik werk trouwens met vloeibare mineralen, toevallig gekocht in klein garnalenwinkeltje hier in de buurt. Toen ik thuiskwam en ging lezen stonden er toch ook wel hele goeie dingen over. Zitten niet alleen mineralen in, maar andere dingen die ondersteunen en ze garanderen dat er meer kleintjes groot worden met dit middel. Maar daar kan ik nog niks van zeggen, want zo ver ben ik nog niet :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2018, 10:18

:perfect :perfect , vaak zie je aan de plantjes of mosjes wel of er teveel onderstroom heerst waar ze scharellen .
dan proberen om met spul te spelen op uitstroom en eventueel {wat je nu hebt gedaan } verhangen .
want vaak is een 2cm verhangen al een uitkomst op stroming .

en mochten ze van us 300 of meer komen .
probeer deze iets sneller op zijn waarden te krijgen , niet dat het moet . maar kan een probleem op andere waarden geven
vaak is een lage us een tekort aan gh , als je met osmose en mineraal werkt
maar als jij de vervellingen al ziet is dat vaak een goed teken .

en ik schrijf vaak METEN=WETEN ,want alleen de houder kan weten hoe de waarden zijn . om teleurstellingen te voorkomen :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 feb 2018, 11:00

Goede raad weer jurn :thumbsup
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 20 feb 2018, 14:44

Heb hier in verschillende bakjes de pat mini en valt me op dat bij de enige die belletjes geeft er ook baardalg in het bakje zit,zal waarschijnlijk door de luchtbelletjes komen die de co2 verdrijven.
Heb sinds kort het slangetje eraf gehaald om eens te kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
Wat betreft stroming kunnen garnalen veel hebben hoor,heb hier bv een bak staan van 160 liter met iets van 2000 liter per uur rondstroming en de garnalen handhaven zich prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 feb 2018, 14:52

Hier ook het slangetje er af gehaald, en geen baardalg.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 20 feb 2018, 15:38

OK, GH stond inderdaad iets te laag, maar kon wel. Ik wissel 10%. Op hoeveel Us zal ik het water dan aanmaken? Afgelopen weekend heb ik iets boven de 300 gedaan.
Vind het toch altijd moeilijk. Dan lees je GH tussen 3 en 6. Dan 6 a 7. Las zelfs al GH 5 a 6 en Us 200. Dat kan volgens mij nooit die GH, met zo een lage Us. Ben nog maar een beginner, maar ik weet wat ik meet!
Ik geef ook op aanraden van de fokker Glasgarten Mineral Junkie. Niet dat ze het eten, de ondankbare wichten :schateren
Maar eens zullen ze toch aan het eten moeten. Mini stukje paardenbloemstick of wortelstick gaat er wel in. Rest na 2 uur er weer uit, dit om de dag.
Zal bellen ook is afzetten, in andere bakken geen last, maar die draaiden tot nu toe op grind en kraanwater. Die gaan dit weekend overgezet worden.
Alvast bedankt voor alle tips!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 20 feb 2018, 16:01

Zelf kijk/keek ik in het begin hoofdzakelijk naar de gh dat deze minimaal 5 was met mineralen toevoegen en dan meet ik met mijn tds meter.
Eigenlijk kan je geen standaard ppm of us waarde zeggen voor een ander want het ene merk heeft een andere omreken factor dan de andere en dit kan behoorlijk afwijken van elkaar en dus ook de gh waarde.
Er zijn merken waarvan de meter automatisch een temperatuurcorrectie doet maar dit is dus niet altijd het geval,er zijn meters die best snel zijn met een uiteindelijke waarde maar er zijn er ook waarbij je echt een tijd moet wachten bv.

Dus mijn advies is om de gh van 5-6 als oriëntatie te gebruiken om zo je us of ppm waarde te achterhalen.
Hopelijk kan je het volgen en heb je er wat aan :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 20 feb 2018, 16:35

Ik volg hahaha.
Ik word alleen koekoek van die sera druppels. Gaat van rood over bruin naar groen. Bruin komt nooit en dan heb je na tig druppels ineens lichtgroen. Nog een druppel meer, meer groen.
Is dat lichtgroen dan de gh waarde? Want bruin zie ik al helemaal nooit :hihi
KH Net zo, moet zuiver geel worden. Eerste druppel is dan lichter geel, 2de druppel geler en wordt uiteraard alleen maar feller geel. WAT is dan zuiver geel!
Raak ik dus van in de stress :boos
Toen zeiden verschillende kwekers me, meet de ppm of us, meer doen wij ook niet.
Dat gaf me wat meer rust hahaha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 20 feb 2018, 16:54

Ja kan lastig zijn,ik gebruik zelf druppeltests van Colombo en die bevallen prima.
Kh meet ik nooit en verder eigenlijk ook alleen maar de ppm/us zoals je al eerder gehoord hebt idd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2018, 16:56

deze druppeltestjes zijn vaak wel in orde qua metingen .maar colombo is safer { mijn denken}

hoelang draait deze habitatje al op osmose met mineraal ? als ik jou kleurtjes zo zie verspringen , zit er iets aan te komen wat vaak na 4 a 5 week gebeurt op indraai

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Danny van Eldik
Moderator
Moderator

Bericht door Danny van Eldik » 20 feb 2018, 20:24

Ik zet het uitstroompijpje verticaal, maar de uitstroom nooit voluit. In mijn 30 liter NanoCubes is dat veel te hard. Alleen bij de Calceo Bees merkte ik echt een verschil wat betreft de uitstroomrichting, plaats van het filter, etc. Nu is het prima en zijn ze veel rustiger en levendiger.

Afbeelding
groeten, Danny

Citroengarnalen
Blue Dreams
Kardinaalgarnalen
Calceo Bees
Red Ruby Extreme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Danny van Eldik
Moderator
Moderator

Bericht door Danny van Eldik » 20 feb 2018, 20:26

Afbeelding
groeten, Danny

Citroengarnalen
Blue Dreams
Kardinaalgarnalen
Calceo Bees
Red Ruby Extreme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2018, 22:30

met deze soort van lille pijpjes/uitstroom kan je ,je eigen voorkeuren regelen
zie je een keer een kaamlaagje ontstaan , kan je deze piepje/pijpje omdraaie en in mum van tijd is kaam bij raam verdwenen :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 feb 2018, 11:07

en is het gelukt om de stroming ietwat de kop in te drukken ?

hoelang draait deze habitatje al op osmose met mineraal ? als ik jou kleurtjes zo zie verspringen , zit er iets aan te komen wat vaak na 4 a 5 week gebeurt op indraai[/quote]

bij dat testen op kleur verspringen , heb jij de piekje van nietrietje al gehad , want nitriet lusten garie,s niet , en mocht oxie al in water staan ,beide steentjes erin laten .
dan heb je kans dat oxidator zijn werk op hulp kan bieden , bij te korte indraai { ik mot gissen wat ikke denk :is goed :is goed }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marjolein

Bericht door Marjolein » 16 apr 2018, 19:34

JohnTaiwan schreef:QR_BBPOST Heb hier in verschillende bakjes de pat mini en valt me op dat bij de enige die belletjes geeft er ook baardalg in het bakje zit,zal waarschijnlijk door de luchtbelletjes komen die de co2 verdrijven.
Heb sinds kort het slangetje eraf gehaald om eens te kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
Wat betreft stroming kunnen garnalen veel hebben hoor,heb hier bv een bak staan van 160 liter met iets van 2000 liter per uur rondstroming en de garnalen handhaven zich prima.
Is de baardalt daarna verdwenen?
Groetjes,
Marjolein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 16 apr 2018, 19:48

Marjolein schreef:QR_BBPOST
JohnTaiwan schreef:QR_BBPOST Heb hier in verschillende bakjes de pat mini en valt me op dat bij de enige die belletjes geeft er ook baardalg in het bakje zit,zal waarschijnlijk door de luchtbelletjes komen die de co2 verdrijven.
Het is niet erger geworden dus heeft wel geholpen alleen is het baardalg wat op een plantje zat niet weggegaan maar had ik ook niet verwacht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marjolein

Bericht door Marjolein » 16 apr 2018, 20:02

JohnTaiwan schreef:QR_BBPOST
Marjolein schreef:QR_BBPOST
Het is niet erger geworden dus heeft wel geholpen alleen is het baardalg wat op een plantje zat niet weggegaan maar had ik ook niet verwacht.
humm, ik heb op die uitloop een draad/baardalg en alleen op de fissidens. Nu is deze mos heel gevoelig voor alg wat ik begrijp. Zal de uitloop ook eens van de aquael pad mini halen.
Groetjes,
Marjolein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 16 apr 2018, 20:05

Ja gewoon proberen hoe het gaat,baardalg gaat wat lastig maar zou wel het draadalg zoveel mogelijk verwijderen iig.
Ff afkloppen maar heb in deze bakjes nog geen draadlag gehad maar in mijn vorige garnalenbakjes wel altijd en had dan een tandenborstel waarmee ik het weghaalde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 16 apr 2018, 21:26

JohnTaiwan schreef:QR_BBPOST Heb sinds kort het slangetje eraf gehaald om eens te kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
Welk slangetje hebben jullie het hier dan over?
Die waar een knoop in zit, tussen de sponsen in? Of het slangetje bovenop de uitstroom?
groet Lena :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 16 apr 2018, 23:35

Lena schreef:QR_BBPOST
JohnTaiwan schreef:QR_BBPOST Heb sinds kort het slangetje eraf gehaald om eens te kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
Welk slangetje hebben jullie het hier dan over?
Die waar een knoop in zit, tussen de sponsen in? Of het slangetje bovenop de uitstroom?
Ik denk dat jij het over een ander filter hebt want een slangetje met knoop tussen de sponsen zegt me niks.
Bij de Aquael pat mini zit een los luchtslangetje met ventiel en een apart opzetstukje voor de uitstroom met een tuitje,als je dat gebruikt krijg je een hoop luchtbelletjes via de uitstroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 25 apr 2018, 16:38

Deze bedoel ik.... :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 25 apr 2018, 16:40

Afbeelding
Maar inmiddels begrijp ik dat het geldt voor het slangetje op de uitstroom... :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Bericht door JohnTaiwan » 25 apr 2018, 20:07

Aaah oke! :hihi

Link:
BBcode: