Weekmakers, toch nog een keertje over hebben

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 17 apr 2018, 14:37

Ik had niet gedacht hier ooit nog eens op terug te komen. Het verhaal van de weekmakers leek mij altijd wat overtrokken.

Maar nu het volgende geval. Ik heb een stuk kunststof plaat en daar moest ik haaks een andere plaat opzetten. Nu had ik nog wat liggen, namelijk een dubbele zuignap met sleuf erin. Deze zijn bedoel om het aquarium op te splitsen in twee of meer compartimenten. Prima, ik heb deze gebruikt en dit heeft een paar maanden zo gestaan. Nu was ik het pas aan het losmaken en toen viel me het volgende op. Het leek haast of de zuignappen in de kunststof plaat gesmolten waren.

Nou ja zeg, zou dit dan toch het gevolg zijn van de weekmakers die hierin zitten?

Nu zijn onze garnalen niet van kunststof, maar als dit echt zo is dan zet het me toch wel weer aan het denken...

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 apr 2018, 15:37

Dat ziet er inderdaad niet gezond uit, en wel degelijk dat ze dit opeten, als ze er bij kunnen. Ik heb zelf nog nooit iets mee gemaakt wat week makers betreft, bij mijn garnalen. Maar je las er best wel veel over.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 20:42

Vraagje waar heb je de plaat eerder voor gebruikt, lag het bij andere chemicaliën in de buurt voor je de plaat ging gebruiken? Waar lagen de zuignappen? Rare vraag hoe heb je de zuignappen op de plaat vastgemaakt (bijvoorbeeld met behulp van speeksel? Speeksel is agressiever dan je denkt.).

De meeste kunststoffen hebben weinig of geen reactie met water. Daarom zijn ze ook heel slecht afbreekbaar. UV licht etc heeft bijvoorbeeld meer invloed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoopFRL

Bericht door JoopFRL » 17 apr 2018, 21:09

Net leuk stukje op rtl-nieuws over plastic in zee en de afbraak daarvan. De afbraak zou met enzymen bij bepaalde plastic soorten heel goed kunnen. Terwijl het bijvoorbeeld jaren duurt voordat plastic in de zee is afgebroken. Terwijl zeewater toch heel sterk kan inwerken op allerlei materialen.

Enzymen (verschillende soorten met ieder eigen karakteristieken en uitwerking) zitten ook in speeksel evenals zuren en basen. Stoffen die zeer corresief kunnen zijn.

Maar denk bijvoorbeeld ook handzalf etc dat in sommige gevallen icm met vocht (rare on)gewenste reacties kan geven. Dit nog even ter aanvulling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 18 apr 2018, 09:32

op eerdere forum , zijn er tig vragen en ??? geplaatst

de garie,s en kreeftjes vreten alle weekmakers kapot
en krijgen ze wat in darmkanaal , dag garnaal :pech