Opstarten garnalen aquarium

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Ronald112112

Bericht door Ronald112112 » 12 mei 2018, 16:47

Hallo allemaal ik heb een vraagje
Ik heb mijn bestaande aquarium leeggehaald en een nieuwe
Akadama bodem geplaatst filter schoon gemaakt onder de kraan
En het aquarium met kraanwater gevuld.
In dit aquarium komen mijn cr en cb garnalen hoe lang moet ik dit aquarium indraaien ik krijg dinsdag nog wat mos en 1 stuk hout binnen die er nog bij moeten.

Vraag 1 :crab hoe lang moet ik wachten voor mijn garnalen er bij kunnen.

Vraag 2 :crab dinsdag doe ik het hout en mos er in begint dan de indraai ?.

Vraag 3 :crab de garnalen zitten nu in een plastic aquarium met een pompje en oud aquarium water en een luchtsteen en wat mos kan dit zo ff blijven staan ?. :verdrietig

Hoor het graag van jullie.
Geduld is een schone zaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 mei 2018, 17:32

Akadama is niet een hele goede bodem, het is eigenlijk voor bonsai boompjes bedoeld. Het werkt tijdelijk best goed, maar omdat je met kraanwater werkt gaat de werking van de bodem sneller achteruit, na ong een half jaar is je bodem ingeklonken en werkt hij nog nauwelijks meer. je zou beter een goede ph verlagende bodem kunnen nemen.
Je bak begint met indraaien zodra hij is opgestart, bodem ,water, filter verlichting, dat je er na nog wat dingen aan toevoegt, maakt iets verschil, maar niet veel, hout geeft looizuur af
En dat is fijn voor het aquarium. om het bakje wat sneller op te laten starten, kun je het filter vuil uitknijpen van waar de garnalen nu zitten, ze komen toch in deze bak, dus dat is dan niet erg.
In nood kan dit zo blijven staan, hoe je garnalen nu zitten, maar hou het heel goed in de gaten, En behandel de plastic bak zoals je met een gewoon aquarium zou doen, dus ook water verversen hoort daar bij.
Er zijn mensen die de opstart gewoon met dieren er in doen, dan geven ze de dieren geen voeding of maar heel weinig. Ik zelf heb dit alleen met guppen zo gedaan, dus geen ervaring met garnalen wat dit betreft. Wellicht dat de mensen die dit gedaan hebben op deze manier, je hier meer over kunnen vertelllen. probleem hier bij is dat je wel moet kunnen meten en druppeltesten en een us of tds meter moet hebben, want je moet direct kunnen reageren als het mis mocht gaan.
Ik zelf ben er ook echt geen voorstander van en laat alles rustig indraaien.
De indraai duurt 4 tot 5 weken, een nitriet piek kun je verwachten aan het eind van week 2, dit duurt dan verscheidene dagen tot een week, als je dan meet, dan meet je een hoge concentratie nitraat en geen nitriet meer, de nitraat kun je verlagen door een grote verversing te doen. want ook tegen nitraat die te hoog is kunnen ze niet tegen.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ronald112112

Bericht door Ronald112112 » 12 mei 2018, 18:32

Top bedankt dat is vast heel veel info heel blij mee
Ik laat de bak dan voor nu lekker 6 weken draaien en dan zal ik alles netjes ff meten heb een druppel test dus dat komt goed
De garnalen zitten nu zo als ik zij in een plastic aqarium met filter en wat mos en een stukje hout maar geen bodem kan dat verder een probleem zijn zit wel een pomp in en lucht steen en een lampje er boven.

Is de akadama zo snel uitgewerkt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 mei 2018, 19:05

Zolang het hun eigen filter is, uit hun oude bak, dan redden ze het met goed opletten wel, met een nieuw filter heb je ook in een plastic bak kans op nitriet.
Geen bodem is niet erg, zolang de water waarden goed blijven. Dus steeds opletten.
Akadama is snel uitgewerkt met kraan water, kan soms binnen enkele maanden al zijn, het is immers eigenlijk voor gebruik van bomen. Met osmose water en gh+ duurt het wat langer.
voor een volgende keer, als je een nieuwe bodem wilt, bewaar al het oude water in een schone emmer, dus niet 1 die je ooit gebruikt hebt om de ramen te lappen :hihi
Dan doe je tijdelijk je garnalen in bv de plastic bak, en laat het oude filter door draaien in een schone emmer. Je doet de nieuwe bodem er in, met het oude water en filter, een beetje nieuw water er bij, op deze manier hoeven je garnalen niet zolang in de plastic bak te zitten, hooguit een paar dagen tot een week :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ronald112112

Bericht door Ronald112112 » 12 mei 2018, 20:39

Oke prima goeie tip bedankt.
De garnalen ziten nu in die plastic bak met het oude aquarium water dus dat gaat vast wel goed hoop ik ik zal ze dagelijks ff in de gaten houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”