Testen advies

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 28 aug 2018, 12:33

Goedemiddag allemaal, mijn eerste vraag op dit forum! Er gaan er meer volgen, maak je geen zorgen.

Ik denk aan een aquarium voor een neo variant met kraanwater (breda) als uitgangspunt en dan afhankelijk van de waardes bijmengen met regenwater of water uit de kokend water kraan en/of stofjes uit de winkel.

In het kader van meten is weten, welke tests raden jullie aan?
Ik zag al in de sticky van Jurn een advies voor een us meter. Dat advies wil ik volgen.

Hoe testen jullie andere waardes? Er zijn veel druppeltests beschikbaar van verschillende merken en verschillende samenstellingen sets of is het beter de druppels apart aan te schaffen ipv een koffertje?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Testen advies

Bericht door chintsai » 28 aug 2018, 13:58

Tijn schreef:QR_BBPOST Goedemiddag allemaal, mijn eerste vraag op dit forum! Er gaan er meer volgen, maak je geen zorgen.

Ik denk aan een aquarium voor een neo variant met kraanwater (breda) als uitgangspunt en dan afhankelijk van de waardes bijmengen met regenwater of water uit de kokend water kraan en/of stofjes uit de winkel.

In het kader van meten is weten, welke tests raden jullie aan?
Ik zag al in de sticky van Jurn een advies voor een us meter. Dat advies wil ik volgen.

Hoe testen jullie andere waardes? Er zijn veel druppeltests beschikbaar van verschillende merken en verschillende samenstellingen sets of is het beter de druppels apart aan te schaffen ipv een koffertje?

Alvast bedankt!
Wij als GEK leden doen onze testen door middel van de druppeltes, dit is mooi nauwkeurig. waar kom je vandaan uit Breda? Ik probeer de waterwaardes van het watermaatschappij te zien.
Maar goed ja welk merk, veel zijn wel goed naar mijn mening. Ik heb die van Sera.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 28 aug 2018, 14:22

Chintsai, bedankt voor de snelle reactie. Ik kom uit de wijk Haagse Beemden en we zitten op de stadsverwarming. Ik heb ook zelf bij brabant water gekeken en er zijn 2 waterwin locaties. Dorst en Oosterhout geloof ik maar kan zelf niet vinden hoe het water over breda wordt verdeeld.

Us Kh ph gh nitraat en nitriet moet ik volgens mij iig meten maar wat zijn verder belangrijke tests? Fosfaat Ammoniak, koper, andere metalen zie ik hier voorbij komen maar wat is verstandig om te hebben?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Testen advies

Bericht door TonHageraats » 28 aug 2018, 15:52

Zelf heb ik deze, https://www.aquastorexl.nl/colombo-test ... ElEALw_wcB als je daar nog een µS meter bij koopt heb je alle benodigde tests.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Testen advies

Bericht door chintsai » 28 aug 2018, 23:53

Tijn schreef:QR_BBPOST Chintsai, bedankt voor de snelle reactie. Ik kom uit de wijk Haagse Beemden en we zitten op de stadsverwarming. Ik heb ook zelf bij brabant water gekeken en er zijn 2 waterwin locaties. Dorst en Oosterhout geloof ik maar kan zelf niet vinden hoe het water over breda wordt verdeeld.

Us Kh ph gh nitraat en nitriet moet ik volgens mij iig meten maar wat zijn verder belangrijke tests? Fosfaat Ammoniak, koper, andere metalen zie ik hier voorbij komen maar wat is verstandig om te hebben?
De testen die je hebt opgenoemd die moet je blijven aanhouden. Neo zijn eigenlijk de simpele soort om te houden, zeker het beginnen mee waard.

Persoonlijk test ik alleen nog nitriet en nitraat. Ammoniak lijkt mij eigenlijk zeer overbodig vanwege dat dat met het water verversen wel wordt tegengegaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 29 aug 2018, 07:54

Bedankt, ik zal eens kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Testen advies

Bericht door Bindi » 29 aug 2018, 09:30

Wat je zelf al aangeeft, dat zijn de belangrijkste dingen die je moet meten.
Maar inderdaad de neo is best een makkelijke garnaal en zit vaak op kraan water en grind bodem. Als je met een ph verlagende bodem werkt en GH + gebruikt, dan is het meten echt een must.
Ik zelf heb het vuurtje in zowat al mijn bakken, ze zitten van pH 5 tot 6 en soms op 7, dat is best laag voor een neo soort, ze kweken dan ook een stuk minder, dat vind ik echt niet erg :hihi
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

heino
Contacteer:

Testen advies

Bericht door heino » 29 aug 2018, 10:24

De neo varianten doen het goed op kraanwater.
Ik houd ze op grint en met sponsfilters en of binnen filter.
Geen water behandeling .
Ph 7 a 8 hier in pekela/Groningen en us van 450 ongever
:shrimp
Problemen met ziekten bij garnalen ? Ga naar :
http://forum.gek.nu/viewtopic.php?f=36&t=2100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 07 sep 2018, 10:26

Goedemorgen,
inmiddels de watertesten aangeschaft en vanochtend tijd gehad voor een eerste kennismaking. Het zijn de blauwe us meter en het Colombo setje dat Ton heeft aangeraden geworden. :thumbsup

Us 390, Ph 7.5, KH en GH 7. Ik heb om eens te proberen de No2, No3, NH3 en Po4 gemeten en die waren gelukkig 0 of zo goed als 0.

Ik heb ook het water uit de kokend water kraan gemeten. De KH en GH waardes met resp. 6 en 5 waren eigenlijk nog best hoog. Pas nog het reservoir van de kokend water kraan schoongemaakt en als ik dan zie hoeveel kalk en troep zich heeft afgezet op het verwarmingselement, makkelijk anderhalve kilo in een jaar tijd, had ik lager verwacht. ik las ergens dat water koken een groter effect zou moeten hebben. Ph lijkt iets hoger te zijn dan normaal kraanwater, tussen 7.5 en 8 in. Is dat een logisch gevolg van de verlaagde KH of ben ik nog niet zo goed in het meten?

Als ik het goed heb begrepen zijn de ph, kh en gh van mijn normale kraanwater wat aan de hoge kant maar wel acceptabel. wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Testen advies

Bericht door TonHageraats » 07 sep 2018, 14:16

Waarom kokend water meten?
Als je water ververst is dat hoogstens gelijk aan de temperatuur van de bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 07 sep 2018, 16:32

Niet om het water op een bepaalde temperatuur te krijgen :schateren maar omdat koken de hardheid verlaagt, vooral kh. Ik ging er van uit dat wij in Breda nog harder water hadden. inmiddels gelezen dat dit per 2018 verbeterd is.

Een pannetje gekookt water bij kraanwater mengen is vrij omslachtig en vreet energie maar met een kokend water kraan zoals wij die hebben is dit zowel makkelijker als efficiënter qua energie. Maar goed, het effect bij onze kraan was minimaal en de hardheid van het normale kraanwater is lager dan ik had gedacht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Testen advies

Bericht door TonHageraats » 07 sep 2018, 17:02

Aha, duidelijk, ik wist overigens niet dat koken de KH verlaagde, maar dat terzijde.(weer wat geleerd)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Testen advies

Bericht door Bindi » 07 sep 2018, 20:48

Voor de Neo, hoef je dat echt allemaal niet te doen, ze doen het prima op kraan en zijn kunnen best tegen jouw kraan water, dus niet koken, nergens voor nodig :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tijn

Testen advies

Bericht door Tijn » 08 sep 2018, 10:00

Bindi schreef:QR_BBPOST Voor de Neo, hoef je dat echt allemaal niet te doen, ze doen het prima op kraan en zijn kunnen best tegen jouw kraan water, dus niet koken, nergens voor nodig :vrolijk
Was ik ook niet meer van plan. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Testen advies

Bericht door Bindi » 08 sep 2018, 11:54

:schateren :vrolijk :thumbsup
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”