Verschil TDS

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
PATjeSan

Verschil TDS

Bericht door PATjeSan » 28 aug 2019, 12:05

Kan iemand mij het verschil tussen EC en TDS uitleggen. Mijn meter heeft ze allebei en ik weet niet precies hoe en wat. :schrik

Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Re: Verschil TDS

Bericht door Bindi » 28 aug 2019, 16:41

Ik niet, snap er zelf niks van :hihi
Ik heb een Us meter, vind dit een hele goede meter, geen gereken of omrekenen, want daar ben ik super slecht in.
je zal vast nog wel antwoord krjgen, of anders even op internet zoeken, moet toch te vinden zijn, of op dit forum, deze vraag is al vaker gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PATjeSan

Bericht door PATjeSan » 28 aug 2019, 17:00

Bindi schreef:
28 aug 2019, 16:41
Ik niet, snap er zelf niks van :hihi
Ik heb een Us meter, vind dit een hele goede meter, geen gereken of omrekenen, want daar ben ik super slecht in.
je zal vast nog wel antwoord krjgen, of anders even op internet zoeken, moet toch te vinden zijn, of op dit forum, deze vraag is al vaker gesteld.
Heb je jou meter besteld bij je ome A?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PATjeSan

Bericht door PATjeSan » 28 aug 2019, 17:03

Zag dit net online.....

TDS geeft de hoeveeheid opgeloste vaste stoffen in het water weer. De EC waarde is de elektrische geleidbaarheid van water uitgedrukt in MicroSiemens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 28 aug 2019, 18:04

Nee bij online, heb ik die gekocht.
Veel te veel gedoe pfffff :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 28 aug 2019, 18:52

TDS staat voor Total Dissolved Solids, of te wel totaal opgeloste stoffen. Het geeft het totaal van alle opgeloste stoffen in PPM (pars per million) wat gelijk is aan milligram per liter (mg/l)

EC staat voor Electrical Conductivity, de elektrische geleidbaarheid van water dus. Meestal uitgedrukt in microsiemens per centimeter, maar andere vormen als milisiemens per cm, of zelfs siemens per cm, of geen cm's maar meters komt ook voor.

Zuiver water geleid slecht stroom, hoe meer opgeloste stoffer er in het water zitten hoe beter elekriciteit geleid wordt. Dat kun je meten met een EC-meter hoe lager de waarde hoe zuiverder het water. Een EC-meter kan ook temperatuur gecorigeerd zijn maar is dat zeker niet altijd. Hoe warmer het water hoe hoger de geleidbaarheid.

een TDS-meter is ook een EC-meter, maar dan eentje die de geleidbaarheid automatisch omrekend naar een waarde uitgedrukt in PPM.
Een TDS meter is altijd temperatuur gecorigeerd. Het voordeel van temperatuur correctie is dat je waarden altijd met elkaar kunt verlijken ook als de temperatuur wisseld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 29 aug 2019, 07:45

De omrekening van ppm naar µS is gedeeld door 1.56, dit omdat er soms waarden worden doorgegeven welke door elkaar lopen met ppm en µS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”