Auqafish thermometer geknapt. Water niet vergiftigd? (kwik)

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 sep 2016, 17:37

Hallo Allemaal,

Ik had een aquafish thermometer gekocht. (zie foto)
Nu was het bovenste stukje eraf geknapt. (Het topje) En is de thermometer volgelopen met water.
Dat is een paar dagen geleden gebeurd. Maar verwacht niet dat het kwik het water in is gekomen omdat het kwik was afgesloten.
(Zie het rode stukje.) Dat is een lijm.

Dit klopt toch gewoon? En hoef me dus nergens druk over te maken?

Groetjes van Joey,

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 06 sep 2016, 19:29

Als het gedeelte waar het kwik in zit maar niet beschadigt is is het goed.
Zelf gebruik ik ze niet meer en ben over gegaan naar een ander soort thermometer.

Afbeelding

Je hebt ze ook in het geel.
Noteer alvast .......28 en 29 november 2020 VIVARIUM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 06 sep 2016, 20:21

denk dat je gelijk hebt met kwik .
was deze al op breuk ,het topje . of zelf gebroken door stukje onozzeltje te zijn geweest :schrik :schrik {sorry}

wel weggegooid toch deze kapotte thermometertje ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 sep 2016, 20:46

Erna E schreef:QR_BBPOST Als het gedeelte waar het kwik in zit maar niet beschadigt is is het goed.
Zelf gebruik ik ze niet meer en ben over gegaan naar een ander soort thermometer.

Afbeelding

Je hebt ze ook in het geel.
Dat is gelukkig niet gebeurt. Anders had ik wel anders gedacht.
ik heb nu ook zo een die jij hebt .
jurn schreef:QR_BBPOST denk dat je gelijk hebt met kwik .
was deze al op breuk ,het topje . of zelf gebroken door stukje onozzeltje te zijn geweest :schrik :schrik {sorry}

wel weggegooid toch deze kapotte thermometertje ??
Wel weggegooid. Was onozel,,, Wist ik veel dat het glas zooo dun was....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 07 sep 2016, 00:12

Ik dacht dat er nooit meer kwik in thermometers zit in Nederland. Dat is toch al lang verboden? Het werkt nu met alcohol ofzo.
Dis dat zal wel meevallen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 07 sep 2016, 06:43

Alcohol korrels in het grijs ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bosvis

Bericht door Bosvis » 07 sep 2016, 08:50

Die korrels onderin zijn zeker geen kwik, kwik is namelijk vloeibaar bij kamer temperatuur. Wat het wel is weet ik zo niet (heb ik weer iets gevonden om uit te zoeken. Ik denk dat de korrels erin zitten om temperatuurs verschillen een beetje te dempen, waardoor de waarde niet te sterk schommelt)
Thermometers met kwik worden niet meer verkocht voor consumenten doeleinden, dit omdat het gas dat vrijkomt als kwik verdampt zeer giftig is. De kans is dus klein dat je recent een kwikthermometer hebt gekocht.
Kwikthermometer zijn te herkennen aan de metaalkleurige streep die de temperatuur aangeeft. Hoewel er ook galinstan thermometers bestaan met zo'n metaalkleur. Galinstan is een minder giftig alternatief voor kwik.
Als de thermometer een rode (of blauw of andere kleur) streep heeft is het waarschijnlijk een alcohol thermometer. (Dit is geen consumptie alcohol :knipoog , en zou best ook slecht kunnen zijn voor garnalen)

Hoe dan ook zou ik altijd zeer voorzichtig zijn met het inzetten van garnalen in een bak waarin mogelijk een chemische toevoeging zit. Ik zou preventief water wisselen (een deel). En niet meteen een hele groep in het aquarium plaatsen maar eerst een paar en dan een weekje aankijken of het goed gaat alvorens de rest er in te doen.
Groet, Joris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 07 sep 2016, 09:04

Bosvis schreef:QR_BBPOST Die korrels onderin zijn zeker geen kwik, kwik is namelijk vloeibaar bij kamer temperatuur. Wat het wel is weet ik zo niet (heb ik weer iets gevonden om uit te zoeken. Ik denk dat de korrels erin zitten om temperatuurs verschillen een beetje te dempen, waardoor de waarde niet te sterk schommelt)
Thermometers met kwik worden niet meer verkocht voor consumenten doeleinden, dit omdat het gas dat vrijkomt als kwik verdampt zeer giftig is. De kans is dus klein dat je recent een kwikthermometer hebt gekocht.
Kwikthermometer zijn te herkennen aan de metaalkleurige streep die de temperatuur aangeeft. Hoewel er ook galinstan thermometers bestaan met zo'n metaalkleur. Galinstan is een minder giftig alternatief voor kwik.
Als de thermometer een rode (of blauw of andere kleur) streep heeft is het waarschijnlijk een alcohol thermometer. (Dit is geen consumptie alcohol :knipoog , en zou best ook slecht kunnen zijn voor garnalen)

Hoe dan ook zou ik altijd zeer voorzichtig zijn met het inzetten van garnalen in een bak waarin mogelijk een chemische toevoeging zit. Ik zou preventief water wisselen (een deel). En niet meteen een hele groep in het aquarium plaatsen maar eerst een paar en dan een weekje aankijken of het goed gaat alvorens de rest er in te doen.

Bedankt voor je antwoord Bosvis,

Het is de verkeerde kleuren bak. (Waar andere kleuren garnalen inkomen.)
Daar zal ik in het begin niet veel in hoeven stoppen.
De alcohol thermometer is niet geknapt. Alleen de aquafish.

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bosvis

Bericht door Bosvis » 07 sep 2016, 10:36

De aquafish is waarschijnlijk ook een alcohol thermometer.
Groet, Joris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BerryN

Bericht door BerryN » 03 okt 2016, 10:44

De korrels onderin de thermometer zijn lood korrels als deze er niet in zouden zitten dan drijft de thermometer horizontaal naar boven en blijft niet staan.
deze thermometers blijven ook drijven als een dobber door die lood korrels je kan ze dus ook zonder zuignap gebruiken alleen de dikke thermometers drijven de dunne zinken naar de bodem.
Lood is giftig en kan dus stoffen afgeven aan het water maar in hoeverre dit gaat weet ik helaas niet.
Met vriendelijke groet,

Berry

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 09 okt 2016, 08:54

Hallo Berry,

De loodkorrels in deze thermometer zouden dan niks uithalen omdat die afgesloten zijn.
Mensen dronken vroeger water uit loden pijpen i.p.v koper. Dat kon je jaren doen maar dan ging je wel dood.

Lood is giftig idd. Maar wanneer je het gaat smelten kan het binnen een paar minuten al dodelijk zijn (door de dampen!)
Heb een metaaldetector. En vind vaak lood. Ook lees ik veel in op forums ;)

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”