voordelen / nadelen spons filters

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 01 dec 2016, 07:34

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel en nadeel is van een sponsfilter?

Ik heb namelijk een groot en klein aquarium en kan niet zomaar 2 sponsfilters op 1 co2 pomp gooien omdat de druk in de andere bak hoger is dan in de ander?
En maakt dit echt je aquarium goed schoon?

Hoe lang gaat zo iets mee en is het veiliger voor de jongen?

Wie o wie kan mij antwoord geven op deze vragen?

Hoor graag van jullie

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 01 dec 2016, 10:16

deze sponsfilters kun je aansluiten op een luchtpompje, dezelfde als waar je een bruissteentje op aan kunt sluiten. Deze pompen heb je in verschillende maten en zijn er met 1 uitgang maar ook met twee of nog meer uitgangen. Als je verschillende bakken hebt kun je werken met een T- stukje bij 1 uitgang. In alle gevallen zul je de kleinste bak moeten "knijpen" dit kan met een kraantje maar ook met een plastic knijpgevalletje. Die van plastic zijn heel betaalbaar nl 2 voor €2,-. Hoe lang de pomp zelf meegaat kan ik niet zeggen, dat ligt aan het merk en hoeveel geluk je ermee hebt. Ik zou wel voor een iets betere gaan met overcapaciteit die je zelf kunt regelen want als je dan nog een bak erbij neemt dan kun je deze er ook op aansluiten. De filters zelf kosten nl niet echt veel en gaan heel lang mee, eigenlijk tot de spons uit elkaar dreigt te vallen.

Ik kan alleen maar voordelen bedenken van luchtfilters. Er worden geen jongen opgezogen, de gari's krijgen extra zuurstof door de uitstroom en op de sponzen zitten ze vaak lekker te eten. Zelf heb ik 12 bakken en zonder luchtfilters zou ik 12 stopcontacten nodig hebben wat voor mij ook al een reden is om luchtfilters te nemen. Enige nadeel is het gezoem van de pompen en het gebubbel van het water maar in mijn geval heb ik daar geen last van want ik heb een aparte garnalen/ zolderkamer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 02 dec 2016, 07:58

Hartelijk bedankt voor deze info. Dan weet ik genoeg, ik ga ze nemen :D

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dannybs

Bericht door Dannybs » 02 dec 2016, 09:59

Hallo

Die van eheim zijn goed en heel stil.
Deze heb ik in de woonkamer staan.
En je hoort hem helemaal niet.
Dit is een aanrader

Mvg
Danny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 02 dec 2016, 17:02

Gezoem van de luchtpomp? Je kan hem in een pantoffel wikkellen of in zon piepschuime box helpt heeelveeel
Ik ga ook wel rond als "De GarnalenKamer"*. kleinschalige thuis kweker. jong en vol met passie.
:shrimp :shrimp :shrimp :shrimp :shrimp :shrimp :shrimp
*meer vinden?
https://www.facebook.com/DeGarnalenKamer/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 02 dec 2016, 17:13

Dannybs schreef:QR_BBPOST Hallo

Die van eheim zijn goed en heel stil.
Deze heb ik in de woonkamer staan.
En je hoort hem helemaal niet.
Dit is een aanrader

Mvg
Danny
Ik heb een AP 10
justlikeindy schreef:QR_BBPOST Gezoem van de luchtpomp? Je kan hem in een pantoffel wikkellen of in zon piepschuime box helpt heeelveeel

Het gaan om de filter, niet om de pomp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 10 feb 2017, 15:27

Een gedachte: ik ben overgestapt van Dennerle binnenfilter op sponsfilter met extern luchtpompje. En de gnaaltjes lijken hier heel erg van vrolijker geworden. Zou dat kunnen omdat ze geen elektrische brom meer hebben in het water? Nu alleen vrij natuurlijk gebubbel, dat zou ik ook prettiger vinden, als ik in dat water woonde, bubbels inplaats van trillingen!
( had eerst goedkoop aquafish pompje, maar dat hoorde ik zowat door het hele huis. Nu duurdere eheim en die is mooi stil)
Iemand anders ook verschil in garnaalhumeur gemerkt bij overstap van binnen- naar buitenpompje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”