Jamie s bakjes

Wil je een eigen fotoalbum of dagboek maken hier op het forum? Dat kan. Neem contact op met SchorpioenW voor het aanmaken van een eigen forum voor het plaatsen van je foto's. Je wordt dan moderator van je forum, zodat je zelf alles kan beheren.
Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 16 sep 2017, 15:41

Gisteren moesten de blue Velvet toch eerder opgehaald worden.

Ik overlegd mijn bakken zijn er pas vandaag gekomen, lekke 110 L bak vandaar. Heb in een grote curver opbergbak wel al 2 weken water met sponsfilter eig2n k utsekwerk met bruissteentje,grind,plantjes ,hout ,mos en sinds kort een groepje rode Posthoornslakken rond kruipen.

En in overleg voorgesteld dat ze de zak vullen met hun water uit aquarium waar ze uirgevist zijn plus de filterspons in de zak uitknijpen.Hun aquarium moest snel leeg voor een andere groep die helaas zouden kruisen met ze.

Dat gedaan en gisterenavond mn beestjes opgehaald.Netjes in een grote stevige plastic zak en wat krijg ik te horen? Ze hebben de gehel bak geleegd in de zak want er kwamen steeds opnieuw garnaaltjes tevoorschijn met leeghalen.

Ja ha dat herken ik van vele anderen en van mijn eigen White Pearls wat mn eerste garnalen toen waren.
Waar ze het vandaan halen maar je blijft tot eewigheid garnalen spotten en zeker baby s komen uit de kleinste beetjes vocht vandaan.

Dus had hij alles wat er uit kwam en ver over de 15 stuks is gekomen er in gedaan.Heb de zuchtbaar baby s geteld en kom op stuk of 22 uit en de grote waren er 15 zoals afgesproken.Heb wel vergrootglas moeten gebruiken met tellen. Het grut ging van speldeknop naar volwassene en heb 1 zwangere dame zeer donker blauw :prachtig

Foto s tja nee nog niet. Heb wel foto s gemaakt van de bak met ze er in, oordeel zelf maar

Afbeelding

Weinig zichtbaar.De bak is nog wazig van filterwater en water van hun bak en mijn bak samen.De grind en alle zaken overzetten diet de wazigheid ook geen goed. De drijvende planten die in de bodem moeten horen niet te zweven.Maar prioriteit is nu de overleving van mn beestjes.

Naaldgras zet ik over dagje weer waar het moet, in het grind. De zwevende spons komt uit de oude bak van mij en bevat nog nuttige bacterieen.Die zweeft dus even ook al ziet t er niet uit.

Leidingwater hier heeft bij net uit de kraan komen een ph van 7,2 ongeveer...het zat met druppeltestje tussen de 7.0 en 7.5 neigend kwa kleur naar meer naar de 7.0

Dat is voor kraanwater echt fijn!
KH en GH nog te meten.Wil graag weten wat zowel kraanwater is als dat ik mn bakken het water meet.

Aangezien deze bak nu net geduld is wil even tot voor ik ga slapen wachten met waardes meten.

De druppeltesten kwamen ook mee met bestelling,maar ik had niet goed geken en dus de no2 en no3 vergeten.
Dus deze straks even apart bestellen dan maar.

De lege Dennerle cubes komen met mat en deksel maar zonder de filter en verwarming of lamp.
Als lamp voldoet voorlopig mn slaapkamer groot licht en mn huiskamer de 60 L. De doto is van de 30L.De grootste van de 2 komt op een zelfgemaakte massief houten eetkamertafel te staan.
Daarboven zit een tl bulb licht dat net boven de bak hangt dat is dus al geweldig kwa plaats.

Ik ben single en geen kids meer in huis.Deze kan er makkelijk staan.En vind dat ook erg gezellig om ernaast met laptop te zitten of administratie te doen, mn boterhammetje te eten, etc.

De komende 2 maanden dagelijks nitriet en nitraat testen voor de nu bewoonde bak en wekelijkse testen voor de lege grote 60 L bak terwijl die vanaf
het 2 weken water ,andere helft van de plastic box word ingedraaid.

De kleine stukken Spiderwood komt in de 60 L. Samen met de stenen waar ik ook wat garnalen hotels met pvc buizen op geplakt heb.Uiteraard met veilige aquariumkit. Deze hotels moeten nog voor zekerheid een weekje harden en 3 dagen spoelen. En zal ik bekleden met mos wat ik hoop flink gegroeid dan is in de anderr bak.

Voor beide bakjen had ik deze filter besteld en js gevuld met laagje filterwatten en gped gewassen kleine witte aquariumstenen.
Dat doe ik zo omdat de witte stenen veel oppervlakte hebben voor bacteriegroei en zo s mechanical filter die en en de watten de kleinere deeltjes wegvangen.

De garnalen hebben veilige filters aan deze en heb dat eerder gedaan bij vorige tijd van garnalen houden.

Foto s van gevulde hoekfilters

Afbeelding

Afbeelding

Dan foto van uitstroomsteentje dat er standaard bij zit

Afbeelding

De pomp is een v tech met 2 aansluitingen.Deze is met regelknop aan de achterkant. Veels te sterke pomp dus ik moet nog even een kraantjes systeem kopen zodat ik er 4 ipv 2 op kan aansluiten met regelknoppen en 2 terugslagventielen voor als er ooit wat met de stroom gebeurt .Je kan het maar ingedekt hebben. Anders gaat mn inboedelverzekering moeilijk doen vermoed ik.

Afbeelding

De kleine stukjes hout, voor de foto even het water in emmer gedaan zodat je het hout goed kunt zien hoop ik.

Afbeelding

De watertestset die ik gekocht heb en nog moet aanvullen.

Afbeelding

Goed ik had een week geleden alles al besteld, maar zoals ook al was gemeld Veldhuis had wat moeilijkheden en daarnaast was de 60L . niet op voorraad.
Geweldig om z on grote doos lekker uit te pakken.

Mn lieve Quincy, hulphond. Voor de liefhebbers even een foto van mn manneke:

Afbeelding

Heeft de taak op zich genomen omhet verpakkings karton in stukken te scheuren.Dat mag hij met kartonnen dozen altijd en gaat hij dan geheel in op

Makkelijker bij oud papierbak te droppen dan die grote stukken.

Op weg naar een 2de periode in mn leven met garnalen houden en kweken. Ik kijk er zo naar uit.

Het helpt mij me weer nuttig te voelen en het helpt bij de momenten dat ik er even doorheen zit.
Ik heb helaas 4 ziektes alle 4 ongeneeslijk en dodelijk. 1 er van zorgt er voor dat tussen de enkele keren per maand tot meerdere keren per week 112 momenten zijn waarbij ik het steeds net niet overlijd....dat maakt dat ik veel afleiding zoek om daar niet teveel bij stil te hoeven staan,naast wekelijks psycholoog bezoek.

Een groter dan 60L. zou t gaaf vinden, maar is voor mijn lichaam veel zwaarder in onderhoud dan nano s zijn. Ook al zijn nano s kwetsbaarder door minder L. aan inhoud en meer waterwisselingen.

We gaan het zien hoe dit gaat lopen. Ik zal het in dit topic puur over deze 2 bakken hebben en hun bewoners.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te volgen.

Tops zijn altijd welkom ook al zal het meeste wel al bekend bij mij zijn ,ben geen beginnende garnalenhouder. Toch vind ik het altijd leuk als mensen meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 16 sep 2017, 15:44

er zitten spelfouten in, sorry dyslextisch. Bij hoge stress of leuke stress zoals nu is de Dyslexie bij mij erger dan normaal en kan nu de fouten niet zien of corrigeren.Ik doe dat zodra dat weer lukt in mn teksten op fora.

Als het echt onleesbaar is wil je dan een pb naar me sturen? dan laat ik een goede vriendin de tekst even editen voor jullie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Jamie s bakjes

Bericht door Eve » 16 sep 2017, 16:25

Jamie schreef:QR_BBPOST
:prachtig wat een lief koppie!(ben een echte honden liefhebber) :vrolijk

Wat een leuk en uitgebreid topic, ben zelf niet zo'n prater, schrijver, maar vind het wel erg leuk om alle verhalen te lezen. Oh en het is prima leesbaar hoor! :thumbsup
Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Jamie s bakjes

Bericht door Bindi » 16 sep 2017, 16:29

Hoi Jamie.
Geeft niks hoor, als je iets verkeerd schrijft, doe ik ook zo vaak, ook ik heb als ik stres heb of moe ben dat ik fouten maak met schrijven.
Jeetje wat een werk voor je, zo plotseling met je garnalen in de weer. en ja het is een flinke klus om al die ukjes te zoeken.
Leuke hond heb je, en fijn dat hij de dozen voor je kapot maakt :hihi . Vind hij zo te lezen helemaal niet erg.
Heb je wel voldoende mos voor je bakjes. Anders heb ik nog wel Java mos en lever mos voor je + drijfplantjes. Kost je dan alleen verzend kosten voor een briefen bus pakketje, ik heb ook nog roze posthoorntjes en puntslakjes voor je, zijn ook gratis en zou ik dan gelijk mee kunnen sturen. Ik lees het wel of je belangstelling hebt :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Jamie s bakjes

Bericht door Angel » 16 sep 2017, 17:19

Leuk dat je een eigen fotoalbum hebt aangemaakt.
En de hond is vast een schat, zo ziet hij er in elk geval wel uit.
Jamie schreef:QR_BBPOST Ik heb helaas 4 ziektes alle 4 ongeneeslijk en dodelijk. 1 er van zorgt er voor dat tussen de enkele keren per maand tot meerdere keren per week 112 momenten zijn waarbij ik het steeds net niet overlijd....dat maakt dat ik veel afleiding zoek om daar niet teveel bij stil te hoeven staan,naast wekelijks psycholoog bezoek.
Heftig zeg, zal absoluut niet makkelijk zijn.
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Jamie s bakjes

Bericht door Antoinette » 16 sep 2017, 17:23

Leuk topic Jamie, die hoekfilters hebben wij ook een tijdje gebruikt maar waren te klein van vermogen voor de bakken (80 cm breed) maar ze voldoen voor jouw bakken denk ik prima.
Qua verlichting zou je eens op aliexpres kunnen kijken wij halen daar letterlijk alle hardware voor de aquaria en het scheelt beduidend in prijs, onderstaand de cube met verlichting van aliexpres.
Je tiepfauten boeit me niks we zitten tenslotte niet op school :vrolijk
Over je inboedelverzekering kan ik je zeggen dat als je bak klapt/pomp ermee uitscheid of wat, je inboedel gewoon gedekt is voor het bedrag waar je het verzekerd voor hebt. Mijn partner heeft dat jaren terug uitgezocht met onze verzekeraar wij hadden toen 40 bakken in de woonkamer en dachten dat we daardoor moesten bijverzekeren, maar dta is dus niet zo, al zou je 100 bakken in je huis zetten, dan blijft nog steeds alles verzekerd.
Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 13:46

Eve schreef:QR_BBPOST
Jamie schreef:QR_BBPOST
:prachtig wat een lief koppie!(ben een echte honden liefhebber) :vrolijk

Wat een leuk en uitgebreid topic, ben zelf niet zo'n prater, schrijver, maar vind het wel erg leuk om alle verhalen te lezen. Oh en het is prima leesbaar hoor! :thumbsup
Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Hihi ja is een schatje en als hij mn mobiel in foto stand hoort of een phototoestel ziet gaat hij uit zichzelf "mooi" zitten.

Fijn dat het goed te lezen is.Was beetje onzeker zoals te lezen was.
Ik vind het leuk om een soort dagboekje te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 13:59

Klopt is ook vermoeiend maareh de zwangere mooie diepblauwe dame is in het mos gaan schuilen...mogelijk dat dat is omdat a. de mannen flink aan het racen zijn vandaag. b. omdat er veel grut druk op en neer tussen grind en filter aan het neuzen is of c. bevalling dichterbij komt..wie weet waarom. Ik hoop op optie c!

Ach ja het is leuk vermoeiend.Trots op mm beestjes en op mezelf.

Hondje is lekker af en aan wat doos stukken aan het verscheuren en heeft de hele nacht gespookt met karton in zn bek door t huis.
Hij was onwijs druk en kwispelend blijkbaar te druk om te kunnen slapen.

Hij is ADL hond met daarnaast nog 2 soorten opleidingen ernaast.Hij heeft als 4de ook laten zien dat hij stukken therapiehondwerk kan doen voor ADHD. De 2de training is veteranenhond( voor mij niet als ex soldaat of marinier maar voor mn PTSS door ander soort trauma s) en is signaleringshond

Extr mos is nooit weg vind ik, maar hoe fijn het ook voelt dat je dat wilt geven ea dingen ik kan helaas zelfs porto momenteel niet betalen...ik heb no2 en no3 testen nodig en ook die moeten even wachten.

Ik ben straatarm Bindi en dus kan maar heel weinig soms niets per week opzij leggen voor mn hobby.

Als mn garnaaltjes het niet broodnodig hebben worden extra zaken pas gekocht als ik niet ook nog bijbetalen moet voor medicatie en ik niet al tekort kom om genoeg eten per week te hebben.

Ik zal dat nooit zo uitgebreid vertellen, maar denk dat deze uitleg wel open kan. Dacht eerst via pb uit te leggen, maar nu kunnen anderen ook beter inschatten hoe dat bij mij zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Jamie s bakjes

Bericht door Bindi » 17 sep 2017, 15:27

Jamie.
Stuur je even en pb.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 21 sep 2017, 20:27

Dankzij Bindi wat extra Posthoorn in het roze voor bij mm rode slakjes en puntslakjes,levermos,javamos en drijfplantjes rijker.

De puntslakjes liggen bij te komen en de Posthoorntjes zijn al aan de wandel.

Plantjee voorlopig even los in de bak gedaan om ze van de reis te laten bekomen.Morgen even mee spelen en kijken wat ik ermee ga creeeren.

Mn garnalen doen het goed.Ze zijn lastig te zien op zwart grind....heb gelukkig half wit en half zeart gedaan.

Zag een paar :heartcircle hele mooie donkerblauwe half was voorbij komen met de slakken in de bak zetten.

Ik doe per dag wat water verversen. z on 5 %. In huis is het warm en wil ze niet van stokje laten gaan.Maar teveel verversen evenmin ok natuurlijk. :think

Geen enkele dode garnaal gehad nog en ben onder de indruk opnieuw van hoe gemakkelijk ze zijn over gegaan bij mij en ze lekker op hout mos en filter scharrelen gedurende de dag.

Hond is al paar keer bij de bak wezen neuzen en heeft getracht bak tot spelen te vragen lol...hij nam meerdere keren een speel uitdaag houding naar de bak aan al kwispelend .

Wat oh wat zou mn hondje toch denken dat die rare zwemmers zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 21 sep 2017, 20:28

ben wat rustiger in mn topics door een voedselvergiftiging eergisteren. :geschrokken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 21 sep 2017, 20:30

maareh allieexpres zal eens kijken.Mooie bak Antionette!

Is dat z on Dennerle lamp?

Wbt verzekering tja dat geregel en polissen dat is verantwoording voor beschermingsbewind dus weer er verder weinig van af momenteel.
Bedankt voor de uitleg scheelt stress.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Jamie s bakjes

Bericht door Antoinette » 21 sep 2017, 22:51

Leuk dat je hond zo geintereseerd is in je aquaria, onze hond keek er niet naar om :vrolijk
Lief dat Bindi het e.e.a heeft toegestuurd, altijd fijn als mensen helpen.
Is geen denerle lamp is volgens mij merkloos, ik had hem in januari gekocht en nu in september brandtie nog steeds goed (de hele bak verlicht)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Jamie s bakjes

Bericht door JohnTaiwan » 20 okt 2017, 21:26

Ik heb niet alles gelezen dus misschien een domme vraag maar zitten er inmiddels al bewoners in? :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 22:09

ja ja! er zitten momenteel een groepje rode en groepje rize Posthornslakjes in samen met een stuk of 25 volwassen en z on geschatte groep van 15 of meer half volwassen met aantal halfwas danes met eivlekken en nu inmiddels 5 bevallen garnalen aan iniminie kleine baby garnalen misschien wel meer.

Dat zit in de 30L. met als bodem het zwarte grind met witte paadjes van wit grover grind Anders zie ik nooit een garnaal op dat grind.
Daarin ook van die drijfplantjes met de ronde blaadjes , 2 plukken spike of flame moss, 2 handjes inmiddels aan gegroeid Levermos, en evenveel aan Javamos.

De 60L. had met indraaien wat vertraging ondat de Blue Velvet garnalen groep in de 30L bij aankomst net de beide nano s waren binnengekomen pas de ochtend nadat ik met spoed de garnalen moest halen.

De bak die ik als tijdelijke bak een spons indraaidende had en grind met mos en hout in lag plus aantal slakken samen met een grote plastic bak aan aquariumwater met uitgeknepen spons van degene waar ik de garnalen heb gekocht(bak moest met spoed leeg voor andere groep...).

Heb wel bak maar half gevuld dus hele zak met dat water plus helft van de tijdelijke indraaibak met 2 tot 3 weken aan bacteriecultuur en om wennen plus piek nitraat nitriet(haal ze vaak door elkaar..NO2 dacht ik?) te voorkomen en of uiteindelijk te doorstaan zonder uitval.Dus dagelijks 10 tot 15 % kraanwater toegevoegd.

Kraanwater in Almere heeft bij mij thuis tussen de 7.0 en 7.5 bij meten kleur meer bij 7.0...dus dacht schat ik daar midden van..ca. 7.2 ph.

De groep had aantal bruine,mooie dinker gedekt maar ook licht vaag bruine...dw vaag beuine bleek van vervoer ze zijn gedeekte alsnog blauw bijgekleurd anderen werden goed donker bruin.

Aantal mooie Black Rose kwam er ook uit..als mede deze groep naast Blue Velvet ook volwassen dieren heeft die nog graad donkerder zijn maar geen zwart zeg maar.

Deze groep heeft helaas nog geen verlichting anders dan licht via de lamp aan plafond die stukje verder in slaapkamer hangt.
Een lamp die...de bak heeft glazen afdekplaat er op..die de bak alleen verlicht word tijdelijk opgelost door een afkoppelbare voorlamp van mn aankoppelbare handbike.Overdag krijgt deze indirect licht vanuit raam naar de tuin,bak staat aan andere kant van de kamer dus geen bak in raamkozijn.

Vind zowel de 30L als de 60L nano Dennerle Cube een prachtig gezicht maar ook erg fijn beiden voor onderhoud. Dot is voor mijn lichaam niet zwaar en de glasplaat zorgt voor veel mogelijkheden van verlichting.

Kwa verlichting kwam ik bij Veldhuis uit op betaslbare mooie optie: een ledlamp spotje die onderwater of boven water met zuignap in je bak kan en deze geeft in de kleur daglicht gekozen spotverlichting.
Je kunt tevens ook de bruissteen meegelevert eraan vast maken met dan dus onder water met mn al eerder dit jaar gekochte zware luchtpomp ook extra zuurstof in de bak geven naast mooi gezicht goed voor de verschaling en voor berkomen van een kaamlaag.

Dan kan ik mocht de kweek verder goed blijven gaan
uiteindelijk een waterdichte voor aquaria gemaakte ledlamp of tl verlichting voor deze cube kopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Jamie s bakjes

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 23:13

Deel 2...hihi...mn mobiel besloot dat ie uit ging en halve tekst was weg.Dus snel iig overgebleven stuk gepost.

Maar goed voorlopig genoeg licht voor de 30L. ik heb geen plantenbak gecreeerd en werk zonder plantenbodem,plantenvoeding of co2.

Vandaag is er 1 mannetjes garnaal van bijna geen enkele kleur maar wel duidelijk een hele oude want deze was max. grootte wat bij dit soort aan cm staat.(is de neo cardina davidii blue).Ik ben sinds afgelopen dagen aan het uitselecteren.
Heb een 12 liter kubusvaas die nu 3 weken draait en ik birrietpiek van dagelijks gemeten.Deze heeft hem gisteren gehad.Houd kandidaten voor uitsekecteren...de bijna kleurlozen tenzij dit mannetjes zijn zolang groep nog niet genoeg mannen heeft...mogen blijven..alle anders gekleurde dan blauw...gaan in week 4 of 5 naar de 12 liter.Die als tijdelijk en verkoop groep word gebruikt.

Of om mooi foto s te maken voor de fun of show!
Maar zodra de lampen kunnen aangeschaft vn verkoop van diertjes komt er een 2 tal 20 liter cube s bij.Liefst dat keer dan wel compleet.
Dan kunnen in de wne uitselectie Blue velvet en de andere uitselectie cb cr f1 en mogelijke te lichte Blue Velvet.
De te lichte ablue vekvet kunnen bij volwassen leeftijd alsnog weer geheel donker kleuren en of nakomelingen geven die voldaan kwa kleur.In de afwijkende kleurenbak van Bluevelvet komen geen misvormde dieren.Van alke soorten garnalen die welke handicap of misvormingen hebben gaan in bak samen met de deze week bij mij aangekomen( zaten zeer slecht behuisd in dierenzaak en waren enkeke euro s.

..kon het niet aanzien en had anders voor bakje Dwerg Corydoras gegaan met evt. nog een oppervlakte visje erbij.Zodat en leuk bakje voor op mn hobby kamer/atelier heb.Werk met waterverf dus geen giftige vluchtige stoffen in die kamer.

Dat is max. aantal bakken.De Octocinclusjes ..zijn nog niet volwassen..4 stuks zitten tijdelijk in 60 cm die nog ga verkopen omdat deze voor mij te zwaar is in onderhoud.een cube met zelfde liters is kwa omvang gelukkig wel te doen.
Deze komen dus of in 60L. bak of een 30/40liter cube op bureau van mn e tra kamer/atelier. Alles o luchtfilters.De 6pL. komt nog een sponsfilter bij de hoekfilter.Met dank aan de waarschuwing dat de hoekfilter niet genoeg zal zijn...van Antionette!

De bak met de Octocinclys word redelijk beplant maar niet zodanig dat er bemesting co2 of voedigsbodem behoeft. Deze kan dan mbv een opgehangen muur led lamp beschenen worden terwijl ik s avonds wat verf.Tenzij lichtje erbij zit.

Voorlopig tijdelijk alleen de Octo s in de 60 cm Juwel bak met reserve oud filter en pomp dat ik nog had liggen.nieuw sponsje genaakt en plantjes op helft van de mos na uit de 30L. gehaald water spibs uitgeknepen hekft water kraan hekft uit de 30L. bak verdeeld uitgehaakd over 3 dagen om mn Blue Velvet niet teveel waterwisseling aan te doen.

Dat zijn de plannen...

Had wel utwindelijk rown bleek dat in mn testset geen No2 en No3 zaten een losse No2 test gehaakd met 2 vloeibare oplossingen.

De bak van 30L. heeft kleine nitrietpiek gehad met waterwisseling van z on 20 % was deze verholpen bij nameten ba een uur wahten om filter te laten werken.
Neide hoekfilters hebben mengsel van laagjes om en om met filterflos en grof grind wit...gekregen.De 30L. heeft al een flosvervanging gehad na week 4 van garnaalpopulatie er kwam wonen hihi...

De filter wel geheel onder water alke fliss uit elkaar getrokken en gespoeld...daarna laten staan in diirzicjtig tub doosje om na bezinking van het vuil..te zien of er nog kleine garnalen in zwommen.

Aangezien de dames en het grut in en uitvmn filter zwemmen.hoekfilter is volledig op lucht ze unnen net doid gaan aan dat filter.Maar dd ukkies kunnen als ze hef flis lekker eten en daar groeien wel vast komen te zitten..dus regelmatig even checken...en bij filtermateriaal vervangen heb ik dat zo opgelost.

De 30L bodem is een zeer dun laagje grind dat enkel daar is om te zorgen dat garnalen niet wegglijden op de stukken na waar ik planten had staan..dus daar kan ik opnieuw planten.
Dat zij de hoeken van de cube en stukken aan de achterkant aflopend naar voren toe.

Ik doe de beplanting vor de garnalen in deze bak niet overdadig anders zie ik ze niet,maar ik wil ze veel schuilruimte bieden waar ik niets zal zien...op grond niveau.Maar goed heb ook 3 soorten mos op grondniveau...en bak staat zo dat ik ze kan zoen zwemmen maar zolang ik hun plek waar ik voer niet bekijk is rest van grond bedekt met of planten of het mos/hout.

Ze doen het geweldig en dus dan denk ik dan is de hoeveelheid schuilen dus genoeg.Ik wil geen kale bak met 1 mosbol en een sponsfilter er in..hihi...dat zou ik voorcmn garbalen zielig vinden ..ook al zie ik wek veel.Het zwarte stukken grind afwissekend met spierwit geeft op zwarte stukken mogelijkheid tot camouflage zodat ze niet te gestresst raken.

De witte stukken ontwijken ze niet en zijn de stukken waaar het voer standaard komt op het stofvoer na.
Een voederschaaltje werkt bij mijn garnalen niet .Ze pakten het er weg en haan naast het bakje eten...Dus heoaas ze zijn van de mcdrive ipv het restaurant.

Mos ligt nu in deze bak los maar komt nog op hout en stenen.Moet juiste lijm voor vinden,of kan dit ook met mn juwel aquariumkit doen?

enfin het hout zal nog wel veranderen.Ligt aan nieuw stuk hut afmetingen en vorm.Mocht deze te groot zijn is die te ruilen in mn 60L bak met stuk wat er eerder in de 30L lag.

De bak met Octo krijgt stukken van beide hout en van de losse stukken.En word met Valesneria ,wat oppervlakte plantjes..etc etc.Afhankelijk van wat ik te pakken krijg.Heeft grijs fijn grind afgerond voor de gevoelige buik wat pver was van de 60L nano bak

De 6o L.na indraaien krijgt dus cr en cb F1 en taiwanbee doe bij kweker ook op leidingwater plus erg goed kweken.Met zelfde waardes leidingwater doordat we in dezelfde stad wonen.

Daarin mossen nu, van elk soort een pluk, van veilige aquariumstenen geplakte grotjes om te bevallen of rond te hangen.Slakken,Wilde ook javavaren op de grotjes pkakken en levermos gebonden om paracord heen maak ik liaanen.Van stukjes van Sipdwrwoodreatjes die je per zakje kunt kopen met paracord en gaatjes boren met handboortjes maakt ik een hangende brug.Aan de brug hangen dn ook paracoord maar dit keer met Javamos gebonden .

Op een aantal losse stenen op de bodem van de bak maak ik hef spike of Flame mos vast.Dat groeit omhoog...daarmee simuleer ik het rietgras aan de kanten van een riviertje.

Met grijs extra fijn grind heb ik de kanten gemaakt en een kronkelig beekje/rivierbedding al gemaakt van wat grind split...dat is een zeer grof grind zeg maar.

De achtergrond van de bak heeft Valesneria met watervorkje op ippervlakte drijvende voor e tra hulp bij nitriet en nitraat verwijderen en heeft eat weg van een sloot ...

Derest moet ik nog verzinnen...ik dacht om de rivierbedding ook als vaste voederplek te houden...kan ik en goed zien of er geen garnalen niet zijn wezen eten..het is ook makkelijker restjes tegen rotten weg te halen na het eten...foto s en filmpjes gaan ook beter op wit grind.

Denk dat dit gaaf gaat worden! Ook al moet ik budget technisch deze bak ook in lange termijn tot wording zien komen...ach een bak in de maak is een leuk project. Is alleen kwa uitvoering tijd en energie vergende maar onderhoud heel praktiscj.

En heeft voor de bevolking aan garnalen veel heel veel schuilmogelijkheden. Ik vind dat niet erg want beesten blij dan ik ook. En een moie scape zonder bemesting en co 2...zelfs zonder dat je in het begin garnalen gelijk ziet.Komen er meer dan zie je dat vanzelf wel en voelen ze zich ook minder snel in gevaar.

Beide bakken komen ook wel wat aan blad in links en rechts...cattapablad past zich goed in bij beide soorten bakken. Herfstblad druivenblad en als het veilig blijkt bramenboad?

Dat dus is hoe of wat nu
..en of de octocinclussen blijven ligt er aan.Mocht ik iemand krijgen die ze graag wil hebben...dan ben ik daar prima voor te vinden. en kunnen evt. vervormde garnalen in de beide seletiebakjes.

De Octocinclussen, die reken ik niet op dat deze ook echt behoud ,garnalen zijn mn hoofddoel.

de Octocinclussen wil ik trachten te kweken...tenzij dus iemand ze koopt of ruilt met mij...en ze goed huisje kan bieden. Als iemand iver die schatjes nog tips of tricks heeft...weet hoe of wat met kweken zou kunnen of andere zaken mbt voeding, huisvesting,hun gezondheid etc...hoor ik dat heel graag.
Foto s komen nog. Veel typwerk haha ...hoop dat t leesbaar is gebleven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Jamie s bakjes

Bericht door JohnTaiwan » 20 okt 2017, 23:26

Jamie schreef:hoop dat t leesbaar is gebleven?
Nee.... haha grapje!

Ik wist dat je nog niet klaar was dus heb ff gewacht met reageren! :knipoog

Is allemaal niet niks en je bent er lekker mee bezig iig,leuk hoor!
Wat betreft het mos vastmaken zou ik dat niet met gewone Juwelkit doen maar iets van dunne garen of visdraad bv en als je het toch graag vast wil plakken hebben ze ook kant en klare lijm speciaal voor in het aquarium,heet planta fix oid.

Heel veel succes en plezier met al je projecten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Fotoalbums/dagboeken”