mijn nitraathars avontuur

Afbeelding
Antoinette

Bericht door Antoinette » 11 mar 2017, 14:44

11-03-2017
Mijn partner en ik hebben besloten nitraathars in de biologen te doen van de beide garnalenbakken (dus niet in de cube) want de theorie hierachter is dat in de natuur nauwelijks sprake is van vervuiling in het water omdat het stromende rivieren zijn, en daardoor zouden de vissen/garnalen/kreeften makkelijker kweken en zich ook stukken prettiger voelen.
Ondanks dat ik voorstander van meten ben hebben we de NO3 niet kunnen meten omdat die test op is (dachten dat we die nog hadden) (nieuwe is besteld) maar ondertussen wel de nitraathars toegevoegd aan de 2 garnalenbakken.
Als de NO3 boven 20 ml/l uitkomt is de nitraathars verzadigd en moet je hem regenereren met zout, op internet is er onduidelijk welke zout je daarvoor moet gebruiken al waren ze het er wel allemaal over eens dat het geen jodium mag bevatten. Dat regenereren doe je door de zak met nitraathars in een emmer water met zoutoplossing (200 gram zout voor 1 liter nitraathars) te doen waar tevens een bruissteentje inzit en dat 24 uur laten draaien waarna het nog goed nagespoeld moet worden onder de kraan.
Enige nadeel van nitraathars in je filter/bioloog is dta je geen zoutoplossing mag gebruiken in je bakken omdat dan het nitraathars de NO3 weer los laat met alle ellende van dien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Chriske99

Bericht door Chriske99 » 11 mar 2017, 23:50

Net zo als met zeoliet is zout geen probleem hoor.
Denk hier maar eens over na.
Als je je osmose water aanlengt met miniralen in poeder vorm dan doe je er eigenlijk natriumbicarbonaat Kh en calciumchloride Gh ook nog wat magnesiumchloride Gh.
Nu in je aquarium wil dit zeggen dat de carbonaten, calcium en magnesium verbruikt worden.
Wat blijft er dan over?
Juist natrium en chloride en wat is natriumchloride = zout.
Dus je zou met nitraathars geen Kh en Gh meer mogen toe voegen???

Dit klopt dus niet.
De nitraathars regenreerd ( geeft stoffen terug af. ) pas bij een hoog zoutgehalte.
Onder de 10 promille = 10 gram per liter zal er weinig tot geen nitraat ontsnappen uit te hars.
Daarom moet je ook zoveel zout gebruiken om het te regeneren.
Je garnalen zullen eerder sterven van het zoutgehalte dat naar 10 promille gaat dan het beetje nitraat wat er ontsnapt.

Met betrekking tot welk zout kan je veevoeder zout in het tuincentrum nemen.
Zit geen jodium in, kost bijna niets en wordt in koivijvers gebruikt voor de winter.
Dan gooien ze 1kg veevoederzout per 1000l in = 1 promille.
Dit om tijdens de koudere periodes schimmelvorming te voorkomen op de huid.
Dit kan perfect samen met nitraathars of zeoliet daar het zoutgehalte veel te laag is om te regeneren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 12 mar 2017, 09:59

Kijk, altijd handig als mensen hun kennis willen delen, tnx voor de toelichting ik was inderdaad al bezorgd dat ik salty shrimp niet meer kon toevoegen, maar dat gelukkig wel blijkt nu :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 12 mar 2017, 20:12

Duur goedje dat nitraathars. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Nitraat is niet echt iets waar ik heel erg op let. Onlangs een keer gemeten in een volle bak waar aardig wat voer in gaat, de NO3 was ergens tegen de 40. Garnalen doen het daar ondanks dat prima in en kweken ook nog goed. Dus een NO3 van laten we zeggen onder de 30 zou in principe geen probleem moeten zijn zou je dan denken.

Wat wel een nadeel is dat het blijft oplopen. Bijvoorbeeld 30, na water verversing 25. De volgende keer is het dan 35 en na waterverversing 30. 40-35, 45-40, 50-45, 55-45 etc. Ok zo werkt het in de praktijk niet helemaal, maar ik bedoel als je net teveel voer en te weinig waterwissels doet dan zal hij heel langzaam oplopen. In dat geval is zo'n compartiment met Nitraathars erin natuurlijk een hele goede beveiliging :perfect .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 12 mar 2017, 21:29

Ja daarom juist, de crystalredbak is behoorlijk bevolkt en word 2x p/d gevoerd en dan nog knagen ze aan de planten maar wou de bak niet teveel belasten, maar nu met hun nieuwe onderkomen en nieuwe filtering (via een bioloog) en dna die nitraathars durf ik wat meer te voeren.
Voor de ancistrussen zal dat straks ook zijn (de belasting van de bak) dat dat dan beter op te vangen is, maar eerst kijken hoe het uitpakt met de garnalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 13 mar 2017, 09:21

Ik lees dat het zowel nitriet (NO2-), nitraat (NO3-) en fosfaat (PO43-) opneemt. Als ik het goed zie, zal je de nitraathars dus helemaal aan het einde van je filter moeten plaatsen en niet aan het begin, klopt dat?

Een uitgebreide pagina hierover, ook wel interessant om door te nemen: http://discuszolder.nl/nitraat-fosfaat-filter/ staan een paar goede tips tussen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 mar 2017, 10:24

Ja dat klopt inderdaad datie aan het einde geplaatst moet worden, sommigen hangen hem voor de uitstroom, Tnx voor de link, die heb ik even doorgetsuurd naar mijn man zijn pc want zo'n lap tekste heb ik geen concentratie voor helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 10 jun 2017, 19:10

Inmiddels een tijdje verder en had ik de nitraathars verhuisd naar de bak van de L107 (briljantancistrus) en is het maar de vraag of dat bevalt. De andere zak nitraathars had ik van de week bij de L144 longfin gehangen en sindsdien hingen dagelijks de jonkies massaal aan het raam (dan weet je dat je bak niet goed is) en aten ze nauwelijks, dus waardes meten (waren gewoon goed), water verversen en dat 5 dagen lang, en toen de nitraathars er gisteren uit gehaald en vandaag eten de jonkies weer massaal van het voer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 jun 2017, 20:18

Maar goed dat je er weet hoe het gedrag hoort te zijn en een hoop ervaring hebt, ik wist niet eens dat er zoiets bestond als nitraat hars.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 11 jun 2017, 11:03

Ja aldoende leert men he :vrolijk

Ondertussen heb ik besloten de nitraathars bij de L107 ook te verwijderen en stopt hier dan ook het nitraatharsavontuur, heb ervan geleerd, heb dingen ontdekt, en vooral ook dat het niet mijn ding is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 jun 2017, 11:48

Nou ja. dan weet je dat ook weer :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 jun 2017, 12:59

ja precies :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 17 jul 2017, 14:53

Goed experiment. En inderdaad duidelijk dat het niet werkt/goed is voor de dieren. Verstandig om er mee te stoppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 17 jul 2017, 15:33

Ja precies, en de man die ons op het idee bracht het te gebruiken heeft al zijn L-nummers dood in de loop van 3 maanden en die heb ook nitraathars in zijn bakken, dus denk dat L-nummers er niet tegen kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gesloten

Terug naar “Dagboek Antoinette”