Mijn aquarium

Afbeelding
karinD
Mijn aquarium

Bericht door karinD » 11 jul 2016, 19:54

Ik ben een echte dierenliefhebber en ben met verschillende dieren opgegroeid. Al zolang ik me kan herinneren hadden we katten, konijnen, een papegaai en niet te vergeten een aquarium. Mijn vader had een heel mooi aquarium van zo'n 100 liter. Zelf kreeg ik, toen ik een jaar of 15 was, een eigen aquariumpje van een cm of 30, met een stuk of 5 goudvissen. Natuurlijk groeiden die al snel de bak uit, dus heeft mijn vader en vijver voor ze gegraven en verdween mijn bakkie naar zolder.
Toen ik eenmaal het huis uit was is een aquarium altijd blijven kriebelen maar ik had er geen ruimte voor. Tot een paar jaar geleden we de woonkamer gingen veranderen, ineens ontstond er een lege donkere hoek en mijn vriend en ik kwamen tegelijk met onze wens van een aquarium.
We hebben gekozen voor de grootste optie zonder dat het te druk of te vol is in die hoek: een nanocube van 60 liter. De bak is ongeveer 40x40x40.
In de bak leven een groepje vuurgarnalen, ik denk dat het er inmiddels een stuk of 35, 40 zijn. Verder hebben we een schooltje boraras maculata, een schooltje corrydoras pygmeaus en een paar anatome helenaslakken.

Na op het oude forum gelezen te hebben dat helena's toch echt gezonde garnalen eten als ze die te pakken krijgen, ben ik gaan twijfelen aan die slak. En zaterdag zag ik het inderdaad ook: bij de grote drukte bij een garnalenkorrel had een slak een mooie jonge gezonde garnaal van een mandje of 3 oud te pakken weten te krijgen. Zonde, dus bij deze heb ik besloten dat ik ze in de ban ga doen. Ze gaan, misschien op 1 na, allemaal weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Re: Mijn aquarium

Bericht door Antoinette » 11 jul 2016, 20:53

Slim plan de helena's te bannen :tapup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 12 jul 2016, 11:55

Ja, ik dacht eerst dat het een sprookje was dat ze gezonde garnalen aten, maar nu zag ik het zelf ook gebeuren. Een collega van mijn man wil ze graag hebben, dus dat wordt ook goed opgelost zo.

Ik zal nog een foto maken van hoe mijn aquarium er nu uitziet, ik heb hem pas verandert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 12 jul 2016, 12:28

Ben benieuwd wat je er aan veranderd heb :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 13 jul 2016, 15:24

Eerst een fotootje van hoe het eerst was. De HC stond op totaal de verkeerde plek daar voorin en ik wilde er wat andere plantjes in hebben.
Afbeelding

Zo is het nu. Ik heb wat geschoven met de garnalenflat en met de steentjes, ik heb een mos erbij voor de garnalen en voorin heb ik cryptocoryne parva geplaatst. Het is allemaal nog wat kaal maar dat blijft hopelijk niet lang zo.
Afbeelding

De flamemoss zoals hij was toen ik hem in de bak zette 2 weken terug
Afbeelding

Inmiddels is hij al lekker aan het groeien. Deze foto heb ik net genomen
Afbeelding

Nu moet alleen de riccia fluitans op de 2 stenen nog weg, die ga ik tzt vervangen door zeer waarschijnlijk fissidens. Maar daar wacht ik nog even mee tot de flame moss goed gegroeit is, zodat de babygarnaaltjes goed kunnen schuilen.
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 jul 2016, 15:27

Kaal? :schateren vind hem aardig vol beplant hoor, en nog leuk gedaan ook :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 13 jul 2016, 15:35

Nou ja, kaal is neit het goede woord. Laag eerder. Hij gaat nu van hoog in een keer naar laag, geen middenzone. Maar dat komt wel goed als de flame moss wat hoger wordt en als ik mijn HC daarnaast wat heb gesnoeit want die is nu al weer iets van 20, 25 cm. Die werk ik volgende week wel weer bij. En natuurlijk moet de crypto voorin nog wat voller worden, maar volgens mij zag ik al een paar nieuwe blaadjes verschijnen dus ie lijken ook goed aan te slaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BlackmetalRobin

Bericht door BlackmetalRobin » 13 jul 2016, 15:43

ziet er leuk uit de bak ,ziet er tropisch uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 15 jul 2016, 08:23

Mooi bakje om naar te kijken. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Mijn aquarium

Bericht door karin » 16 jul 2016, 20:06

Mooi bakje :sun

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mel2015
Contacteer:

Mijn aquarium

Bericht door mel2015 » 17 jul 2016, 13:01

ziet er mooi uit :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 17 jul 2016, 20:32

Bedankt :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 20 jul 2016, 15:03

Ik heb zojuist op 1 na alle helenaslakken verhuist. Ze zitten nu in de winkel te wachten op een mooi nieuw huis vol met plaagslakken.
Die ene die houd ik toch, voor eht geval er met nieuwe planten wat slakkeneitjes meekomen.
Verder heb ik weer lekker mijn bakkie bijgewerkt vandaag. Geen verkeerd klusje, met je arm in het water zitten met dit warme weer. De hemianthus is flink gesnoeid want die haalde alweer bijna de 25 cm. Wat groeit die snel, zeg! Hij zit nu weer rond de 10 cm en zo ga ik hem houden ook. Vaker snoeien dus.
Mijn flame moss ervoor groeit lekker al, ben er zo blij mee!

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Mijn aquarium

Bericht door Antoinette » 20 jul 2016, 16:35

Goed bezig :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 21 jul 2016, 14:43

Dank je :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Mijn aquarium

Bericht door karin » 21 jul 2016, 17:18

Fijn voor je dat het allemaal goed groeit :sun

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 22 jul 2016, 13:09

Dank je. Ben ik erg blij mee inderdaad. Alles groeit als een tierelier :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Mijn aquarium

Bericht door SchorpioenW » 26 jul 2016, 22:41

Veel snoeien dus. :is goed
Maar garnalen houden van dichte beplanting. :perfect

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 27 jul 2016, 15:27

Ja, dat weet ik :vrolijk
Dichte begroeiing vind ik ook mooi, hoor. Maar deze plant wordt bij mij aan de onderkant erg lelijk als hij te lang wordt, hij verliest daar zijn bladeren en het wordt gevoelig voor alg. De onderkant krijgt dan te weinig licht en daar kan hij niet goed tegen. Dus moet hij niet al te lang worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jonette

Mijn aquarium

Bericht door Jonette » 27 jul 2016, 19:40

karinD schreef: Na op het oude forum gelezen te hebben dat helena's toch echt gezonde garnalen eten als ze die te pakken krijgen, ben ik gaan twijfelen aan die slak. En zaterdag zag ik het inderdaad ook: bij de grote drukte bij een garnalenkorrel had een slak een mooie jonge gezonde garnaal van een mandje of 3 oud te pakken weten te krijgen. Zonde, dus bij deze heb ik besloten dat ik ze in de ban ga doen. Ze gaan, misschien op 1 na, allemaal weg.
Ik schrik van dit bericht! Ik heb heel veel Helena's en ook heel veel Blue Dream's. Toch heb ik het nooit meegemaakt dat een slak een garnaal eet! Maar ik heb toch teveel van de slakken. Hoe/waar kan ik ze best wegdoen? Ik wou ook alleen enkele houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 29 jul 2016, 13:06

Je kan het eerst rondvragen in je omgeving bij mensen met aquaria: familie, vrienden, collega's. Bij mij wilde niemand ze hebben, ik had in het verleden al wat slakken weggegeven omdat ik er teveel had. Dus heb ik het bij de dierenwinkel gevraagd waar ik jaren geleden de eerste 2 gekocht had. Die wilde ze graag hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

Mijn aquarium

Bericht door David l » 26 aug 2016, 16:17

Ja helena's zijn rovertjes! Wist het eerst ook niet maar stiekem pakken ze toch her en der gezonde garnalen.

Overigens een onwijs mooi beplant bakje heb je!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Mijn aquarium

Bericht door Bindi » 10 sep 2016, 10:01

:prachtig leuk bakje. en de plantjes op de stenen fissidens geloof ik dat ze heten. die vind ik echt erg mooi.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 19 sep 2016, 10:45

Bedankt allebei :blij
Bindi, nee dat is geen fissidens. Die wil ik wel graag hebben om deze te vervangen. Dit is riccia fluitans. Maar dat is een drijfplantje, die blijft niet aan de steen vastzitten en ik moet iedere 6 weken opnieuw het onder het netje op de steen doen.

Zo, daar ben ik weer. Ik ben een poosje niet online geweest. Eerst op vakantie geweest en daarna was het zo walgelijk druk op werk en buiten zo heet dat ik gewoon geen fut meer had om achter de pc te kruipen :pech

Maar goed. Even een updatje.
Na de vakantie zag het er erg goed uit in mijn bak, als je het over de garnalen hebt. Nadat de laatste galaxy was gestorven, is mijn groepje flink gegroeid en er zitten nu zeker 50 garnalen in. Het bleef steeds rond de 20 hangen.
Maar ook de andere vissen waren langzaamaan van ouderdom gestorven, dus heb ik vorige week maar weer wat aangevuld.
Ik had nog 1 corrydoras pygmeaus, daar heb ik er nog 6 van bijgekocht. Bleek bij thuiskomst, dat ze gemengd in de bak hadden gezeten in de winkel met de habrosus, dus ik kwam thuis met 3 pygmeaussen en 3 habrosussen. nou ja, ik laat het maar zo. Ze scholen niet, ze zitten gewoon alle 7 nu dwars door de bak heen, dus blijkbaar voelen ze zich veilig genoeg zo met elkaar.
Ook mijn groepje maculata's was wat uitgedund, ik had er nog maar 7. Helaas hadden ze die niet in de winkel, maar 7 is net nog een schooltje, dus heb ik er een schooltje van 8 brigittea's bijgezet. Die zwemmen gewoon vrolijk met de maculata's mee en ze zijn al wat op kleur aan het komen, dus dat gaat ook goed. Binnen een uur waren ze al met de uitstroom van het filter aan het spelen. Blijft blijkbaar een leuk spelletje om tegen de stroom in te zwemmen en daarna op de stroom mee te liften :schateren
Van de week zal ik kijken of ik wat foto's kan maken van mijn nieuwe aanwinsten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 07 okt 2016, 14:34

Ook eindelijk weer eens een update van mijn bakkie.
Ik heb best wel weer wat veranderingen gehad de afgelopen tijd.
Ik heb eindelijk de riccia fluitans kunnen vervangen door fissidens fox en ik heb een stukje levermos (dank je wel, Jurn, voor de mosjes :blij )
Verder heb ik wat nieuwe visjes erbij. Mijn schooltjes begonnen erg uit te dunnen maar er kwam steeds maar niks van om nieuwe te gaan halen. Helaas hadden ze geen Boraras Maculata op het moment, dus heb ik een schooltje van 8 stuks Brigittea gekocht. Die zwemmen nu vrolijk met de overgebleven 7 Maculata´s mee en vormen 1 leuk schooltje.
Verder wilde ik 7 Corrydoras Pygmeaus erbij hebben, ik had er nog maar eentje. Maar ook dat ging niet helemaal als geplant. Het werdern 3 Pygmeaus en 4 Habrosas. Helaas heeft 1 Habrosas de terugreis niet overleeft. Maar ook deze vormen samen een schooltje. Hoewel ze vaak wel gewoon dwars door de bak heen zwemmen, los van elkaar, dus ze voelen zich wel op hun gemak. Dat geld ook voor de Boraras, die scholen ook niet de hele tijd.

Maar hier zijn wat foto´s.

Lekker grondelen
Afbeelding

Heel grappig om te zien dat vanuit elke hoek de Brigittea er anders uit zien. Soms zijn ze vuurrood, soms hebben ze alleen die ene rode streep.
Afbeelding

Schooltje
Afbeelding

Een klein plukje levermos in de hoek. ik heb het met een prikkertje vastgezet, want het werd steeds weggeblazen door de stroming
Afbeelding

De fissidens fox is gelijk de favoriet van de garnalen. Binnen 1 minutt zaten er meer dan 20 garnalen op 1 steen
Afbeelding

Mijn Flame moss doet het heel goed
Afbeelding

Zo ziet de voorkant van mijn bak er nu uit
Afbeelding

En het geheel
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Mijn aquarium

Bericht door Antoinette » 07 okt 2016, 16:08

Ziet er leuk uit :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Mijn aquarium

Bericht door jurn » 08 okt 2016, 09:48

ziet er groenrijk uit ,zo zie ik de habitats het liefst bij de hobby GEK :dansendebanaan :dansendebanaan

hoop dat de fox ,z,n best doet op[ langzame ]groei ,, maar dat zit wel snor daar :tapup :tapup
die lever ,in toom houden .als deze gaat ,dan gaat ie als een tierelier :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 12 okt 2016, 11:43

Bedankt :vrolijk
Eerst maar eens zien hoe ik die levermos op zijn plek houd. ik had een prikker er tussendoor gestoken in het zand, maar daar waait ie gewoon overheen.Anders zal ik die ook op steen gaan binden maar ik vond het wel leuk om hem gewoon op de bodem te hebben liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Mijn aquarium

Bericht door karin » 18 okt 2016, 19:47

Heel mooi bakje, Karin :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 24 okt 2016, 12:32

Dank je :blij

De Fissidens Fox doet het goed. Het is inderdaad een erg trage groeier, maar ze lopen goed uit nu met meerdere zijtakjes. Ik zal van de week eens kijken of ik er foto's van kan maken.

Ik heb wel eht idee dat mijn crypto Parva niet aanslaat. Die begint wat geel te worden. Erg apart, na een maand of wat. Dat kan niet meer zijn van het emers kweken. Maar ik kijk het nog even aan, als hij het echt niet goed blijft doen, ga ik hem alsnog vervangen door naaldgras.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Mijn aquarium

Bericht door Floris » 24 okt 2016, 16:35

karinD schreef:Bedankt :vrolijk
Eerst maar eens zien hoe ik die levermos op zijn plek houd. ik had een prikker er tussendoor gestoken in het zand, maar daar waait ie gewoon overheen.Anders zal ik die ook op steen gaan binden maar ik vond het wel leuk om hem gewoon op de bodem te hebben liggen.
Visdraad op een steentje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 14 nov 2016, 15:35

Jammer genoeg slaat de levermos niet aan. De fissidens doet het prima, die groeit goed, maar de levermos groeit helemaal niet en elke keer als ik de bak schoonmaak kom ik afgebroken deeltjes tegen. Dus blijkbaar breekt hij alleen af, want ook die afgebroken deeltjes groeien niet.
Dus ga ik die er toch maar uit halen. Ook de cyptocoryne parva gaat eruit, die doet het ook niet.
De levermos vervang ik door naaldgras en als ik het kan vinden plaats ik voor de crypto parva, glossostigma.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Mijn aquarium

Bericht door Antoinette » 15 nov 2016, 11:04

Wat jammer dat het mos niet aanslaat, heb je al geprobeerd om het op zo'n raamplakker te doen? (zie laatste foto in mijn garnalentopic) die raamplakkers had ik vorig jaar op het vivarium gekocht en bijna alle mosjes die ik er later opgebonden heb doen het goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 15 nov 2016, 14:42

Nee, dat heb ik nog niet geprobeert. Waar kan ik die kopen? Aangezien ik niet naar Vivarium kan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Mijn aquarium

Bericht door Antoinette » 15 nov 2016, 17:36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 16 nov 2016, 10:16

Dank je :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Mijn aquarium

Bericht door Bindi » 16 nov 2016, 16:27

Leuk ziet je aqua er uit, met leuke plantjes.
De levermos ging bij mij eerst ook slecht, hij zit bij mij op een lava steen, door de hele bak zag ik levermos liggen, en plots gaat het goed en groeit het mos.
Ik heb bij iemand Corydoras orange besteld, vind dat ook een erg leuk visje.
Deze komen bij mijn endlers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 20 nov 2016, 11:14

Dat is een mooie vis. Ik kan ze jammer genoeg niet kwijt, ik ga niet groter dan de habrosus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Mijn aquarium

Bericht door karin » 21 nov 2016, 23:23

Normaal gesproken doet levermos het toch goed, stelt eigenlijk weinig eisen. Misschien toch nog even laten zitten in het bakje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 22 nov 2016, 17:19

Er was inmiddels bijna niks meer van over, dus ik heb het weg gedaan. Ik ga er van de week naaldgras neerzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Mijn aquarium

Bericht door jurn » 18 jul 2017, 21:51

hoe gaat het met de dagboek
zie nergens meer foto,s :shit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Mijn aquarium

Bericht door chintsai » 18 jul 2017, 23:02

:clock

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Mijn aquarium

Bericht door chintsai » 18 jul 2017, 23:03

[quote="karinD"] wat moet ik zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Mijn aquarium

Bericht door chintsai » 18 jul 2017, 23:04

jurn schreef:hoe gaat het met de dagboek
zie nergens meer foto,s :shit
ik zie ook helemaal niks

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Mijn aquarium

Bericht door karinD » 07 sep 2017, 11:56

Heehee, ben ik eindelijk weer. Ik heb inmiddels een full time baan en er was een heleboel ellende tussendoor gekomen waardoor ik heel lang geen tijd meer heb gehad voor de computer.

Met mijn aquarium gaat het prima. Ziet er een beetje overwoekerd uit nu na mijn vakantie, de javavaren probeert weer eens alle aandacht naar zich toe te trekken. Ik ben druk aan het nadenken over een andere inrichting. De dieren doen het prima allemaal. Ze zijn wel wat uitgedunt de laatste tijd, de vissen werden oud. Als ik de bak weer op orde heb ga ik de schooltjes weer aanvullen. Maar de garnalen doen het nog steeds prima.

Dat jullie niks meer zien klopt, de foto's had ik allemaal geplaatst met photobucket. Helaas heeft die site besloten om betaalde site te worden waardoor alle geplaatste foto's verdwenen zijn. Ik ben heel druk bezig om alles over te zetten naar een andere site maar dat kost erg veel tijd. Dus de foto's komen wel weer terug maar dat duurt even. Sorry daarvoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Dagboek/fotoalbum KarinD”