Dagboek Raymond

Afbeelding

Moderator: Raymond

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 26 jul 2016, 21:18

en hier het vervolg van.

di 03 mei 2016 19:45
Rayomd dennerle scapers tank
Hieronder zijn de berichten gekopieerd:

Hier een begin van mijn dagboek van mijn dennerle scapers tank.

Vandaag binnen gekomen en besteld in duitsland, (waarom)? 143 euro met bezorgkosten.

Ik ben van plan om hier een hytech aquascape bakje van te gaan maken.
met dragon stones en wortelhout plantjes,gras en mos ben ik nog niet uit wat het gaat worden.
met een of twee soorten garnalen en misschien wat hele kleine visjes, welke garnalen en visjes ben ik nog niet uit.
Moet nog wat meer onderzoek doen wat allemaal kan, tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik wil de volgende techniek gaan plaatsen.

Led verlichting al besteld in china nemo light 18w ,Scaper’s Light, 24 W ga ik gebruiken voor kweekbakje in de toekomst. :thumbsup:
Mischien co2 ph gestuurd waar ik ook de kh kan invoeren.

ventilator koeling

Kool uit het filter vervangen door Purigen.
en natuurlijk osmose water.

hier een paar foto,s van nog een leeg bakje.
hij staat bij het raam maar er komt geen zon in.

Afbeelding

Afbeelding

Op en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Antoinette schreef:Leuke plannen.
Qua osmose is het belangrijk dat je weet waar de garnalen bij de kweker waar je ze wil kopen op zitten, zo hebben wij bijv. tijgergarnalen gewoon op leidingwater en grind en kweken als een malle, terwijl andere kwekers ze bijv. op akadama en osmose hebben zitten.
di 03 mei 2016 20:47
Bedank voor de tip Antoinette had ik nog niet aan gedacht, moet ik dus even in de gaten gaan houden.

de garnaaltjes zijn dus niet over te wennen aan osmose water als ze eenmaal op leiding water zijn grootgebracht.

ik vind de Blue dream/Velvet garnalen heel mooi van kleur welke garnalen zouden hier eventueel bij passen?
Antoinette schreef:Veel garnalen hoeven niet op osmose, zoals de blue dreamgarnaal, die doet het juist beter op leidingwater (bij ons dan toch wel)

wo 04 mei 2016 13:06
Hieronder staat een schema wat wel kruist en niet kruist
Afbeelding
Bedankt Antoinette, hier kan ik wat mee.

Hier de eerste opzet, even een avondje tegen aankijken en als het mee zit morgen vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

do 05 mei 2016 22:46
vandaag de Bak opgestart is bijna helemaal goed gegaan, had er niet aan gedacht dat wortelhout/kienhout drijft.
en dus ook vergeten om dit te laten weken nooit meer aan gedacht pfffff.

het staat nu met een stuk steen er op in het aquarium voor een aantal dagen en dan nog eens proberen.
of het wel blijf staan misschien verzwaren met een stuk steen, aan de onderkant.

Omdat tijdens het vullen het stukje hout een eigen wil had lol, is het mooie witte strand/pad onder de Aqua Soil korrels gekomen.
maar wilde na een lange dag niet te veel meer in de bak rommelen.

de eerste week wil ik elke dag een water wissel doen van 30% a 40% dus morgen ga ik de korrels wegzuigen en herstel werkzaam heden doen.
eerste week 6 uur op de dag de lampen aan en na de eerste week langzaam per dag een uur opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[imghttp://myalbum.com/photo/8KdDn9ZnZuS4/360.jpg][/img]

Afbeelding

boompje met een stuk steen er op water troebel omdat deze steen niet was gespoeld pffff lol moest wat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erna E schreef:Heel mooi gedaan!
Dat troebele trekt vanzelf wel weer weg .
Antoinette schreef:Je kan beter geen waterwissels doen en de bak de tijd geven om in te draaien, als je zoveel waterwissels gaat doen die je wil doen, dam komt de bak nooit in balans. Vooral de eerste paar weken is het voor het aquarium lastig om de juiste bacterien te krijgen en al. Een beetje voer erin is aan te raden, dan kan dat lekker gaan schimmelen zodat de bacteriewerking ontstaat.
vr 06 mei 2016 11:22
Ik heb de bak opgestart met ADA Aqua Soil-Amazonia, die in het begin kunnen zorgen voor nitriet pieken.
Wat natuurlijk normaal is in iedere opstartende bak.

Maar volgens de beschrijving van ADA en geadviseerd door mijn speciaalzaak in Utrecht.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
Antoinette schreef:Ja je moet datgene doen waar jij je comfortabel bij voelt. Alleen, bedenk dit: hoe kan een bacteriecolonie opstarten als er telkens leidingwater bij word gegooit en indraaiend water weggehaald.
Erna E schreef:Ik ververs nooit tijdens het indraaien
vr 06 mei 2016 21:01
bij de opstart met Aqua Soil komt dusdanig veel Stikstof vrij, dat dit NO2 (nitriet) vormt.
Door de afwezigheid van nitrificerende bacteriën in het begin bij een opstartende bak, wordt dit niet omgezet naar NO3 (nitraat). Het wachten is tot de bacteriën hun werk gaan doen. En in de tussentijd dus elke dag een water wissel van 50% om de Stikstof af te voeren.

Natuurlijk zitten er bacteriën in het water die ik elke dag afvoer, maar Natuurlijk nog veel meer in mijn filter en voedingsbodem.
Die daar hun werk gaan doen
Water waardes test ik voorlopig nog niet heeft geen zin in een opstartende bak, zijn toch toren hoog en schieten alle kanten op.
over een weekje of 4 a 5 laat ik ze testen bij mij speciaal zaak en van daaruit ga ik verder kijken.
En of ze stabiel blijven..

ik denk dat ieder het op zijn eigen manier doet er gaan meerdere wegen naar Rome, en Rome is nog ver weg voor mij.

Afbeelding
Afbeelding
Erna E schreef:Ik gebruik ook in alle bakken ADA Amazonia.
Laat het 6 weken indraaien zonder te verversen.
Is altijd goed gegaan.

Maar zal je vast van te voren zeggen dat je mooie witte straatje straks helemaal zal verdwijnen .
De garnalen zullen er in gaan wroeten en zal het verder naar beneden de bodem in zakken.
za 07 mei 2016 09:45
Bedank voor de tip Erna zal het in de gaten houden.
Shrimpmania schreef:Raymond mooi gedaan.
hoeveel liter tank is het?
karin schreef:Ziet er mooi uit.

Ik ververs ook geen water tijdens het indraaien
Henderika schreef:Mooi gedaan!
Shrimpmania schreef:ik ververs wel tijdens het indraaien, met uitstekende ervaringen.
zo 08 mei 2016 21:57
Shrimpmania schreef:Raymond :thumbsup: mooi gedaan.
hoeveel liter tank is het?
dennerle scapers tank 50 liter bakje.

za 14 mei 2016 22:24
eerste week voorbij , bakje staat er mooi bij maar moet nog een hoop aan gebeuren.
ik ga de zand strandjes vervangen door kleine kiezel grind 3 a 4 mm, Erna E gaat denk ik gelijk krijgen.
zonder garnalen blijf het al bijna niet op zijn plek en zal inderdaad alleen maar verder zaken.

hier nog wat pics.

Afbeelding

Afbeelding
SchorpioenW schreef:Mooi!
Kan je de bak beënten met filterinhoud van een al draaiende bak? Dan heb je direct de juiste bacteriën in de juiste verhouding.
zo 15 mei 2016 10:46
Ik zou denk ik wel wat watten of iets dergelijks met van mij aquarium speciaal zaak kunnen krijgen om te enten.
Maar ik heb geduld, ik wil toch nog wachten met garnalen tot dat alle plantjes goed stevig staan met de wortels en zo.

ook wil ik nog het een en ander verbouwen er komt links een kleine rotsparty bij, die ik vandaag of morgen ga plaatsen.
Aankomende week komen er nog wat plantjes binnen en van het weekend de rest.

ik vind het niet erg om een opstartende bak de tijd en de rust te geven om te groeien.
Erna E schreef:Is nu al een prachtige bak.
Hoop dat je straks foto's plaats als de nieuwe stenen en planten er bij in zitten.

Maar wat zie ik...... heb je je "boom "er uit gehaald ?
ma 16 mei 2016 08:26
Ja boom is er uit Erna, vond hem te groot.
er komt dus een kleine rotspartij voor in de plaats met een klein boompje.
zandpad word smaller en komt klein grind voor in de plaats.
en ik trek de punt iets verder naar voren bij de splitsing van de paadjes.
zal een aanslag zijn op de bak en water waardes zullen weer alle kanten opschieten.
heb kant en klare test stripjes besteld niet het beste methode om te meten.
maar meer voor me zelf om een idee te krijgen hoe ze zijn, worden later met afzonderlijke tests uitgevoerd
ben van plan om dit volgende week zaterdag te doen, als het meezit.

leuk filmpje van mijn bakje

Ik vind dit een heel mooi visje BORARAS BRIGITTAE is deze met garnalen te houden??
ik zie dat ze artemia en watervlooien eten dus jonge garnaaltjes ?
Antoinette schreef:Ja alle vissen klein of groot eten garnalen (waar heb ik dat vaker gezegd? )
SchorpioenW schreef:We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: wat door het bekkie past, gaat normaal gesproken ook naar binnen.
Door voldoende voer kan je de drang tot jagen wel verminderen.
di 17 mei 2016 07:51
Dank je hier kan ik wat mee, het is dus het een en ander afwegen tegen elkaar.
Of iets meer voeren en dat de water waardes meer gaan schommelen, of bijna geen jonge garnaaltjes.
jonge garnaaltjes is natuurlijk leuk en heel mooi maar hoed nu ook weer niet bakken vol te hebben.
Henderika schreef:Of misschien dan wachten met visjes totdat je bak echt goed draait en ook de garnalen lekker hun weg weten en goed voortplanten?

Ik zit ook te denken of er visjes in de bak gaan komen ja of nee, maar ik ga zo wie zo wachten tot de voortplanting van de garnalen goed op gang is en ook de planten in de bak goed op gang/groter en voller zijn.
Is ook een idee eerst de garnalen goed laten voorplanten , en dan pas visjes.
en genoeg schuilplekjes maken voor het jonge spul.

di 17 mei 2016 21:02
Vandaag eerste verbouwing gedaan zand er uit en grind er in, paadjes iets smaller gemaakt.
En de punt in het midden iets verder door getrokken naar voren, ik ben er blij mee iets meer diepte nu.

zaterdag aan de linker kant kleine rots party en een boompje.

water nog een lichte waas maar zal morgen wel weer kraak helder zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erna E schreef:Mooi hoor.
Maar welk soort grind heb je gebruikt ?
Was er niet een iets kleinere korrel ?
bv van dennerle afgeronde korrel.
Of is het gezichtsbedrog dat het zo grof lijkt.
er was geen kleiner grind en lijkt inderdaad groot, ik moet de stenen die de paadjes maken nog iets omhoog trekken en dan komt het alweer anders over. Ik kon het gisteren niet zien was te troebel in de bak.
Ik vind het mooi staan dus dan is het altijd goed maar ik begrijp je gedachte dat het groot over komt.
de bak is nog lang niet klaar,het is moeilijk een plaatje te omschrijven die ik in mijn gedachte heb.
ik vind het zelf weer iets te licht van kleur maar denk dat weer wennen is.
jurn schreef:leuke inrichting :thumbsup:
bij enig fantasie,,,, 2 stroompjes uit de bergen met keien ,,ikke zeg mooi ,niks meer aan daun ;));{ojaaaa de bewoners nog}
Hhahaha zat ik ook al aan te denken, misschien de stroompjes bedekken met een of andere klein blijvende mos soort.

za 21 mei 2016 21:00
Vandaag de eerste steentjes met vesicularia dubyana bekleed.
Opgebonden met vliegvis binddraad Katoen biologisch afbreekbaar en zonder gloor gebleekt.

en op het eerste plateau Rotala Bonsai geplant.

Afbeelding

Afbeelding

Van de week de rest heb Fissidens fontanus besteld , eens kijken of we daar een leuk bosje van kunnen kweken.
Erna E schreef:Mooi hoor.
En inderdaad zo lijkt het al minder grof.
ma 23 mei 2016 21:00
Gisteren avond de laatste grote verbouwing gedaan, water heel erg troebel en gelijk een water wissel gedaan van 50%.
Purigen doet goed zijn werk water vanmorgen weer kraak helder, nu is het naar me zin hoe ik het wil hebben.

hier wat foto's van het resultaat laatste paar foto's met een zwarte achterkant stuk karton met zwart duct tape.
Om te kijken hoe dat staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shrimpmaster schreef:Dat witte grind, wat is dat voor een soort? Indien kalkhoudend dat zal je KH straks door het plafond gaan, met alle gevolgen van dien.
Azijn test gedaan grind is safe

di 24 mei 2016 18:58
Vandaag de tank afgemaakt zoals ik hem wil hebben.
Nu paar weken met rust laten zodat alles mooi kan groeien.
Boompje voorzien van wat groen (Fissidens fontanus)
dat het maar mooie groene toppen mogen worden.

En dan nu de Hoofdfilm 20,000 MM Onder Aqua

Best Moeilijk filmen camera aan een lange pincet.

[youtube]/watch?v=4_vvomCIKEA[/youtube]

do 02 jun 2016 19:06
Vandaag het water maar eens goed getest, en de volgende waarde

NO2 O
NO3 20
PH 6,7
ms/m 290
KH 1,2
Erna E schreef:Wat leuk om het eens te zien aan de andere kant van het glas.
Mag ik je een kleine tip geven ?
De fisidens wat korter op het hout binden.
Dan worden het mooie plukken.
Dus niet van die lange takken zoals het nu is maar als dotjes op het hout binden.
Het groeit dan mooier uit.
Heb zelf net een maand of 2 geleden wat op hout gebonden en dat is al prachtig gegroeid.

Afbeelding
dank je voor de tip erna ik zat hier zelf ook al aan te denken.
de groei zit er al aardig in, wat denk je gewoon een lusje katoendraad er om heen en dan een klein knoopje op het takje zeg maar?
En moet ik de lus die ik dan krijg van de Fissidens doorknippen of gewoon zo laten dan

Gelijk nog maar een aantal vragen.

Ik wil graag de Royal Blue Tiger, nu zie ik op een site dat de KH tot 10 kan zit ik niet te laag met mijn KH 1,2 .
Ook zie ik dat ik iets te hoog zit in mijn temp verwarming ingesteld op 24 nu op dit moment 24,9.
en deze garnalen het beste doen tussen de 20 en 24 graden kan ik de temp lager zetten i.v.m. plantentjes ??

als dit allemaal lukt wil ik na de eerste of tweede jonkies graag dit visje er bij zetten BORARAS BRIGITTAE, wetende dat deze wel eens wat eitjes kan eten van de garnalen.
Erna E schreef:Ik heb de fisidens gewoon met visdraad er op gebonden.
Plukje om de tak gedraaid en dan het visdraad er omheen gedraaid en dan goed vastgeknoopt.

De kh is niet zo heel belangrijk maar graag zo laag mogelijk is mijn ervaring.
De ph en gh zijn veel belangrijker.
Ik heb zelf hier nergens een verwarming in dus alles op kamertemperatuur en als het te warm word door het weer dan zet ik de koeler in huis aan.
Maar een graad of 26 kan het wel hebben.
Maar 23 graden is de beste temp om te kweken.

En ik denk dat je wel weet wat we allemaal over de combi van garnalen en visjes denken.
Had zelf ook wat hele kleine visjes in mijn scape bak gedaan.
Maar toch weer er uit gevangen omdat er bijna geen jongen meer over bleven.
vr 03 jun 2016 07:04
Dank je Erna voor het antwoord, ik ga hier mee aan de slag.
Visjes hou ik wel in mijn achterhoofd, maar voorlopig nog even niet.
gh heb ik nog niet gemeten , zal daar een test setje voor halen.
zal wel aan de hoge kant zijn nog al hard water hier in Utrecht, maar weet welke weg ik moet gaan om die omlaag te krijgen.

Hier nog een filmpje,gewoon omdat het kan.
Erna E schreef:Prachtig !
Dat word vast een heel mooi bakje als de plantjes verder gegroeid zijn .
Trouwens mijn fisidens doet het ook heel goed zonder CO2 ( gebruik ik niet in de fisidens bakken.)
jurn schreef:dat is en word een mooie tin,q ,sorry tank ;));
vr 03 jun 2016 10:11
heb net de gh waarde getest van aquarium.

kom nu uit op de volgende waarde.

NO2 O
NO3 20
PH 6,7
ms/m 290
KH 1,2
gh 5.

mijn kraanwater heeft een gh van 9.

ik ga ongeveer 15 liter in de week water wissel doen.

volgens mij ben ik garnaal safe met mijn water
Shrimpmaster schreef:
Raymond schreef:Azijn test gedaan grind is safe
Gelukkig. Al moet ik zeggen dat ik dit ook ooit eens met azijn deed, leek niets aan de hand. Totdat ik plots mijn KH ergens richting de 20 zag gaan. Opnieuw getest, toen met zoutzuur, bleek toch flink te bruisen.
Maar jouw KH blijft stabiel, dus dan zal er niets aan de hand zijn.

Waterwaardes zien er goed uit ondertussen.

Wat visjes betreft, heb er zelf onlangs weer een schooltje Rasborra ingedaan. Die rode versie, nog kleiner dan die met de goude stipjes als het goed is en minder schuw. Nadeel, ze springen soms. Met een beetje pech dus zo mijn bakje uit, heb een open bakje namelijk.

Deze: Afbeelding

Daarvoor deze gehad: Afbeelding
Maar die waren teveel aan het stressen wat mij betreft, vlogen alle kanten op. Hoe mooi ze ook zijn.
Het zijn alle twee hele mooie visjes,de Rasborra hebben ze zitten bij mij aqua speciaal zaak mooi klein en mooi van kleur.
Ik wacht er nog even mee voorlopig,maar in de toekomst wie weet.

morgen voor de zekerheid even een test setje halen voor Cl op de sneltest strip toch een lichte verkleuring waar te nemen,
wil het een en ander toch even uitsluiten voor er ook maar iets van levende have in komt.

voor de rest test ik wel alles apart , sneltest strips waren voor de opstart periode.

Zit al te denken hoe ik aan die Cl kan komen heb overal aparte emmers en bakjes voor.
Enige waar ik nu aan zit te denken is dat de waterwissel emmer in de was kamer staat waar ook de was hangt te drogen.
Misschien ver gezocht maar ja je weet maar nooit.

za 04 jun 2016 22:45
Cl was 0 sneltest stripjes waren niet meer goed zelfs in spa blauw sloeg hij uit.

En hier dan het nieuwe kroost.
11 x Blue velvet /Blue dream
11 x Cristal Red Smiley PRL (Pure Red Line)
allerhoogste gradatie Crystal red.

Gaya vind het fantastisch

Afbeelding

Nog maar een totaal foto.

Afbeelding

En hier dan het kroost

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erna E schreef:Prachtige garnalen :love:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
Richard12577 schreef:Mooi gedaan hoor :sunny: ook mooie garnalen trouwens :thumbsup:
Antoinette schreef:Mooie diertjes :sunny:
Bedankt voor de leuke reacties ze zijn nog maar zo klein, maar lekker bezig in de bak.
ze zijn net iets groter dan een 1 cm dus jonkies zullen er voorlopig nog niet zijn.heb ergens gelezen van af 2 cm ongeveer.
Ben vergeten te vragen hoe oud ze zijn.

zo 05 jun 2016 23:52
Hier weer een leuk filmpje van af de andere kant van het glas.

[youtube]/watch?v=F2zuiw0WePs[/youtube]

di 07 jun 2016 18:58
Is dit een eivlek of zie ik spoken??

Afbeelding
SchorpioenW schreef:Dit lijkt me geen eivlek. Wat je ziet zijn waarschijnlijk de ingewanden (maag, darm, etc.).
Maar een spook is het zeker ook niet ;));
Tineke1 schreef:Wat een prachtige bak heb je gecreeerd :thumbsup:
wo 15 jun 2016 21:37
hier een even een update van mijn bak.

Sinds vorige week nadat ik de garnalen in de bak heb , krijg ik allemaal groene aanslag op de stenen en op de planten.
Ik dacht dat het kwam door de stroming omdat ik op de aanzuig een sponsje heb gedaan om niet de jonkies op te zuigen.
en dat er toch wel minder stroming in de bak was, sinds gisteren een ander groot filter er op met iets meer stroming.
Al het filter materiaal overgezet natuurlijk.

gisteren ook de planten geknipt was nodig, vorige week het boompje me tFissidens fontanus opgebonden met visdraad.
staat inderdaad beter Erna.
Garnalen doen het goed en grazen lekker heel de dag, eten niet veel van het aangeboden voer.
heb wel cantora catappa leaves in de bak en wat andere bladeren naam kwijt maar kan je in je bak laten als je op vakantie ben en zo.
daar eten ze wel van.

water waardes net gemeten.
NO2 0
NO3 30
PH 6,5
us/m 375
KH 1.6
GH 6
temp 22,8

op de foto's is de bak helder maar ziet er groen uit door de aanslag hier.

hier wat foto's met de grote vraag is dit een eivlek bij de Blue velvet /Blue dream .

Afbeelding

Afbeelding

en hier wat foto's van de bak met de aanslag alle tips zijn natuurlijk welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/quote]
SchorpioenW schreef:Die aanslag van algjes is vervelend. Duidelijk een teken van veel licht en veel voedingsstoffen. Bij zou ik verminderen.

Die witte vlek lijkt me geen eivlek. Wat het wel is durf ik niet te zeggen. Goed in de gaten houden. Als het hele lichaam wit wordt, dan het dier verwijderen.
karinD schreef:Wat een mooie bak heb jij! Prachtige garnalen ook. Wauw, die Blue Velvet is heel erg mooi!

Heb je die vissen bij je garnalen in je bak? (ik zie ze niet op de foto) Ik heb mijn rasbora's (maculata) ook samen met mijn garnalen. Ik heb/had ook een schooltje van die galaxy's, maar die zijn inderdaad heel erg schuw, ze laten zich alleen zien als ik voer. Maar ik vind ze ook heel grote rovers, ze zitten tot ver in het mos om babygarnalen te roven, er groeien er nog maar 1 of 2 per keer op nu. Dus ben ik het schooltje aan het laten uitsterven, ik heb er nog maar eentje over nu, daarna komen er geen nieuwe meer bij. Zonde, want het is inderdaad een schitterende vis.
dop3y schreef:Mooie aquarium en garnalen hoor.ik had bij 1 bak ook alg ik heb iets minder gevoerd en mijn licht minder lang aangedaan en toen verdween het langzaam.
bedankt voor de antwoorden, licht Nemo light is al twee dagen nu weer van de bak.
de orginele verlichting er weer boven en nog maar 5 uur per dag.

ik voer niet te veel een pallet per dag waar ze bijna niet van eten.
en heb geen vissen in de bak.

c02 staat op 60 bellen per min en mijn c02 checker is nog steeds donker groen, moet volgens mij iets lichter van kleur zijn.
zal wel even het een en ander op gaan zoeken, ik heb het gevoel als ik nog meer c02 ga toevoegen dat ik de algen nog meer van voeding ga voorzien.

SchorpioenW ik heb wel het gevoel dat de garnalen iets lichter van kleur worden ik zal het in de gaten houden.

ik heb de aanzuig van meer gaatjes voorzien en heb nu iets meer stroming in de bak, de Blue Velvet waaren gisteren lekker aan het spelen in de stroming en ook heel erg actief.
zat bijna te denken dat ziet er goed uit, maar jammer dat het geen eivlek is.
SchorpioenW schreef:Die eivlekken komen echt wel :happy:
karin schreef:Prachtige scape :thumbsup:
zo 03 jul 2016 19:36
Yes Yes Yes een van de dames met een mooi buikje vol.

Afbeelding

Afbeelding
Erna E schreef:Gefeliciteerd
Dat word straks beschuit met blauwe muisjes
karin schreef:Proficiat en nu afwachten
En dame nummer twee die zwanger is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 26 jul 2016, 21:23

vandaag de eerste jongen gespot ze zijn nog heel klein, kan er helaas nog geen foto's van maken.

Cristal Red Smiley ondertussen ook 2 zwangere dames gespot en bevallen, zodra ik er foto's van kan maken zal ik ze zeker posten hier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hans53

dagboek Raymond

Bericht door Hans53 » 26 jul 2016, 22:17

---
Ik heb net even je hele verhaal gelezen op het andere forum..

Mooie bak en gefeliciteerd met je eerste jongen :thumbsup

Hoe gaat het trouwens nu met de alg ??

Minder licht heeft al geholpen ?

---
imperfection is beauty, madness is genius.
And it is better to be absolutely ridiculous
than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

dagboek Raymond

Bericht door SchorpioenW » 26 jul 2016, 22:29

Fijn dat het hier verder gaat. Is een leuk dagboek :perfect
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

dagboek Raymond

Bericht door Antoinette » 26 jul 2016, 23:36

Staat alleen niet op de goed plek denk ik? (omdatie onderaan de pagina staat en niet in het overzicht bij de anderen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 28 jul 2016, 23:36

Hoe kom ik boven aan te staan dan ?

Bakje ging goed had de bak aan de kant van het raam afgeschermd met karton en zwarte tape aan de binnen kant.
En na twee a drie weken werd de kleine draad alg minder en is nu helemaal verdwenen, sinds 5 dagen me led verlichting er boven met een TC420 controller er onder.
een mooi lichtprogramma gemaakt met zon ondergang en zon opkomst . en van 6 uur licht naar 8 uur licht de laatste dagen komt er een dichte groene flap op de stenen en planten die heel los zit.
Ik zelf zit denken aan te veel licht en nu net het programma ook aangepast nu weer terug naar 6 uur per dag met nog maar 60 % en een led strip helemaal uit.
Even kijken of dit werkt ik denk dat ik dit binnen paar dagen wel resultaat moet zien. ( borstel elke dag flap weg met een penseel)
Tijdens de warme dagen 24 uur per dag twee pc fan er op gehad binnen 29 graden aqua 23,7
zijn de waardes van 23-11

NO2 0
NO3 25
PH 6.6
MS/M 261
KH 2,2
GH 4
temp 23,7

N03 nog iets te hoog.

Garnalen hebben een lekkere puinhoop van de bak gemaakt maar ach hun huis ze zoeken het maar uit maar het blijf een leuk bakje.
zal van de week weer wat foto's plaatsen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 30 jul 2016, 11:05

Ik ben achter de oorzaak van de groenflap (blauwalg cyanobacterie ) van de week in de nacht een stroomstoring gehad van net geen twee uur.
Ben er eergisteren pas achter gekomen, nu wil ik de .

black-out" methode gebruikt worden (de planten kunnen hier soms wel onder lijden). Probeer zo veel mogelijk blauwalg handmatig te verwijderen. Voor het snel verwijderen moet 50% van het water ververst worden. Voeg hierna nitraat toe doormiddel van EasyLife Nitro. Dit stimuleert ook de groei van de planten. Schakel dan de eventuele CO2 voeding uit en voeg een luchtsteentje toe aan het aquarium. Zorg nu dat het aquarium compleet verduisterd is, geen enkel straaltje licht mag het aquarium bereiken. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van een vuilniszak over het aquarium trekken. Hou dit 3 á 4 dagen vol. Na de behandeling kunt u het nitraatgehalte het beste rond de 20 ppm houden (dit kan met EasyLife Nitro bereikt worden). Hierna kan het luchtsteentje verwijderd worden en het CO2 systeem ingeschakeld worden. Maak het filter schoon zodat er genoeg circulatie door de bak heenstroomt.

wat raden jullie mij aan ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hans53

dagboek Raymond

Bericht door Hans53 » 30 jul 2016, 12:36

---
Ik ben waarschijnlijk heel erg "ouderwets" en ook ik moet nu afwachten hoe de

opstart van mijn nieuwe, kleine bakje gaat, maar al dat "geklooi " aan en in zo'n

nieuwe bak lijkt mij echt niet goed. [ in een ingedraaide bak ook niet trouwens !!! ]

Alg kan bijvoorbeeld ook gaan groeien door teveel voeding en CO2 en andere [ goedbedoelde ] toevoegingen.

Natuurlijk zal niet iedereen het hiermee eens zijn , maar ik denk dat je eerst gewoon

een bakje moet opstarten zonder extra "poespas" en in het begin niet teveel licht.

...
imperfection is beauty, madness is genius.
And it is better to be absolutely ridiculous
than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 30 jul 2016, 15:13

zo net water wissel gedaan 50 % en zoveel mogelijk afgezogen met een lucht slangetje wat best wel goed ging eigenlijk.
Bakje ingepakt en nu drie dagen wachten luchtpompje er op en co2 er af.

Twee Cristal Red zwanger, en een Blue velvet voor de tweede keer zwanger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 03 aug 2016, 11:17

Bakje gisteren weer uitgepakt na 72 uur duisternis, Cyano bacterie zo goed als helemaal weg blijf altijd wel in je systeem zitten.
Garnalen maken het goed, en de baby's zijn gegroeid, 5 mm groot en op kleur gekregen.
Iets meer stroming in de bak gecreëerd.

Momenteel 2 zwangere Cristal Red Smiley
En een Blue velvet voor de tweede keer.
en een Blue velvet met een eivlek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Dagboek Raymond

Bericht door SchorpioenW » 03 aug 2016, 11:51

Fijn dat het beter gaat met de bak.
En weer leuke foto's :thumbsup
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 03 aug 2016, 13:12

Was best wel moeilijk om de de bak 72 uur niet te zien, en het geduld op te brengen.
Maar het resultaat mag er wezen. nu maar hopen dat het niet terug komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 03 aug 2016, 23:48

Jongleren met de eitjes.

deze dame is voor de tweede keer zwanger, foto's er onder zijn van haar,

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Dagboek Raymond

Bericht door Antoinette » 04 aug 2016, 10:14

Leuk :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 10 aug 2016, 19:55

Ben benieuwd hoe deze zich verder gaat ontwikkelen.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 12 aug 2016, 21:28

Paaldansen op een spaghetti stengel.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Dagboek Raymond

Bericht door Antoinette » 12 aug 2016, 21:38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 17 aug 2016, 23:12

dank je Antoinette stuk gelezen en duidelijk, had ergens gelezen dat garnalen er gek op zijn.
gelukkig niet lang in de bak geweest nog geen uur en alles verwijderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Dagboek Raymond

Bericht door Antoinette » 18 aug 2016, 10:33

Raymond schreef:dank je Antoinette stuk gelezen en duidelijk, had ergens gelezen dat garnalen er gek op zijn.
gelukkig niet lang in de bak geweest nog geen uur en alles verwijderd.
Dat is de meest voorkomende fout: op internet dingen tegen komen en dat dan ook gaan doen zonder er je verder in te verdiepen, aldoende leert men :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

Dagboek Raymond

Bericht door David l » 18 aug 2016, 13:45

Onwijs leuk verhaal om te lezen! Je hebt de juiste methode gevolgd wat betreft de blauwalg, dit instaat door te veel voeding. Wat en hoeveel voer je je garnalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 20 aug 2016, 00:33

de Blauwalg was geen overdaad aan voeding, maar meer te veel aan c02 en te weinig zuurstof en geen optimale stroming
Deze drie dingen heb ik nu juist afgesteld minder c02 en savonds gewoon een bruisteentje er in voor de zuurstof en een pompje er bij voor meer stroming.

blauwalg is inderdaad helemaal verdwenen wel met de nodige medicijnen 3 dagen totale duisternis en voor de duisternis alles afgezogen
Fissidens fontanus heb ik verwijderd van het boompje was niet meer te redden na het verwijderen zat de boom al helemaal onder.
En na de duisternis ben ik gelijk easy life blue exit gaan toevoegen.
in deze periode was ik nog op zoek naar de oorzaak maar wel vast het probleem aan gaan pakken, het was echt heel erg alles zat onder.
zo erg dat easy life blue exit niet echt aansloeg en alles kwam weer terug, de rede was dat het niet aansloeg ik denk mijn Purigen nog in het filter zat maar weet dit niet zeker.
ik ben na 5 dagen gestopt met easy life blue exit, purigen verwijderd en toen van HS ANTI BACTI een tablet op mijn bakje heb het drie dagen er in laten zitten.
Drie dagen tegen een gele bak aan gekeken
Na die drie dagen een grote water wissel gedaan 50% en over kool gaan filteren, in deze tijd hebben alle garnalen het overleeft en ben ik van de Blauwalg af.
En tot nu toe ziet het er allemaal goed uit al voor meer dan een week . dus ik heb de juiste afstelling weer gevonden.
ik voer eigenlijk bijna niks. er zit altijd wel wel walnoot blad in en om de dag van schrimp king een mineraal met brandnetels kleine pellets dit is binnen een dag helemaal weg.
de garnalen grazen de hele dag en eten meer dan genoeg denk ik, moet wel af en toe wat verse groente gaan voeren.

zal binnen kort wel weer wat foto's plaatsen.

Morgen een water wissel en het kool er weer uit het filter, en Purigen er weer in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 20 aug 2016, 16:09

feeding time

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Dagboek Raymond

Bericht door SchorpioenW » 28 aug 2016, 08:57

Leuke foto's :vrolijk

Ga je de dieren ook selecteren op kleur?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Raymond

Dagboek Raymond

Bericht door Raymond » 30 aug 2016, 20:37

Ik denk het niet Schorpioenw laat ze gewoon lekker zitten maar het gaat allemaal erg snel hier. de tweede ronde jongen zijn geboren.
als ik ze snel tel zit ik nu rond de 50 jongen als het er niet meer zijn.
en er zijn er nu nog twee hoog zwanger het wordt lekker vol in het bakje, zal binnen kort wel weer wat foto's plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Dagboek Raymond

Bericht door jurn » 30 nov 2017, 22:30

[quote="Raymond"]en hier het vervolg van.

di 03 mei 2016 19:45

wo 15 jun 2016 21:37

zijn er al up,date,s te zien :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Dagboek/fotoalbum Raymond”