opbouw garnalen stelling: "The tower"

Afbeelding

Moderator: dela vega

dela vega

Bericht door dela vega » 08 aug 2016, 14:07

Gegroet aquarianen,
In dit topic wil ik graag het verloop van de opbouw van mijn garnalen stelling met jullie delen.
Naast het houden, kweken en verzorgen van garnalen vind ik de opstart en opbouw van aquaria een even leuke timewaster van de hobby. Zo heb ik in het verleden al vele aquaria opgestart en wanneer alles lekker draait zoals het moet begint het al vaak opnieuw te kriebelen om te starten met een nieuw project. Een gevoel dat de meesten onder jullie ook wel kennen denk ik :knipoog

De stelling zal plaats maken voor 4 aquaria van 60-40-30 (l-b-h) waarin voornamelijk CR's, CB's & taiwan bees zullen gehouden worden.
Op dit moment staat er al 1 van de 60 cm te draaien met een 50 tal CR's en ben ik wachtende op bericht van de aquariumbouwer om het tweede bakje te mogen gaan ophalen. (en ook nog een coccoon 7)

hieronder een overzicht van de gebruikte materialen en techniek tot dusver:
Materiaal:
- grootvakstelling van 125-40-200 (l-b-h)
- legborden uit multiplex beschermd met witte lakverf en plakfolie.
- in eerste instantie ging ik de stelling ook nog omkasten, maar de industriële look en de felle kleuren bevallen me wel dus denk ik eraan om het zo te laten. Voordeel is dat ik dan zeer makkelijk en efficiënt overal goed blijf aankunnen. :blij

Techniek per aquaria:
- ph verlagende bodem, akadama
- warmte element
- oxidator
- externe filter Eheim ecco pro 200
- verlichting: T5 grolux 54 watt, 1 lamp per legbord

En natuurlijk voor de kijklustige onder jullie enkele foto's :knipoog
Ik hoop dat jullie er net zoveel van mogen meegenieten als ik en uiteraard sta ik open voor feedback!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 08 aug 2016, 15:27

Leuke stelling, maar waarom alles electrisch filteren? als je over lucht filtert ben je aanzienlijk minder stroom kwijt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 08 aug 2016, 15:51

Ik vind buitenfilters bijzonder interessant omdat ze niet alleen een zeer groot filteroppervlak hebben, maar ook kan je er een zeer uitgebreide soort van filtermaterialen gebruiken als inhoud. Daarentegen vind ik ze zeer stil werken. De eheim die ik nu heb is zelfs geheel geluidsloos en ik heb de spraybar net tegen het wateroppervlak geplaatst waardoor de uitstroom een lekker rustgevend geluid maakt van een kabbelend beekje :blij . Zeer makkelijk te onderhouden. Slechts af en toe de watten en voorfilter schoonmaken terwijl de rest van het filtermedium ongemoeid kunnen laten waardoor het zijn bacteriën netjes behoudt. Het creëert ook een betere stroming in de bak.

In al mijn vorige bakje heb ik steeds gewerkt met dubbele sponsfilters of de JBL sponsfilters. Elke luchtpomp die ik al getest heb maakt steeds toch wel wat lawaai. Omdat ik steeds twee sponsfilters (soms zelfs twee dubbele sponsfilters) plaats in elke bak zal ik een grote zware luchtpomp nodig hebben. Deze draaien toch ook op een 35 watt verbruik dacht ik? de ecco pro die ik nu heb verbruikt slechts 8 watt. dit maal 4 = bijna net zoveel verbruik als 1 zware luchtpomp. mocht de luchtpomp uitvallen valt natuurlijk ook de filtratie stil over alle bakken en indien er eens 1 potfilter uitvalt blijven de andere bakken nog draaien. (uitval door stroompanne blijft voor beide opties natuurlijk nefast)
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Robin
Partner
Contacteer:

Bericht door Robin » 08 aug 2016, 16:49

Dit ziet er mooi uit !
Als straks alle bakken staan is het compleet! Mooi!
Deze manier van filteren lijkt mij een stuk fijner qua geluid en ook het biologische evenwicht is gemakkelijker te creeën vind ik.

Succes met je kweek! Wat voer je ze?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 08 aug 2016, 17:35

Bedankt Robin. In het cocoontje dat je daar ook ziet staan zitten nu zo' een 200 kleintjes van mijn f1's en taiwan bee's.
Ik voer best zeer uitgebreid. Ik heb een doos vol met verschillende variëteiten en merken van garnalenvoer, supplementen en baby voer. Ik hou steeds alles netjes bij op een kalender zodat ik een goed overzicht kan bewaren van wat ik geef en wanneer. Ik snuffel dan ook graag de webshops af op zoek naar nieuwe soorten voer om ze uit te proberen :blij
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Robin
Partner
Contacteer:

Bericht door Robin » 08 aug 2016, 17:53

dela vega schreef:Ik heb een doos vol met verschillende variëteiten en merken van garnalenvoer, supplementen en baby voer. Ik hou steeds alles netjes bij op een kalender zodat ik een goed overzicht kan bewaren van wat ik geef en wanneer. Ik snuffel dan ook graag de webshops af op zoek naar nieuwe soorten voer om ze uit te proberen :blij
Kijk! Dit is hoe het hoort! Netjes!
Ik zie het filter 2 verdiepingen lager staan dan je bak. Ga je dit nog aanpassen of houd je dit zo? Verlies je zo geen kracht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 08 aug 2016, 19:38

Wij gebruiken voor onze stellingen een nitto-luchtpomp die werkt met een zuiger en niet met een membraam waar de meeste luchtpompen mee werken en die die herrie veroorzaken. Onze nitto-pomp staat zelfs naast onze slaapkamer en is 100% geluidsstil en fibreert totaal niet. Qua filtermaterialen kun je met een luchtpomp alle kanten op, wij hebben bakken met een interne bioloog op lucht, bakken met bodemfilters op lucht en bakken met sponsfilters, tis maar net wat je zelf wil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 09 aug 2016, 08:32

Robin schreef:
dela vega schreef:Ik heb een doos vol met verschillende variëteiten en merken van garnalenvoer, supplementen en baby voer. Ik hou steeds alles netjes bij op een kalender zodat ik een goed overzicht kan bewaren van wat ik geef en wanneer. Ik snuffel dan ook graag de webshops af op zoek naar nieuwe soorten voer om ze uit te proberen :blij
Kijk! Dit is hoe het hoort! Netjes!
Ik zie het filter 2 verdiepingen lager staan dan je bak. Ga je dit nog aanpassen of houd je dit zo? Verlies je zo geen kracht?
De filters zullen allemaal op het onderste legbord verzameld worden. Ik had er eerst ook mijn bedenkingen bij of de ecco pro voldoende pompkracht zou hebben. Volgens de technische fiche heeft de pomp een maximale opvoerkracht van 1m40. volgens de opstelling zoals ik hem geïnstalleerd heb moet hij nu een goede 1m60 opvoeren, maar dat trekt hij prima hoor! De ecco pro is ook voor aquaria van 100-200 liter en mijn bakje is slechts een goede 50 liter. Dus dat beetje opvoerkracht die hij mogelijks verliest heeft geen invloed op de filtering. De spraybar die ik er heb opstaan creeert voldoende (mss zelfs teveel) stroming dat ik de uitstroom nog wat moet afknijpen.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 09 aug 2016, 08:37

Antoinette schreef:Wij gebruiken voor onze stellingen een nitto-luchtpomp die werkt met een zuiger en niet met een membraam waar de meeste luchtpompen mee werken en die die herrie veroorzaken. Onze nitto-pomp staat zelfs naast onze slaapkamer en is 100% geluidsstil en fibreert totaal niet. Qua filtermaterialen kun je met een luchtpomp alle kanten op, wij hebben bakken met een interne bioloog op lucht, bakken met bodemfilters op lucht en bakken met sponsfilters, tis maar net wat je zelf wil.
Ik twijfel zeker niet over de kracht en voordelen van filteren over lucht. Al mijn huidige bakjes draaien momenteel nog op lucht (behalve dan die ene 60 cm op de stelling dan :knipoog )
In eerste instantie had ik zelfs het plan om een gesloten luchtcircuit van pvc buizen te bouwen om de aquaria op de stelling te voorzien van lucht. Maar dan uiteindelijk gekozen voor de potfilters.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 09 aug 2016, 10:20

Ja potfilters zijn ook goed uiteraard, maar het ging mij er meer om dat dus maar weinig mensen weten dat je luchtpompen hebt die met een zuiger werken en dus 100% stil zijn en niet vibreren.

Maar ieder zijn ding :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 26 aug 2016, 21:58

hoe gaat ,,the tower ,, al in de ,,power,,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 27 aug 2016, 08:37

Een tijd geleden al had ik de bestelling geplaatst voor het tweede 60 cm bakje. Gisteren kreeg ik bericht van de aquarium bouwer dat ik mijn bakje mocht komen ophalen, maar bij thuiskomst bleek het aquarium de verkeerde afmetingen te hebben en was de diepte niet goed.
Was echt wel balen, want keek er echt naar uit om het dit weekend op te starten :shit
Nu gaan ze de boel wel rechtzetten en wordt er een nieuwe bak geplakt, maar dit is helaas weer 3 weken wachten :duivel:

voor de rest draaien de twee bakjes erg lekker. in de eerste 60 cm is de eerste nakweek geboren (spannend) en in de cocoon zwemmen nu een goeie 200 kleintjes rond en is de groep weer een 10 tal zwangere garnalen rijker. ik denk dat het zwoele weer van de afgelopen dagen hier ook wat mee te maken heeft.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

Bericht door David l » 27 aug 2016, 12:31

Ziet er super uit!! Balen zeg dat je bak de verkeerde afmeting heeft, kunnen ze dat niet sneller recht zetten? Het is een fout van de bouwer!
Waar heb je je stelling gekocht?
Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 27 aug 2016, 12:50

David l schreef:Ziet er super uit!! Balen zeg dat je bak de verkeerde afmeting heeft, kunnen ze dat niet sneller recht zetten? Het is een fout van de bouwer!
Waar heb je je stelling gekocht?
Bedankt David, ja dat was gisteren echt balen! Maar omdat ik in de toekomst nog twee van dergelijke bakjes nodig heb ga ik eens "stout" vragen of ik geen korting krijg wanneer ik het derde bakje bestel :hihi

De stelling komt van rekkenshop.be, maar je vind deze grootvakstellingen ook makkelijk tweedehands. Wel super stevig en heeft een groot draagvermogen van 460 kg per legbord.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 28 aug 2016, 08:51

Vind je het niet vervelend dat het licht zo in je gezicht schijnt als je voor de bak zit te kijken naar je diertjes?
Ik vind dat altijd erg irritant en scherm het daarom af.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 29 aug 2016, 08:58

Nou daar heb ik nu nog geen hinder van ondervonden. Wel zou hij netter zijn afgewerkt indien ik er nog een omkasting voor bouw en dan kan ik het licht wel afschermen.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 29 aug 2016, 09:37

Het ziet er al leuk uit :prachtig
Ik volg je topic, omdat ik volgend jaar ook een stelling wil en eindelijk mijn man heb kunnen overtuigen van de noodzaak er van :schateren
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 04 sep 2016, 11:24

De laatste dagen zit ik er sterk over te twijfelen (nou zeg maar piekeren :knipoog ) om de hele stelling toch niet te gaan filteren over lucht in plaats van dat ik op elke bak een externe potfilter aansluit.
De eerste 60 cm bak draait nu op een potfilter terwijl het cocoon bakje (onderaan) nog draait op twee JBL tekair sponsfilters. Ik merk vooral tijdens het twee wekelijks onderhoud dat de sponsfilters veel gebruiksvriendelijker zijn in onderhoud dan de potfilters. Deze laatste moet ik steeds uitzetten en opnieuw weer opstarten met steeds het geklooi om de ingelopen lucht er weer uit te schudden, terwijl de sponsfilters gewoon blijven draaien. Om de zoveel maanden knijp ik eens één van de twee sponsfilters gewoon uit. Ook de verminderde kans op lekken en waterschade stelt me meer gerust bij sponsfilters dan bij de potfilters. De aankoop van 4 potfilters is ook een pak duurder dan 1 goede sterke luchtpomp. het verbruik in wattage zal voor beide wat overeenkomen wanneer ik de wattage optel van 4 potfilters is dit ongeveer gelijk met het verbruik van een luchtpomp.
Een nadeel is dan weer dat de potfilters een veel groter filteroppervlak hebben dan de sponsfilters en dus voor stabielere waarden zorgen. Anderzijds denk ik dan weer dat wanneer ik twee sponsfilters plaats in een bakje van 60 cm ik meer dan ruim voldoende filtercapaciteit heb. Een JBL tekair zou geschikt zijn voor aquaria tot 80 liter, ik zou er dan twee per bak plaatsen en de bakjes zijn een goede 60 liter.
Tot slot draait er nu maar 1 potfilter en kan ik de omschakeling nog vlot maken. Het tweede bakje is trouwens nog steeds niet klaar :duivel: (zie fout geplakt in vorige berichten)

Het leuke is dan weer dat ik er een leuk bouwprojectje bij heb om aan te knutselen. Het maken van een luchtcircuit lijkt me weer een toffe timewaster :blij
Hoe dit werkt ben ik nog aan het opzoeken en in een ander topic zal ik hiervoor jullie advies nog wel vragen :knipoog
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 04 okt 2016, 17:55

even een kleine update:
Ondertussen is het al drie maanden geleden dat ik het tweede bakje had besteld voor mijn stelling. Nadat de bouwer eerst een bakje met foutieve afmetingen had geplakt, bleek het tweede bakje ook niet 100% in orde te zijn. uiteindelijk mijn centjes wel netjes terug gehad, maar het is wel balen dat ik nu al enkele maanden niet verder kan werken om het tweede bakje op te starten. heb het nu ergens anders besteld dus ik hoop binnen enkele weken na lang wachten en veel geduld het tweede bakje te kunnen opstarten.......
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

Bericht door David l » 05 okt 2016, 16:24

Wat ontzettend balen zeg! Hopen dat deze leverancier sneller en foutloos levert!
Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 okt 2016, 20:08

dela vega schreef:even een kleine update:
Ondertussen is het al drie maanden geleden dat ik het tweede bakje had besteld voor mijn stelling. Nadat de bouwer eerst een bakje met foutieve afmetingen had geplakt, bleek het tweede bakje ook niet 100% in orde te zijn. uiteindelijk mijn centjes wel netjes terug gehad, maar het is wel balen dat ik nu al enkele maanden niet verder kan werken om het tweede bakje op te starten. heb het nu ergens anders besteld dus ik hoop binnen enkele weken na lang wachten en veel geduld het tweede bakje te kunnen opstarten.......

hopen dat de nieuwe knutsel {bouwer} een betere vlakke lijm/kit tafel hed :hihi
knutsel ,een haakse hoek op centimeters kan zetten
knutsel , een betere zicht heeft :is goed :is goed

je zal maar weer eens 3 maandjes ,niet kunnen klusserderklus kunnen wezen . heb je zo 2017 . en nog geen garnaal verder :schrik :schrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 06 okt 2016, 18:48

jurn schreef:
dela vega schreef:even een kleine update:

hopen dat de nieuwe knutsel {bouwer} een betere vlakke lijm/kit tafel hed :hihi
knutsel ,een haakse hoek op centimeters kan zetten
knutsel , een betere zicht heeft :is goed :is goed

je zal maar weer eens 3 maandjes ,niet kunnen klusserderklus kunnen wezen . heb je zo 2017 . en nog geen garnaal verder :schrik :schrik
Mocht dat zo zijn, dan plak ik het bakje zelf :tonguitsteken
Ik hoop dat ik snel verder kan, want mijn andere twee bakjes zitten propvol kleintjes en had gehoopt er wat kunnen uitselecteren.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 07 okt 2016, 14:20

Wat een leuk bakje heb je!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk overal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 21 nov 2016, 20:56

Na lang wachten ben ik mijn tweede 60 cm bakje eindelijk kunnen gaan afhalen. En deze keer zonder fouten en met de juiste afmetingen :tonguitsteken
Omdat ik al zo lang op mijn honger heb zitten wachten ben ik natuurlijk onmiddellijk aan de slag gegaan om het op te starten. Ook hier weer, net zoals bij het vorige bakje met de zelfde techniek. Alleen heb ik deze keer voor de HELP advanced plant soil gekozen in plaats voor akadama.
Ben eens benieuwd of de garnaaltjes het daar ook zo goed op doen en hopelijk mss beter :knipoog

Hieronder voor de kijklustigen al een impressie. Omdat ik in mijn kweekbakjes de garnaaltjes goed wil kunnen zien en observeren hecht ik weinig belang aan de inrichting en hou ik alles sober, maar wel met de noodzakelijke inbreng.

Afbeelding
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 21 nov 2016, 23:30

In deze bak zijn de garnalen zeker niet te missen :knipoog
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 dec 2016, 13:39

Erg leuke ideeen krijg ik van jouw topic :vrolijk
Mag ik heel brutaal zijn en vragen wat zo,n bakje kost om te laten maken ? je kan het ook per pb vertellen.
Vind ze erg leuk namelijk :knipoog
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 24 dec 2016, 14:19

Natuurlijk mag dat en ik vind het zeker niet brutaal. Vragen staat vrij en op eenvoudig verzoek :knipoog
Het zijn bakjes van l:60 b:39 h30 en glasdikte van 6 mm
Ik heb ze 60 euro betaald.

Het derde bakje staat namelijk ook al klaar om opgestart te worden.
De garnaaltjes die momenteel verblijven in de cocoon (bakje rechts onderaan op de stelling) verhuizen binnen enkele weken naar het 60cm bakje links onderaan.

De eheim ecco pro 200 die het bovenste bakje op de stelling bedient zal vervangen worden door een JBL E901 omdat deze een hogere opvoerkracht heeft.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 dec 2016, 13:02

Kom ik weer met een vraag. Ik kan niet opmaken uit wat je schrijft, of je nu 60 per bak hebt betaald of per 2 bakken. Daar ben ik wel nieuwschierig naar, omdat ik zit te denken om gewoon mijn eigen 30 cm bakjes te gebruiken, 2 naast elkaar is ook 60 cm en de maten komen ook redelijk over een met jouw bakken, + draait alles op BoB filters. Ik wil namelijk ook garnalen gaan houden met andere water waarden, dus alles over een filter pomp laten draaien lijkt voor mij dan niet van toepassing :kerstbel
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 25 dec 2016, 13:26

Ik heb 60 euro betaald per bakje.
Elk aquarium draait op zijn eigen aparte buitenfilter.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 25 dec 2016, 17:54

@Bindi, je kan ook 1 luchtpomp nemen waar je dan per bak een apart sponsfilter op aansluit, zo filter je toch alle bakken apart maar verbruik je aanzienlijk minder stroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 dec 2016, 18:30

Antoinette.Thanks.
Ik heb bij sommige bakken al de bob filters pas inzitten, dus die laat ik zo zitten, tot ze aan vervanging toe zijn, eventuele nieuwe bakjes ga ik op de manier doen die jij hebt gezegd.
Ik ben echt niet wakker hoor :slaap, jij schrijft dit en ik O ja dat is waar ook :knipoog

Dela vega
Ik vind je bakjes super, maar ja zoals ik al schreef, heb ik verschillende bakken staan oa dennerle en superfish allen met glas plaatje, behalve mijn 60 aquarium daar wil ik dan 2 glas plaatjes op doen en de verlichting boven de bakken maken, ik zit ook te denken om mijn 60 te splitsen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit :kerstbel
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 06 jan 2017, 15:01

Weer hoog tijd voor een kleine update dacht ik zo :knipoog
Momenteel wordt alles in gereedheid gebracht om het derde 60 cm bakje op te starten op mijn stelling. Mijn osmose filter draait op volle toeren om enkele bidons watervoorraad aan te maken om het nieuwe bakje mee te vullen.
Maar eerst even het cocoontje leegmaken zodat het nieuwe bakje daar zijn plaats kan innemen.

Afbeelding

Na enkele uren lekker schep plezier hebben de garnaaltjes uit het cocoontje vlot hun intrek genomen in het bakje dat reeds een week of 9 stond in te draaien.

Afbeelding

Vandaag nog even de techniek verder in elkaar knutselen en morgen bakje 3 op de stelling.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 06 jan 2017, 16:41

Mooi :sun

En wat komt er in bakje nummer 3?
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 06 jan 2017, 21:53

Daar zou ik heel graag PRL garnalen inzetten. Helaas zijn deze in Vlaanderen wat moeilijk te vinden. Ik heb de indruk dat de garnalenhobby in België sterk aan het uitdunnen is.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 jan 2017, 07:34

garnalenhobby in België sterk aan het uitdunnen is.[/quote]

dat zie je in meerdere landen .
en ikzelf heb een tik opgelopen om vaak de website,s op gebied GEK te bekijken .door heel europa en daarbuiten
zie bij veel winkels ,dat ze al maanden op de kweek staan :schateren :schateren .

bij veel hobby,isten zie je /of hoor je nu ,veel uitval of geheel stervende groepen .

prl garnalen , hier op forum GEK zit Sieb ,deze man heeft een mooie sterke groep ,pure red line zitten
en bied ze soms aan ., optie ????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 07 jan 2017, 13:14

Klopt Sieb heeft echt mooie garnalen.
Wat erg, al die uitstervende groepen, en ook best wel eng, zo durf je toch haast niet meer uit het buitenland iets te kopen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 12 jan 2017, 18:17

Zo mijn derde 60 cm bakje is opgestart en staat nu in te draaien. Volgende week nog wat sudo cubes met spikey mos en fissidens toevoegen en de ook de oxydator staat klaar om in het bakje aangebracht te worden.
Afbeelding

Ik stel me wel vragen of de stroming in mijn bakjes niet te fel is? Het water sproeit uit de spraybar achteraan het aquarium, raak de voorruit en maakt vervolgens een golf naar beneden om zo terug naar achter te bewegen. De bodem blijft wel liggen, maar ik merk dat de garnaaltjes vooraan in het aquarium toch wat moeite moeten doen om ter plaatste te kunnen blijven. Het lukt ze wel, maar ik vraag me af of een te sterke stroming geen nadelige effecten heeft. Ook bij het overzetten van de garnaaltjes naar het tweede bakje heb ik gemerkt dat er nu ook heel veel zijn die hun kleur verliezen net zoals in het bovenste bakje. Ik vraag me af of de stroming hier mogelijks een invloed kan op hebben omdat ze meer moeite moeten doen om zich te verplaatsen in het bakje.

Nu heb ik de uitstroom kraantjes van de filter ook al wat dicht gezet om de stroming te verminderen, maar het blijft eerder fel. Heeft het dicht zetten van de uitstroomkraantjes een nadelig effect op de werking of minder langere levensduur van een potfilter?

Ik twijfel er sterk aan om de spraybar te vervangen door een lily pipe om zo de stroming wat te dempen.

Afbeelding
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 jan 2017, 11:23

Je stelling ziet er super uit :five
Over de stroming in je bakken had ik in je andere topic antwoord op gegeven. Nee ze vinden te veel stroming niet leuk, ze worden er doodmoe van om steeds maar hun kracht te moeten gebruiken om op hun pootjes te kunnen blijven staan, zwemmen is een soort veldslag en lekker grazen is niet zo fijn op deze manier, Als ik jou was en het niet zachter kan laten stromen op de manier die je al hebt geprobeerd, zou je beter een lilli pipe er op kunnen bevestigen, het water komt dan niet zo hard meer in de bak terecht :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 13 jan 2017, 12:39

Bedankt voor je reactie en advies :blij
Ik heb je antwoord in het ander topic ook doorgenomen. Ik heb voorlopig 1 lily pipe uitstromer besteld en ga het toepassen op 1 van de drie bakjes. Indien dit een beter resultaat geeft vervang ik alle spraybars.
Ik hou jullie op de hoogte :knipoog
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 jan 2017, 13:22

Domme ik, had lily pipe verkeerd geschreven :schateren
Gebeurt wel vaker hoor, schrijf het te snel op en dan denk ik later, nou dat heb ik weer mooi opgeschreven :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 13 jan 2017, 18:20

Wanneer ik de spraybar vervang door een lily pipe. Kan ik dan het best de instroom naast de lily pipe hangen? Nu staat de in- en uitstroom links en rechts van elkaar achteraan in de bak.
Helaas kan ik de in- en uitstroom niet langs een zijkant van de bak hangen omdat daar de strips liggen waar het dekglas op steunt. Dus kan ik deze alleen aan de achterzijde van het aquarium hangen.
Ik dacht vervolgens de uitstroom helemaal in de linker achterhoek te plaatsen en hem zo te richten dat het water richting de rechter hoek vooraan en het midden vooraan stroomt. De instroom zou ik dan ook links naast de lily pipe willen hangen.
Dit lijkt me de beste opstelling om het water te verdelen over het aquarium of hebben jullie een beter idee of inzicht?
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 jan 2017, 18:59

Is helemaal goed, de lily pipe en de instroom zou je inderdaad het beste naast elkaar plaatsen en wel om de reden die je zelf al aan geeft :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 15 jan 2017, 11:28

In het laatst opgestart bakje ga ik de spray bar eens vervangen door een lily pipe om te bekijken welk effect dit geeft op de stroming. Nu nog even wachten tot ze geleverd worden.
Maar nu heb ik ondertussen wel in bakje 1 & 2 de gaatjes van de spray bar wat groter uitgeboord. Met een metaal boor van 6 mm zijn de openingen nu groot genoeg om de kracht van de uitstroom te verminderen zodat de garnaaltjes rustig over op de bodem kunnen rondwandelen en er toch voldoende stroming is. :D . De twee filters draaien nu ook op volle kracht.
Afbeelding
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 15 jan 2017, 14:02

mooie oplossing op je sprayer :thumbsup :thumbsup

zullen ze heerlijk vinden deze uitstroom :prachtig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 01 mar 2017, 19:19

weer eens tijd voor een kleine update.
Ik speelde de laatste tijd al lang met het idee om de in- en uitstroom van mijn externe filters te veranderen van positie om zo een betere stroming in mijn bakjes te verkrijgen.

Voorheen hing de instroom uiterst rechts achteraan de bak en de instroom uiterst links achteraan de bak. De spraybar hing ongeveer in het midden, maar de waterstralen sproeiden eigenlijk rechtstreeks naar de instroom omdat deze niet rechtdoor sproeiden, maar afweken.

Nu heb ik de instroom naast de uitstroom gehangen aan de linkerzijde (of in sommige bakken aan de rechterzijde) van het aquarium. Zodoende sproeit het water nu weg van de instroom.
Ik ga er nu van uit dat het water naar de andere uithoek van het aquarium stroomt, de voorruit en de zijruit raakt en naar binnen golft. In de andere achterhoek van het aquarium wordt het water dan weer opgezogen.
(ik weet het ....beetje moelijke uitleg om alles te verduidelijken :blozen )

Afbeelding

Afbeelding
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 mar 2017, 09:52

Het ziet er super uit en ik vind het altijd knap dat iemand dit in elkaar kan knutsellen, mijn stelling is al klaar, heb gewoon mijn nano,s verhuist, nou ja gewoon, dat nu ook weer niet, was aardig wat werk, er staan er nu 4 op en meer durf ik niet, had een bakje er bij gezet en vond het geheel nogal wankel, en heb hem er weer gauw afgehaald , Toen zij mijn man, ja maar je had de stellig misschien ook aan de muur vast kunnen maken en daar komt hij dan weken later mee :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Dagboek/fotoalbum Dela Vega”