Brak water

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 06:41

Ik zie door alle verschillende merken en toepassingen even niet welke zee zout ik nou moet gebruiken om mijn water voor de krabben brak te maken.
wie kan mij helpen ? ben bang dat ik het verkeerde zout koop.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Brak water

Bericht door jurn » 20 jun 2017, 07:23

misschien een optie om veldhuis te bellen ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 20 jun 2017, 07:38

jurn schreef:QR_BBPOST misschien een optie om veldhuis te bellen ??
haha jurn ik had precies hetzelfde idee, ik moet hun ook even hebben vandaag nog :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 07:46

Ja had ik ook al aan gedacht, maar er staan op de site ook zouten die 65 euro kosten, Ik wil natuurlijk geen 65 euro uit gaan geven aan zout, dat vind ik te gek. Aangezien ik ook nog wat krabben dames wil bestellen, voor je het weet zit je over de honderd euro heen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

Brak water

Bericht door Toby » 20 jun 2017, 08:22

Nou ik durf erom te wedden dat als je nu om advies gaat vragen daar dat ze die zakken van 65 euro gaan aanraden. Je kan beter even contact opnemen met iemand die een zoutwateraquarium heeftvdie er geen commercieel belang bij heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 20 jun 2017, 08:28

Toby schreef:QR_BBPOST Nou ik durf erom te wedden dat als je nu om advies gaat vragen daar dat ze die zakken van 65 euro gaan aanraden. Je kan beter even contact opnemen met iemand die een zoutwateraquarium heeftvdie er geen commercieel belang bij heeft.
als i k heel eerlijk mag zijn en goed nadenk dan hebben ze nog nooit een verkoop praatje gehouden tegen mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 11:58

Nou ik heb gebeld en een aardige mnr vroeg mij een mail te sturen ivm de vele vragen, dit heb ik dus net gedaan. Het is echt niet makkelijk zo plots om te schakelen, naar een krabben soort die hele ander behoeften heeft dan de soort die ik dacht te hebben, had mij namelijk helemaal ingelezen voor de geosarma krab en spullen gekocht, die ik dus gewoon niet nodig blijk te hebben, ben er al aardig wat geld mee kwijt geraakt, nou kan ik de bodem gebruiken voor mijn planten, dat dan weer wel.
Maar nu heb ik en zout en een zout meter nodig en 2 krabben in de bak is ook niet al te veel, mag toch wel 1 a 2 meiden bij, dan zit ik nog met mnr krabs :ikworddaarmoevan
De bak is hartstikke leuk hoor, echt waar, mijn man vond hem ook erg leuk geworden. Maar ik zit nu toch best wel met veel vragen, ben benieuwd wat ik voor antwoord krijg, en nee ik ga echt geen zout van 65 euro kopen, het geld groeit niet op mijn rug :knipoog
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Brak water

Bericht door jurn » 20 jun 2017, 13:17

de meeste hobby,s zijn duur of te duur op houden
vind zelf dat ze hier soms misbruik van maken , wanneer hobby,isten op dit gebied verliefd raken .kost het pingpingping .

en geldboompjes groeien jammer genoeg nog NIET

denk dat veldhuis wel met goedkopere oplossing gaat komen , daar zitten mensen met liefde voor de sport ,en zullen echt {hoop ikke dan } jou geen staart aannaaien of een pootje uittrekken :schateren :schateren

gewoon ffff melden dat jij een GEK bent in hart en nieren :hihi :hihi { krijg je ook nog korting :is goed }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

Brak water

Bericht door Toby » 20 jun 2017, 13:57

Ik heb ook niks tegen aquariaveldhuis ofzo hoor, ik vraag alleen nooit in geen enkele winkel advies. Want zij willen altijd iets verkopen. Ik ga als het ware met een boodschappenlijstje naar de aquaria winkel en ik koop dan ook niks anders. Ik zoek van te voren uit van hoe en wat.
Maargoed ja er komt dan ineens een hoop bij kijken hè! Denk je net zo goed bezig te zijn. Maar je hebt toch weer een prachtige bak en de krabben zullen er ook blij mee zijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 20 jun 2017, 17:02

Bindi schreef:QR_BBPOST Nou ik heb gebeld en een aardige mnr vroeg mij een mail te sturen ivm de vele vragen, dit heb ik dus net gedaan. Het is echt niet makkelijk zo plots om te schakelen, naar een krabben soort die hele ander behoeften heeft dan de soort die ik dacht te hebben, had mij namelijk helemaal ingelezen voor de geosarma krab en spullen gekocht, die ik dus gewoon niet nodig blijk te hebben, ben er al aardig wat geld mee kwijt geraakt, nou kan ik de bodem gebruiken voor mijn planten, dat dan weer wel.
Maar nu heb ik en zout en een zout meter nodig en 2 krabben in de bak is ook niet al te veel, mag toch wel 1 a 2 meiden bij, dan zit ik nog met mnr krabs :ikworddaarmoevan
De bak is hartstikke leuk hoor, echt waar, mijn man vond hem ook erg leuk geworden. Maar ik zit nu toch best wel met veel vragen, ben benieuwd wat ik voor antwoord krijg, en nee ik ga echt geen zout van 65 euro kopen, het geld groeit niet op mijn rug :knipoog
hahaha was het toevallig Harry die je aan de lijn had :blij als je nog eens belt dan krijg je misschien iemand anders aan de lijn en dan lukt het wel, Harry is een aardige man maar hij heeft een erg belangrijke functie vandaar dat hij altijd zo druk druk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 20 jun 2017, 17:04

jurn schreef:QR_BBPOST de meeste hobby,s zijn duur of te duur op houden
vind zelf dat ze hier soms misbruik van maken , wanneer hobby,isten op dit gebied verliefd raken .kost het pingpingping .

en geldboompjes groeien jammer genoeg nog NIET

denk dat veldhuis wel met goedkopere oplossing gaat komen , daar zitten mensen met liefde voor de sport ,en zullen echt {hoop ikke dan } jou geen staart aannaaien of een pootje uittrekken :schateren :schateren

gewoon ffff melden dat jij een GEK bent in hart en nieren :hihi :hihi { krijg je ook nog korting :is goed }

ik ben dus bezig met een axolotl aquarium en ik had 2 fans gestuurd van hun site en Harry zei neem die goedkope maar die is goed voor jullie aquarium en juist geschikt terwijl hij ook die andere van €30 meer kon aanraden. dus eigenlijk hij is een eerlijke man en het bedrijf ook trouwens haha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 17:09

Nou hij heeft heel netjes gemaild hoor en mijn mail doorgestuurd naar iemand anders die ze zelf ook heeft gehad, zou nog een mail krijgen , dus wacht het nog maar rustig af.
Ik las dat sommige zouten rond die prijs waren :geschrokken Dat is wel heel erg duur voor een pakje zout :schateren
Ik zie wel wat ik verder ga doen, komt tijd, komt raad.
Ze zitten er wel grappig bij, kan ze nu goed zien, zeker het mannetje is een boef, zit steeds op de uit kijk.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 17:13

Ik zeg ook niet dat ze oneerlijk zijn, dat zegt niemand chintsai. ze verkopen gewoon hun spullen en sommige merken zijn nu eenmaal duurder dan andere merken. Maar ik mag wel zeggen dat ik lichtelijk verbaast was hoe duur sommige zouten zijn, maar dat komt ook omdat ik dit voor het eerst zie, nog nooit naar zee zout gezocht. Toen ik net met garnalen begon schrok ik mij ook de tandjes van de prijzen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 20 jun 2017, 17:18

Bindi schreef:QR_BBPOST Ik zeg ook niet dat ze oneerlijk zijn, dat zegt niemand chintsai. ze verkopen gewoon hun spullen en sommige merken zijn nu eenmaal duurder dan andere merken. Maar ik mag wel zeggen dat ik lichtelijk verbaast was hoe duur sommige zouten zijn, maar dat komt ook omdat ik dit voor het eerst zie, nog nooit naar zee zout gezocht. Toen ik net met garnalen begon schrok ik mij ook de tandjes van de prijzen.
ohh nee je begrijpt me verkeerd het was geen verwijt of een beschuldiging naar iemand toe, het was meer gewoon een mededeling. prijs heeft allemaal met kwaliteit te maken en met waar hun het vandaan halen, soms zijn bij bepaalde plekken beter spul te krijgen maar dan wel voor duurder. dus ja eigenlijk dat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 20 jun 2017, 17:29

Snap ik, maar het lijkt net hoe je schrijft dat wij of ik dat bedrijf beschuldigen en dat is helemaal niet zo.
het is soms ook best lastig om dingen op te schrijven, voor je het weet schrijf je iets wat iemand anders verkeerd begrijpt.
Het is wel goed zo, we laten het hier bij :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Brak water

Bericht door jurn » 21 jun 2017, 07:01

begrijpend lezen , daarom zet ikke vaak ,,,, ..... //// ????? en tussen haakjes iets duidelijker of uitleg .

tikkend praten ,is soms beterder , maar kan ook verkeerd begrepen worden , met somsssssssssssss rare en vertrekkende jongelui of oudjes op GEK

brak water ,met zout nog gelukt ??

om fffff weer op vraag terug te komen :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Brak water

Bericht door SchorpioenW » 21 jun 2017, 08:56

Doe je goed Jurn :thumbsup

Voor de krabben komt het soort zout zou niet zo nauw. Krabben zijn sterk, vooral brakwater-soorten. Volgens mij heb je van sommige merken ook kleinere hoeveelheden. Vroeger o.a. van Sera. Die hoeven dus echt niet veel te kosten. Je hebt ook niet heel veel nodig.

Voor de inrichting, denk aan een gewoon aquarium, met een plateau dat net boven water is met een stukje cocopeat (dat dus droog blijft) en een stukje zand.
Ze hebben ook bakken voor schildpadden met zo'n plateau.
Zie Afbeelding

Uiteraard zwemmen krabben niet en moet het schuine deel dus tot op de bodem. Dit is voor het idee.

Je zou de krabben kunnen combineren met roodneusgarnalen of een andere brakwater-soort. Er zijn ook soorten vissen die het goed doen in brakwater.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Brak water

Bericht door chintsai » 21 jun 2017, 09:06

SchorpioenW schreef:QR_BBPOST Doe je goed Jurn :thumbsup

Voor de krabben komt het soort zout zou niet zo nauw. Krabben zijn sterk, vooral brakwater-soorten. Volgens mij heb je van sommige merken ook kleinere hoeveelheden. Vroeger o.a. van Sera. Die hoeven dus echt niet veel te kosten. Je hebt ook niet heel veel nodig.

Voor de inrichting, denk aan een gewoon aquarium, met een plateau dat net boven water is met een stukje cocopeat (dat dus droog blijft) en een stukje zand.
Ze hebben ook bakken voor schildpadden met zo'n plateau.
Zie Afbeelding

Uiteraard zwemmen krabben niet en moet het schuine deel dus tot op de bodem. Dit is voor het idee.

Je zou de krabben kunnen combineren met roodneusgarnalen of een andere brakwater-soort. Er zijn ook soorten vissen die het goed doen in brakwater.

Cocopeat heb ik nog wel liggen, moet je wel uitkijken want je moet die uit de dierenwinkel hebben . Zonder mest en zo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Brak water

Bericht door SchorpioenW » 21 jun 2017, 09:11

Klopt :thumbsup :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 21 jun 2017, 09:48

Ik ben nog niet verder gegaan, ga vandaag wel misschien het bakje voor de eenzame krab veranderen en had gelezen dat waar de krabben voorkomen, het zout gehalte nogal kan verschillen, de ene keer een stuk meer dan de andere keer, dus ik denk zelf ook dat het niet zo,n vaart loopt.
Dat is een leuke bak Willem :prachtig
dat ik zo reageerde gister komt ook omdat ik niet graag door toedoen van andere mensen in gekke dingen terecht komt, en ja ik heb daar niet zulke leuke ervaringen mee, vandaar dat ik nogal fel kan reageren. Maar chintsai ik begreep je verkeerd gister en inderdaad het is wat Jurn schrijft, dat als je iets opschrijft het er aan ligt hoe iemand het op vat en hoe je opgeschreven tekst is, en dat is inderdaad niet altijd makkelijk, want wat de 1 als grapje ziet, kan voor de ander helemaal niet zo leuk zijn, en dan heb je de poppetjes aan het dansen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Brak water

Bericht door SchorpioenW » 21 jun 2017, 11:58

Goed geschreven Bindi :thumbsup
En als we gewoon eerlijk en begripvol blijven, is er weinig aan de hand.

Ik ben heel benieuwd hoe je het verder gaat doen voor Remi (de eenzame krab :hihi ).
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 21 jun 2017, 17:10

Toch het bakje voor Remi, de alleen op de wereld krab :vrolijk gemaakt.
en ik had nog wel zand, maar voor de rest een beetje aangerommeld met een potje voor de plantjes, een nep boomstammetje, ooit eens gekregen, vreselijk ding, maar ja iets is beter dan niets, wat stenen er in gedaan en het planten bakje is echt heel erg :hihi is knal GEEL. ik moet toegeven het lijkt in de verte een beetje waar ik met het bakje heen wil. Maar voor nu brrrrr Verschrikkelijk :schateren
Ik zal morgen een foto plaatsen, is echt lachen :schateren
en nee hoor ik ben niet :boos als jullie mijn super bakje uit willen lachen, zeer begrijpelijk :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Brak water

Bericht door Elodie » 21 jun 2017, 17:24

Misschien zijn krabjes wel hartstikke kleurenblind.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Brak water

Bericht door Bindi » 21 jun 2017, 17:34

Ja zou best kunnen, scheelt weer voor mij, zo,n scheldende krab, die loopt te mopperen over zijn huis, is ook niks :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Brak water

Bericht door jurn » 21 jun 2017, 19:17

Bindi schreef:QR_BBPOST Ja zou best kunnen, scheelt weer voor mij, zo,n scheldende krab, die loopt te mopperen over zijn huis, is ook niks :hihi
beter een scheldende krab door het huis ,dan :five jurntje achter het fornuis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Brak water

Bericht door SchorpioenW » 22 jun 2017, 16:34

:schateren

Remi zal het vast fijn vinden in het huisje dat je maakt, Bindi :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”