Bob wil niet buiten spelen?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 14:30

Goedemiddag leden van dit forum,

sinds vandaag ben ik nieuw hier (hoi!) en ik heb meteen een vraag die ik niet echt kon vinden binnen dit forum, vandaar een nieuw onderwerp.
Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitter van Bob. Bob is een mannelijke Florida kreeft en woont gezellig bij mij in het aquarium.
Bob is alleen niet echt gezellig. Hij zit de hele dag in zijn huis, ligt soms op zijn zij (waardoor ik na dag 1 bijna een hartinfarct kreeg en dacht dat ie al het loodje gelegd had) en Bob komt alleen een beetje buiten spelen als de lamp uit is en er iets te eten bij de voordeur ligt.
Hij lust geen tubifex, eet wel voedertabletten, maar dat lijkt me een wat karig rantsoen. Daarnaast heeft Bob onder zijn buik en onder zijn scharen een wit schild ipv blauw, waardoor ik me afvraag of hij misschien moet vervellen. Maar ik heb geen idee hoe lang dit proces duurt.

Dus...wat moet ik doen om te zorgen dat Bob een gezellige huisgenoot wordt en zich niet de hele dag als een brakke student in zijn kamer opsluit?
Dit is Bob:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 sep 2017, 17:03

Wat Bob doet is voor zijn soort heel natuurlijk gedrag, wil je hem vaker zien moet je gewoon je licht eerder uit doen.
Dat witte schild zegt niks over vervellen, het betekend zoiezo niet iets dat witte schild.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 13 sep 2017, 18:15

Ze houden van verstoppertje spelen, dus dat klopt.
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 13 sep 2017, 18:38

Bob heeft wel een heel mooi huisje van je gekregen. Misschien moet ie ook nog even wennen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 20:33

Ja joh, Bob heeft een villa én een vakantiehuis! Dus hij kan nog kiezen waar hij het liefst zit.
Tot nu toe is hij vooral thuis geweest en is hij denk ik Game of Thrones aan het binge kijken ofzo.

Overigens heb ik net zijn aquarium een beetje gepoetst en viel het mij op dat er toch al best veel algen op de ruiten beginnen te groeien.
Je ziet ze niet, maar alles was helemaal glibberig en mijn handen ruiken nu echt afschuwelijk.
Bob heeft verder een filter van SuperFish, waarbij ik me inmiddels ook een beetje af begin te vragen of dat wel een goede is...Hij is bedoeld voor 100 liter, en Bob woont in 54 liter. Zou toch voldoende moeten zijn, maar toch waren de ruiten helemaal 'vettig'.

Bob lust geen tubifex. Dat verbaast me, want op internet lees ik vooral dat ze wormpjes wel lekkere kost vinden. Omdat hij zijn blokje door het hele aquarium heeft versleept (jeuj, een kreeft met een eetstoornis) is de hele bak nu een beetje 'schimmelig'. Geen idee hoe ik dat er nu weer uit moet krijgen.

Maar goed, ik zal eerst eens beginnen met korter licht op een dag. Ik begrijp dus dat Bob een avonddier is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 sep 2017, 21:09

Bob is niet persee aan nachtdier alswel lichtschuw, je zou ook kunnen kijken je licht te dempen, want die felle lamp-en doen geen goed eraan en zijn voor aquariumbewoners eigenlijk onwenselijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 13 sep 2017, 21:43

Bob is wel erg stoere man. Hihi, je zou om licht te dempen ook drijfplantjes kunnen doen in je bakje. Die zorgen met de wortels gelijk voor extra waterzuivering

Alg op je ruiten...heeft Bob garnaaltjes als buren of slakjes? doe kunnen best goed overweg met Bob als die ze duldt natuurlijk en poetsen je ramen ook gelijk.

Scheelt krabben! Een filter zorgt niet voor minder alg op je ruiten.
Wel heb ik een linkje voor youtube voor diy algen ding...dat zorgt dat de alg alleen op dat ding zit ipv op je ruiten. Weet niet of het werkt en of ik die link mag plaatsen. Ben zelf pas nieuw hier.

(voor moderators mag ik die link plaatsen? misschien helpt het haar?)

Wat dat voer betreft, mijn cpo s hadden ook voorkeur en hadden liever levende rode tubifex? die rode wormpjes die je bij dierenwinkel levend haalt.

(kan wel nazoeken wat dat precies is geweest, heb ergens verslag van liggen voor mezelf van toen).

Ik heb ook gezien dat mn cpo s t vrouwtje liever met mn garnalen meeat dan dat ze het kreeftenvoer wat wat groter was at.
Zou kunnen dat Bob ander voer gewend is graag zijn voer vangt en daarom er even je hele bakje mee rond sleepte?
Geeft hem wat te doen?

Dat zou ik zelf doen en vragen bij waar je hem gekocht, wat hij daar kreeg en of hij mogelijk bij andere dieren zat en af en toe een visje peuzelde?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 22:13

Bedankt voor de reacties, wat fijn!!
In de dierenwinkel waar Bob woonde, at hij dode vissen, vissenvoer en kreeg hij zelfs mosselen. Dat laatste was ik eigenlijk niet van plan. Ik lust ze niet, en om nu speciaal voor hem ze te gaan kopen gaat me een beetje ver.

Bob heeft wel veel meegemaakt in korte tijd. Hij woonde pas 4 weken in de dierenwinkel en werd toen weer door mij meegenomen.

Bob heeft geen buren, maar in mijn andere aquarium zitten wel 100 garnalen. Ik zou er een stuk of wat naar Bob kunnen brengen? Is dat verstandig?
Van die drijfplanten vind ik wel een goed idee, de tl-verlichting is inderdaad best fel. Bestaat er ook iets als 'kreeftenverlichting'?

Bob zegt nog even hallo:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 13 sep 2017, 22:18

Ik zou zoiezo geen verse mosselen geven, kans dat daar parasieten in zitten is reeël aanwezig, de Lidl verkoopt diepvriesmosselen, dus dat zou een optie kunnen zijn, dan kun je heel gedoseerd zelf bepalen wanneer je mossel geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 22:32

Dat is inderdaad ook wel een slim plan. En moet je die mossels dan nog koken of gewoon ontdooien en bij Bob z'n voordeur deponeren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 13 sep 2017, 22:32

voordeel van mosselen is dat er dan door de schelp wat extra calcium in het water komt.Bob heeft dat nodig om te verschalen.

Ja sls ik het zo hoor is Bob niet gewend aan het voer dat je geeft. En is gewend aan total ander voer.Neem aan dat dat ook anders smaakt en is meer werk.En dus ook intensiever/leuker voor hem.

Als hij vis at kun je beter geen vissen denk ik er bij zetten.

Wbt garnalen zou je dat kunnen proberen, maar hij heeft dus veel in korte tijd verhuist?

Hem eerst laten wennen zou ik denken, hoewel ik elders las dat als je niet teveel tijd laat zitten tussen samen zetten van Kreeft met andere bewoners dat mogelijk meer succes heeft.

Ligt er dus aan of je dure garnalen hebt en of het een groot verlies is als het mislukt?

Als je zegt, nou een groepjr van 15-20 garnaaltjes proberen en evt. als blijkt dat hij ze niet duldt verliezen...is miet een ramp. Dan zou ik het eignlijk nu doen. Hij heeft nog geen terretorium toegeeindigd want hij is nog maar net bij jou.

Heb je mos? Je hebt voor de garnalen wel nodig dat Bob zijn huisje en buiten huisje behoudt en de garnalen hebben planten en mos nodig om in weg te kunnen duiken als ze dat nodig vinden.

Het blijft jouw gok om te nemen, maar je zal hem dan ook samen met licht minder fel maken, beter zien..als hij gezelschap en leven in de bak waardeert dan komt dat ook wel weer goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 22:42

Ik heb van die doodsaaie vuurgarnalen. Het is geen ramp als Bob besluit ze op te eten, dus kan er morgen best een paar proberen te vangen inderdaad. Moet ik wel ff een schuilplek voor ze verzinnen.
Vissen durf ik er niet bij te zetten.

Thnx, ik ga het hier eens mee proberen. Drijfplanten, minder licht, garnalen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 13 sep 2017, 22:46

heb je mos in je garnalenbak? dat helpt. Oh vuurtjes zijn lekker snel en voortplanten gaat even rap.

als ze elkaar liggen zou dat een goede combi zijn.En ja kijk als je dat ok vind heel goed te proberen.

Dit forum heeft aantal sponsors waar je de drijfplantjes wel kunt vinden...als t goed is.Weet even de naam niet uit mn hoofd zo 1 2 3 van de drijfppantjes die ik had laatste keer.

Mn garnalem vonden de wirtels leuk om door te zwemmen hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 13 sep 2017, 23:19

Nee, heb geen mos in m'n 100 literbak. Wel heul veul garnalen en gezellige visjes. Ik verzin wel wat, komt goed. Net nog ff bij Bob gekeken in het donker (hoe kan dat beest zien in het stikkedonker??). Toen ie mij ontdekte ging ie gelijk achterwaarts in draf weer naar huis. Boehoe!! En ik wil zo graag z'n vriendje zijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 13 sep 2017, 23:49

volgens mijn vinden kreeften een stukje raauw vis ook lekker , om Bob uut zien holleke te krieg,n .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 13 sep 2017, 23:57

Bob zegt nog even hallo:

Afbeelding[/quote]

ik zie bij Bob ,op achtergrond foto een stengelplantje , is dat een nieuw cabomba in die woning ????

mocht Bob op slooptoer gaan :schrik :slaap :ziek :moonphases

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 04:41

mn mos is nog 2 kleine halve koffiekopjes groot. Als het wat groter word geef ik je wel een pb tje.Krijg je plukje van mij met de post.

Nu heeft dat weinig zin nog. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 08:35

Dat stengelplantje is van plastic :schateren dus die kan hij niet slopen.
En wat lief Jamie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 14 sep 2017, 10:16

Die diepvriesmossel kun je rauw geven.
Als drijver kun je ook hoornblad nemen, vind Bob ook leuk om te slopen en het geeft veel zuurstof af in het water.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 10:34

Het lijkt erop of Bob vanacht zijn tuin heeft geharkt:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 10:49

Graag gedaan alvast!
Ik las dat je erg weinig bestedingsruimte maw geld hebt.
Ik ook en dus begrijp ik dat je mijn aanbod vast leuk zou vinden mits je het zou kunnen en willen accepteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 10:52

hihi ik zou als je de mossels voor t eerst geeft even filmen. Wie weet word het een grappige reactie?

Doe ik zelf ook met mn hond momenteel en soms dan heb je beet met een gaaf filmpje..meeste tijd vang je zeg maar bot.

Bob is aan klussen met kijkers gestart? :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 14 sep 2017, 10:57

MayoG schreef:QR_BBPOST Dat stengelplantje is van plastic :schateren dus die kan hij niet slopen.
En wat lief Jamie!
:hihi :hihi net echt , maar slopen kunnen ze dat wel :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 11:50

Jamie schreef:QR_BBPOST Graag gedaan alvast!
Ik las dat je erg weinig bestedingsruimte maw geld hebt.
Hmmmmm.....ik kan me niet herinneren dat ik dat ergens gezegd heb. Dat is tot op heden nl. niet aan de orde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 14 sep 2017, 12:30

Hij is wel mooi, ondanks dat hij verlegen is :knipoog
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 12:51

nee niet letterlijk :knipoog en ik kan ook geheel fout zitten.
Bedenk mij net dat ik 2 mensen door elkaar gehaald heb vermoed ik.

Sorry mijn fout! Ik weet het al weer, de dame die haar grind moest omwisselen had weinig budget .Oops. Heb ik je beledigd? Dat was mijn bedoeling niet.

ik ken mensen hier nog niet dus moet steeds even terug kijken van of ik degene in ander topic al heb beantwoord en wat daar aan info stond.Blijkbaar heb ik jou en de andere dame bij elkaar gezet in mn hoofd.

Wil je het liever zelf kopen, bedoel ga nu even vanuit dat je het wel genoeg budget hebt om het zelf aan te schaffen...ik weet niet hoe snel dit soort mos groeit.

Mijn aanbod blijft hoor. Geef vaker aan kenissen wat mee aks we dezelfde hobby delen. Puur omdat sommige pjanten en mossen gewoon duur on aanschaf zijn als je meer hebt dan een 5 of 10 liyer nano. :blij
" maakt aantekening om te noteren wie bij wat hoort tot ze wat meer leer kennen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 14 sep 2017, 13:14

Haha geweldig dat 'bob dit' en 'bob dat' verhaal :schateren Mooi beest, hoop dat je hem meer gaat zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 14 sep 2017, 13:48

Mooi beestje hoor!
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 13:48

eigen stripverhaal waard. Laat je weten wat hij van jou plannen vind? Vind het erg leuk om Bob s zaken te horen verwoord door jou

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 13:53

Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Haha geweldig dat 'bob dit' en 'bob dat' verhaal :schateren Mooi beest, hoop dat je hem meer gaat zien.
Haha, ik ben docent Nederlands, houd wel van leuke verhalen :blij

Ik heb Bob zojuist een stuk of 25 vuurgarnalen kado gedaan. Natuurlijk liepen die stomkoppen meteen zijn voordeur plat zonder even aan te bellen. Bob heeft ze stuk voor stuk gefouilleerd en ze weer buiten de deur gezet. Hij doet ze dus nog niks en zet ze op dit moment in als tuinmannen. Hij is wel alerter geworden door de aanwezigheid en heeft net zowaar even zelf buiten een beetje geharkt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 13:55

Jamie schreef:QR_BBPOST

Heb ik je beledigd? Dat was mijn bedoeling niet.
Welnee, daar moet je wel iets meer voor uit de kast halen hoor :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 14 sep 2017, 14:50

Fijn te zien dat Bob de boel aangeharkt heeft :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 14 sep 2017, 23:14

Nou, zojuist hebben Bob en ik weer even een momentje gehad. Het was bedtijd voor mij, dus ik wilde in mijn pyjama mijn vriend Bob nog even bewonderen en indien mogelijk, een goede nacht wensen.
Maar wat een schrik: heel die Bob verdwenen!! Wat bleek? Bob had genoeg van zijn brakke studententijd en was uitgevlogen! Alleen had ie zich zo hard afgezet dat ie klem zat tussen zijn vakantiehuis en het filter. Domme Bob. Na wat wrikken kwam ie uiteindelijk los en daar kwam schrik twee: Bob zag dat ik naar hem aan het gluren was! Spontaan bood ie me beide scharen aan. Wilde ie me een hand geven of mijn neus eraf knippen? Ik zal het nooit weten. Bob maakte netjes, met zijn scharen naar voren, een reverance en kroop, zoals het een goede onderdaan betaamt, achteruit, zonder mij zijn rug te tonen, terug naar huis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 15 sep 2017, 09:15

Dat een kreeft zijn scharen laat zien is een dreigende (in dit geval) defensieve houding, iets wat hoort bij hun gedrag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 15 sep 2017, 18:38

MayoG schreef:QR_BBPOST
Jamie schreef:QR_BBPOST

Heb ik je beledigd? Dat was mijn bedoeling niet.
Welnee, daar moet je wel iets meer voor uit de kast halen hoor :knipoog
gelukkig!

Als mn Ritalin uitwerkt is overzicht houden lastiger. En met een heel forum vol interessante topics...begin inmiddels wel een aantal mensen de namen te onthouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 15 sep 2017, 18:43

:hihi die Bob was op tour in zn bakkie.
He wat gaaf dat hii zijn nieuwe medebewoners niet achterna zit maar ze goed inzet.Zelfs ook actiever is geworden.

mogelijk heeft hij zich toch wat verveeld toen hij alleen zat. Hoe dan ook hij kan nu wel wat eerder en acriever met eten worden omdat hij concurrentie heeft met etenstijd.
:is goed Komt goed!

Leuk dat je zo rap hem wat medebewoners hebt gegeven.

Een kreeft klimt uit bakjes. Wel de bak goed blijven afsluiten anders zit hij straks op je bank Netflix te kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 15 sep 2017, 21:57

Jamie schreef:QR_BBPOST Wel de bak goed blijven afsluiten anders zit hij straks op je bank Netflix te kijken.
Hahaha dat zou wel heel gezellig zijn. Links van me dan 3 konijnen en rechts Bob :schateren zal ik maar niet 24kitchen op zetten.
Morgen ga ik wat drijfplantjes halen. Hopen dat ie daar blij mee is. Overigens ben ik vandaag bij de Lidl geweest en zij hadden nog nooit van diepvriesmossels gehoord. Ik heb dus maar een bak met 2 kilo verse mossels gehaald en een deal met mijn moeder gemaakt, aangezien ik die dingen echt mega goor vind. Als zij ze kookt, mag mijn vader de helft opslobberen. De andere kilo vries ik dan zelf wel in voor Bob. Ik neem aan dat ie geen 12 mossels per dag lust.

Mijn vader vroeg zich wel af wie in vredesnaam Bob was :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 16 sep 2017, 08:59

Je manier van schrijven over Bob is echt héél leuk!
Groetjes, Angel

Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 16 sep 2017, 10:03

Dan heb ik me blijkbaar vergist in de winkel, ben nogal een chaoot (ADHD) en mix d eboel nogal eens :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 16 sep 2017, 11:55

Angel schreef:QR_BBPOST Je manier van schrijven over Bob is echt héél leuk!
Haha dank je. Ik zal bij dezen een nieuw avontuur over Bob vertellen.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat Bob absoluut niet te spreken is over zijn zonneschijn. Een tl-balk kan niet aan zijn wensen voldoen, want gisterenavond, toen hij als een bulldozer door zijn grind aan het schuiven was, vroeg hij me om een zonnebril. Want, zo zei hij, die zon is veel te fel voor mijn ogen. Omdat ik helaas niet aan zijn wens kan voldoen, reed ik vandaag in mijn Opel Corsa (hey, mijn auto is ook blauw!) naar zijn vorige baasje of hij wellicht drijfplanten voor me had. Ja hoor, dat had hij. 4,95 per plukje. Eeuuh.....say whaaaat??? Eendenkroos mocht ik gratis hebben. Ik heb beleefd beide opties geweigerd. Kom op zeg. Ik verzin wel wat anders.
Maar Bob is nu niet amused. Toen hij zag dat ik met lege handen terugkwam, sloeg hij boos zijn scharen over elkaar en kroop wederom mopperend achterwaarts zijn voordeur binnen. Het is maar goed dat hij niet, net als ik, donderdagavond naar New Kids Turbo heeft gekeken, anders kwam er waarschijnlijk een Brabants scheldkanon waar je u tegen zegt.
Overigens raakt hij wel opgewonden als hij onverwacht bezoek van een garnaal krijgt. Bob is nogal gastvrij en vindt het vreselijk als een garnaal op de koffie komt en hij kan geen koekje aanbieden. Daarom heeft hij gisterenavond toen ik even kwam kijken alle rode muggenlarven die in het grind lagen bij elkaar geharkt en in zijn knuistjes naar huis gedragen.
Want geef toe: koffie zonder een koekje?? Dat is zoooooooooo 1999!! :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 16 sep 2017, 14:15

:schateren oh heerlijk! Dat verhaal is prachtig. Je hebt aanleg voor schrijven van verhalen.

Misschien wel leuk om Bob de kreeft een eigen boek van te maken voor zowel kinderen als volwassenen erg leuk om te lezen.

Lijkt mij dat je de het iig kunt proberen of dien korte verhaal reerks in bij een schrijfwedstrijd.

Er is een hele reeks aan verhalenwedstrijden waar het maar 2 euro of gratis is om mee te doen.Prijs is vaak publicatie.

Tot zover een idee wat bij mij kwam bovendrijven.

Zoiezo vind ikhet erg leuk om je verhalen te lezen dus ik hoop dat je af en toe Bobs avonturen beschrijft hier?

Ja waterplanten voor oppervlakte zijn duur.
Ik heb gisteren een gratis handje oppervlakte drijvers gekregen. Moet nog even googlen hoe t plantje heet.

Zet anders bij gezocht een vraagje of een van de leden wat heeft om te ruilen of over te nemen.

Ricca Fluitans kun je ook als drijfplantje inzetten en alle mossen floreren net zo goed als drijfplant.

Ik weet dat Veldhuis mosjes heeft. Degene in cup zijn duurder maar voordeel is garnadeerd geen cjemische rotzooi geen plantenmest waar Bob ziek van kan worden en zit in gel...dus geen irritante lpodjes of glaswol peuteren.

De gel omder lopende kraan wegwassen en de mos kan direct veilig bij Bob in zn bak.
Heb je voor de vuurtjesbak geen mos zitten? plukje wegpakken en groeit vanzelf wel.

Wat als vervqnging kan voor een tl balk is een nano klemlapje of als je luxer wil ( errug mooie oplossing..heb je ook een ledlamp vierkant die je boven je bak zwevend ophangt.

Verder kun je eigenlijk elke andere lamp buiten de bak zetten en richten op bovenkant van je bakje die je in woonwinkels vind. Als je er 1 met dimmer neemt kun je ook nog kijken welke sterkte hij wel prettig vind.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 16 sep 2017, 17:14

MayoG schreef:QR_BBPOST Haha dank je. Ik zal bij dezen een nieuw avontuur over Bob vertellen.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat Bob absoluut niet te spreken is over zijn zonneschijn. Een tl-balk kan niet aan zijn wensen voldoen, want gisterenavond, toen hij als een bulldozer door zijn grind aan het schuiven was, vroeg hij me om een zonnebril. Want, zo zei hij, die zon is veel te fel voor mijn ogen. Omdat ik helaas niet aan zijn wens kan voldoen, reed ik vandaag in mijn Opel Corsa (hey, mijn auto is ook blauw!) naar zijn vorige baasje of hij wellicht drijfplanten voor me had. Ja hoor, dat had hij. 4,95 per plukje. Eeuuh.....say whaaaat??? Eendenkroos mocht ik gratis hebben. Ik heb beleefd beide opties geweigerd. Kom op zeg. Ik verzin wel wat anders.
Maar Bob is nu niet amused. Toen hij zag dat ik met lege handen terugkwam, sloeg hij boos zijn scharen over elkaar en kroop wederom mopperend achterwaarts zijn voordeur binnen. Het is maar goed dat hij niet, net als ik, donderdagavond naar New Kids Turbo heeft gekeken, anders kwam er waarschijnlijk een Brabants scheldkanon waar je u tegen zegt.
Overigens raakt hij wel opgewonden als hij onverwacht bezoek van een garnaal krijgt. Bob is nogal gastvrij en vindt het vreselijk als een garnaal op de koffie komt en hij kan geen koekje aanbieden. Daarom heeft hij gisterenavond toen ik even kwam kijken alle rode muggenlarven die in het grind lagen bij elkaar geharkt en in zijn knuistjes naar huis gedragen.
Want geef toe: koffie zonder een koekje?? Dat is zoooooooooo 1999!! :hihi
Geweldig!! Lig in een deuk gewoon, zo goed en leuk geschreven.
Groetjes, Angel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 16 sep 2017, 17:37

Wat een schrijftalent, echt heel erg vermakelijk om te lezen! :schateren :thumbsup

Ik zie een inderdaad een idee voor een kinder boek voor me, Bob's avonturen.
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 16 sep 2017, 22:37

Om licht te dimmen, kan je wat drijfplanten nemen.

Klopt het dat je geen bladeren in dr bak hebt? Deze kreeften hebben absoluut ook plantaardig voer nodig. Dus graag herfstbladeren, moerbei, walnoot, Catappa of andere bladeren geven. Liefst een mengsel. :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 17 sep 2017, 09:33

SchorpioenW schreef:QR_BBPOST Om licht te dimmen, kan je wat drijfplanten nemen.

Klopt het dat je geen bladeren in dr bak hebt? Deze kreeften hebben absoluut ook plantaardig voer nodig. Dus graag herfstbladeren, moerbei, walnoot, Catappa of andere bladeren geven. Liefst een mengsel. :vrolijk
Bob heeft catappa bladeren in zijn bak. Water wordt er een beetje bruin van. Tot nu toe gebeuikt hij het blad enkel voor origami. Opeten doet hij het nog niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 13:30

catappa heeft net als andere gedroogde bladeren wat tijd nodig voor ze eraan gaan knabbelen.Moet eerst een goede soort rotting door t water onystaan.

De soorten bladeren die je vers mag geben eten zr vaak wel gelijk en geven vaak geen bruin water.

Dat bruine water is wel gezond voor de bak.
Deze bladeren kunnen je water verzachten..heet dat dacht ik..brengt ph beetje meer naar beneden en heeft anti schimmel wweking bij sommige ziektes en als t goed us ook een lichte werking op andere ziektes.

Garnalen zijn er net als hout en mos dol op.
Ps. als je Almere moet zijn binnenkort...zou je drijfplantjes kunnen ruilen of voor minder dan die 4 euro mooi wat voor Bob kunnen meenemen...plantaardige parasol.

he maar zal vanzelf als je vuurtjes van het blad gaan eten ook gaan proeven of hij het lekker vind. Tenslotte heeft hij dan naast de wormpjes dan ook goede theeblaadjes in huis om aan te bieden!

Heeft hij al van de gekookte diepvriesmossels mogen proeven? Bereid door je moeder?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 13:31

leer hem op zn minst om kraanvogels te vouwen en handstand op 1 schaar te doen.

combi origami met Kungfu! :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 17 sep 2017, 15:07

Jamie schreef:QR_BBPOST leer hem op zn minst om kraanvogels te vouwen en handstand op 1 schaar te doen.

Jamie schreef:QR_BBPOST leer hem op zn minst om kraanvogels te vouwen en handstand op 1 schaar te doen.

Hahaha dat zou wat zijn. Ik heb zelf de oranje band in Shaolin Kempo, dus ik kan hem vast nog wel het een en ander leren.

Gisterenavond was ik op een bruiloft. Toen vroeg iemand me: hoe is het met Bob? Automatisch zeg je dan: goed! Want niemand zit op een heel relaas te wachten met allerlei uiteenzettingen over wat Bob de afgelopen weken allemaal heeft gedaan.
Alleen daarna vroeg ik me af: gaat het wel echt goed met Bob? Ik weet het namelijk niet hoor. Op internet kan ik toch vrij weinig vinden over de verzorging van een Florida kreeft. Vanochtend lag Bob namelijk op zijn rug in zijn huis. Ik schrok me wederom helemaal het leplazerus. Waarom ligt hij in vredesnaam op zijn rug?? Dat is toch geen normaal gedrag? Toen ik aan hem wilde vragen of alles ok was, draaide hij weer om en kroop dieper zijn huisje in.
Kan het zijn dat hij moet vervellen? Waar zie of merk ik dat aan? En ook: welke bladeren mag ik hem gewoon zo direct geven? Ik heb het idee dat hij niet zo heel erg veel eet. Als ik nu tabletten in het water gooi, stormen de garnalen erop af en eten het op voordat Bob ook maar in de gaten heeft dat er iets te eten lag.
Ik vind daarbij ook dat de bak waarin hij zit erg vies is. Bob houdt het zelf niet schoon. Op de catappa bladeren lag vanochtend allerlei poep. En ik denk niet dat het van de garnalen was, want het waren een soort langwerpige keuteltjes, ongeveer de helft van de lengte van een garnaal. Bob laat veel eten slingeren, dat in de bak dan gaat schimmelen en viezig wordt. Ik heb net met een schepnetje zoveel mogelijk eruit proberen te vissen, maar het blijft toch aardig vies.
Ik vraag mij dus af of ik Bob wel goed verzorg... Wat mag hij bijvoorbeeld allemaal eten? Tot nu toe kom ik niet verder dan tabletten, tubifex (wat ie niet lust) en vissenvoer (dat een halve dag door de bak drijft voordat hij het in de gaten heeft).
De mosselen worden vanavond gekookt, maar mijn moeder gaf aan dat je ze echt niet met schaal en al in kan vriezen. Dus de mosselen worden eruit gehaald, per stuk ingevroren en de schalen krijg ik in een zak aangeleverd. Maar als ik erover nadenk, vind ik een zoutwatermossel voor een zoetwaterkreeft wel heel raar voer....Mag ie dat wel hebben?? Dadelijk krijgt ie dorst! :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 17 sep 2017, 15:24

Die bodem moet je 1x p/w afhevelen zodat je geen rot gaat krijgen en niet zoals je nu doet met een schepnetje kloten want dat helpt niet zoals je inmiddels ontdekt hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 17 sep 2017, 15:38

Antoinette schreef:QR_BBPOST Die bodem moet je 1x p/w afhevelen zodat je geen rot gaat krijgen en niet zoals je nu doet met een schepnetje kloten want dat helpt niet zoals je inmiddels ontdekt hebt.
Je bedoelt met een stofzuiger schoonmaken? Die heb ik wel, dus dat moet lukken :perfect

Bob woont trouwens zo:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Kreeften (algemene vragen en foto's)”