het houden van kreeften

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
karin
Partner

het houden van kreeften

Bericht door karin » 13 jul 2016, 21:45

Als je kreeften in een aquarium wilt doen is er een verschil tussen de dwergkreeften en grote kreeften. Dwergkreeften zijn o.a. de cpo, diminitus, texanus enz.
Grote kreeften zijn o.a de Florida (Allenii of blauwe), Clarkii (rood, wit, ghost, blauw) en Cherax.

Inrichting kreeften aquarium

Dwergkreeften kun je al een onderkomen geven in een bak vanaf 30x30x30cm en grote kreeften in bakken vanaf 80cm lang. De dieren zijn erg territoriaal, dus het liefste geen tientallen kreeften bij elkaar, maar denk aan één koppel of 1 mannetje en twee dames.
De bodem bestaat uit fijn grind voor de dwergjes tot grof grind voor de grotere. Kreeften graven graag, dus de inrichting die jij mooi vindt, kan zomaar veranderen. Vooral grote kreeften houden ervan om hun aquarium opnieuw in te richten naar hun smaak. Bij de dwergkreeften valt dit wel mee, al kunnen zwangere vrouwtjes behoorlijk graven en grind verplaatsen voor hun schuilplaats.

Zorg ervoor dat de kreeften zich goed kunnen verstoppen en dat iedere kreeft op z'n minst twee of meer schuilplaatsen heeft. Gebruik hiervoor kienhout, aardewerk potjes/kruikjes of maak zelf enkele holletjes van kokosnoten die zijn schoongemaakt en uitgekookt. Ideale schuilplaatsen voor de babykreeften zijn maanstenen en/of spagettistenen.

Let erop dat de kreeften ook de mogelijkheid hebben om naar boven te kunnen klimmen en dit doe je door stenen stevig op elkaar te plaatsen. Vooral een vrouwtje dat geslachtsrijp is, vlucht veelal naar het bovenste gedeelte van het aquarium om in eerste instantie het mannetje te kunnen ontwijken.

Planten
Bij de dwergkreeften kun je echte planten in het aquarium kwijt, omdat die niet gegeten worden en mooi kunnen dienen als schuilplaats.
Grote kreeften hebben planten wel op hun menu staan, dus dat is een smakelijk hapje voor hun en zullen deze kost dan ook niet aan zich voorbij laten gaan.

LET OP: zowel de kleine als grote kreeften willen wel eens ontsnappen uit het aquarium, dus zorg ervoor dat alle gaten dicht geplakt zijn.

Alle kreeften doen het goed op leidingwater, dus extra toevoegingen zou in principe niet nodig zijn.

Zorg ervoor dat het aquarium minstens vier tot zes weken is ingedraaid voordat je de kreeften erin doet.

Voedsel

Alle kreeften zijn alles eters, maar er is ook voer te krijgen die speciaal voor kreeften is. Ook geschikt is diepvriesvoer en af en toe wat visvoer.

Medebewoners

Een vaak gestelde vraag: "kunnen vissen bij kreeften?"
Antwoord: "nee" of "liever niet"
Al lees je verschillende verhalen, zoals: "maar mijn kreeft is vissen gewend, hij doet ze niets", zelfs tot: "ik heb een tamme kreeft".

Kreeften en vissen gaan niet samen!

De grote kreeften eten de vissen op en de kleine kreeften kunnen de vissen beschadigen. Wil je toch persé vissen bij de kreeften, dan is het advies om zoveel mogelijk schuilplaatsen te maken voor de vissen, maar dan nog is dit geen garantie voor slachtoffertjes.
Omgedraaid: grote vissen kunnen ook kreeften op het menu hebben staan, vooral als een kreeft net verveld is, dan is hij zacht en een makkelijke prooi voor een grote vis.

Kreeften in een aquarium is mooi om te zien, omdat de meeste kreeftensoorten dagactief zijn en altijd bezig zijn, je zult je niet vervelen met een kreeften aquarium!

Voorbeeld inrichting grote kreeften aquarium
Afbeelding

Voorbeeld inrichting kleine kreeften aquarium
Afbeelding
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Re: het houden van kreeften

Bericht door Kirsten » 14 jul 2016, 20:23

Bedankt voor het plaatsen van dit topic.
Ik heb nu nog alleen CPO's maar ik had een een tijd geleden ook blauwe alleni's.
Die kweekten erg goed en ik heb toen wat nakweek verkocht. Die gene heeft de kleine nakweekjes in zijn gezelschapsbak gezet. Volgens hem zaten er genoeg schuilplekken in en was mijn waarschuwing om het niet te doen ongegrond. Helaas dachten de vissen er anders over. Telkens als zo'n kleine kreeft net verschaald was werd hij door de vissen aangevallen en opgevreten.
Dus ook de kreeften zijn niet geheel veilig voor vissen en daarom zou ik deze combinatie niet aanbevelen. Niets is minder dan na een slachtpartij in je aquarium te kijken.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Henderika

Bericht door Henderika » 14 jul 2016, 21:37

Duidelijk verhaal, alleen is mij verteld dat een cpo ook prima alleen zou kunnen met garnalen, is dat zo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 14 jul 2016, 22:54

Kreeften kan je heel goed alleen houden. Het zijn geen sociale dieren.

Kreeften blijven jagers. Als ze de kans krijgen en willen, zullen ze een garnaal of vis pakken en opeten.
1 kreeftje bij garnalen kan niet heel veel schade aanrichten, al zijn er wel gevallen van echte moordenaar kreeften bekend. Die kreeften zijn continu op jacht en doden alle andere dieren.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 15 jul 2016, 08:03

En als de medebewoners op zijn worden de planten gesnoeid. Dat zijn echte hooligans.
Op zich vallen de kleine CPO\s mee maar als ze de kans krijgen om 's nachts een slapende vis te pakken kennen ze geen pardon. Het zijn en blijven kreeften hoe goed je ze ook te eten geeft. Ik vind een verse snack op zij tijd ook wel lekker. :engel
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Henderika

Bericht door Henderika » 15 jul 2016, 10:16

Bedankt voor jullie reactie!

Dan blijft ze lekker alleen, ook wel zo veilig voor de garnalen.
Ze kijkt daar nu eigenlijk niet naar om en je weet nooit hoe dat met een volgende zal zijn dus!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

het houden van kreeften

Bericht door Kirsten » 17 jul 2016, 21:48

Je kan natuurlijk ook een bakje voor kleine kreeften inrichten met veel schuilplekken.
CPO's zijn erg leuk en als ze iets te klauteren hebben maken ze er graag gebruik van.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Henderika

het houden van kreeften

Bericht door Henderika » 18 jul 2016, 10:05

Dat zou ik wel willen, maar mijn man vindt de twee aquaria wel genoeg (en kan hem geen ongelijk geven, anders wordt het wel heel vol in huis). We hebben nu een Rio 180 en een Superfish Wave30 staan. Ben al lang blij met deze twee bakken, ben in januari pas net weer begonnen met de aquarium hobby!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

het houden van kreeften

Bericht door SchorpioenW » 18 jul 2016, 22:46

Begrijpelijk.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

het houden van kreeften

Bericht door Jamie » 13 sep 2017, 21:55

Ik heb 2 cpo een paartje bij garnalen gehad. Je kan goed treffen, bij ging het erg goed. Ik ga er van uit dat ze wel wat van mn baby garnaaltjes gesnoept hebben.

Je gaat minder garnalen overhouden per bevallende garnaal. Dus bij dure soorten is dat duur kreeftenvoer.

Maar bij snel kwekende goedkopere soorten of als het al een grote stabiele groep is zal het vaak kunnen.

Maar het is per kreeft weer anders en ook met hoe groot is je bak en hoeveel schuilplekken heb je voor alke bewoners.Dus zowel voor je kreeften als voor garnalen. Ik had japonica grote bariant en White Pearls. De jonkies na brakwaterkweek had ik tot ze volwassen waren in aparte bak preventief en de White pearls deden het geweldig. Wel had ik een royaal beplante 110 L. bak met een flinke hoeveelheid levermos en javamos voor de jonge White Pearls.

Misschien handig om te weten dat het samen met garnaken wel kan echter je niet de 100 % gaat overhouden van elke bevallende garnaal en het karakter van de kreeft plus bakgroote met schuilopties ook meespeelt.
Was wel heel leuk om de actie en interactie te zien.

Ondat de Mandarijntjes duur waren in aanschaf zaten die apart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

het houden van kreeften

Bericht door MayoG » 17 sep 2017, 18:58

Ik zou graag weten wat jullie je grote kreeften te eten geven. Ik lees vaak: ze eten graag planten. Welke dan? Ik lees vaak: ze hebben behoefte aan verse bladeren. Naast catappa: welke dan?
Ik voer nu vissenvoer, tabletten en muggenlarven, maar dat blijft vaak lang op de bodem liggen. Ik heb wat inspiratie nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

het houden van kreeften

Bericht door jurn » 17 sep 2017, 22:36

MayoG schreef:QR_BBPOST Ik zou graag weten wat jullie je grote kreeften te eten geven. Ik lees vaak: ze eten graag planten. Welke dan? Ik lees vaak: ze hebben behoefte aan verse bladeren. Naast catappa: welke dan?
Ik voer nu vissenvoer, tabletten en muggenlarven, maar dat blijft vaak lang op de bodem liggen. Ik heb wat inspiratie nodig.
stukjes verse vis, stukjes mosselvlees{ ook nu een topic item}
een stukje echte hout om te grazen ,veel waterplantjes om te hangen en scheuren , echte stenen , om scharen te slijpen ,.

veel vragen vind je wel in de kreeften topic,s .
hoop dat ik als garnalen GEK , ietwat op jou vraag op kreeft , een steuntje in de rug heb kunnen geven :prachtig

en je kunt beter jou vraag in een een eigen topic opzetten , blijft het topic van karin haar eigen ,en ietwat overzichtelijker voor oproep en reageren .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

het houden van kreeften

Bericht door WPT » 14 mei 2018, 20:32

Ik ben nu druk bezig met mijn kreeften bak dus alle info is van harte welkom. Bedankt voor dit topic.
Gr. Wouter

Bekijk al mijn Nano Aquariums in het GEK foto topic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Patrick K

Bericht door Patrick K » 02 jun 2019, 23:51

Ik ben in mijn gezelschapsaquarium met meerdere soorten vissen geleidelijk mijn bestand aan het sturen naar wat ik graag wil zien (en wat bij elkaar kan, natuurlijk, maar als het niet bij elkaar kan zie ik het ook niet graag.

Één van mijn ideeën was een groep CPO's als schoonmaakploeg èn blikvanger.
Nadat ik op dit forum alles wat ik over het onderwerp 'dwergkreeften bij vissen' kon vinden heb gelezen is voor mij de enig mogelijke conclusie dat ik dat maar beter kan vergeten.

Misschien jammer dat ik daardoor een heel mooi diertje niet in mijn bak kan gaan bewonderen, maar aangezien het kennelijk toch niet zou gaan werken is het maar beter dat van tevoren te weten, dus voordat het helemaal verkeerd gaat.

Dus, hoe gek het ook klinkt: bedankt allemaal voor het onderuithalen van mijn plan!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Kreeften (algemene vragen en foto's)”