Bob wil niet buiten spelen?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
Antoinette

Bericht door Antoinette » 17 sep 2017, 16:09

Nee niet met een stofzuiger want daarvan loopt het water terug het aquarium in, gewoon met een slang die in een emmer eindigt zodat je ook meteen je water ververst :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 16:22

lhihi Bobje toch.

Dat ip de rug liggen jan idd dat hij probeert zijn schild uit te trekken,te vervellen.
Als het gelukt is zal hij zich ergens verstoppen en dan komt hij er pas tevoorschijn als nieuwe schild uitgejard is. Anders kan hij door de garnalen worden gedood.Of dat expres is dat denk ik eigenlijk niet,maar ik heb nooit direct bij een garnaal nagevraagd :hihi .

Dat weinig tot niet eten man best zijn doordat hij probeert te vervellen. Dan heeft zijn lichaam even niet een mogelijkheid tot ook nog actief eten.
Een zwanger vrouwtjes garnaal trekt zich ook terug in een schuilplek als ze hoogzwanger is en moet je voer voor de ingang van de schuilplek leggen anders gaat ze dood van de honger.

Ik kan mij dus voorstellen dat dat met vervellen ook zo is .Naast dat hij voor de vuurtjes ook niet veel moest hebben van het voer wat je gaf;-)

even vraag weer je 100 % zeker dat Bob een man is en geen vrouwtje? zo nee dan kan technisch gezien ook nog dat het een zij is en ze de eirjes onder achterkantje wil gaan brengen.

Bij garnalen hebben ze sperma pakketjes en kunnen dus lamg nadat et ooit een manneke is besprongen zelf kiezen voor wanneer ze zeanger gaan worden.

Er staat op dit firum dacht ik waar je naat moet kijken om te zien of het een man of vrouwenkreeft betreft .Zie je eitjes dan weet je gelijk dat f geen Bob maar een Bonnie is.

Maar denk eerder dat Bob moet vervelken en gewoon het voer niet lekker vind of door krachten dparen de spijsvertering geen honger geeft . Dat de vuurtjes even wat hamsterneigingen gaf en gezelschap!

Zeker weten doe je dat nooit.Als hij ook de mosselen niet eet straks dan spreek je pas van afwijkend gedrag voor zijn doen.

Heb je ook kans dat hij gewoon wat baby garnaaltjes heeft gezien en er wat van heeft gesnoept.Met Vuurtjes merk je geen drastisch dalend aantal....en tja dan heeft hij vers garnaal gegeten wat beter is dan droge brok of diepvries.

Wat je kunt doen is een extra bruissteentje in je bak hangen als hij echt gaat vervellen helpt hem dat vervellen.
En je waterwaarden even meten.

wanneer is je laatste waterwissel geweest?

Hoe gedragen de vuurtjes zich? zijn ze normaal actief..erger actief of lusteloos? zijn zij wel hongerig?
Zitten ze bovenin je bak dus heel dichtbij je oppervlakte?

Als je vervelling ziet liggen en over schrik heen bent en he t gezien dat Bob niet dood is naar het een leeg hulsje is..laat het dan daar liggen! Bob eet het op om de kalk weet te herwinnen.Dat is noodzaak voor hem.

Dat zijn even mijn tips en truuks zolang ik geen waterwaarden weet. Weet je echt niet meer waar je het moet zoeken? Bruissteentje extra kan geen kwaad en extra waterwissel nadat je je waarden gemeten hebt...mag ook he!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 17 sep 2017, 16:24

lh ik lees terug dat je garnalen wel honger hebben. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 17 sep 2017, 20:08

Bob heeft 3 zwempootjes ipv 5, dus daaruit concludeer ik dat het een man is. Een bruissteentje heeft ie. Dus dat is allemaal ok.
De waterwaardes zijn niet helemaal ok. De No3 was aan de hoge kant, waardoor ik vandaag een 50% waterwissel heb gedaan. De garnalen lijken zich wel normaal te gedragen en scharrelen een beetje rond. Ze zitten niet bovenin. Of Bob ervan gesnoept heeft weet ik echt niet. Ik had er een stuk of 25 bij gezet....ik heb ze daarna niet meer geteld. De grote donkerrode garnalen zitten er nog wel in.

Als Bob moet vervellen hoop ik voor hem dat hij opschiet, want dan is hij er al best lang mee bezig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 17 sep 2017, 22:26

denk eerder dat bob zich niet thuisvoelt in de tupperware habitat .
ikke zie alleen maar plastic troep{ mijn denken hardop getikt}
je zult meer de natuur in moeten schakkelen ,mocht je Bob willen houden , meestal {altijd} gaan ze hemelen . bij deze soort van inrichten .
koop dan ook een kreeft van plastic . vaak overleven deze het wel { zie mijn reactie niet verkeerd ,puur mijn denken en advies}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 18 sep 2017, 07:35

Goed, even de feiten.
Mayog wil constructieve feedback mbt Bob.
Jurn geeft deze, echter op zijn manier. "plastic troep{ mijn denken hardop getikt}"
Daarna zijn we het onderwerp kwijt.

Beiden van jullie geven aan dit niet zo terug te krijgen.
Relativeer iets, Mayog we hebben het beste met alle beestjes voor, zo ook Bob. Om zijn Habitat het meest prettig te maken.
Terecht als je aangeeft dat je feedback krijgt dat je dit niet zo gewent bent. Echter een generaliserende reactie waarbij iemand in een hokje wordt gezet helpt dank ook niet.

Beiden punt gemaakt.
Laten we terug gaan naar Bob ajb.
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 sep 2017, 08:42

Wat Jurn bedoeld Mayog is dat het aquarium waar bob in leeft niet geschikt is voor Bob, van de plastic spullen komen toch troepjes af en dat komt in het water.
Wat Bob leuker zou vinden is echte stenen en dan maak je met echt steen een soort grotje, ook kan je daar dan java mos op zetten, of wat echte plantjes die gesloopt mogen worden, dus zeker geen dure planten, dat je No3 hoger word komt door de vervuiling en het gebrek aan planten. oa drijf planten zijn erg goed om stoffen uit je water op te nemen. Ik hoop dat je ons advies ter harte neemt en is goed bedoeld, dat ik mij er mee bemoei.
Vis kun je ook in blik kopen, ik heb pas vis gekocht voor mijn brak water krabben, dit is vis op water, dus niet op olie, deze heb ik bij de J supermarkt gekocht, geen idee of ik de supermarkt mag schrijven hier :knipoog.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 18 sep 2017, 08:47

Ik heb enkele berichten verwijderd. Wat daarin stond gaat echt te ver. Zo gaan we hier niet met elkaar om.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 18 sep 2017, 09:09

SchorpioenW schreef:QR_BBPOST Ik heb enkele berichten verwijderd. Wat daarin stond gaat echt te ver. Zo gaan we hier niet met elkaar om.

back on topic :five :five

haal dan mijn andere reactie,s ook maar weg . op kreeften gebied .
ik blijf wel bij de garnalen afdeling

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 18 sep 2017, 10:56

Ik ben het met Bindi eens. Ik zou ook liever wat echte planten zien. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. :hihi

Maar plantaardig voer voor de garnalen en Bob is absoluut noodzakelijk voor een goede verschaling. Dus als je vis of ander dierlijk voer geeft, geef dan ook wat bladeren en echte waterplanten. Ook gekookte groenten zijn uitstekend, mits zonder zout en kruiden/specerijen.

Kijk met de waterplanten wel uit dat ze vrij zijn van bestrijdingsmiddelen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 18 sep 2017, 13:45

SchorpioenW schreef:QR_BBPOST

Maar plantaardig voer voor de garnalen en Bob is absoluut noodzakelijk voor een goede verschaling. Dus als je vis of ander dierlijk voer geeft, geef dan ook wat bladeren en echte waterplanten..
Wil ik heel graag doen maar wat kan ik dan het beste kopen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 sep 2017, 13:50

Mijn krabben eten ong het zelfde, sla en wortel andijvie komkommer enz. als je zin hebt om te kletsen over krabben en kreeften, je bent van harte welkom, zie Toby en bindi gesprekken over krabben, kan bob ook best gezellig mee doen :blij
Gewoon bij de super markt doe ik ook,wel onbespoten, maar dat spreekt van zelf.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 18 sep 2017, 14:03

Zelf ben ik ook meer van het natuurlijke, maar zegt niets. Heb een waaierhand ook lang in een soort prefab stenen huisje gehad.

Kreeften en krabben hebben een soortgelijk voer nodig. Plantjes kan, maar wat bindi aangeeft denk ik ook.
Pin eens wat andijvie (oid) vast voor de plek waar hij frequent zit. Ket bijv. Een tandenstoker.
Denk dat hij het wel lekker vind.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 18 sep 2017, 14:33

Sommigen gebruiken een theelepel of taartvorkje om de groente te verzwaren.

Even blancheren (zeer kort koken) maakt de groente iets zachter en beter verteerbaar dan rauwe groente.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 18 sep 2017, 17:11

Je garnalen zullen het verse voer ook mee eten.Is ook voor jou een leuk gezicht.

Pas op als je stenen wilt plakken doe dat dan met kit voor aquariums ( je kan kit uit bouwmarkt halen maar niet alle kits zijn geschikt.En dan ben je safer mocht je er nog geen verstand van hebben om aquarium speciaalkit te halen.Laat je uitharden wat per kit en per hoeveelheid gebruikte kitverschilt...reken om safe te zijn bij alleen stenen plakken minimaal 72 uur in open lucht , buiten je aquarium en beter in andere kamer. Dan erna in een aparte emmer met water doen paar keer verversen van water per dag.Ik die voor garnaal veiligheid omdat deze zo gevoelig zijn 3 dagen spoelen.)
.Gebruik voor veiligheid speciasl voor vijvers of aquarium steentjes. Je hebt het grind bijv in zeer grove kiezels als optie.Deze kun je na even grondig water spoelen en drogen, een leuk grotje maken.

Een kreeft heeft een aantak verschillende schuilplekken nodig, gemiddeld is een kreeft met schuilplek of 3 of meer gelukkig.

Z on zakje zeer grove kiezels is tussen de 2-4 euro. Dus best te doen. De kit is gemiddeld 6-7 euro en kun je met goed afsluitend gewoon gebruiken tot deze op is.

Bob zal beetje klimmen kunnen waarderen. Je kan ipv grotjes kitten lavasteentjes halen die erg goedkoop zijn bij de tuinzaken. Ze gaan dan per kilo en gezin het lichtgewicht steentjes zijn dus echt goed te doen. Zijn ze groot? een hamer kun je mee ze op maat slaan. Voordeel is dat er ook bacterieen graag aan hechten en als ze dan 1 of meerdere hoopjes neerlegd en kijkt of de gaten in de hopen dan groot genoeg voor Bob zijn dan gaan ze vaak vanzelf meewerken met je filter door die bacterieen aan de steentjes hechten.

Zat te denken....Bob kan best eens houden van verbouwen....hii zal mogelijk de lavasteen hoopjes erg kunnen waarderen en lak hebben aan wat jij leuk vind en zelf paar daagjes bezig blijven met reorganiseren van de bak.
Dat doen iig de 15 cm en grotere kreeften wel en hihi die doen dat met grote overgave heb ik meegemaakt

Nou mogelijk kun je hier wat mee en anders misschien goed om te weten mocht je het kreeftenvirus krijgen en besluiten tot uitbreiding van bakjes als Bob zich thujs begint te voelen of er beter aan toe lijkt te zijn.

Het is een beetje gokken wat voor hem het beste werkt he? maar optie lavasteen is een niet ingrijpende optie en je garnalenbak mag je het ook erbij doen..ook daar vinden meeste garnalen het helemaal ok..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 18 sep 2017, 17:53

Super bedankt allemaal!! Bob heeft inmiddels een enorm blad sla gekregen en deze week ga ik waterplanten en stenen voor hem kopen. Kienhout ligt reeds in een emmer te weken. Ik hoop dat het dan goedkomt met Bob.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 18 sep 2017, 18:03

weet je zo niet dan heb je alles geprobeerd wat je kon doen. En ben je een goed baasje voor Bob geweest. Bob kan ziek zijn en dan kan jij er niets aan doen dat hij is zoals hij is. (er zijn wel voor specifieke ziektes speciale medicatie trouwens. Maar met wat hij aan gedrag laat zien zou ik niet weten wat aan ziektes kan hebben...)

hoe het ook uitpakt je zult iig he garnaaltjes blij maken.Die vinden hout mos plantjes en stenen ook geweldig!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 21 sep 2017, 17:47

hoe is het met Bob?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 22 sep 2017, 11:38

Vond hij de sla lekker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 22 sep 2017, 13:02

:ikworddaarmoevan is ze weggeschrokken denk je? Eerst gaf ze erg rap reactie maar nu niets meer...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 22 sep 2017, 19:12

Jamie schreef:QR_BBPOST :ikworddaarmoevan is ze weggeschrokken denk je? Eerst gaf ze erg rap reactie maar nu niets meer...
Ik ben er nog! Druk gehad op school.
Bob is nog steeds....saai. Zit nog steeds de hele dag binnen. Wellicht heeft hij pleinvrees? Morgen ga ik zijn bak veranderen, want ik begin het aardig beu te worden. Hij laat zich gewoon bijna niet zien. Vind het sneu, want hij is duidelijk niet in zijn hum.
Morgen gaat zijn huis weg, ik schenk het aan de vissen. Ik heb voor Bob wat stenen gekocht, maar ik kwam erachter dat ik er echt absurd veel geld voor heb betaald (5 euro per stuk voor lavasteen). Ik breng de stenen morgen terug en zoek een grot oid voor hem. Javavaren en wat andere planten staan gereed. Wellicht nog wat spiderwood om het een wat meer natuurlijke uitstraling te geven....Drijfplanten zijn reeds in zijn bak en de waterwaarden zijn goed.
Dus morgen wordt Bobs grote dag en hoop ik dat het iets gezelliger wordt.

Overigens is Bob wel een echte man. De sla heeft ie met geen schaar aangeraakt. De garnalen genieten optimaal. Gisteren heeft Bob een mossel gekregen en dat luste ie wel. Dus vlees ja en groente nee :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 22 sep 2017, 19:33

Lava stenen kun je ook bij het tuincentrum kopen, of op mp, daar zijn ze beduidend goedkoper.5 euro voor een lava steen pfffff. dit was zeker in een aquarium winkel ?
Denk dat jouw bob gewoon een Carnivoor is :hihi
Maar als ik jou was zou ik eens kijken bij de blikjes vis, bij de supermarkt, dan niet diegene nemen op olie basis, maar op water, ik koop de mijne voor de krabben bij de Jumbo, als dit niet mag, deze naam dan mogen jullie hem weghalen modjes :knipoog
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 22 sep 2017, 19:40

Ik had ze bij de Tuinwereld vandaan, een soort Intratuin zeg maar. Ik vond ze wel mooi maar doe ff normaal....5 euro per steen :geschrokken
Koop jij dan gewoon blikjes tonijn op waterbasis voor je krabben? Als ze dat mogen eten is dat wel heel slim!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 22 sep 2017, 20:04

Geen tonijn, maar sardines, het merk is princes, zijn hele visjes en een stuk kleiner dan tonijn.
Oke dat is wel duur voor een tuincentrum, kijk anders op mp, dan ben je een stuk goed koper uit.
Drijf planten zijn prima, ze halen nare stoffen uit je aquarium + ze dempen het licht.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 22 sep 2017, 20:06

Ik denk dat Bob gewoon wat meer tijd nodig heeft. Weet je ook de leeftijd van Bob, want dat zou ook nog het probleem kunnen zijn.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 22 sep 2017, 20:49

Op marktplaats moet je eens op "lavasteen" zoeken, vrijwel altijd zijn ze gratis op te halen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 22 sep 2017, 20:50

grote stenen koop ik idd in tuincentrum dan was ik voir grote lavasteen 34 cent kwijt laatste keer.Ze zijn erg licht en betaald per kilo :hihi

Aha mooi goed dat je er nog bent. Als je stenen of plantjes plakt altijd met aquariumgeschikt en -veilige stenen en evenzo voor kit. Bouwmarkt heeft 25 kilo zakken met kleine stenen zag ik voor 8 euro!

wat zijn je waarden dan? Een kreeft heeft wel wat harder,calcium bevattend water nodig.

Als een dier schuilt hoeft dat niet uit verveling te zijn.
Hij kan vervellen en zich nier lekker voeken,mogelujk behoefte hebben aan wat meer stroming met bijv. een extra bruissteentje.
Ik las over Bobs soort dat deze wat licht schuw is.Dus die plantjes zal hij waarderen!

En zo fijn dat ie duidelijk dus gewoon zijn voer wat gewend was wilde eten. :thumbsup

De aquarium was van te voren 4 tot 6 weken ingedraaid? En er komen geen lichtbelletjes uit je grind?

Soms helpen ook stukken waar hij kan klimmen, op plantjes en stenen.Ze graven ook graag.

Kan goed zijn dat hij zn omgeving nog niet genoeg te schuilen vind en dus veilig in zn huisje blijft. Of bijv. dat het een klimmer is of graag een kuil om in terug te trekken graaft onder een schuilplek.

Ze verbouwen erg graag je bak zodat het naar zijn zin is gemaakt.Hij is een grote kreeft geen dwergje en die trekken zich totaal niets aan aan wat jij aan bakinrichting zou willen hihi.

Hij kan al op leeftijd zijn Bob.Net wat Bindi zegt

hout zal je of in emmer moeten weken of tijdelijk met iets er op leggen om te laten zinken anders drijft het.

Een L nummer buis is ook voor Bob geschikt en maansteen/gatensteen geeft vaak war kalk af in t water wat net niet genoeg is om schadelijk voor je vuurtjes te zijn. En is ook een steen waar je plantjes in de gaten kunt zetten.Heel handig.

Van het hout kun je tijdelijk wat bruinig water hebben.Dat is niets om he druk over te maken dat hoort en vinden je vuurtjes heerlijk .Het kan een wit laagje krijgen dat is prima je diertjes zullen ervan eten.Is geheel ok

Heb je de nep planten verwijderd? dat zijn altijd risico s voor stoffen die je testen niet meten maar wel voor je beestjes ook voor Bob gevaarlijk zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 23 sep 2017, 12:55

Het is af! Willen jullie laten weten of ik het goed heb gedaan? Bob heeft nu:
- Color light ipv day light
- Een steen
- Een vulkaan met een bruissteen
- Javavaren
- Anubis
- Drijfplanten
- Spider wood
- Dat andere hout waarvan ik de naam ben vergeten
- Een schuilhol
- En genoeg plek om verstopplekjes te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 23 sep 2017, 13:08

Anubias, kan giftig zijn. heb je de plant een paar dagen in een emmer gezet ? Ik heb geen idee of dit ook voor kreeften geld hoor.
Het ziet er al een stuk gezelliger uit.
Wat vind Bob er van ?
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 23 sep 2017, 13:13

Wat een beetje jammer is voor Bob is dat de schuilplekken zo zijn gemaakt dat jij hem altijd kan zien, dat gaat Bob niet leuk vinden. Die garnalenflat is te klein voor bob dus die heeft geen functie op dat gebied. Verder oogt het een stuk minder fel de belichting :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 23 sep 2017, 13:27

De garnalenflat is ook niet voor Bob, maar voor de garnalen :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 23 sep 2017, 14:03

Ja dat dacht ik al, maar je garnalen zullen er geen gebruik van maken is mijn ervaring en neemt het onnodig vloeroppervlakruimte in beslag en dat is iets wat Bob wel nodig heeft (ruimte om te wandelen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 23 sep 2017, 16:46

Ze maken Wel gebruik van zo'n huisje, vooral zwangere dames garnalen, alleen ik heb er java mos op zitten, misschien is dat een leuk idee ? je garnalen zullen dit wel fijn vinden in ieder geval. dan zou je het garnalen huisje wat meer naar links achter kunnen zetten en Bob zijn huis kun je ook bekleden met java mos, dan word de ingang wat meer bedekt, java mos groeit super snel uit tot een mooie bos. Als je wilt kan ik je wel een gratis pluk toe sturen hoor, kost dan wel verzend kosten, postzegeltje. Kan namelijk gewoon in een brief verzonden worden. als je dit leuk vind stuur mij dan maar een pm :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 23 sep 2017, 17:29

Dat is lief, voor javamos moet je met lijm enzo gaan werken he?
Dat heb ik niet, dus dan moet ik dat weer gaan kopen. Ik vind Bob inmiddels wel een beetje aan de dure kant worden.
Het goedkoopste aan de bak was Bob zelf, haha. Dus ik sla even over.
Er komt nog 1 schuilgrotje voor Bob bij, ze hadden het bij de dierenwinkel niet op voorraad.
Deze kan ik dan met de opening naar achter plaatsen, zodat Bob mij niet altijd hoeft te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 23 sep 2017, 20:27

Ik gebruik nooit lijm om mos vast te zetten, gewoon een draadje garen, dit doe ik al jaren, ik ben weer aan het rijmen :schateren
Mocht je toch nog wat willen dan hoor ik het wel.
Zo gaat het vaak, zeker als je net begint met een hobby. je wilt niet weten wat een nano kost en dan de verlichting de bodem, inrichting en spons filter en dan als je portemonnee bijna leeg is komen de kosten voor de garnalen er nog bij. Maar het geeft zoveel voldoening als het je allemaal lukt en je diertjes doen het goed :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 sep 2017, 21:52

MayoG schreef:QR_BBPOST Het is af! Willen jullie laten weten of ik het goed heb gedaan? Bob heeft nu:
- Color light ipv day light
- Een steen
- Een vulkaan met een bruissteen
- Javavaren
- Anubis
- Drijfplanten
- Spider wood
- Dat andere hout waarvan ik de naam ben vergeten
- Een schuilhol
- En genoeg plek om verstopplekjes te maken.

Afbeelding

Afbeelding
:five :five :tapup :tapup :tapup :perfect

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 24 sep 2017, 14:26

Nu moet Bob leren dat ik vooral zijn voedselvoorziening ben en geen eng monster:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 24 sep 2017, 16:33

Leuke foto!
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 24 sep 2017, 16:49

*wishfull thinking :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 sep 2017, 19:38

:schateren Heldhaftige sterke smurf.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 24 sep 2017, 20:42

Antoinette schreef:QR_BBPOST *wishfull thinking :hihi
I know :prima

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 28 sep 2017, 08:48

hihi weet jij veel wat hij denkt....heb je niet toevallig tijdens voeren een blauwe pyjama aan? Wie weet vind hij hu juist heel errug :blozen euhm lief zal ik maar zeggen en wil hij graag beschuit eten met jou?

Zat te denken...zat hij in de winkel niet met andere kreeften in 1 bak?

Misschien zit ik er volledig naast...maar mogelijk weten andere leden of dit kan...Zou Bob last van zn hormonen hebben en een verlangen naar een vrouwtjes kreeft hem wat afgeleid maken?

Hijwas enthousiast naar zijn nieuwe buurtjes toe maar zakte erna weer terug toch? of heb ik het nou verkeerd onthouden? even navragen hoe dat precies
ging....ik weet dat bijv. mannelijke konijnen rammelaars als ze bog jong zujn en voor t eerst vruchtbare periode in gaan ze gefixeerd zijn op paren en zelfs agressief kunnen worden maar ook tegengestelde reactie, lusteloos weinig eetlust en beetje zonder doe de dag doorbrengen.
Vaak komt dat met geduld wel goed en zijn dieren gezegend zeg maar met weinig van dat soirt zaken onthouden.
Als Bob een zeer jonge kreeft is kan ik mij voorstellen dat Bob na wat tijd vanzelf weer actief word of hij s nachts actiever is en jij dat niet kan zien.

Hoe dan ook je hebt iig alles geprobeerd tijd heelt veel hoor.Geef hem nog wat tijd wie weet heeft gij dat alleen nodig.De goede zorg is er al

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 28 sep 2017, 09:37

MayoG schreef:QR_BBPOST Nu moet Bob leren dat ik vooral zijn voedselvoorziening ben en geen eng monster:
Hoezo? Hij staat je met open armen op te wachten toch? :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 28 sep 2017, 09:57

Hij zal we een beetje puberen, het zou kunnen, geen idee.
Evt wat hormonen in het water gooien en kijken of zijn gedrag dan anders wordt? :schateren
Gekheid, ik denk dat je alles al probeert voor hem.
Maar vergeet ook niet de aard van de beestjes. Ze / hij zal altijd meer schuchter zijn dan garnalen en of vissen. Verstoppertje blijft leuk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 28 sep 2017, 10:22

Hmz, kunnen kreeften puberen? goeie vraag ik denk het eerlijk gezegd niet dat kreeften puberen, in mijn ogen vertoont Bob gewoon normaal gedrag en zal die ook nog moeten wennen aan zijn nieuwe opgeving, die ook nogeens telkens veranderd (inrichting) wat er niet aan meehelpt, gewoon Bob de tijd geven en niet teveel eisen stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 28 sep 2017, 11:55

tja ik zit ook maar te gissen :lekker puh .Was een idee en in principe komt het uiteindelijk uit op hetzelfde.Wacht even af kom vast wel goed met de tijd.
Ja er is veel in 1 keer ter goedde veranderd...maar reden voot verandering zal Bob niet echt schelen het is wel veel verandering in korte tijd.

Scharen tonen is natuurlijk gedrag.Op zich een teken dat hij geen ziek gedrag laat zien en dat hij goed alert is ook.

Vraag me vaak af wat kreeften en garnalen nou van ons denken vanaf hun bakje kijkend naar die grote hoofden en die enge netjes. zoiezo zal dat hoofd voer betekenen. Dat zie je bij vissen vaak dat ze naar de plek waar voer naar beneden komt zwemmen als eigenaar de bak nadert.

Wie weet wordik ook wel traag als er verse mosselen uit lucht zo op mn bordje komen vallen zonder dat er ze eerst hoeft te zoeken en zien open te kraken.

Aan de andere kant de ene kreeft is anders dan de andere. De een is meer actief en deze staan bekend als wat schichtiger voor fel licht en meer actief in de nacht.De reden dat ik nog geen Boesimani Hoa creek in huis heb.

Als hij meer aan je went zal hij de scharen niet snel meer gaan heffen en hou gaan verbinden aan lekker voer. Misschien idd wat levende bloedwormen proberen?Hij at goed van de mosselen en neem aan dat die wormen ook prima bevallen.

Voordeel is dat ze iig door mijn White pearls en Japonica s ook toen erg gewild waren.Dan heb je alsnog even iedereen in de bak actief als jij nog wakker bent als je dat af en toe voert.

Dan gaat je bezirgdheid vast wel zakken.Kqn Bob op eigen tempo de bakverbeteringen en wisselen van eigenaar het opgroeien of wat oorzaak ook is verwerken. En jij hebt plezier van actieve Bob samen met de vuurtjes wormen jagende.

Je aquarium zal er niet snel kast van hebben want het zijn geen dode dieren wel kan het dat er een paar in he grind gaan wonen.
Wat een leuk iets is, Bob kan dan verrast worden met voer wat opeens uit t grind komt kijken en ook weer leuk om te zien.

Al met al... hoe vind je zelf nu je bakje? Het is wel in mijn ogen stukken mooier zo. Dat is afhankelijk van wat je smaak is maar ben even nieuwsgierig.

Hoop dat je toch genieten kunt van Bob .Het is een prachtig beestje en je had vast niet voor niets hem aangeschaft.

Heb je bij aanschaffen ook andere kreeften overwogen? if was je hem spontaan in een bak tegengekomen en heeft hij toen je hart veroverd?
(misschien klinkt het raar maar toen ik voor het eerst garnalen in aquariumspeciiaalzaak zag ,was ik gelijk zeg maar besmet met liefde voor de diertjes.Gefascineerd door hun gedrag en hun mooie patronen)

Hoop nog vaker wat verhaaltjes over Bob te horen.

Ben je ook in je imgeving naar bladeren aan het zoeken of koop je die liever? Ik woon vlakbij een stadsbos zeg maar, dus bij mij is het als de hond laat rennen ook tegelijk tijd om te speuren naar mogelijke kandidaat bladeren voor mn garnaaltjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 29 sep 2017, 15:52

De bak wordt steeds beter :thumbsup :vrolijk

En goed te zien dat Bob normaal kreeftengedrag vertoont :hihi
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 01 okt 2017, 13:50

Volgens mij gaat het al veel beter. Hij verstopt zich niet meer zo, ontvangt me steeds met open armen en kuiert een beetje rond. De garnalen laat hij nog steeds met rust. Hij heeft nog wat extra schuilplaatsen gekregen.

Wat ik me wel afvroeg: hoe vaak voeren jullie je kreeft? Bob heeft volgens mij niet heel veel honger. Zn laatste mossel heeft 3 dagen in de bak gelegen maar kreeg haar. Ik heb hem er maar weer uitgehaald. Bah...

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 01 okt 2017, 14:34

Is erg mooi geworden! :vrolijk
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 01 okt 2017, 17:19

Ziet er goed uit je bak, en wat fijn dat Bob zich langzaamaan begint te settelen. Je zou wat groen kunnen proberen te voeren (algentabletje of spirulinatabletje) die je dan per dag 1 tabletje voert, dat is voldoende voor de bewoners.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Kreeften (algemene vragen en foto's)”