Bob wil niet buiten spelen?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 03 okt 2017, 15:38

Misschien moet Bob wel verschalen. Enige dagen voor het verschalen en ook vlak er na eten ze niet.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 08 okt 2017, 21:42

fijn te horen! Hij heeft ook een erg mooie omgeving nu. En eetlust tja zoiezo hoeven garnaal en kreeft geen dagelijks voer he :knipoog

Maar idd kun je de tips hierboven nog mee kijken of hij daar wel op af komt.Zo niet dan heeft hij genoeg voeding in zn lichaam en eet hij gewoon niet constant .

Zolang hij normaal kreeftengedrag laat zien os jet prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 16 okt 2017, 13:49

MayoG schreef:QR_BBPOST Volgens mij gaat het al veel beter. Hij verstopt zich niet meer zo, ontvangt me steeds met open armen en kuiert een beetje rond.
Gaat het nog goed met Bob?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 18 okt 2017, 10:26

Met Bob gaat het goed, alleen lust hij niks. Hij eet geen: dooie garnalen, sla, komkommer, mossels, vissenvoer....Hij lust wel bodemtabletten. That's it.

En door al het proberen zit er nu Planaria in zijn woning....hoe krijg ik dat nu weer weg?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 18 okt 2017, 10:40

no planaria = een mogelijkheid om ze tot zwijgen te krijgen ,
of met een planaria val . ..... dit even googlen .of bij de sponsors even op de site,s kijken :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 okt 2017, 12:42

Jeetje. hij is denk ik dan toch gewend aan bepaald voer al zijn hele leven, dit ga je ook niet veranderen, denk ik dan.
en inderdaad no planaria gebruiken. hebben ze een drie hoekige kop ? even voor de zekerheid deze vraag, kunnen namelijk ook andere wormen zijn en dan doe je no planaria in je bak en helpt het nog niks.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 18 okt 2017, 12:44

Ik denk dat Bob een appelmoeskind is. Appelmoeskinderen lusten op latere leeftijd ook geen groentes :engel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 okt 2017, 12:57

:schateren Ik was ook een appelmoes kind en ik ben gek op groentes, lust echt alles, van groentes dan he :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 19 okt 2017, 22:12

Ik heb net nog even bij Bob gekeken. Die zat natuurlijk weer verstopt. Gezellig. Ik begin inmiddels een beetje genoeg van Bob te krijgen volgens mij. Ik vind hem nou niet echt een aanwinst. Vissen zijn veel leuker om naar te kijken. Wat denken jullie: zou ik Bob in mijn andere aquarium (100 liter) bij de vissen kunnen parkeren? Er zitten twee ancistrussen in, wat barbelen, neon tetra's, platy's en zwarte zalmpjes. Ik lees overal dat beter is van niet, maar Bob voert geen drol uit de hele dag. Zit daar maar eenzaam te ziten tussen de garnalen en inmiddels Planaria. En oja, sinds een paar dagen 2 Helena's omdat er met de nieuwe planten allemaal slakjes meegelift zijn...als ik Bob in het huiskameraquarium plaats zie ik hem wellicht wat meer....
Of is dit het slechtste idee ever?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 19 okt 2017, 22:16

Ik heb niet veel verstand van kreeften, maar het zou me niet verbazen als hij zich aan de vissen vergrijpt (niet seksueel bedoeld dan :hahah )
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 19 okt 2017, 22:32

Angel schreef:QR_BBPOST Ik heb niet veel verstand van kreeften, maar het zou me niet verbazen als hij zich aan de vissen vergrijpt (niet seksueel bedoeld dan :hahah )
Seksueel? Moehahahaha :schateren dat zou een beleving zijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 11:38

:is goed nou nou....dame het is Bobs aard om weinig zichtbaar te zijn en dat staat ook leesbaar bij beschrijvingen van dit ras kreeft.Hij zal ook pas met schemer of als het avond is pas actief worden...wel of niet voor jou zichtbaar.

Even....dit gaat niet leuk of fijn klinken wat ik nu ga typen:

Je hebt het beestje aangeschaft en dit ras heeft deze gedragingen! Het is voor hemzelf normaak gedrag.
Als een kreeft houden toch achteraf niet geeft wat jij wilt....kun je hem beter terug naar de winkel vrengen mer de vraag of ze hem kosteloos van je weer willen overnemen, omdat je je hebt vergist in wat een kreeft van dit soort aan gedrag laat zien...of je zet hem te koop/geeft hem weg aan iemand die Bob graag wil hebben.

Bob verhuizen naar ongeschikte bak zodat jij je er niet aan ergert dat hij normaal gedrag laat zien? Het beestje is er niet voor om jouw steeds te amuseren...Ze hebben natuurlijk gedrag wat je wel of niet leuk vind. Zoek je een zeer dagactieve kreeft dan had he geen Floridakreeft in zn eentje( met meer hoeft het net zo min niet anders te worden, maar een koppeltje geeft wel meer interactie...wel of niet vriendschappelijk.

Bob gaat trouwens in die afdankbak wat het voir hem wel is ondat he gem niet oor zijn plezier daar zet,maar omdat je toch niet leuk vind maar uit het zicht moet worden gezet? Hij zal je bodemvissen/meervallen pakken en zeker aangezien hij in vorige eigenaars bak ook vissen kreeg de rest ook achterna gaan met bedoeling deze op te eten.
Als hij de niet bodemdieren niet te pakken krijgt...dan wel als ze slapen of rusten en he gaat vissen aks he ze nog terug vind,vibden met hapoen uit staart en vinnen of met een half lijfje,staart afgeknipt ...en heel veel stress bij je gehele bestand...incl. Bob.

Dit kun je echt niet maken! Erken eerlijk dat je het niet goed hebt uitgezocht voor je aanschafte en ook niet heb bedacht of dat je hem wel zou willen met dat gedrag...wa t ook in dit topic hebben meerdere je gewaarschuwt wat voor gedrag voor Bob normaal is en Bob dat schuilen nodig heeft .

Dat je per ongeluk te impulsief en te snel beslist het om Bob te kopen kan gebeuren...maar laat Bob daar niet onder lijden en wees verantwoord in hoe je met hem omgaat.

Verkoop of geef hem dan aan een ander die wel dit gedrag leuk vind.Ik zelf zou Bob een heerlijk beestje vinden. Is gewoon hoe een grote kreeft zich gedraagt.

Doe wat voor Bob het beste is! ( is hij eindelijk met normaal kreeftgedrag bezig...wil je hem niet meer...! :schrik )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 okt 2017, 12:22

Ik heb zelf krabben en deze komen vaak pas in de avond te voorschijn, zie ik plots een krabbetje weg sjezen en dat was het wel weer voor die dag :schateren
Mayo Het is iderdaad het normale gedrag van bob. Ik kan mij goed voorstellen dat het tussen jullie niet klikt, klinkt wat raar :hihi. Maar doe hem niet bij je vissen, dat word een slachtveld. Doe hem naar iemand anders of breng hem terug naar de winkel. en ga dan eens kijken of je een ander soort garnaal leuk vind. dan zie je de hele dag leuke dingen gebeuren in je bak, oke ook wel eens nare dingen. Maar dat is gelukkig een stuk minder dan de leuke dingen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 20 okt 2017, 14:01

Jamie schreef:Bob gaat trouwens in die afdankbak wat het voir hem wel is ondat he gem niet oor zijn plezier daar zet,maar omdat je toch niet leuk vind maar uit het zicht moet worden gezet? Hij zal je bodemvissen/meervallen pakken en zeker aangezien hij in vorige eigenaars bak ook vissen kreeg de rest ook achterna gaan met bedoeling deze op te eten.
Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt (als ik goed begrijp wat er staat, ik moest het even een paar keer lezen). Afdankbak? Ik heb een prachtig aquarium midden in mijn huiskamer staan met mooie, tropische vissen en garnalen. De vraag is: hoe (on)verstandig is het om Bob daarbij te plaatsen? Ik zet hem dan dus juist niet UIT het zicht maar IN het zicht. De vorige eigenaar was de dierenwinkel...
Jouw mening is helemaal duidelijk, dank hiervoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 20 okt 2017, 14:05

Bindi schreef:QR_BBPOST Ik heb zelf krabben en deze komen vaak pas in de avond te voorschijn, zie ik plots een krabbetje weg sjezen en dat was het wel weer voor die dag :schateren
Mayo Het is iderdaad het normale gedrag van bob. Ik kan mij goed voorstellen dat het tussen jullie niet klikt, klinkt wat raar :hihi. Maar doe hem niet bij je vissen, dat word een slachtveld. Doe hem naar iemand anders of breng hem terug naar de winkel. en ga dan eens kijken of je een ander soort garnaal leuk vind. dan zie je de hele dag leuke dingen gebeuren in je bak, oke ook wel eens nare dingen. Maar dat is gelukkig een stuk minder dan de leuke dingen.
Thnx voor je reactie. Ik had (misschien wat naief) gehoopt dat Bob de hele dag een beetje rond zou kuieren, zodat ik lekker naar hem kon kijken zoals ik bij mijn vissen ook kan doen. Dat is echt een lust voor het oog vind ik. Maar Bob....sja....ik heb nu niet het idee dat het echt meerwaarde heeft. De garnalen zijn de hele dag lekker bezig. Bob niet. Die zit maar te zitten. Ik zou me kapot vervelen als ik hem was!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 20 okt 2017, 14:38

Ik denk dat ik Bob een ander huisje ga gunnen....Is denk ik beter voor hem (en voor mij)....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 15:00

met afdankbak bedoeld ik zoals je het beschreef waarom je hem dan daarin zou zetten us dat je hem ut een bak haalt die nu eindelijk wel voor hem totaak geschikt gemaakt is en die bak mogelijk alleen jouw zou dienen..want jij rekent er op dat je hem dan wel zal zien.

Dus in opzicht voor Bob zelf is dat dan afgedankt worden...naar een bak dis totaal ongeschikt is terwil er met zijn bak geen problemen zijn,maar jij hem wilt zien en dus dwingt om tegen zijn aard in gezien te worden.
Dat zegt niets over jouw grote bak..ik weet niet eens hoe deze er uit ziet,maar voor welzijn van Bob is het dan een bak waarin hij als kreeft met zijn eigenschappen word afgedankt...hij dient zich aan jouw eisen aan te passen...dus geen vreemde term en geen waardeoordeel naar jouw bak plus inrichting toe.

Bob en zn bak zijn prima jij zou hem daarin zetten omdat jij hem wil zien of hij dat nu fijn vind en of dat bij hem past of niet.
En dat is erger dan hem een tweede kans gunnen en hem naar de dierenwinkel brengen .Dat is geheel geen straf,het is een kreeft en geen gezelschapsdier.Hij heeft het naar zn zin op zijn manier en dat kan ook als hij aan een ander word verkocht via dierenwinkel.

Je doet hem er een plezier mee en het is de juiste stap .Jouw andere bak is voor hem, totaal niet ok,en een kreeft die gedwongen word om onnatuurlijk gedrag te laten zien(naast dat je gehele bestand gevaar loopt omdat het een slachtveld word)omdat jij hem dn hoopt wel te zien? Terwijl jou al is uitgelegd dat hij gedrag laat zien wat gezond en hoort bij zijn soort.En dat hij het nodig heeft om juist niet door jou gezien te worden...

Enfin dus dat .Snap je nu wat ik zei?
Volgende keer eerst even vragen voor je een ander soort dier aanschaft of dat gedrag is wat jij graag wilt ...

Ik zou graag de Boesemani hoa creek*?) willen...even kwijt hie dat die precies heet maar een kreeft van 15 cm met helder mooi blauw en roze...echter ik haal hem niet omdat deze nog vaker dan Bob vanuit zn natuurlijk gedrag enkel s nachts zichtbaar is en extreem schuw.

Dat is ok als je een nachtlamp erbij hebt en je een nachtuil bent of ploegendiensten draait...etc maar ik lig vroeg op bed en wil geen meter bak naast mn bed zodat ik wel mn kreeft kan zien bezig zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 okt 2017, 16:17

Jamie. ik denk dat Mayo Wel begrijpt wat je bedoeld en ze gaat zo te lezen de kreeft naar een ander huisje doen of terug naar de winkel. dit is een zeer verstandig besluit.
Mayo was eigenlijk vanaf het begin al onzeker over de kreeft en ze weet nu ook dat ze de volgende keer beter hier kan vragen hoe bepaalde dieren zijn van gedrag en of ze dit wel leuk vind om naar te kijken.
Mayo. als je de bak wel houd. kun je er een leuk vissen aquarium van maken of een garnalen aquarium. Met vragen over beide kun je hier goed terecht, er zijn hier meerdere mensen met zowel vissen als garnalen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 16:50

Bindi...ja ik weet dat ook wel dat snapt. :knipoog

Ik reageer gewoon op haar reactie.Dat mag ik en dat doe ik dus ook.Ik zie nergens dat ik niet netjes ben geweest? En tja verder snap ik jouw reactie naar mij toe even niet.Zie nergens ruzie en aan mijn reactie was prima te zien dat het geen uitleg is maar een reactie op haar gevoel van belediging of iets in die geest.

Ik vind dat ik mijzelf goed heb verdedigd op een heel nette manier.Ben directer dan jouw berichtje na mij , maar op mij reageerde ze ook anders dan op jou he!

En dat ze hem terug gaat brengen had ik allang gelezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 okt 2017, 16:56

Jamie het is niet bedoeld om je een vervelende reactie te geven. En je mag schrijven wat je wilt :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 17:31

:thumbsup is al goed meis. Ben gewoon directer dan jij.We bedoelen beiden in reactie naar haar hetzelfde.

Voelde beetje aan aksof jij dacgt een ruzie te willen sussen en ik heb geen ruzie wat mij betreft.... :blij

Ben niet snel boos vond het zo sneu voor het beestje dat net gewend is en niets fout doet.Dat zoiezo blijkbaar weer moet verhuizen.Ook al weet ik ook wel dat ze dat niet zolang als wij onthouden Maar van bak verhuizen is voor de waterbeestjes wel altijd een impact.Of dat nou van bakken binnenshuis of naar ander huis is.

En nou ja, ik geloof wek dat ze het beste voir hem gaat doen.Ze heeft eerder ook op aanwijzing zijn bak aangepast.Als ik in de buurt woonde had ik Bobje bij mij een plek gegeven. Maar zonder auto kan ik hem dat niet bieden.Heb wel de bak en alle inrichting voor kreeften opplanten na in huis.Nog over van de CPO 110 L. bak.

Over garnalen gesproken...aks ze Mandarijngarnalen zou nemen...Dan heb je eeb flinke grite en nog steeds vredelievende herbivoor ongeveer maat Japonica vaak mooi oranje tenzij je per toeval bruine treft maar heb ik niet vaak meegemaakt..

je hoeft geen kweek te doen als je dat te ingewikkeld vind want kweekt alleen op brakwater.
Is erg goed in het zicht en heeft diir brakwaterkweek geen competitiedrang naar de al aanwezige vuurganalen..tenzij die naar oude bak zijn gezet en de bak voor hunzelf is.

Zijn blij met hoe de bak er uit ziet,goed zichtbaar niet een nood tot uitselecteren en kunnen vrij veel waterwaarde schommelingen aan

Vind het een goede garnaal voor als je wilt genieten van het gedrag en meer mogelijkheden om een kleinere dan garnaal zijnde vis erbij te doen zonder hapslik weg..hoewel vissen altijd risico zijn, maar met vissen heeft ze al ervaring.. :thumbsup

Ik kan je de Mandarijngarnaal aanbevelen .In de database op dit forum kun je info over het beestje vinden. Misschien een leuk slakje erbij?

De rabbitsnail bijv? Of hoe heet dat in het NL? Die sulawesi slakken? Die hebben wel graag wat higere temperatuur maar die combi ging bij mij in mn bak met de mannelijke Mandarijn garnalen van het stel( tijdens kweek vrouwen apart gezet) ging dat prima.

Beetje aan het nadenken in richting van daf ze leuk of aanwezig gedrag wil zien en deze combi geeft leuke interacties.

Als je liever aljeen nog vossen in de bak wilt..zou je kunnen zoeken naar if je bak groot genieg is voor Shelldwellers...een vissoort die leeft en kweekt in grote lege slakkenhuizen/schelpen en constant bezig zijn om hun huisje weer ergens anders naar toe te slepen.Dat geeff heel veel actie in je bak en schijnt niet erg moeilijk te zijn.

Mocht je officiele namen willen van ds genoemde dieren kan ik die wel voor je terug zoeken.

En anders misschien groepje Corydoras?Deze zijn lekker actief en zichtbaar. Je hebt al wat grondbeestjes dus mogelijk vind je een soort van de Corydoras ook een optie..evt. combi met dwerg bristel nose( kende eerst iemand van forum die noemde de oranje variant haar plakkertjes of worteltjes)

Nou ja leg het naast je neer als mijn opties niet bij jou passen.Maar er zijn zoveel aquarium dieren dat vaak een suggestie toch nog best een leuk idee kan laten opborrelen..

En wie weet krijg je wat tegoed terug voor Bob van de dierenwinkel.Meeste dierenwinkels hebben altijd wel Corydorassoorten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MayoG

Bericht door MayoG » 20 okt 2017, 18:43

Dames, vrede :prima dank allemaal voor het meedenken. Bob staat inmiddels op marktplaats. En inderdaad, verhuizen is voor een beestje nooit leuk. Mocht je je afvragen of ik vaker zo met dieren omga (want dat proef ik een beetje in een reactie): nee. Mijn paard heb ik al 21 jaar en mijn konijnen (die ik op straat gevonden heb) zijn netjes geadopteerd door mij en wonen nu ook al een paar jaar hier.
Met Bob heb ik gewoon een foutje gemaakt. Ik dacht me goed ingelezen te hebben, maar blijkbaar heb ik te weinig gelezen over gedrag. Meer over voeding en verzorging. Dus ik verdien geen zweep, maar probeer het nu netjes op te lossen. Het aquarium blijft staan en als Bob een nieuw huis heeft, ga ik goed nadenken wat ik erin doe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 okt 2017, 19:28

foutjes maken alle mensen op aard .

wil jou ook bedanken voor deze mooie en minder mooie in opstart ,
bij het leven onder water komt ietwat meer kijken als wat er boven leeft , deze foutjes heb ikke ook gemaakt in hobby vis,kreeft en garnaal .

hoop snel weer een mooie topic te zien van jou ,waar wij GEKKEN jou weer proberen te helpen , want van leren kan je leren :five :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 okt 2017, 20:06

verkeerd geproefd Mayog
dat kan ik namelijk niet denken want ik ken jou verder niet.enige wat ik kan zien of lezen is wat er letterlijk word gezegd of via foto word geshowed.

Dus dat proeven is iets vanuit jouzelf en komt niet van mij uit

Nu hanteer ik alkeen zwepen bij partners is nee ook geen zweep.Ik heb trouwens netjes gereageerd aan de hand van jouw voorsteltopic plus dit topic.

Maar jouw verkeerde invulling van wat ik met de geschreven tekstecht niet heb gezegd....komen ook nu weer naar mij toe. En dat is alles behalve prettig aangezien ik ook actief en vrijwillig met je heb meegedacht.

Je hebt met geschreven tekst van mensen die je buiten die tekst geheel niet kent, dat je nooit kan zeggen oh dat word zo en zo bedoeld of die denkt vast dat of dat. En dat doe je naar mij toe iig wel.

Bedenk dat dat invullen is van zaken die je bij vreemden...mensen die je niet kent in non verbaal gedrag of meer dan via getypte teksten dat je 2/3 van de boodschap niet kunt zien horen of voelen.

Als ik je niet wil helpen reageer ik niet.Ik reageer omdat ik jou en Bob wil helpen,maar ik geef het ook aan als ik een kat niet verdien omdat jij bedacht hebt dat ik het vast op een voor jouw onprettige manier bedoelde.

Ik laat het er ook verder bij maar wilde even rechtzetten dat invulkunde echt niet terecht is. En dat dat iets os dat vanuit jou iets triggert of wat een onhandigheidje is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Kreeften (algemene vragen en foto's)”