Ghost Bee om te kruisen

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Nhabira Nathalie

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Nhabira Nathalie » 13 feb 2018, 16:37

Mijn naam is Nathalie en sinds een tijdje was ik in het bezit van 2 neo bakjes. Red Sakura en Blue Dream. Het goed te pakken gekregen uiteraard en de bakjes vervangen door een 120 cm bak die we in 3 gedeeld hebben.
Bak vrij dus :blij Die opgestart met soil en met osmose en lekker laten indraaien. Met een bang hartje er 20 Taiwan Bee's ingezet (blue bolt, panda, red wine, en rood en zwart multistripe pinto). Die zitten er nu een paar dagen in en (ik weet dat ik er nog niet ben), maar het gaat geweldig. Geen uitval, blije en levendige garnaaltjes, zelfs al een dansbakje gehad (twijfel wel of er resultaat was, zijn nog best klein), eerste vervelling is een feit......
Maar goed, vind deze zoveel leuker en mooier, dus ik ga de neobakken leegtrekken en opstarten op dezelfde manier. Bedoeling is om dan de pinto's te gaan scheiden van de andere taiwanners en zo een pintobak te maken.
Van de 3rde bak zou ik een beetje een mixbak willen maken en mijn oog viel op de ghost bee. Zijn er mensen die al kruisingen gemaakt hebben met taiwanners en de ghost bee en is dat een beetje leuk?
Dan zou ik daar bv al is een taiwanvrouwtje bij willen zetten. Dat is uiteraard voor later, maar vind er zelf weinig over, toch meestal kruisingen met tijgers. Ik loop mss hard van stapel zullen jullie denken, maar ik heb me uren ingelezen, honderden vragen gesteld aan kweker etc etc. Ik ben dus wel een beginner, maar geen totaal onwetende leek. Dus ik hoop dat hier mensen al leuke kruisingen hebben gemaakt met de ghost bee. Andere mogelijke voorstellen zijn uiteraard ook welkom!
Ik heb 6 pinto's, wat toch wat weinig is, kan ik daar straks probleemloos nog een groepje bijzetten in de nieuwe bak als ze van dezelfde kweker komen??
En last but not least, als ik alles uit de oude bakken overzet (dus hout, planten, filter), is de indraaiperiode dan hetzelfde of wordt die verkort?
Sorry voor mijn lange bericht en alvast bedankt voor jullie tijd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Bindi » 13 feb 2018, 21:05

geen idee wat er uit zou kunnen komen, kan erg grappig zijn.
je kunt wel wat pinto van degene waar je de vorige hebt gekocht er bij zetten, maar hou er rekening mee, dat er een toch al wat andere bacterie cultuur kan heersen in je aquarium, dus zou wel Bactopur direct gebruiken, gewoon voor de zekerheid.
over het indraaien met spullen uit de oude bak, dit kan de indraai verkorten, echter moet je wel je waarden blijven meten, wat ik zo lees zijn er genoeg mensen op het forum die dit ook doen als ze de bodem vernieuwen. Ik heb het zelf per ongeluk gedaan, was een Cr baby in het mos achter gebleven en die heeft nergens last van gehad, is nu een mooi grote cr inmiddels.
Dus het kan wel, maar goed op blijven letten, op de waarden oa zeker nitriet.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Nhabira Nathalie » 13 feb 2018, 22:21

bedankt Bindi!
ik zal ze wel weer rustig laten indraaien, ben niet zo van de risico's lopen, nergens haast mee toch.
OK, die ghost bee is dus nog even afwachten. Mss Zijn tangtai's toch een beter idee. Of toch een tijger?
Wil zo graag gewoon een leuke mixbak ooit hebben met leuke verrassingen in.
Maar belangrijkste is voor nu dat deze bak goed blijft gaan en komend weekend alle neo's uitvangen, die heb ik allemaal mooi kunnen plaatsen.
Heb wel appelslakken in de neobakken, dat baart me wel zorgen, ben toch wel blij met die beestjes, maar op osmose en soil??
Zou het niet leuk vinden hun ook te moeten plaatsen, maar wat moet dat moet, ze moeten wel een mooi leven hebben!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door SchorpioenW » 14 feb 2018, 08:57

Wat bij indraaien erg helpt is de spons van een al langer draaiend filter in de nieuwe bak uitknijpen. Niet bang zijn dat je bak direct vies wordt. Het zijn voornamelijk bacteriën en in de juiste verhoudingen.
Dit werkt vele malen beter dan water en materialen overplaatsen en zelfs beter dan het overplaatsen van een filter. Immers zijn de bacteriën nu direct over de hele bak verspreid.
Neocaridina's kan je beter niet op osmose houden. En slakken al helemaal niet, omdat de huisjes oplossen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door SchorpioenW » 14 feb 2018, 08:59

Voor mooie en interessante kruisingen kan je beter met een andere soort kruisen. De Ghost Bee is dezelfde soort, maar een andere variant. Tijgers zijn een andere soort.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Bindi » 14 feb 2018, 11:09

Vaak word de Tangerine tijger hier voor gebruikt. Ook de gewone wild kleur tijger enz :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door SchorpioenW » 14 feb 2018, 13:39

Bindi schreef:QR_BBPOST Vaak word de Tangerine tijger hier voor gebruikt. Ook de gewone wild kleur tijger enz :vrolijk
En de Aura Blue :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Bindi » 14 feb 2018, 15:18

:schateren Ja die ook.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Nhabira Nathalie » 14 feb 2018, 15:54

Bedankt voor alle reacties!
De neo's gaan naar een vriend, die worden aanstaande weekend allemaal uitgevangen.
Ik ben me bewust van de appelslakken, ik ga proberen hun een leuke thuis te vinden, ik wil liever geen extra bakje voor hun gaan opzetten nl.
OK, geen ghost bee dus :tonguitsteken
Wat kan je qua verschil verwachten tussen bv een galaxy, een tangerine of een aura, gekruist met taiwanners dan?
Ik ga zeker de spons uitknijpen van de draaiende bakken, dat had ik op aanraden van de winkel waar ik de soil kocht al gedaan bij deze bak.
Maar ik ga er van uit dat ik dan toch weer een 4-tal weken moet indraaien?
Kan iemand me nog even uitleggen hoe het zit met furanol badjes bij een nieuwe groep toevoegen?
Volgens de persoon waar ik mijn garnalen vandaan heb, kan ik nl zo garnalen van hem er weer bijzetten (om de pintogroep wat groter te maken, heb er nu 6 tussen de anderen taiwanners zitten).
Ik heb nl een geel pilletje gekregen voor moest ik plots veel uitval hebben. Moet ik 2 dagen na mekaar een half pilletje toevoegen en op dag 3 een megawissel.
Dus als jullie de nieuwe garnalen en de bak behandelen, hoeveel moet er dan in en moet je dan idd ook een megawissel doen de dag erna?
Is het ook nodig als ik bv strakjes een paar taiwanvrouwen bij een tijger of auragroep zet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ghost Bee om te kruisen

Bericht door Bindi » 14 feb 2018, 17:21

Wat ik doe. Ik gebruik altijd wat bactopur, als ik nieuwe garnalen in de bak doe. Ik laat het er een half uur tot 3 kwartier inzitten, hoeveel ik geef. ik geef van het pilletje maar een klein beetje, want ik heb ze altijd in een redelijk klein overwen bakje. Wat ik eigenlijk er in doe, is een beetje schaafsel van het pilletje, als het water geel word, dan zit er genoeg in.
Dan gaan ze over in de bak, ik vis ze er uit met een netje. Dan gooi ik er nog wat water vanuit het bakje bij, dan is het klaar, gaat prima zo en geen water wissel nodig, de hoeveelheid is zo klein dat het nauwelijks invloed heeft op de bak. Denk dat dit gele pilletje van jou, bactopur is.
Het is lastig te zeggen welke kleuren je er uit krijgt, ligt ook nog aan de genen, van sommige weet je de voor ouders niet, bv een cr black, kan ook een f1 cr black zijn. Maar dat zie je niet.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”