leken vragen

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Conan11

leken vragen

Bericht door Conan11 » 22 dec 2018, 16:26

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels wel al 32 jaar een aquarium maar met garnalen heb ik heel weinig ervaring.

Ik heb zelf een 1700 literbak met zuid Amerikaanse vissen(crenicichla,roggen,meervallen enz). Ik maar daarbij gebruik van een binnenfilter met sponzen er in en daar heb ik een 3,5 jaar vuurgarnalen in gehouden. Ik deed dit puur vanwege hun functionaliteit. Het opruimen van afval.
Ze gedijden er goed en het werden er ook steeds meer. Wat me wel opviel is dat ze op een duur steeds minder rood werden. Ik zat zelf te denken aan verschillende oorzaken: weinig tot geen licht/daglicht, inteelt, misschien gebrekkige voeding(ik voerde ze niks bij), Ze hadden enkel de beschikking over voedselresten en vissenpoep en soms wat plantenafval). Aan de rechterkant kun je compartiment zien waar de garnalen gehuisvest waren:

Afbeelding

Een jaar geleden heb ik een keer mijn vissen gekuurd met een medicijn dat methyleenblauw bevatte. Prima kuurtje voor de vissen maar alle garnalen waren dood. :verdrietig

Boven heb ik nog een stelling draaien(2 bakken 60 x 30 uit mijn hoofd)met wat mos en anubia plantjes en daar wil ik wel wat (meer bijzondere) garnalen in houden/kweken.
Lijkt me ook leuk om ze daarna weer los te laten in mijn binnenfilter van mijn grote bak.
Nu even het bericht van Jurn:
jurn schreef:
19 dec 2018, 15:34
moi Marcel

welkom bij GEK

als beginner goed WETEN wat je wild
ga je neo of cari,s nemen , ga je op kraan of osmose ?

goed WETEN = METEN om te beginnen . en welke aquarium je neemt .
om daar de start al in te doen , ga je grindsoort of soiltje nemen

de topic,s zijn al vol beschreven ,kijk met veel plezier , en heb je dan vragen .
meld het hier op GEK ,in de topic, waar je mee zit op vraag of vragen .

Ja wat wil ik?
Ik vind Crystal Black en Red mooi en ook de pinto garnalen. Geen idee of dit neo of cari garnalen zijn.

Verder het liefst op gewoon kraanwater. Bij advertenties lees ik vaak dat ze gehouden worden op een PH-verlaagde bodem. Geen idee hoe dit werkt en of dit een must is of alleen maar om te kweken.

Zelf hou ik het liefst van een zandbodem en minder van grind. Ook weet ik niet wat men bedoelt met een soil bodem bvedoelt en of dit zwaar wordt aangeraden.

Nog een vraag: Houden garnalen van (sterke) stroming? Of juist niet?

Groetjes Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: leken vragen

Bericht door Erna E » 22 dec 2018, 16:47

De pinto's en de crystal zijn Caridina.
Die houden van een lage PH.
Heel af en toe kun je ze kopen dat ze op kraanwater zijn gekweekt zonder PH verlagende bodem .
Maar dan zul je alleen de lagere gradaties hebben .
En op hogere water waardes zul je ook minder jongen overhouden.
Garnalen houden wel van stroming in het water .
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron 's-Hertogenbosch.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 22 dec 2018, 18:35

raar, want methyleenblauw word goed verdragen door garnalen en word zelfs gebruikt bij ziektes.
ik denk dat het een amdere oorzaak was.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 22 dec 2018, 18:43

jackal_ut schreef:
22 dec 2018, 18:35
raar, want methyleenblauw word goed verdragen door garnalen en word zelfs gebruikt bij ziektes.
ik denk dat het een amdere oorzaak was.
Misschien iets anders wat daar bij die medicatie in zat ?
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron 's-Hertogenbosch.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 dec 2018, 21:49

ga jij deze nieuwe garnalen start op bestaande aquarium zetten die op foto staat ?

eerst weten wat daar op ph .kh,gh, en US /ppm gemeten word
zitten daar de waarden op hard water , neocaridina,s .

zitten daar de zachte waarden , kan je caridna,s nemen

meten en weten wat je wilt .

op dat uitsterven van eerdere groep vuurgarnaal , ik vermoed dat jij door deze medicatie een bacterieen gedood heb ,die jou groep bestaand hield .
en door de medicatie is gaan hemelen , vaak dood je met deze verkeerde vorm {mijn kijk}met medicijn ???
de sloot aan belangrijke beestjes die wij niet kunnen waarnemen .

zo op afstand kan ikke net niet om hoekje kijken in je aquarium , probeer een hoekje te creeren met mos , :kerstman2 :kerstman2 christmismos :hihi :hihi altijd wel leuk voor jonge garnalen , die spelen in het bos :blozen

wat ik zie op foto ,hou jij rivierzand of fijn zand/grind ,met voedingsbodem?? met kraanwater ,denk ph 7,4 dan kan je deze beter even meten op waarden , ziten deze aardig goed ,op kh gh. en us
kan je eventueel , caridina,s in tijger patroon,cr red ,cr black,s op water houden
maar eerst meten om te weten dat deze correct zitten
en anders gewoon de 30 kleurtjes garie,s nemen , neocaridina,s .

en vergeet de nitrifyserende bacterieen niet om jou eerdere probleem tegen te houden
mogelijk die ?? op voedingsbodem .

ook hier heb ik die probleem gekent op houden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Conan11

Bericht door Conan11 » 23 dec 2018, 00:21

Allemaal goede tips. Bedankt. Ja dat kan best dat het een ander bestandsdeel was van het medicijn en niet de methyleenblauw....
jurn schreef:
22 dec 2018, 21:49
ga jij deze nieuwe garnalen start op bestaande aquarium zetten die op foto staat ?

eerst weten wat daar op ph .kh,gh, en US /ppm gemeten word
zitten daar de waarden op hard water , neocaridina,s .

zitten daar de zachte waarden , kan je caridna,s nemen

meten en weten wat je wilt .

op dat uitsterven van eerdere groep vuurgarnaal , ik vermoed dat jij door deze medicatie een bacterieen gedood heb ,die jou groep bestaand hield .
en door de medicatie is gaan hemelen , vaak dood je met deze verkeerde vorm {mijn kijk}met medicijn ???
de sloot aan belangrijke beestjes die wij niet kunnen waarnemen .

zo op afstand kan ikke net niet om hoekje kijken in je aquarium , probeer een hoekje te creeren met mos , :kerstman2 :kerstman2 christmismos :hihi :hihi altijd wel leuk voor jonge garnalen , die spelen in het bos :blozen

wat ik zie op foto ,hou jij rivierzand of fijn zand/grind ,met voedingsbodem?? met kraanwater ,denk ph 7,4 dan kan je deze beter even meten op waarden , ziten deze aardig goed ,op kh gh. en us
kan je eventueel , caridina,s in tijger patroon,cr red ,cr black,s op water houden
maar eerst meten om te weten dat deze correct zitten
en anders gewoon de 30 kleurtjes garie,s nemen , neocaridina,s .

en vergeet de nitrifyserende bacterieen niet om jou eerdere probleem tegen te houden
mogelijk die ?? op voedingsbodem .

ook hier heb ik die probleem gekent op houden .

Moi eem Jurn. :hihi

De garnalen komen inderdaad in een bestaande draaiende bak maar dat zijn de bakjes van mijn stelling op zolder. De bak op de foto is mijn grote huiskamer bak met grote Zuid-Amerikaanse rovers. Uiteindelijk wil ik daar ook wel weer garnalen in hebben, in het binnenfilter. Niet alleen voor de mooiigheid maar ook vanwege hun functionaliteit.

In mijn bakken(zowel huiskamer als de stelling boven) heb ik rivierzand, licht gemengd met wat kiezeltjes. Er zit geen voedingsbodem in of onder het zand. Ik heb er wel al wat javamossen in groeien.
Ja meten is weten. Dan moet ik dat maar eens een keer doen binnenkort en dan een keuze gaan maken.

Bedankt.

Groet Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 dec 2018, 07:36

ooooooooooooooooooooo :thumbsup :thumbsup

ik las uit jou uitleg dat je deze bak bedoekde met 1700 liter

jaaaa METEN=WETEN , in hobby GEK beestjes .{ viskes ook }

mijn delen op jou vragen kan je gebruiken voor de kleinere bakjes in de stelling boven :hihi
een metertje van US/ppm , en ph pen =een optie :idea .

heb oe dat in bezit ,zet dan fff je tabelleke,s.
zo zien vele oogjes meer , of het ken op kraanwater
of dat er een beetje osmose waterop mot .
vaaaaak zijn hogere ph,s met usjes de hemelende ?? op houden { nadruk op houden } :is goed
met kraantjes water . zonder iets :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rinus

Bericht door Rinus » 27 dec 2018, 16:38

Wat jou opmerking betreft qua terugloop rode kleur van je vuurgarnalen na 3,5 jaar, denk kwestie geweest van niet selectief op kleur door kweken van dezelfde groep, wil je de kleurdiepte behouden dan dien je tijdig de minder mooie exemplaren uit te selecteren en te verkopen en slechts met de mooist gekleurde exemplaren door te kweken anders loopt de kleur terug naar de oorspronkelijke bruinere kleur.
Gr Rinus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”