Rode tijgers overzetten.

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Bindi

Rode tijgers overzetten.

Bericht door Bindi » 08 jan 2019, 09:37

Ik ben druk bezig geweest met rode tijgers vangen, en ook in deze oude bak zit het vol met garnalen. Dus dat word weer in gedeeltes uit vangen, uit vang bakje zit vol en staat nu op de waarden te komen als de bak waar ze in gaan, bleek dat de waarden van het oude bakje bijna 500 us was, niet zo gek natuurlijk, de bodem is na ander half jaar toch echt uit gewerkt, ik zie dan tot nu toe geen enkele zwangere dame, ivm de waarden veel te hoog zijn.
Foto,s ga ik natuurlijk nog maken, een topic zonder foto,s is ook niet leuk :knipoog :hihi
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Re: Rode tijgers overzetten.

Bericht door jurn » 08 jan 2019, 10:04

ik zet toch mijn vraagteken op uitgewerkte soil,s
.
US waarden op 500 ?? meet hier eens jou gh .

ik denk eerder dat wij zelf de soil,s verkeerd gebruiken .
wat ik al heb ondervonden ,en zie in mijn houden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 08 jan 2019, 10:42

Tijgers hoeven niet op lage pH en GH. Vandaar waarschijnlijk dat ze het nu ook zo goed doen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 jan 2019, 07:15

Kunnen de rode tijgers op een hogere ph, ja dat kunnen ze, kunnen ze op een lagere ph ong 6, ja dat kan, ze kunnen beide kanten op. zelf heb ik ze liever op 6 zitten de GH van deze bodem is rond 8 en de US rond de 400 tot 420. mijn kraan water is ph 7 en na meten niet echt geschikt voor garnalen.
Zitten er zwangere bij Nee, het is best een grote groep, maar geen enkele zwangere, dit is geen goed teken, ze geven op deze manier aan dat ze het niet naar hun zin hebben.
Mijn keuze om ze op een soil te zetten is gekomen door slechte ervaringen met een gewone bodem en kraan water, 2 groepen ben ik al kwijtgeraakt, omdat ik dacht, het moet toch kunnen ? 3 e groep op soil en osmose gezet en ze deden het super, zelfs zo goed dat er een over bevolking ontstond in het bakje.
Nu de bodem is uit gewerkt en het water ondoorzichtig is geworden, zie mijn garnalen dus niet meer, gaan ze over in een bak met boven staande waarden.
En het is voor mij een stuk makkelijker om bv een te veel garnalen in mijn 60 bak te kunnen plaatsen, bij de hybriden of een te veel aan mannen bv en ook deze hybride zitten op een soil, dus dan is de keuze om ze op soil te houden gauw gemaakt.
ik zal het water nog wel meten van de oude bak, er zitten nog garnalen in, dus de bak draaid nog, vandaag de rest er uit vangen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 09 jan 2019, 11:31

kraanwater garnalen bestaan niet , dat maken ze ons wijs .of proberen ons dat te leren

veel leden zijn zo al gehemeld , je moet weten wat er zachter gemaakt moet worden
of de waarden ??

ik pak nog even een voorbeeld op kamerplanten ,
als mijn vrouwtje de kamerplanten beregent met kraanwater
en het droogt op ,wil jij niet weten wat daar ophoopt ??
gooi jij steeds te hoge kraanwater op je kraanwater {verversen dus }
waar blijven deze stofjes op die eerder gemelde kamerbladeren ??.
in je bodems dus , en ga je hiermee door in je kraanwater garnalen bakje ,na jaartje dode garnalen ??

heb je ietwat betere kraanwater , ik neen monique als voorbeeld ,met gekweekt op hengelose kraanwater . gaat het daar na jaren plezier ?? geven

en denk te weten waarom , dat had ik ook ,alleen wat eerder , mijn ph zat te hoog
en de rest van waarden ook .

dat verbetern om garnalen te houden , is voor mij een weet ,als OE begrijpt wat ik bedoel .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 jan 2019, 12:32

Hoe ze nu komen te zitten is hetzelfde als waar ik ze eerst in had zitten, soil en osmose, ze deden het daar uitstekend op. ik geloof na 2 mislukte pogingen ook niet meer in het kraan water gebeuren, je hebt er geen kijk op of je moet steeds meten, maar dan nog, heb je zoals jurn beschrijft dat je kraan water op kraan water ververst + de waarden kloppen vaak niet van je kraan, bij sommige mensen wel, en dat is fijn natuurlijk. maar wat nou als je deze kraan water garnalen aan iemand ander in het land geeft of verkoopt, kraan water kan wel heel anders zijn dan bij de vorige eigenaar en dan krijg je klachten dat de garnalen dood gaan.
De garnalen komen oorsprongkelijk niet van zulke hoge waarden, dat geeft alleen maar problemen, in de natuur zitten ze ook op zacht water, dat ze het kunnen, op harder water zitten, wil nog niet zeggen dat ze het zo als jurn heel goed aangeeft het ook goed blijven doen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 jan 2019, 12:33

Denk de g maar even weg bij oorspronkelijk :hihi foutje.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 10 jan 2019, 13:29

Ik ben van mening dat de garnalen tegenwoordig steeds meer in de watten worden gelegd en daardoor steeds zwakker worden/hogere eisen stellen.
Ik heb al jaren tijgers en neocaridina's op kraanwater en gewone bodem. Ze kweken prima en gezondheidsproblemen krijgen ze er ook niet door. Ik gebruik ook geen toevoegingen of wat dan ook.

Dat jullie het anders doen dan ik, is uiteraard aan jullie, maar ga niet vertellen dat "kraanwater garnalen" niet bestaan. Dat klopt namelijk niet.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 10 jan 2019, 16:17

Dat jullie het anders doen dan ik, is uiteraard aan jullie, maar ga niet vertellen dat "kraanwater garnalen" niet bestaan. Dat klopt namelijk niet.
[/quote]

mag ik dan hier ook vragen hoe jou waarden zijn .

deze post op reageren vind ikke namelijk snot { niet kwaad bedoeld hoor integendeel :five }
als lid hier op forum ,heb ik heel veel leden gezien en zijn gegaan , op verkeerde waterkraan garnalen .
kan jij mij hier een verklaring voor geven .
wat ik in verleden ook heb gehad staat elders in topic,s wel beschreven

waterkraan garnalen bestaan echt niet SchorpioenW .dat heb je niet waar ze leefden
die zijn juist zo gemaakt om op ph 7 tot 7.5 te gaan .zonder toevoegingen .

das bijna hetzelfde als die OE tigers ,die eerst niet konden zien , omdat ze zo werden gekweekt :is goed :is goed , nu weten we wel beter .... ze kunnen zien

dus enige verbeteren op kraanwater is een must bij vele leden , met of zonder toevoegingen of wat dan ook

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 11 jan 2019, 07:29

Schorpioen. dat garnalen steeds meer in de watten gelegd worden, aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant niet. Bedenk dat bv fisch bone garnalen geen ras is, maar een kweek product van verschillende soorten, hebben deze garnalen wat extra zorg nodig ? ja, want anders worden de jongen niet groot, is dit zwakte ? tja zo kun je het zien. Maar ik ben er van overtuigt dat waar ze oorspronkelijk vandaan komen de ph echt geen 8 of 9 is.
Neo is inderdaad een makkelijke garnaal heb ze zelf ook al jaren, en zitten hier op diverse waarden, echt goed doen ze het niet op soil, maar dit is geen bewuste actie van mij, ze kwamen per ongeluk in de bakken terecht bv met mos mee enz.
De rode tijgers bv komen bij iemand weg, die ze op soil had zitten, ze doen het prima hier op.zijn nu allemaal over gezet en er is niks aan de hand, wel zorg ik dat de Us rond 400 zit, als je dit doet zijn de waarden ook hoger Gh bv is 7 a 8. kh is 3 a 4. en ja ik meet wel, zeker voordat ze de bak in gaan en met verversen van de bodem ook, ik maak de bak zoveel mogelijk op de voor de garnalen gewenste waarden.
Wel is het zo , dat je moet opletten welke soil dat je dat mee doet, bij sommige soil lukt dit niet, wel bij HELP soil, die geeft een hogere GH dan sommige andere soils.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 11 jan 2019, 11:42

jurn schreef:
10 jan 2019, 16:17
mag ik dan hier ook vragen hoe jou waarden zijn .

deze post op reageren vind ikke namelijk snot { niet kwaad bedoeld hoor integendeel :five }
als lid hier op forum ,heb ik heel veel leden gezien en zijn gegaan , op verkeerde waterkraan garnalen .
kan jij mij hier een verklaring voor geven .
wat ik in verleden ook heb gehad staat elders in topic,s wel beschreven

waterkraan garnalen bestaan echt niet SchorpioenW .dat heb je niet waar ze leefden
die zijn juist zo gemaakt om op ph 7 tot 7.5 te gaan .zonder toevoegingen
Het kraanwater in de ene stad heeft ook andere waarden dan in de andere stad. Ik neem aan dat je met kraanwater garnalen dieren bedoelt die op (vrijwel) alle soorten kraanwater in Nederland kunnen leven en kweken. En die zijn er zeker.

Zoals ik vaker heb aangegeven meet ik nooit de waarden. Ik weet wel dat ik Neocaridina's regelmatig onder slechte omstandigheden heb gehad en dat ze gewoon kweekten.
jurn schreef:
10 jan 2019, 16:17
das bijna hetzelfde als die OE tigers ,die eerst niet konden zien , omdat ze zo werden gekweekt :is goed :is goed , nu weten we wel beter .... ze kunnen zien
Die discussie hebben we vele malen gehad. Ze kunnen zien, maar wel beperkt en zijn dus gehandicapt. Het is een afwijking. Daar valt niet over te twisten. Of je ze moet kweken, is wat anders.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 11 jan 2019, 12:38

hebben die diertjes in donkere grotjs en zeeen dan allemaal deze handicap

als iets wat al leeft naar daglicht komt , en een taiwanner kwam deze tegen , en is gaan gaan jutten , heeft een groep van 5000 garie,s gekweekt , en heb zijn zwaksten verkocht .die nu overal heersen ,is het voor mij weer een weet ,wat die twee turken al dachten ,om dit te onderzoeken . en ben ikke in hun eerdere denken ook omgegaan .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 11 jan 2019, 12:54

jurn schreef:
11 jan 2019, 12:38
hebben die diertjes in donkere grotjs en zeeen dan allemaal deze handicap
Ik krijg hier het vermoeden dat je me niet wilt begrijpen.
jurn schreef:
11 jan 2019, 12:38
als iets wat al leeft naar daglicht komt , en een taiwanner kwam deze tegen , en is gaan gaan jutten , heeft een groep van 5000 garie,s gekweekt , en heb zijn zwaksten verkocht .die nu overal heersen ,is het voor mij weer een weet ,wat die twee turken al dachten ,om dit te onderzoeken . en ben ikke in hun eerdere denken ook omgegaan .
Ik heb geen idee wat je hier bedoelt, maar dit topic van Bindi gaat over het overzetten van Rode Tijgers. Laten we dus aub stoppen met deze discussie en verder gaan over de rode tijgers van Bindi.
Bindi schreef:
11 jan 2019, 07:29
Schorpioen. dat garnalen steeds meer in de watten gelegd worden, aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant niet. Bedenk dat bv fisch bone garnalen geen ras is, maar een kweek product van verschillende soorten, hebben deze garnalen wat extra zorg nodig ? ja, want anders worden de jongen niet groot, is dit zwakte ? tja zo kun je het zien. Maar ik ben er van overtuigt dat waar ze oorspronkelijk vandaan komen de ph echt geen 8 of 9 is.
Neo is inderdaad een makkelijke garnaal heb ze zelf ook al jaren, en zitten hier op diverse waarden, echt goed doen ze het niet op soil, maar dit is geen bewuste actie van mij, ze kwamen per ongeluk in de bakken terecht bv met mos mee enz.
De rode tijgers bv komen bij iemand weg, die ze op soil had zitten, ze doen het prima hier op.zijn nu allemaal over gezet en er is niks aan de hand, wel zorg ik dat de Us rond 400 zit, als je dit doet zijn de waarden ook hoger Gh bv is 7 a 8. kh is 3 a 4. en ja ik meet wel, zeker voordat ze de bak in gaan en met verversen van de bodem ook, ik maak de bak zoveel mogelijk op de voor de garnalen gewenste waarden.
Wel is het zo , dat je moet opletten welke soil dat je dat mee doet, bij sommige soil lukt dit niet, wel bij HELP soil, die geeft een hogere GH dan sommige andere soils.
Als dit voor jou zo goed werkt, prima. :thumbsup :vrolijk
Voor mij is het veel te veel rompslomp.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 11 jan 2019, 20:14

Als je met de hogere gradaties werkt, is dit heel handig. Kijk Schorpioen, jij hebt de redelijk makkelijke soorten, maar ik heb de moeilijkere te houden soorten, en daar komt echt wel wat bij kijken. Bovendien vind ik het kruisen leuk om te doen, bv blauwe tijgers worden op kraan en grind, maar ook op soil en osmose gehouden, heel wat kleuren zijn op deze manier ontstaan, oa de pinto enz, als de garnalen niet op soil kweken. Word het zeer lastig om te kruisen. maar inderdaad we gaan er over op houden. Het is mijn keuze om ze zo te houden en ze doen het goed, mocht dit niet zo zijn dan ben ik de eerste om dat hier te vertellen en de dieren een betere behuizing te geven.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 12 jan 2019, 19:55

Dat ik de redelijk makkelijk te houden soorten heb, klopt niet. Ik heb ook soorten op kraanwater, waarvan velen zeggen dat het niet kan.

Mijn rode tijgers doen het in mijn bak prima. Ik heb geen reden voor een soil of wat dan ook, gelukkig. :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 jan 2019, 07:21

Foto,s zijn helaas wat laat, sorry dames en heren :blozen
Ik kon niet verder met mijn bakken ivm een flinke ratten beet, en dat raakte ontstoken, dus kon niet veel met mijn hand, leek mij niet verstandig om in de bakken te zitten hiermee, het gaat nu gelukkig weer wat beter en ik zal vandaag wat foto,s maken van de rode tijgers.
Rat is overigens een huisdier en zogenaamd tam, dat is hij zeker zelf vergeten dat hij tam hoort te zijn :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 17 jan 2019, 10:49

:geschrokken :geschrokken :geschrokken :schrik

kijk maar uit ,straks een garnaal met een lange staart of enge tanden

is dat ratje ook geent op bacteria :hihi :hihi { grapje}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 jan 2019, 19:15

Hier zijn de foto,s :hihi
ik weet het ze zijn erg slecht, maar de camera is de schuldige, kan er niet zulke mooie foto,s meer mee maken, denk dat de lens beschadigd is :verdrietig :verdrietig
Had ze te veel gevoerd, in mijn poging om ze dichter naar de ruit te krijgen, die krijgen geen voer meer tot ze dit opgegeten hebben :schateren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 17 jan 2019, 19:28

Leuk ! :perfect

Link:
BBcode:
HTML: