Co2 ladder vervangen door diffusor

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
karinD

Co2 ladder vervangen door diffusor

Bericht door karinD » 03 feb 2019, 15:06

Ik heb een paar vragen over diffusors. Ik heb het Dennerle wegwerpsysteem voor in mijn 60 liter bakje. Daarbij heb ik een ladder. Leuk idee, maar volgens mij verspil ik best veel Co2 ermee en de ladder raakt zeer regelmatig los van de wand waardoor de ladder niet meer dorloopt en ik dus zo'n beetje alle Co2 verspil.
Dus wil ik een ander systeem. Nu ben ik deze tegengekomen:

Afbeelding

Deze is geschikt voor aquaria tot 80 liter. Is dit wat voor mijn systeem? Of raden jullie wat anders aan?
Kan ik een diffusor zo op de slang plaatsen die nu op de ladder gekoppeld zit? Of moet er nog ergens een bellenteller tussen? Die heb ik nu niet omdat ik nu de bellen zelf kan tellen in de ladder.
Ik las iets over een drukregelaar met nanometer. Moet dat erop of hoeft dat niet persé? ik heb wel een drukregelaar, maar daar zit geen nanometer aan.
En wat is de beste plek voor een diffusor? Vlak naast de filteruitstroom zodat die gelijk de Co2 door het aquarium verspreid of juist niet? Mijn ladder zit in de andere achterhoek als mijn filter.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk overal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Re: Co2 ladder vervangen door diffusor

Bericht door jurn » 03 feb 2019, 16:07

met die meters regel jij de toevoer naar je teller op die teller zit weer een regelkraan ,om de co2 ,naar de disffuser te drukken onder de bar druk van je co2fles

deze op foto geeft hele fijne belleke,s op toevoegen .

mocht jou co2 flesje genoeg bar hebben ,moet dit uitstroom pipje kunnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 03 feb 2019, 17:28

je hoeft geen drukmeter als je die al hebt, daar hoeft geen nanometer op te zitten.
Wat je wel nodig hebt is een bellenteller om te kijken hoeveel co2 je daadwerkelijk je bak in pompt.
Ook heb je een Co2 continue test nodig, hiermee kan je zien of er niet teveel Co2 in je bak zit.
Dus even op een rijtje: Drukfles->drukmeter->bellenteller->Co2 diffusor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 03 feb 2019, 19:58

en de vloeistof op groen niet vergeten :hihi
deze geeft jou groen licht, als het goed zit :perfect

hang deze ergens ver van invoer co2 weg .
om er zeker van te zijn , dat de doorstroom lekker zit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 04 feb 2019, 01:03

Zo'n diffusor plaats je best inderdaad in de stroming, op zo'n manier dat de belletjes heel de bak rond gaan.
Hoe kleiner de bubbeltjes zijn en hoe langer ze er over doen om het wateroppervlak te bereiken hoe beter.

Een bellenteller en Co2 continu test zijn, zoals vermeld, inderdaad erg belangrijk om alles goed te kunnen opvolgen.

Het nadeel is wel dat je zo'n diffusor regelmatig moet schoonmaken, anders verliest het membraan zijn efficiëntie.
Dit doe je door de diffusor in bleek te laten weken (een halve dag of nacht), goed te spoelen en dan in een watervoorbereider te laten weken.
Ik had er altijd 2, dan kan je ze gewoon omwisselen en de vuile rustig laten weken.
Ik was persoonlijk ook geen fan van het geluid, maar niet iedereen vind dat storend :hihi

Als je een externe filter hebt kan je eventueel een inline CO2 atomizer overwegen, die wordt niet zo makkelijk vuil en maakt ook minder geluid :prima
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 04 feb 2019, 15:42

Top, bedankt voor jullie reacties. hier kan ik wat mee :blij
Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk overal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”