Crystal Red kweek

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Hellema

Crystal Red kweek

Bericht door Hellema » 18 feb 2019, 12:53

Hallo beste mensen,

Ik heb een Juwel Record 800 (110l) met een populatie van 20 crystal red garnalen.
In dit aquarium zit een superfish aqua-flow 300, de volwassen garnalen lijken hier geen problemen mee te hebben.

Maar ik zie dat nu één van mijn garnalen eieren draagt, dit vind ik leuk nieuws!
Maar mijn vraag is dan, kan dit filter met baby-garnalen of kan ik beter het filter vervangen?

De openingen in het filter zijn vrij fijn, dus ik hoop dat dit allemaal geen probleem is.
Maar daar hoor ik graag antwoord op :)

Bedankt! Hellema

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: Crystal Red kweek

Bericht door Erna E » 18 feb 2019, 18:24

Zelf zou ik een krachtige pomp met een dubbel sponsfilter er in zetten .
Voor 110 liter vind ik de aquaflow wat weinig .
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hellema

Bericht door Hellema » 18 feb 2019, 18:57

De aqua-flow 300 is voor aquaria tussen de 150 - 300l, als ik dit moet geloven zou mijn filter eerder te krachtig zijn voor het aquarium. Het water blijft netjes schoon en het filter doet z'n werk, er is sprake van wat stroming.

Dus dat lijkt me allemaal wel prima, waterwaarden en dergelijke zijn ook gewoon goed. Ik weet alleen niet zeker of baby garnalen niet verdwijnen in dit filter om nooit volwassen te worden. Dat zou ik als een probleem zien omdat ik graag mijn populatie garnalen laat groeien (wat ik probeer te bewerkstelligen door vooralsnog ook geen vissen toe te voegen).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HansdeHees

Bericht door HansdeHees » 18 feb 2019, 22:19

Je kunt overwegen een pantykous ter bescherming over de openingen te zetten.

In mijn Nano hoekfilters met babyprotectors tref ik toch vaak babygarnaaltjes die ik weer gewoon over/terug kan zetten. Vanochtend zaten er in mijn filter in de donkerblauwe tijgerbak 6 jongen die gewoon teruggeplaatst zijn, geen probleem. Mijn advies is regelmatig je filter controleren als er jongen zijn.

Ook in de bak met Kardinaaltjes volg ik deze werkwijze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 19 feb 2019, 06:30

Hellema schreef:
18 feb 2019, 18:57
De aqua-flow 300 is voor aquaria tussen de 150 - 300l, als ik dit moet geloven zou mijn filter eerder te krachtig zijn voor het aquarium. Het water blijft netjes schoon en het filter doet z'n werk, er is sprake van wat stroming.

Dus dat lijkt me allemaal wel prima, waterwaarden en dergelijke zijn ook gewoon goed. Ik weet alleen niet zeker of baby garnalen niet verdwijnen in dit filter om nooit volwassen te worden. Dat zou ik als een probleem zien omdat ik graag mijn populatie garnalen laat groeien (wat ik probeer te bewerkstelligen door vooralsnog ook geen vissen toe te voegen).
Wat ik bedoel is dat jonge garnaaltjes kunnen grazen van een sponsfilter en er ook niet in opgezogen worden .
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 24 feb 2019, 14:44

Hellema schreef:
18 feb 2019, 18:57

Hoe gaat het nu?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hellema

Bericht door Hellema » 03 mar 2019, 22:57

De garnaal is nog niet bevallen zo te zien, het filter is afgedekt maar ik denk er serieus over om een sponsfilter te kopen. Is er toevallig een sponsfilter dat jullie zouden aanraden anders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 03 mar 2019, 23:06

Je kan ze opdelen in 2 soorten, je hebt lucht aangedreven en elektrische sponsfilters.
Wil je geen gebrom van een luchtpomp dan zou ik een aquael pat filter nemen.
En anders met lucht een willekeurig duo sponsfilter.

Een hangon filter kan eventueel ook nog, alleen moet dat wel kunnen i.v.m. de lichtkap of kap als die op je aquarium zit en je moet dan een spons over de inlaat doen.

ik heb hangon filters, dan hief je nooit in het aquarium als je hem schoon moet maken.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 04 mar 2019, 16:49

Je garnaal is al een tijdje zwanger en tot nu een sponsfilter ingedraaid is, zijn de garnaaltjes al losgelaten.
Je zou de zwangere dame ook vlak voor het bevallen in een drijfbakje met bruissteentje erin kunnen zetten. Heeft ze alle kleintjes losgelaten haal je moeders er weer uit. Het is wel een gedoe met zo'n drijfbakje maar het werkt wel.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 04 mar 2019, 19:37

Wat je eventueel kan doen is om de aanzuig portie van je huidig filter een panty doen.
Echter slibt dat vaak erg snel dicht, dus je zal dit dan erg vaak moeten uitspoelen.
Of achter de aanzuigopeningen een zeer fijne spons of filtervlies stoppen, zodat de baby's er niet in geraken.

Overigens moet ik Erna E gelijk geven, en vind ik persoonlijk zo'n filter relatief weinig voor een bak van 100L.
Maar als het enkel een bak met garnaaltjes is, dan zal het waarschijnlijk geen problemen geven qua belasting.
Fabrikanten overschatten vaak het aantal liters waarvoor een filter geschikt is, daar valt dus niet echt op voort te gaan.

De sponsor verkoopt sponsfilters, zelf zou ik eentje kiezen met een motortje.
Maar dat is omdat ik een hekel heb aan het gepruttel van lucht aangedreven filters :hahah
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 04 mar 2019, 20:58

toch wil ik even inhaken op de functie van een filter, met een filter kun je water filteren op vuil, niet meer niet minder. bijkomend voordeel is dat je gelijk je water in beweging brengt en zo de gasuitwisseling op je wateroppervlak evenredig verdeeld zodat alle water zuurstof op kan nemen.
Dat alleen in het filter het biologisch deel zit van je aquarium dan heb je het mis.
Heel het aquarium is namelijk het biologische deel.
Waarom krijg je dan een nitrietpiek als je filter uitvalt, heel eenvoudig, je zuurstof gehalte gaat omlaag doordat er geen beweging meer is en de stikstofkringloop gebruikt ook zuurstof dus dat word lager naarmate je filter langer uit is.
Je kan gerust zonder problemen een nieuw filter plaatsen dan gebeurd er niks.

Ik heb zelfs aquariums zonder filter en stroming en er gebeurd niets.
Een kanttekening is wel dat ik in die bakken spaarzaam tot bijna niet voer om de belasting zo laag mogelijk te houden.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 04 mar 2019, 21:56

jackal_ut schreef:
04 mar 2019, 20:58
toch wil ik even inhaken op de functie van een filter, met een filter kun je water filteren op vuil, niet meer niet minder. bijkomend voordeel is dat je gelijk je water in beweging brengt en zo de gasuitwisseling op je wateroppervlak evenredig verdeeld zodat alle water zuurstof op kan nemen.
Dat alleen in het filter het biologisch deel zit van je aquarium dan heb je het mis.
Heel het aquarium is namelijk het biologische deel.
Waarom krijg je dan een nitrietpiek als je filter uitvalt, heel eenvoudig, je zuurstof gehalte gaat omlaag doordat er geen beweging meer is en de stikstofkringloop gebruikt ook zuurstof dus dat word lager naarmate je filter langer uit is.
Je kan gerust zonder problemen een nieuw filter plaatsen dan gebeurd er niks.

Ik heb zelfs aquariums zonder filter en stroming en er gebeurd niets.
Een kanttekening is wel dat ik in die bakken spaarzaam tot bijna niet voer om de belasting zo laag mogelijk te houden.

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt met dit thema, aangezien ik het wel een interessant onderwerp vind.
Ander gaan we hier wel erg off-topic.

Hier de link: Biologische filtering
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 05 mar 2019, 17:49

Matthias jij bent goed bezig, dank je wel.
Hellema schreef:
03 mar 2019, 22:57
De garnaal is nog niet bevallen zo te zien, het filter is afgedekt maar ik denk er serieus over om een sponsfilter te kopen. Is er toevallig een sponsfilter dat jullie zouden aanraden anders?
Ik denk dat we de draad weer hier op kunnen pakken.
Kirsten

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 02 aug 2019, 11:07

Zijn er ergens geschikte kweekbakjes voor garnalen te koop?
Ik heb er een maar die is voor vissen. En trouwens, waar kan je de sponsors van dit forum vinden? Ik ben nieuw hier, vandaar..
Trouwens, staan op de Vivarium de kwekers van Crystal Red garnalen?
Dank,
Bane

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 02 aug 2019, 16:27

De sponsoren vindt je onder: "Sponsors GeK-Forum (denk eens aan ze bij uw aankopen)" in het Forumoverzicht.

Ik persoonlijk vind een Aqua 40 een leuk kweekbakje maar eigenlijk zijn bijna alle kleine bakjes wel geschikt. Wel zou ik niet onder de 18 liter inhoud gaan. Hoe minder water hoe lastiger het is om het bakje in biologisch evenwicht te krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over extreem hete dagen.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”