Andere mannier van houden.

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
Kirsten
Moderator
Moderator

Re: Andere mannier van houden.

Bericht door Kirsten » 02 apr 2019, 18:01

V Rossi 46 schreef:
02 apr 2019, 12:53
Ik heb de pillen nu een week.
Dus lijkt mij te kort om er echt wat van te zeggen.
Mijn bakje loopt ook gewoon goed.
Het wordt inmiddels een lekkere drukke/gezellige boel.
Ik had er een kwart pil ingegooid en daarna zwommen ze weer eens door de bak heen.
Wat bedoel je met de laatste zin? Zwommen ze actiever dan anders of zoals gewoonlijk?
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 02 apr 2019, 21:09

Bindi schreef:
02 apr 2019, 15:46
Akwarium, je kunt dan het beste volk van een wolk van jurn lezen, staat onder dit topic.
Even flink doorspitten en dan weet je waar we het over hebben :hihi
ehm, sorry nog steeds niet echt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 apr 2019, 00:33

Akwarium schreef:
02 apr 2019, 21:09
Bindi schreef:
02 apr 2019, 15:46
Akwarium, je kunt dan het beste volk van een wolk van jurn lezen, staat onder dit topic.
Even flink doorspitten en dan weet je waar we het over hebben :hihi
ehm, sorry nog steeds niet echt

Je hebt een pb van mij.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 03 apr 2019, 11:08

Dankje!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 apr 2019, 12:07

Ik heb net weer de pil binnen gekregen. 😁🤭
Wat hoort dit raar als ik dit zo lees. 🤭
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

V Rossi 46

Bericht door V Rossi 46 » 03 apr 2019, 12:54

Kirsten schreef:
02 apr 2019, 18:01
V Rossi 46 schreef:
02 apr 2019, 12:53
Ik heb de pillen nu een week.
Dus lijkt mij te kort om er echt wat van te zeggen.
Mijn bakje loopt ook gewoon goed.
Het wordt inmiddels een lekkere drukke/gezellige boel.
Ik had er een kwart pil ingegooid en daarna zwommen ze weer eens door de bak heen.
Wat bedoel je met de laatste zin? Zwommen ze actiever dan anders of zoals gewoonlijk?
Ja actiever.
Ik heb er wel oud filmpje van net zoiets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 apr 2019, 14:01

Wat een druk leven hebben je garnalen.
Erg leuk om te zien. 😀
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 03 apr 2019, 22:13

Voor wie wil weten wat erin de pillen zit volgens de verpaking:(met een disclaimer voor vertaalfouten)

Het aantal effectieve levende bacteriën: 2000 miljard CFU/gram. Rijk aan nitrificerende bacteriën, Nitrosobacteriën,
Rhodopseudomonas, Fotosynthetische bacteriën, Bacillus, Gist, Melkzuurbacteriën, gram-postieve actinomyces,,
Tientallen nuttige micro-organismen zoals boterzuurbacteriën en calciumlactaat, groeifactoren en sporenelementen zoals eencellige eiwitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 apr 2019, 23:24

Ah je hebt ze gevonden👍
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 06 apr 2019, 22:53

Jah en ik heb ook even wat dingen nagezocht op basis van wat op het etiket staat.

1 2000 miljard CFU is heel erg hoog, CFU staat voor Colony Forming Units en is een meeteenheid voor bacteriën. een paar random zaken om aan te geven hoe hoog 2000 miljard is: Op het scherm van je smartphone zit ongeveer 100 CFU, op een wcbril in een publiek toilet 170 CFU, op het knopje van de lift in middelgroot gebouw al ruim 300 CFU. Best wel jakkie maar dat stelt dus allemaal nog niks voor. Dan maar naar dingen waar veel bacteriën inzitten. Het (beruchte) flesje Yakult bevat in totalitiet 6,5 miljard CFU, maar dat is een flesje van 66 gram. Microbe lift filter gel bevat 2,5 miljoen CFU per ml, en ook andere bacterie toevoegingen voor het aquarium hebben het over miljoenen. Een aantal probiotica capsules voor mensen geeft wel meer dan een miljard CFU op, maar ik heb nog niks kunnen vinden dat in de buurt komt van 2000 miljard CFU per gram.

2 Nitrificerende bacteriën zijn de bacteriën die ammoniak/ammonium omzetten via nitriet in nitraat. Heel erg nuttig want Ammoniak en nitriet zijn al heel snel giftig voor onze beestjes. Die bacteriën doen dat niet voor de lol ze halen uit de omzettingen energie om van te leven. Zolang je geen ammoniak of nitriet meet heb je genoeg nitrificerende bacteriën. Meer toevoegen is dus niet perse nodig, bovendien zonder ammoniak om hun energie uit te halen zullen ze afsterven tot er weer een evenwicht is tussen de hoeveelheid geproduceerde amoniak en het aantal verwerkende bacteriën. Sommigen vinden het daarom zinloos om dit soort toevoegingen aan het aquarium te doen.

Maar er zijn er ook die zeggen dat het zinvol is om nitrificerende bacteriën toe te voegen omdat je daarmee de diversiteit van verschillende stammen van deze bacteriën in je aquarium vergroot. Dat maakt het aquarium beter bestand tegen veranderingen zoals bijv. een temperatuur verandering of verandering in de waterwaarden. Waar de ene stam het moeilijker krijgt, kan de andere het overnemen. Het is heel moeilijk om te bepalen hoe belangrijk en significant dit is voor onze aquaria. ( en dus voer voor lange discussies) Positief bekeken zijn er iig geen negatieve effecten te verwachten. Dus baadt het niet, het schaadt in ieder geval ook niet.

3 Nitrosonbact. Dit zijn de bacteriën die ammoniak/ammonium omzetten in nitriet, en vallen dus onder bovenstaande.

4 Rhodopseudomonas. Nou staat er niet perse bij welke soort maar Rhodopseudomonas palustris kom je vaak tegen in de literatuur. Deze kan onder andere helpen bij het afbreken van celwanden van dood planaardig materiaal. Ander eigenschap is dat zij ook in staat is om stikstofgas om te zetten in ammoniak. Een deel van de opgeloste gassen in water is stikstofgas dus dat zou in het aquarium ook kunnen voorkomen. Opzich geen probleem zolang de ammoniak ook weer netjes wordt verwerkt door de nitrificerende bacteriën of opgenomen door de planten. Maar nuttig of gewenst is het opzichzelf niet.

5 fotosynthetische bacteriën en Bacillus, Deze veeg ik op 1 hoop omdat ik geen idee heb wat het precies is. Er zijn tal van bacteriën in staat tot fotosynthese, sommige wil je niet in je bak, zoals blauwalgen, andere kunnen wel weer nuttig zijn. Het geslacht Bacillus bevat al ruim 200 soorten, bovendien kan het ook verwijzen naar een grotere groep bacteriën. Een aantal Bacillus spp zijn ziekteverwekkers maar ook heel veel niet. Dit zijn echt grote vraagtekens voor mij.

6 Gist en melkzuurbacteriën. Dit is ook wat vaag maar opzich zijn ze wel nuttig, omdat ze betrokken zijn bij verschillende omzetting en afbraak processen van afval in je aquarium, maar ook vooral omdat ze vaak tot de probiotica worden gerekend. Wat nuttige bacterën zijn met een positief effect op de weerstand van andere levensvormen. deze post wordt echt veel te lang als ik daar verder op in ga maar het is wel erg boeiend en er is steeds meer interesse voor.

7 gram positieve actinomyces, wat ik ervan heb gevonden een bacterië die moelijk verteerbare stoffen uit celwanden van dood plantaardig materiaal kan afbreken.

8 boterzuurbacteriën, heeft ook probiotisch effecten maar is strikt anearoob dus wil zuurstofloze omstandigheden, in het spijsverteringstelsel van de aqaurium bewoners kan het dus postief werken, maar in het aquarium zelf niet.

9 Calciumlactaat, Calcium is een nuttig en nodig element, lactaat is melkzuur en heeft postieve effecten op bijv de slijmlaag van vissen, dus wie weet ook bij garnalen?

10 groeifactoren en sporenelementen, met groeifactoren wordt doorgaans hormoonachtige stoffen bedoelt zolang niet duidelijk is welke en hoeveel in dit geval is alles speculatie. Voor sporenelementen geld het zelfde. Sporenelementen zijn elementen waarvan hele kleine hoeveelheden nodig zijn. Ze zijn dus nodig maar teveel is ook niet goed. Bijvoorbeeld koper is een onmisbaar sporenelement, maar teveel en je garnaaltjes zijn snel naar de eeuwige wetlands vertrokken. Dus zolang je niet wat het precies is en hoeveel......

11 Eencellig eiwit, Dat is een mooie term voor dooie microorganismen, zoals algen, bacteriën en gisten. Opzich lijkt me dat prima garnalenvoer?

Bovenstaande is niet een waardeoordeel maar bedoelt om een aantal handvaten te geven vanwaaruit we verder kunnen kijken hoe bepaalde effecten die gebruikers zien verklaard kunnen worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 06 apr 2019, 23:37

Ik lees voornamelijk bacteriën die afbraak versnellen of probiotische effecten hebben. En beide in astronomische hoeveelheden. Dus effect gegarandeerd.

Nog steeds geen wondermiddel, maar zal met zekerheid effect hebben op onze dieren.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 06 apr 2019, 23:38

Overigens dank voor het uitzoeken!
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 07 apr 2019, 22:59

Ehm, die conclussie zou ik niet meteen trekken.

In de eerste plaats heb ik twijfels bij de hoge CFU die word opgegeven, deze is zoveel hoger dan bij andere bacteriepreperaten dat het wat overdreven klinkt. Ik kan niks bewijzen, en ook als mijn twijfels kloppen hoeft dat voor de werking ervan geen verschil te maken.

Ten tweede vermoed ik dat dit product niet ontwikkeld is voor het houden van siergarnalen, of uberhaupt voor gebruik in aquaria. Mijn beste gok is dat het oorspronkelijk een product is voor de tuinbouw. Voor heel veel producten die we in aquaria gebruiken geldt dat ze geleend zijn uit de tuinbouw of aquacultuur. Dat betekend niet dat het niet werkt voor onze toepassing, maar het betekend wel dat je voorzichtig moet zijn met aannames over de effectiviteit. Bij de onderzoeks en ontwikkelings fase van het product is immers niet naar onze toepassing gekeken.

Op basis van de ingrediënten en de literatuur kan je 1 versnelde afbraak van afval in het aqarium en 2 probiotische effecten veronderstellen. Maar geen enkel stuk literatuur dat ik geraadpleegd heb had betrekking op de situatie in aqauria of op garnalen. Er is dus geen enkel bewijs voor.deze veronderstelling. Bovendien zijn beide pas merkbaar op langere termijn, dan hebben we het over weken of zelfs maanden. Zonder uitvoerig onderzoek met controle groepen is niet aan te tonen, of aanneembaar te maken, dat positieve effecten die gebruikers waarnemen ook echt door deze pillen komen.

Effecten die meteen optreden na het toedienen, zoals garnalen die actiever worden, staan in elk geval los van bovenstaande.

Ten derde is het probleem met dit soort toevoegingen dat je geen nulmeting hebt. Als je de GH van je water meet, deze te laag vind en GH+ toevoegd, waarna je GH hoger is. Dat weet je wat de beginsituatie was, wat je hebt toegevoegd, en wat de nieuwe situatie is. Maar bij bacteriën weet je niet hoeveel en wat voor er al in het aquarium zaten, en dus ook niet welk verschil het toevoegen maakt. Hierdoor zijn resultatien in verschillende aqauria niet goed te vergelijken.

Tot slot, de suggestie dat je door het toevoegen van deze pillen minder of geen water zou hoeven verversen, is mijn inziens fout. Het tegenovergestelde is waar: Hoe meer stoffen je toevoegd, hoe meer stoffen je ook moet weghalen middels verversingen. Anders zullen ze zich opstapelen in het aqaurium en vroeg of laat voor problemen zorgen.

Mijn voorlopige conclusie is dat het zeker geen wondermiddel is, maar dat het heel nuttig en interessant is om er met dit soort producten te experimenteren. Het kan in theorie zeker gunstige effecten hebben, en de enige manier om te bepalen of dit voor jouw aquaria en garnalen ook opgaat is het zelf te proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 08 apr 2019, 15:30

Jemig jij bent vlijtig geweest.
Bedankt voor het uitzoeken en delen. :blij Ik vind het zeer interessant.

Ik giet regelmatig een half flesje namaak Yakult van de supermarkt over het koivoer. Goed in de korrels laten trekken en dan voeren.
Aardbeismaak is bij onze lekkerbekjes favoriet. Ze vinden het heerlijk en er wordt flink gesmakt. Ook al is het spul in de korrel getrokken zie je in het water een witte waas om het doorweekte voer heen. In een vijver kan het geen kwaad maar in mijn garnalenbakje zou ik het toch niet aandurven.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 08 apr 2019, 16:29

Akwarium schreef:
07 apr 2019, 22:59
derde is het probleem met dit soort toevoegingen dat je geen nulmeting hebt. Als je de GH van je water meet, deze te laag vind en GH+ toevoegd, waarna je GH hoger is. Dat weet je wat de beginsituatie was, wat je hebt toegevoegd, en wat de nieuwe situatie is. Maar bij bacteriën weet je niet hoeveel en wat voor er al in het aquarium zaten, en dus ook niet welk verschil het toevoegen maakt. Hierdoor zijn resultatien in verschillende aqauria niet goed te vergelijken.
In principe eens, maar als de aantallen CFU kloppen, dan maakt die 0-meting niet uit. In verhouding is het aantal micro-organismen in de bak nihil in vergelijking met die pil.
Akwarium schreef:
Tot slot, de suggestie dat je door het toevoegen van deze pillen minder of geen water zou hoeven verversen, is mijn inziens fout. Het tegenovergestelde is waar: Hoe meer stoffen je toevoegd, hoe meer stoffen je ook moet weghalen middels verversingen. Anders zullen ze zich opstapelen in het aqaurium en vroeg of laat voor problemen zorgen.
Ja en nee. In principe heb je hier weer gelijk, maar veel afbraakstoffen verdwijnen als gassen. Denk aan CO2 en N2.
Akwarium schreef:
Mijn voorlopige conclusie is dat het zeker geen wondermiddel is, maar dat het heel nuttig en interessant is om er met dit soort producten te experimenteren. Het kan in theorie zeker gunstige effecten hebben, en de enige manier om te bepalen of dit voor jouw aquaria en garnalen ook opgaat is het zelf te proberen.
Hier ben ik het volledig mee eens.

Dank voor je overpeinzingen. :thumbsup
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 apr 2019, 07:37

Zuurte val in mijn bak door de pil ?
Ik had 1 pil toegevoegd bij mijn vissen, ze zaten op een ph bodem ivm er ook garnalen bij zaten. Een dag later deden mijn garnalen nogal gek, dus ik meten
Bleek dat de ph naar 4 was gezakt in 1 dag vermoed ik. kan dit door de pil komen ?
Dus van ph 6 naar ph 4, moest ze allemaal er uit vangen, en de bak opnieuw opstarten met een grind bodem en kraan water, durf de pil nu haast niet meer te gebruiken.
De bak is een 60 cm bak.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 09 apr 2019, 08:10

Bindi schreef:
09 apr 2019, 07:37
Ik had 1 pil toegevoegd bij mijn vissen, ze zaten op een ph bodem ivm er ook garnalen bij zaten. Een dag later deden mijn garnalen nogal gek, dus ik meten
Bleek dat de ph naar 4 was gezakt in 1 dag vermoed ik. kan dit door de pil komen ?
Dus van ph 6 naar ph 4, moest ze allemaal er uit vangen, en de bak opnieuw opstarten met een grind bodem en kraan water, durf de pil nu haast niet meer te gebruiken.
De bak is een 60 cm bak.
Advies is 1 pil op de 100 liters, dus 1 pil op de naar ik vermoed 54 liters zonder beplanting etc is het dubbele.
Waterwissel wat groter dan normaal en blijven monitoren is mijn advies nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 09 apr 2019, 10:43

Mijn ervaring is dat door afbraakproducten water zuurder wordt, maar dit is wel een heel groot verschil. :schrik

Water verversen zou inderdaad moeten helpen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 apr 2019, 11:01

Mij was verteld dat ik 1 pil in 5 liter water op moest lossen, en dan hiermee 1 liter water uit de bak verversen met dit water ?
Ik heb de bak een paar dagen geleden leeg gehaald, en het word nu alleen een bak voor de vissen, garnalen verdeeld over de rest van mijn bakjes.
Corry,s uit deze bak zitten zolang bij de Endlers in de bak.
Bedankt voor de info en ik ga er rekening mee houden.
Ik dacht wel, om andere leden hier voor te waarschuwen, er word gezegt dat het geen kwaad kan, maar die ontzettende lage ph moet toch ergens vandaan komen ? ik heb dit nog nooit zo meegemaakt.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 09 apr 2019, 11:10

Bij de productbeschrijving staat:
Hoe te gebruiken:
Zet 1 pcs van deze in 100 liter water.
En een half slice elke 10-15 dagen
Zelf houd ik 14 dagen aan en 1 op de 100 Liters.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 09 apr 2019, 14:20

Ik gebruik hem nu vanaf nov. Ph blijft stabiel het lijkt me sterk Bindi, om de week kwart in 30 liter, sinds die tijd niet meer ververst en op 18 bakken nog maar 2 doden, verder wemelt het van de zwangere en kleintjes.
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 09 apr 2019, 14:29

SchorpioenW schreef:
08 apr 2019, 16:29
In principe eens, maar als de aantallen CFU kloppen, dan maakt die 0-meting niet uit. In verhouding is het aantal micro-organismen in de bak nihil in vergelijking met die pil.
De concentratie van micro-organismen (CFU per gram) zal in alle gevallen heel erg veel lager zijn dan in de pil. Daar staat wel tegenover dat de bodem en filter (waar de meeste zich bevinden) natuurlijk veel groter zijn. Dus of je het op totale aantallen helemaal weg kunt strepen betwijfel ik. Tenzij het een nieuwe schone bak is die nog in moet draaien natuurlijk. Tweede punt is de soorten/stammen; voegt de pil soorten toe, of is het meer van hetzelfde, versterkt het elkaar (synergie) of werken ze elkaar tegen (antagonisme). Dingen die allemaal een rol kunnen spelen maar er een goed antwoord op vinden is nog knap lastig.
SchorpioenW schreef:
Ja en nee. In principe heb je hier weer gelijk, maar veel afbraakstoffen verdwijnen als gassen. Denk aan CO2 en N2.
Ja dat klopt, vorming van CO2 en ook H2O natuurlijk, zorgt dat een deel van wat je toevoegt min of meer verdwijnt. maar nooit alles:

N2, stikstofgas wordt alleen uit nitraat gevormd onder zuurstofarme omstandigheden die als het goed is niet op grote schaal voorkomen in het aquarium. Vaak wordt ook vergeten dat nitrificatie een verzurend proces is. Bij de omzetten van NH4, ammoniak, naar NO2 , nitriet, blijven H+ ionen over, hoe meer H+ hoe zuurder het water. In een bak met leidingwater kan het wel een jaar of langer duren voor dat de KH weg is, maar bij osmose of ander zacht water kan dat wel snel gaan.

Verder heb je natuurlijk nog andere stoffen als fosfaten en sulfaten, allerlei organische verbindingen, niks schokkends maar als je het maar op laat lopen gaat je bak er vanzelf onder lijden.

nou vervuilt zo'n pilletje natuurlijk niet zo veel, en garnalen zijn sowieso geen grote vervuilers, Maar de stelregel hoe meer je toevoegd, hoe meer je moet verversen, ( ook al is dat niet perse 1 : 1 ) Blijft in mijn optiek de beste methode voor een gezond aqaurium.

SchorpioenW schreef:
Dank voor je overpeinzingen. :thumbsup
Dit soort onderwerpen vind ik heel erg leuk, ze stimuleren om de de literatuur in te duiken, onderzoek te doen en te experimenteren, daarmee brengen we de hobby verder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 09 apr 2019, 14:36

Bindi schreef:
09 apr 2019, 07:37
De bak is een 60 cm bak.
weetje wat de KH van die bak was? en hoe heb je de pH getest? druppels, papier, pH-meter?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 09 apr 2019, 15:29

Akwarium schreef:
09 apr 2019, 14:29
Dit soort onderwerpen vind ik heel erg leuk, ze stimuleren om de de literatuur in te duiken, onderzoek te doen en te experimenteren, daarmee brengen we de hobby verder!
Dank weer voor je nuanceringen. Dit soort discussies is precies waar een forum voor bedoeld is. :thumbsup
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 apr 2019, 15:35

Ik heb met druppel test gemeten + mijn garnalen wilden de bak uit. De vissen waren sloom.
KH weet ik niet, ivm ik nogal haast had om alles uit te vangen, is dit nog niet eens bij mij opgekomen om te meten.
Nu weet ik natuurlijk helemaal niet zeker of dit door de pil komt, maar omdat dit iets is wat ik nog niet zo gek lang toevoeg, was dit het eerste wat er bij mij opkwam, dus dacht ik, ik gooi het even in de groep.
Nu is het wel zo, dat het filter steeds verstopt zat, en natuurlijk snachts stil stond, of dit een ph van 4 kan veroorzaken ? ik heb geen idee.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 09 apr 2019, 15:40

Ik wil wel nog even toevoegen, dat er in de andere bakken niks aan de hand is, inderdaad veel jongen op dit moment.
maar ja de ene bak is de andere niet natuurlijk, in die 60 bak was er geen enkel jong of zwanger vrouwtje, en nu ze in een andere bak zitten, zie ik plots zwangere dames uit de 60 bak ?
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 09 apr 2019, 17:11

Ik heb geprobeerd om iets van je schrijven te begrijpen Akwarium , ik merk wel dat de praktijk anders is in mijn houden van de shrimps.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 09 apr 2019, 19:22

Bindi schreef:
09 apr 2019, 15:35
Ik heb met druppel test gemeten + mijn garnalen wilden de bak uit. De vissen waren sloom.
KH weet ik niet, ivm ik nogal haast had om alles uit te vangen, is dit nog niet eens bij mij opgekomen om te meten.
Nu weet ik natuurlijk helemaal niet zeker of dit door de pil komt, maar omdat dit iets is wat ik nog niet zo gek lang toevoeg, was dit het eerste wat er bij mij opkwam, dus dacht ik, ik gooi het even in de groep.
Nu is het wel zo, dat het filter steeds verstopt zat, en natuurlijk snachts stil stond, of dit een ph van 4 kan veroorzaken ? ik heb geen idee.
Snap ik. Een pH verlagende bodem verlaagt ook de KH dus zal die nooit hoog geweest zijn, en bij een pH van 4 is de KH sowieso nagenoeg 0.

Voor en zuurval, dus een pH die plotseling sterk daalt, moet eerst de KH (of eigenlijk het zuurbufferend vermogen) helemaal zijn verdwenen. Nou kan dat heel snel gebeuren maar daarvoor moet er heel veel zuur worden toegevoegd in 1 keer. Meestal gebeurt het geleidelijk door zuren die contstant ontstaan door afbraakprocessen zoals nitrificatie. De pil of het filter of de combinatie kan best het laatste zetje hebben gegeven. Maar de oorzaak is een te lage (geen) KH.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 09 apr 2019, 19:24

Hornaet schreef:
09 apr 2019, 17:11
Ik heb geprobeerd om iets van je schrijven te begrijpen Akwarium , ik merk wel dat de praktijk anders is in mijn houden van de shrimps.
hoe bedoel je? wat is er anders in jouw ervaring?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 09 apr 2019, 21:26

Laat maar. De praktijk is anders dan de theorie.
Mag ik je vragen wat jezelf aan garnalen hebt zitten.
Overigens vind ik het zeer knap hoe je het allemaal weet te verwoorden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2019, 11:17

Fijn dat ik nu wat meer weet over de rare zuurval in mijn 60 bak. het zou inderdaad op deze manier gegaan kunnen zijn en dat ik het pas zag op het moment dat de garnalen raar begonnen te doen, dan ga je snel meten en kom je op die uitslag van ph 4.
Ik weet natuurlijk niet of dit met de pil te maken heeft en inderdaad het kan een combie van meerdere oorzaken hebben.
Ik ben allang blij dat ik meerdere bakken heb, zodat ik ze in een nood situatie er uit kan halen en in een andere bak kan doen, ik heb nog nooit garnalen gehad die zo graag in het netje zwommen, als nu bij deze garnalen. Arme beestjes.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 10 apr 2019, 12:50

een zuurval is opzich prima op te lossen met waterverversing met kraanwater(langzaam toevoegen!), daar zit meer dan genoeg carbonaat in om het zuur te bufferen. Een luchtsteentje erbij om overtollig CO2 uit te drijven kan ook geen kwaad. Het is niet nodig om dieren uit te vangen en de hele bak leeg te halen.

Om in de toekomst problemen te voorkomen is het goed om je KH regelmatig te meten, vooral in bakken waarin je weinig ververst, of een pH verlagende bodem of osmosewater in zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 apr 2019, 19:40

En dat wist ik dus echt niet he. Maar het geeft ook niet dat alles er nu uit is hoor, was het toch al van plan om te doen, alleen op een wat rustigere manier dat dan weer wel :vrolijk
In deze bak ververste ik elke week 5liter, dus verversen dat zat wel goed.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 10 apr 2019, 23:55

Gelukkig doen de garnalen het in de andere bak weer goed.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 11 apr 2019, 07:23

ja ze doen het prima hoor, geen dode gezien, denk dat ik er net op tijd bij was :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 11 apr 2019, 18:50

Het kan soms raar lopen in onze hobby. Zo is er niets aan de hand en 1 uur later begint de ellende.
Maar mooi dat het goed afgelopen is.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 16 apr 2019, 16:44

Vorige week mijn pakketje van A. aangekregen.

Afbeelding

Het zilveren zakje valt alleszins erg in de smaak. :hihi
Op welke manier en hoe vaak voegen jullie de 'Pil' toe?
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 16 apr 2019, 16:47

Matts schreef:
16 apr 2019, 16:44
Op welke manier en hoe vaak voegen jullie de 'Pil' toe?
Zelf doe ik 1 per 100 liter water om de week.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 16 apr 2019, 16:51

En gooi je deze tablet zo in het water?

Als ik me niet vergis zijn er ook leden die deze eerst pletten om op te lossen?
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 16 apr 2019, 17:28

Om de week kwart op 30liter, de ene keer fijn maken tussen de vingers, andere keer zo in de bak. Nog steeds niet ververst na ruim 5 maanden😦

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 16 apr 2019, 17:32

Hornaet schreef:
16 apr 2019, 17:28
Om de week kwart op 30liter, de ene keer fijn maken tussen de vingers, andere keer zo in de bak. Nog steeds niet ververst na ruim 5 maanden😦
Ik dump het van een afstand van een 30 cm erin, maar ververs wel gewoon 2 wekelijks :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 16 apr 2019, 17:36

Hornaet schreef:
16 apr 2019, 17:28
De pillen zijn erg hard, die krijg ik niet fijngemaakt tussen de vingers? Of laat je ze eerst een tijdje weken?

Het niet verversen is voor mij sowieso geen optie, ik voeg bemesting toe voor de planten, dan ga ik ophopingen krijgen vrees ik...
Mijn bakje is natuurlijk ook niet opgezet als kweekbak.

Maar wel interessant dat je blijkbaar het verversen zo lang kan uitstellen, dan neem ik aan de TDS ook wat oploopt?
En wat is dan het effect op de NO3, PO4 ect.? Of meet je dat niet?
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 16 apr 2019, 18:27

Ik krijg de pillen ook niet gehalveerd.
Als je weet dat je een pil nodig hebt kan je hem 2 dagen van te voren uit het potje halen en ergens neer leggen.
Dan word hij wat zachter. Ik denk dat de pil vocht opneemt en hierdoor zachter wordt.

De µs gaan door het gebruik van de pil bij mij wel omhoog maar de garnalen vinden het niet erg. Ze worden zelfs actiever.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 apr 2019, 21:10

Ik doe de pil in een bekertje met osmose water en laat het oplossen terwijl ik met de bakken bezig ben, als de bakken klaar zijn dan doe ik in elke bak een scheutje.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

marcel1972

Bericht door marcel1972 » 16 apr 2019, 23:06

Met scgerp mes krijg je ze vrij makkelijk door midden.
Mes er op klein tikje en door midden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 17 apr 2019, 01:10

Ik doe een half pilletje per week, voor een 30L bakje.
Knip het met een schaar in tweeën, en gooi het dan in de bak en dat is dan zo weg/opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 17 apr 2019, 15:48

Ik waag mij niet aan een scherp mes of een schaar want dat wordt een bloedbad. :schateren
Maar leuk dat hier meerdere manieren beschreven worden hoe men de pil kan delen.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 17 apr 2019, 16:51

Snap het niet zo, breek ze zo in vieren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 17 apr 2019, 17:16

Dan heb je enorm sterke vingers.
Ik krijg ze niet doormidden gebroken.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 apr 2019, 15:30

Zijn er leden die de pil in hun bakjes gebruiken en niet meer verversen ? dus alleen bijvullen.
Ik weet dat er een aantal leden zijn die alleen nog bijvullen, en dit gaat erg goed. nu is het wel zo dat deze leden de middelen van vin gebruiken, en er word gezegt dat de gewone gh + in de bodem verdwijnen. Nu denk ik zelf dat het vloeibare middel ook in de bodem verdwijnt, dus dat het naar mijn idee niks uit maakt, welke gh + je gebruikt, want alles wat je in de bak gooit daald neer op de bodem.
Ik zelf gebruik de gewone gh + en wil toch eens uit gaan proberen of het echt verschil maakt welke GH middel je gebruikt.
Ik ga dus bij 1 bak niet meer water verversen, maar alleen bijvullen, met gh +
Ik zal mijn bevindingen hier laten weten.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”