nieuwe opstart: C. diminutus of C. patzcuarensis 'Orange' samen met garnalen?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
Patrick K

nieuwe opstart: C. diminutus of C. patzcuarensis 'Orange' samen met garnalen?

Bericht door Patrick K » 04 mei 2019, 01:10

Ik ben mijn (gezelschaps-)aquarium (Juwel 400; 150 x 50 x 50 cm.) aan het voorbereiden op een vrijwel helemaal nieuwe opstart.

Op dit moment ben ik een nieuwe achterwand aan het maken, als ik die kan plaatsen ga ik de bodem vervangen door nieuw filterzand en ga ik vervolgens de beplanting neerzetten. Daarna ga ik het nieuwe plantenbestand neerzetten, en als sluitstuk zal ik nieuwe dieren gaan inbrengen.

Ik heb dus nog wel even de tijd, maar ik wil wèl alvast zoveel mogelijk informatie inwinnen over de beestjes die ik in gedachten heb.

Het idee is dat ik dan 1 of 2 soorten (1 Caridina en 1 Neocaridina) garnalen in de bak ga zetten.
En misschien wil ik daarbij ook 2 (1m 1v) of 3 (1m 2v) CPO's (Cambarellus petzcuarensis 'Orange') zetten.
Maar ik hoor/lees daar ook negatieve ervaringen over.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Re: nieuwe opstart: C. diminutus of C. patzcuarensis 'Orange' samen met garnalen?

Bericht door Bindi » 04 mei 2019, 07:38

Bedenk dat je garnalen neemt die op kraan en grind zitten, voor je ze aanschaft, een tip neem tijger garnelen als Caradina soort, deze zijn best pittig en laten zich niet snel opeten, met name de tangerine tijger vind ik een pittig garnaaltje en zou het best goed kunnen doen in jouw bak.
Wat de cpo betreft, heb ik geen ervaring mee , wel dat het aan het karkater ligt van de diertjes die je hebt of ze gaan jagen op je garnalen, ik denk dat levend voer als voedsel ze toch minder gaan jagen op de garnalen, verder geen idee :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: nieuwe opstart: C. diminutus of C. patzcuarensis 'Orange' samen met garnalen?

Bericht door Erna E » 06 mei 2019, 07:36

De cpo heb je verschillend.
Ik had hier in de gezelschapsbak gelukkig vriendelijke cpo.
Ze liepen zelfs over de bodembewoners heen en deden niets .
Maar je kunt het zeker treffen dat ze gaan jagen en dus niet zo vriendelijk zijn.
De diminutus daar heb ik geen ervaring mee maar geloof dat deze wat vriendelijker zijn tegenover andere bewoners.
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 06 mei 2019, 13:26

Met alle kreeftjes heb je dat er uitgesproken jagers tussen zitten. Maar als je een dichte beplanting hebt en snel kwekende soorten (de tangerine tijger is dan een geschikte Caridina), moet het goed kunnen gaan. Door de snelle kweek, zullen garnalen die gevangen worden door de kreeften snel weer worden aangevuld.

De bak is groot en daarom zou ik toch aanraden om met meer kreeftjes te beginnen. Ik zou 2 mannetjes en 3 vrouwtjes willen aanraden.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links