Hoe kan het toch dat het eerste jaar alles goed gaat in je bak met garnalen, oke laten we beginnen bij de aan schaf, je koopt er vaak 10, deze komen in een nieuwe bak, alles gaat super goed, de vrouwtjes worden bevrucht en lopen met eitjes, de jongen groeien voorspoedig op.
Dan het tweede jaar, ja dit is vaak waar het mis gaat. Wat gebeurt er in mijn bak ? de vrouwen schijnen maar niet met eitjes te lopen en je ziet dode garnlen liggen die opgegeten worden, soms leven ze zelfs nog.
Wat er nu gebeurt is dat je gewoon te veel garnalen in je bak hebt zitten, A te veel mannen, die eten net vervelde mannen op, jagen met zijn allen een vrouwtje op tot ze dood op neervalt, ze paren met dit vermoeide vrouwtje en eten haar op terwijl er met haar gepaard word, klinkt erg he

Wat kun je er dan tegen doen ? Je kunt er 2 dingen tegen doen. Haal je te veel aan mannen uit de bak, als ze gaan vliegen oftewel gaan speren, dan kun je makkelijker de mannen van de vrouwen onderscheiden, vang ze uit en doe ze in een andere bak, mocht je die niet hebben, wat moet je dan doen ? zorg dat je een flinke bos mos in je bak hebt en dan ook wel een echt flinke bos, de vrouwen verstoppen zich er in en kunnen de eitjes op de plek doen waar ze horen te zitten, als dit gelukt is verliezen de mannen de intresse in de dame.
De jongen overleven slecht in een volle bak, dit is niet zo vreemd, want de jongen vervellen veel en zijn dan zwak, heb je geen goed verstop plaats voor de jongen, dan worden ze gepakt en opgegeten, dit is vaak de reden dat je ineens minder jongen ziet lopen.
Volgende wat er gebeurd in een volle bak met garnalen, omdat we fijn mazige sponsen gebruiken, zit die ook sneller verstopt, nu gaat dit prima met bv 10 garnalen in je bak, maar met bv 50 garnalen is dit toch echt andere koek, sponzen raken om de paar dagen verstopt en daar sta je weer zo.n spons uit te knijpen. Wat gebeurt er nu ? je goede bac raken weg door het vele uit knijpen van de spons, spons word zompig en veert niet meer lekker terug, neemt daar door minder op en hoppa is tie weer verstopt. doordat euvel, krijg je dus last van pieken in je bak, er zijn immers te weinig goede bac meer over om alles op peil te houden en dan sterven je garnalen langzaam uit.
de bodem krijgt vaak de schuld, maar dit is niet altijd wat er in werkelijkheid speelt. door een grote hoeveelheid aan garnalen moet je ook veel meer voeren, en dan krijg je last met de bodem en filter + een zieke garnaal valt niet altijd op in een overvolle bak, dat noem ik altijd een sluip moordenaar, je hebt het pas door als er veel garnalen ineens gaan hemelen, bij minder garnalen valt het immers veel sneller op.
Ik zeg niet dat je dit probleem van kanibaal gedrag in alle bakken voor komt, ik heb bv prl garnalen en daar heb ik dit nog niet gezien, maar dit is dan ook de enige bak waar ik dit nog niet in heb gezien.
Maar het word nu een beetje een lang verhaal