NanoCube 10L (experimentje)

Wil je iets weten of vertellen met betrekking tot de inrichting van je aquarium en is dat niet te vinden in de bovenstaande categorieën? Vraag of plaats het dan hier!
Xavier
Partner

Bericht door Xavier » 28 nov 2016, 22:29

Vivarium was de gelegenheid om eens wat nieuws te proberen en dus hebben we een klein NanoCube aquarium gekocht voor 10€ met het idee om er enkele garnalen en dwergkreeftjes in te huisvesten.
De inrichting is erg eenvoudig, enkele waterplantjes, een stukje kienhout, wat javamos en een bodem van zand en kleine kiezels met hier en daar een kei.
Geen filter, geen stroming en geen lamp. Om dat laatste toch wat te verhelpen, gezien de lichtinval beperkt was, hebben voor nog eens 10€ een led-lampje gekocht in de IKEA.

Het idee is niet om reclame te maken voor het één of het ander, maar om eens te kijken hoe dit loopt. Of de planten het goed blijven doen en hoe de diertjes zich gedragen.
Om de paar dagen wordt er ongeveer een vijfde van het water ververst. De bewonders zijn 5 neocaridina davidi en 4 Cambarellus texanus (2 koppeltjes).
Na één week was een kreeftje al in blijde verwachting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 29 nov 2016, 10:17

Een aquarium zonder filter... :schamen Sommige mensen noemen dit dierenmishandeling.

Koop toch een klein filtertje voor die beestjes joh...
Xavier schreef:...maar om eens te kijken hoe dit loopt. Of de planten het goed blijven doen en hoe de diertjes zich gedragen.
Ik denk dat ik je dit nu al kan vertellen. :ziek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 29 nov 2016, 11:03

Ga dit experiment volgen.... :knipoog
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 29 nov 2016, 23:40

aaaaaiiii ben ikke ff ,
waarom stop je er levende have in zo,n bakkie zonder zuurstof verversing .
ben ziekjes ,maar vind dit fff een reageer waard .

ben blij dat ikke niet een kreefie van oe ben .
10 liter ,ze kunnen amper de staarten in het vierkant gooien ,en dat vind ikke persoonlijk niet kunnen :shit :shit :shit :shit

tip ,,, haal je beeske,s hieruit ,en probeer eerst de plantjes ,dat stront wat ze schijten zal eerdaags een riool zijn . :schrik :schrik of ga naar ikea voor een beter idee ja .

lees mijn typen niet verkeerd ,ik tik wat ik denk . :verdrietig :verdrietig ,als ikoon hiervoor dus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 30 nov 2016, 20:23

Ik vind het er leuk uitzien, maar Ik vind het voor de dieren niet zo leuk. ik heb in zo,n soort bakje wat slakken zitten, posthoorntjes. en dit is maar voor tijdelijk, omdat het er te veel in de aquariums worden.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tim te Vruchte

Bericht door Tim te Vruchte » 10 dec 2016, 21:10

een klein beetje waterbeweging zou wel wenselijk zijn t.b.v. gasuitwisselingen. Hou je waterwaardes (en vooral je dieren) goed in de gaten...
Groeten Tim.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Xavier
Partner

Bericht door Xavier » 12 dec 2016, 01:32

De negatieve reacties had ik wel verwacht, ik begrijp die ergens ook wel. Iedereen heeft tegenwoordig een aquarium met de obligate filter en andere snufjes.
Als kind hadden we in de tuin oude emmers waar regenwater in opstapelde en deden we hier soms wat waterplanten in uit de sloot, waterpest en hoornblad voornamelijk. Het duurde nooit lang voordat deze stagnerende beetjes water een bron van leven werden. Geen filters, stroming, luchtpompjes en zelfs geen waterverversingen, gewoon wat extra regenwater dat af en toe uit de hemel viel. De natuur zit goed in elkaar.

Maar om terug te komen op het nano-bakje:
Inmiddels zijn we toch zo'n goed twee weken verder en de balans is de volgende:
Planten groeien goed, zeer goed zelfs. De dieren zijn gezond, actief en vertonen normaal en actief gedrag.
De dwergkreeftjes zijn nog geen 2 cm en hebben zeker plaats genoeg en veel schuilplaatsen waar ze gebruik van kunnen maken.
De garnalen doen het ook goed en laten zich regelmatig zien op de planten.
Waterwaardes zijn goed en 1x per week wordt 1/5 tot 1/3 van het water ververst met water dat dezelfde temperatuur heeft en optimale waardes.
Doordat er zo weinig dieren in het bakje zijn is de belasting ook zeer laag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 19 dec 2016, 13:56

Ah gelukkig toch goed nieuws! Goed dat je ons het tegendeel bewijst. Ik hoop dat het zo door blijft gaan en het over een half jaar nog steeds zo goed gaat. Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn mening bij te stellen :hihi .
Ik baseer mij op bijvoorbeeld de vissenkom. Zelf ook gehad vroeger, maar later begreep ik pas dat het eigenlijk erg zielig is om dieren te houden zonder een filter. De Ammonia en Nitriet waardes lopen gewoon op en prettig is dat niet voor een goudvis. In jouw geval heb je een kleine bezetting en veel planten, dat kan misschien net voldoende zijn om in evenwicht te blijven. Ik kijk uit naar weer een update over een tijdje :thumbsup .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 dec 2016, 16:46

tikkende woorden vind ikke een prima iets op vertellen ,maar zie liever net als begin topic mooie foto,s van deze experimentje :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mel2015
Contacteer:

Bericht door mel2015 » 19 dec 2016, 18:35

op een ander forum zitten genoeg mensen met kleine aquaria met garnalen en/of vissen of vazen zonder filter of pump of zo, gewoon regelmatig water wisselen. Ben verbaasd dat het hier nog steeds zulke reacties oproept.
Ik persoonlijk zal er geen garnalen in houden, dit vind ik wel zielig. maar niet vanwege zuurstofgebrek of zoiets, maar i.v.m. de (te kleine) ruimte.
groetjes
Mel Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 19 dec 2016, 19:01

Dat komt omdat veel mensen hier een groep of meerdere groepen garnalen hebben die vaak blijven uitbreiden. Je hebt dan zo een stuk of 50 of misschien wel 200 garnalen in een bakje. Deze wil je niet dood laten gaan van de honger, dus je zal ze redelijk moeten voeren. Voer = afval = afvalstoffen in het water = niet prettig voor garnalen. Gelukkig heeft de natuur hier iets moois voor bedacht, de stikstofkringloop. Deze proberen we een klein beetje na te bootsen met ons filter (een filter is in eerste instantie niet bedoeld als luxe om het water helder te houden).

Als je dieren wilt houden is mij altijd geleerd, prima, maar zorg er dan wel goed voor.

Dat was ook de strekking van mijn eerste reactie op dit topic. Vooral een beginner moet niet gaan denken dat je prima garnalen kan houden in een vissenkom.

Dit bakje van Xavier en anderen die het op die manier doen, is wat genuanceerder. Je hebt een bakje met veel planten en een minimale bezetting. Het is dan mogelijk dat je het goed kan houden.

Gaan de garnaaltjes echter flink kweken, dan krijg je gegarandeerd problemen of je moet ze zo weinig voer geven dat ze op den duur gewoon dood gaan van de honger en een klein groepje net in leven kan blijven. Of dat nou zo diervriendelijk is...

Heel veel ruimte heeft een garnaal niet nodig, het zijn nu eenmaal kleine beestjes. Een garnaal van 1cm in een bakje van 30cm breed, heeft nog altijd veel meer ruimte dan een vis van 10cm in een bak van 80cm breed :engel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 dec 2016, 21:05

,,,. Ben verbaasd dat het hier nog steeds zulke reacties oproept.,,,

het verbaasd mij dat er nog vaak reactie,s gegeven word op hoe het eigenlijk hoort.
veel startende of de ietwat gevorderde houders maken fouten of krijgen wel te maken met storingen in water of bodems .
met de getypte zinnen van schrimpmaster in de 4e regel , heeft hij een punt ,die veel reactie,s en gevlogen {teleurgestelde houders} forums bezoekers de hobby in de wilgen hebben doen hangen .

zie mijn reageren niet verkeerd op jou reactie , ik tik hoe ik denk ,en hier op deze forum probeer ikke mijn ervaringen in aquariastiek van 40 jaartjes ,eerder viske,s en nu de virus op GEK gebeuren .
te delen met opstartende of uitwisselende informatie,s op houden van :five :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

Bericht door karinD » 20 dec 2016, 11:28

Fijn dat het goed gaat in je bakkie!Ik moet zeggen dat ik me daar ook wel zorgen over maakte toen ik je topic voor het eerst las. En dan niet zo zeer over het houden van je dieren zonder filter, ik weet dat er meerdere mensen zijn dit dit met succes doen, maar over de 4 CPO's in zo'n kleine ruimte. Ik heb altijd gedacht dat die veel meer water nodig hadden, 20 liter water per kreeft. Maar fijn dus dat het goed gaat. Ik blijf je topic met belangstelling volgen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk overal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 20 dec 2016, 16:28

Ik ga niet gelijk zeggen dat het dierenmishandeling is maar ik voorzie wel een paar problemen. Als je per ongeluk iets te veel voert zijn de waterwaarden in zo'n bakje heel snel erg slecht. Na twee weken is nog niet echt te zeggen of dit goed gaat. Mijn garnalen moesten noodgedwongen naar een niet ingedraaide bak (60 liter met ingedraaide sponsfilters). De eerste 3 weken heb ik dagelijks ververst, daarna dacht ik dat het leed geleden was. Toen begon de ellende pas, elke dag dode garnalen. Niks apathisch gedrag, niks bij bosjes omvallen, gewoon weken lang elke dag dode garnalen.

Het volgende probleem wat ik voorzie is de enorme wisseling in temperaturen die er in zo'n bakje heel snel kunnen zijn. Verder ben ik wel benieuwd hoe het blijft gaan, zeker op langere termijn.

Jurn, het is mijn persoonlijke mening hoor maar blijf vooral schrijven zoals je doet. Eerlijkheid is belangrijk en de manier waarop je schrijft vind ik altijd wel grappig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Xavier
Partner

Bericht door Xavier » 24 dec 2016, 18:19

Ik vind het interessant om van iedereen een visie te horen.
Er is opzettelijk gekozen om slechts een paar dieren in het aquarium te plaatsen en veel planten (en geen visjes), indien ze gaan kweken worden de dieren weggevangen en gaan ze naar en grotere bak van 60 liter, wel een klassieke opstelling met filter en ook met veel planten en schuilplaatsen :knipoog
De kreeftjes, twee halfwas koppeltjes Cambarellus texanus ter info, doen het ontzettend goed, zo goed zelfs dat één vrouwtje al jongen heeft gehad en het andere vrouwtje nu eitjes draagt. Het is dus stilaan tijd om één koppeltje te verhuizen.
De kreeftjes lijken meer op hun gemak in dit bakje dan in de aquaria met stroming, ze laten zich meer zien en zijn schijnbaar actiever.
De garnalen (dit waren er 5 van minder dan 1,5cm lengte) doen het ook goed maar in vergelijking met een aquarium met wat stroming lijken ze minder actief te foerageren. Een lichte waterstroming lijkt het actieve gedrag van de garnaaltjes te stimuleren.Hoewel ze goed eten en er gezond uitzien verhuizen ze dus ook.
De planten blijven hard groeien, overal nieuwe scheuten en nieuw blad, de plantengroei lijkt dus geen hinder te ondervinden van de goedkope led lamp uit de bekende goedkope meubelwinkel :hihi
Als ik nog eens de kans heb om een foto te maken plaats ik deze ook hier, dan zie je beter het verschil met voordien.
Ik blijf regelmatig water verversen, de waterwaarden blijven stabiel en binnen het optimale bereik. Om water te verversen heb ik een bidon van 5 liter dat ik een nacht naast het aquarium laat staan om geen temperatuurverschillen te hebben bij het verversen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 24 dec 2016, 22:05

Ben heel benieuwd naar een update-foto :knipoog
gr. Karin

Link: