Stelling gekocht.

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 29 dec 2016, 11:43

:dansendebanaan :dansendebanaan Eindelijk niet 1 maar 2 stellingen gekocht, hebberd die ik ben :blij
Ik heb ze bij de bouwmarkt gekocht, 2 voor de prijs van 1. Natuurlijk goed opgelet hoeveel gewicht de plank kan dragen en dat is 175 per plank. Ik ga er mijn eigen bakjes op plaatsen, en aanpassingen doen door de electra onder de stelling te maken enz enz. gaat nog veel werk worden en ga dit ook doen na oud jaar.
Foto.s ga ik uiteraard plaatsen.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Stelling gekocht.

Bericht door dela vega » 29 dec 2016, 12:26

Nice!
Weeral een leuke time waster om mee bezig te zijn. Ik geniet ook extra van de aquarium hobby door bezig te zijn met dergelijke creatieve activiteiten.
Benieuwd naar het resultaat.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door jurn » 29 dec 2016, 12:42

2 halen 1 betalen .
heb de reclame gezien van deze centre .
probeer daar wel de betere planken als wat er in doozie zit te veranderen .
deze kunnen bij waterknoeiende handjes of iets anders op water ,heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gaauw dik en zacht worden
hier is op eerdere forum al menig meningen over geweest .
maar verder mooie stellingen {bij goed opstellen }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Stelling gekocht.

Bericht door dela vega » 29 dec 2016, 12:47

De legborden vervangen door een stevige multiplex of betonplex. Ik heb nadien mijn legborden overtrokken met een plakfolie.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Stelling gekocht.

Bericht door Antoinette » 29 dec 2016, 16:10

Inderdaad de planken vervangen voor betonplex, of multiplex die je dan nog in de beits zet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 29 dec 2016, 17:33

Bedankt voor de tips allemaal :prima
Ga alles op mijn gemakje doen en de dingen tegen over elkaar afwegen, ben niet voor niets een weegschaal. duurd even voor ik een beslissing neem en dan plots ga ik ermee aan de slag. Ik moet ook nog mijn dressoir, waar nu drie bakjes op staan naar de andere kant van de kamer slepen, dus dat betekent dat de bakjes er af moeten, dus bakjes voor een groot gedeelte leeg maken en dan hoop ik de filters zo snel mogelijk weer aan te zetten.Ik heb wel al een leuk plakplastic gevonden, nog niet gekocht hoor, maar daarnet even zitten neuzen.
Dela vega. Ik vind het ook erg leuk om te zien dat mijn man dit allemaal in orde gaat maken voor mij, is hij beter in dan ik :knipoog :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door karin » 29 dec 2016, 18:40

Leuke plannen voor 2017 :blij

Plaats je ook foto's als je ermee begint?
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 30 dec 2016, 15:07

Karin
Ja Ik ga op zeker foto, maken :vrolijk
Ik ben vandaag al druk bezig geweest met overzetten van een zooitje mix garnalen, Ben voor nu even gestopt, want zittend op de grond garnalen vangen in een dicht beplante bak is geen katte .....
Ze komen uit een 60 cm bak en gaan wat kleiner wonen, de 60 cm word voor de vissen, deze zitten nu te klein en ik zelf vind het wel wat leuker als ik iets meer met de 60 kan doen
Er komen dan later nog wat japonica in en heel misschien 2 waaier hand garnalen, ik weet alleen niet of ik waaiers met japonica kan houden ?
Morgen ga ik verder met vangen, er zitten nog heel wat baby,s in de 60 pffffff. tenminste als er niet al te veel vuur werk al is, heb 2 hondjes die er verschrikkelijk bang van zijn, dit dankzij een aantal jongere die het leuk vonden om vuurwerk tussen hun in te gooien :grote pech
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SE81

Stelling gekocht.

Bericht door SE81 » 30 dec 2016, 16:02

Bindi schreef:QR_BBPOSTik weet alleen niet of ik waaiers met japonica kan houden ?
Ja, gaat met alle garnalen samen behalve met Macrobrachium soorten.
Ik heb zelf ook waaierhandgarnalen met japonica's en roodneusgarnalen samen zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 30 dec 2016, 16:57

Bedankt. fijn om te weten, kun je mij ook zeggen wat er voor waaierhand garnalen in een 60 cm kunnen ?
Ik heb totaal geen idee namelijk.
De roodneusgarnalen vind ik ook erg leuk om te zien, dus wellicht dat deze er ook inkomen :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SE81

Stelling gekocht.

Bericht door SE81 » 30 dec 2016, 20:49

Bindi schreef:QR_BBPOST Bedankt. fijn om te weten, kun je mij ook zeggen wat er voor waaierhand garnalen in een 60 cm kunnen ?
Ik heb totaal geen idee namelijk.
De roodneusgarnalen vind ik ook erg leuk om te zien, dus wellicht dat deze er ook inkomen :vrolijk
Atyopsis moluccensis kun je er inzetten, hier heb ik er zelf een koppeltje van in mijn aquarium van 60 liter.
Ze worden 8 tot 12 cm groot en zijn niet schuw.
Atyoida pilipes kun je ook in de bak houden, deze blijven zelfs een stuk kleiner. (geloof dat ze 6 cm worden)
Over hun gedrag kan ik niks zeggen, want heb ze zelf nooit gehad.
Atya gabonensis wordt denk ik wat te groot voor een 60 cm bak.
Dat zijn de 3 soorten die vooral aangeboden worden. :knipoog

Roodneusgarnalen zijn ook heel leuk en komisch om te zien.
Ze zijn echt wereldvreemd en onhandig in verhouding tot de zeer handige en alerte japonica's die bij hun in de bak zitten.
Ze zwemmen/zweven door het water met hun kop naar beneden.
Zijn een stuk minder alert, en hebben precies niet helemaal door wat er rond hun gebeurd.
Hoe dat dieren zo kunnen evolueren en overleven is me een raadsel, maar vermoed dat ze niet veel roofdieren in hun omgeving moeten hebben.
Ook komen ze een heel stuk minder gretig op het voedsel af dan de japonica's.
Hun komen vaak pas kijken als de rest hun buiken al rond hebben.
Ik heb ze nu een ruime week in mijn aquarium zwemmen, en ze hebben nu voornamelijk nog maar algen van de planten geplukt.
Op het overige voedsel aangeboden hebben ze maar mondjesmaat interesse.
Vandaag heb ik ze voor het eerst massaal zien eten, weliswaar weer als laatkomers, en dat was van spirulina tabletten.
Maar ze zijn heel leuk om te hebben in aquarium, en echt iets totaal anders naast de japonica's waar ze bij zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Stelling gekocht.

Bericht door Willem » 31 dec 2016, 08:59

Atyopsis moluccensis kun je er inzetten, hier heb ik er zelf een koppeltje van in mijn aquarium van 60 liter.
Ze worden 8 tot 12 cm groot en zijn niet schuw.
Heel belangrijk bij deze garnaal is het bijvoeren.
De meeste houden ze maar een jaar of 3 terwijl ze veel ouder kunnen worden.
Ze gaan eigenlijk heel langzaam dood van de honger.
Mijn oudste waaierhand is 9 jaar geworden, en heb gelezen dat het nog veel ouder kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 31 dec 2016, 10:57

Bedankt voor de info Willem en SE 81
Ik vraag mij dan wel af of rood neusjes bij guppen kunnen, zijn natuurlijk best drukke visjes, en super slim.
Jee Willem dat wist ik niet dat ze verhongeren, echt zielig. Wat raden jullie mij aan om ze mee te voeren, stof voer ? of liquzel, schrijf het vast verkeerd maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel.En hoe vaak per dag voer je ze, ben gewend om mijn guppen 3x per dag te voeren, lijkt heel veel, maar ik voer met mate, en dan valt er ook nog wat voor de corydoras te vinden, de cory,s zijn venezulea orange en erg vredelievend.
Moet ik dan bv lava stenen bij het filter plaatsen zodat ze er op kunnen zitten om beter voedsel te wapperen, voor de waaiers bedoel ik.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SE81

Stelling gekocht.

Bericht door SE81 » 31 dec 2016, 12:24

Willem schreef:
Heel belangrijk bij deze garnaal is het bijvoeren.
De meeste houden ze maar een jaar of 3 terwijl ze veel ouder kunnen worden.
Ze gaan eigenlijk heel langzaam dood van de honger.
Mijn oudste waaierhand is 9 jaar geworden, en heb gelezen dat het nog veel ouder kan.
Ik voer zelf 1 of 2 keer per week een beetje stofvoer bij.
Maar persoonlijk weet ik niet of dat verhongeren wel klopt, want ik zie soms echt een gigantische sliert stront uit mijn vrouwelijke waaierhandgarnaal hangen terwijl ik al een dag op 5 geen stofvoer gevoerd heb.
Dan spreek ik echt over een sliert van een centimeter of 4, en nadat deze er is afgevallen er na een uurtje al weer een nieuwe sliert van een centimeter of 4 aan hangt.
Ik vermoed dus niet dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt als ze gewoon voor de filteruitstroom zit.
Het lijkt me ook dat verhongeren een veel sneller proces moet zijn dan iets dat over 3 jaar speelt.
Vermoedelijk lijkt het me dan eerder iets met de waterkwaliteit of plantenvoeding ofzo dat zich opstapelt over de jaren heen.
Atyopsis moluccensis zou 5 tot 12 jaar kunnen worden volgens bronnen op internet.
Jou garnaal van 9 heeft dus een mooie leeftijd gehad lijkt me.
Er zijn katten die over de 20 jaar worden, maar dat is geen standaard voor katten opzich.
Vergeet niet dat de meeste waaierhandgarnalen die we kopen half-was of volwassen zijn, dus misschien al 2 jaar bij aanschaf.
Volgens mij is het grootste deel van het aanbod in dierenwinkels tevens nog wildvang ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Stelling gekocht.

Bericht door Willem » 31 dec 2016, 15:03

Weet wel zeker dat het klopt, maar wil er alleen op wijzen dat men deze garnaal vaak onderschat qua het houden.
Ik heb ze gekweekt, en weet uit ervaring dat de meeste ze maar 3 jaar houden.
Dat ze een periode blijven leven is het gevolg dat er wel wat voedsel in het water zit, maar duidelijk niet genoeg.
Ze gaan dan ook eerder dood als men meerdere in een klein aquarium houd.

Prima dat je ze bij voert, dat is wat de meeste vergeten of gewoon niet weten. Die vermoeden dat ze zo genoeg voedingsstoffen uit het water filteren.
Bij deze is het dus uit de wereld {van het forun :hihi } geholpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 01 jan 2017, 16:27

Bedankt voor de info en ik ga wat jullie schrijven zeker gebruiken in mijn idee hoe mijn 60 cm er uit komt te zien :blij
Nog 1 vraag die ik had gesteld en nog geen antwoord op heb gehad :vrolijk Kunnen roodneusjes bij guppen of zijn die te druk voor deze toch wel wat gevoelige garnalen soort ?
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SE81

Stelling gekocht.

Bericht door SE81 » 01 jan 2017, 17:49

Bindi schreef:QR_BBPOST Bedankt voor de info en ik ga wat jullie schrijven zeker gebruiken in mijn idee hoe mijn 60 cm er uit komt te zien :blij
Nog 1 vraag die ik had gesteld en nog geen antwoord op heb gehad :vrolijk Kunnen roodneusjes bij guppen of zijn die te druk voor deze toch wel wat gevoelige garnalen soort ?
Ik vermoed dat het geen probleem gaat geven als de bak niet overvol met guppen zit.
Roodneusgarnalen lijken zich niet zo veel aan te trekken van wat er rond hun gebeurd is mijn ervaring.
De veel drukkere japonica garnalen geven bij mij ook geen problemen met de roodneusgarnalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 01 jan 2017, 21:45

Oke bedankt weer :vrolijk
Er zitten uiteraard veel baby guppen in, daar wil ik dus wel graag wat minder van en dacht aan de rouw tetra, had gelezen dat die jongen op eet, is wel weer zielig natuurlijk, maar dood gaan omdat er overbevolking is, vind ik net zo zielig en helaas schijnt er weinig intresse in de endler te zijn, erg jammer want is een mooi visje, op mp staan de guppen gratis aangeboden en staan er dan zeer lang op. ik heb zelf ook eens een adv gezet, nou niks nakkes nada, geen enkele reactie :boos
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Stelling gekocht.

Bericht door Antoinette » 02 jan 2017, 10:55

Als je een advertentie op mp zet, kun je e rook bijzetten: ook geschikt als levend voer. Je moet toch iets tenslotte :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 02 jan 2017, 18:11

Ja dat is wel zo antoinette, maar ik heb ook geen zin om elke maand een adv te plaatsen, en dan maar weer af te wachten of er iemand voor komt, dus neem ik liever zelf een vis soort die bekend staat om zijn grote honger :fish1
In middels ben ik begonnen met de stelling. Het is toch 1 stelling geworden inplaats van 2 stellingen, vond 2 stellingen toch wel wat te veel van het goede, dus 1 is door mijn zoon ingepikt :hihi. Ik heb al wat foto,s genomen, maar die laat ik pas zien als de stelling af is. De 60 cm bak komt er niet in, die gaat op mijn dressoir, de stelling is uitsluitend voor de garnalen, op deze manier heb ik nog 2 planken over om nieuwe aanwinsten op te zetten :dansendebanaan :dansendebanaan
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Stelling gekocht.

Bericht door Antoinette » 02 jan 2017, 19:31

Ja alles in het leven draait om keuzes inderdaad, leuk dat je hem puur voor garnalenbakken gaat gebruiken :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 03 jan 2017, 12:44

Ik neem nu even pauze pffff, baby,s zoeken en vangen in de 60 cm bak. Ik heb er een stoel bij gezet en toch nog rug pijn, maar goed, de meeste zijn er nu uit :blij
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 03 jan 2017, 20:00

Nou de 60 cm bak staat al weer te draaien :dansendebanaan. Er zitten nog geen visjes in, deze ga ik morgen over zetten, Dit kan makkelijk omdat ik de bodem erin heb laten zitten en het filter wat er al inzat, zit er dus nog in, ik heb alleen het water voor een deel ververst en de beplanting anders neer gezet, er zit nu onder andere een aantal lava stenen in en de grote garnaal is er uit, er ligt nu een heel groot stuk kien hout in, dit ivm de toekomstige garnalen. Ik heb nu een knagende rug pijn, maar wat is het verschrikkelijk leuk om zo bezig te zijn, vergat zelfs te eten :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Stelling gekocht.

Bericht door Antoinette » 04 jan 2017, 10:03

Lekker bezig zo :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Stelling gekocht.

Bericht door SchorpioenW » 04 jan 2017, 11:00

In bovenstaande berichten lees ik over de waaierhanden en voeren. Heel belangrijk is de stroming. Waaierhandjes doen het beter bij een flinke stroming en de kleinere soorten + kleine exemplaren van grotere soorten hebben echt een hele flinke stroming nodig om voldoende voer te vangen. Mensen die waaierhandjes houden en waar ze het goed doen, hebben vaak een apart aqua voor de waaierhandjes en extra stromingspompen (zoals in zeeaquaria).

Ik heb ze zelf in mijn gezelschapsbak, maar heb een extra sterke pomp gekocht, speciaal voor de waaierhandjes.
De garnalen zitten nu heerlijk te wapperen. De vissen komen er echt niet meer in de buurt wegens de sterke stroming.
De pilipes zitten met de waaiertjes bijna tegen de pomp aan. Hierdoor eten ze eigenlijk alleen wat de pomp door de filters heen trekt. Omdat ik alleen grove filters heb, is dat nog best veel. Ze doen het ook goed. Heb ze zeker al 5 jaar. :knipoog
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 04 jan 2017, 19:36

Tatatatadada!!! Heeft even geduurd ( :moonphases | :snail | :snore), maar de stelling en de bakjes staan :firework :confettie. Hieronder een foto-overzicht:
De opbouw van de stelling:
Afbeelding
Waar de bakjes eerst stonden, terwijl alles goed in de gaten wordt gehouden door 1 van de honden :eye:
Afbeelding
Snoeren nog niet weggewerkt...:
Afbeelding
Vanuit een andere hoek:
Afbeelding
En het eindresultaat vanavond in het donker:
Afbeelding

Ben er erg blij mee :dansendebanaan

Nog wat foto's van de babytjes:
Afbeelding
Afbeelding

De 60 cm bak is opnieuw ingericht en is nu het domein van de guppen en de cory's. Na het overzetten waren ze binnen een paar minuten de bak aan het ontdekken :fish1:
Afbeelding
Afbeelding
Close-up van de mooie, kleine, rode plantjes. Oh ja, en wat inwoners :thumbsup :
Afbeelding
Mooie mannen guppen :strong:
Afbeelding

En als laatste: net nieuw opgezette bakje. Staat rechtsonder in de stelling:
Afbeelding

Groetjes, Bindi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Stelling gekocht.

Bericht door Antoinette » 04 jan 2017, 22:18

Ziet er goed uit en leuk ingericht ook daar hou ik wel van (heb niks met kale fokbakken) :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door jurn » 05 jan 2017, 08:08

dat ziet er toppie uut :thumbsup .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 05 jan 2017, 08:19

Antoinette
Nou ik ook niet hoor. Ik heb ze in de eerste instantie voor mijn plezier en vind een mooi beplant bakje er bij horen, oke zoek mij af en toe rot, naar een bepaalde garnaal, maar dat mag de pret niet drukken :knipoog
Jurn
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door karin » 05 jan 2017, 18:23

Ziet er heel mooi uit :thumbsup

Heerlijke ontspanning om voor de bakken te zitten :knipoog
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door Elodie » 05 jan 2017, 22:52

Jaloers! Ik ga sparen en kijken of ik mijn man zo gek krijg om dit ook goed te vinden :hahah

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 06 jan 2017, 12:00

Elodie
:hihi Duurde bij mij ook even hoor, voor dat mijn man het ook goed vond, vind dan ook dat beide het met zoiets eens moeten zijn, hij heeft er namelijk helemaal niets mee en dan kost het wel wat tijd om hem er het nut van in te laten zien :schateren En nu vind hij het er mooi uit zien :knipoog
Schorpioen
Bedankt voor de info en ik denk dat ik dan toch eerst een filter met flinke uitstroom ga plaatsen, voor dat ik er 2 waaier handen in zet, Wil liever niet dat de diertjes het leven laten door mijn schuld :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Stelling gekocht.

Bericht door Elodie » 06 jan 2017, 14:59

Kun je bij die onderste er wel helemaal bij voor onderhoud?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Stelling gekocht.

Bericht door dela vega » 06 jan 2017, 15:44

Toffe stelling! en ik zie dat je nog een legbord over hebt dus er kunnen er nog twee bakjes bij :tonguitsteken
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Stelling gekocht.

Bericht door Bindi » 06 jan 2017, 16:03

Elodie
Ja hoor makkelijk, moet wel op mijn knieen er voor.
Dela vega
Heb zelfs nog 2 legborden over, de bovenste heb ik een heel leuk plan voor, maar dat zien jullie later nog.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”