kweek

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 07 jan 2017, 08:09

zijn er ook GEK hobby,isten die waterbloei in de bakken/bakjes hebben zitten??

ikzelf kamp regelmatig met deze bacterie in bepaalde bakken. ,lijkt raar om te zien maar is oooooo zo gezond ,
en zie hier steeds weer de actiefste en veel zwangeren met nawasjes .
.

bij kwekers op vis gebied weet ik dat ze het water juist op bacterien laten worden { witte ,groene .kleuren op bacterie}

daarom is ikke nieuwsgierig of dit het geheim is van kwekers / houders , om de deurtjes gesloten te houden /of de lampjes uit te laten .bij bezoek .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

kweek

Bericht door Antoinette » 07 jan 2017, 10:49

daarom is ikke nieuwsgierig of dit het geheim is van kwekers / houders , om de deurtjes gesloten te houden /of de lampjes uit te laten .bij bezoek .
Zou het niet tijd worden voor een gesprek met de psychiater? :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

kweek

Bericht door Hornaet » 07 jan 2017, 11:43

JURN wil je er over praten??? :geschrokken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 07 jan 2017, 14:49

Antoinette schreef:QR_BBPOST
gesprek met de psychiater? :schateren

ik ben zelf al een psychiater :schateren :schateren , of is dit een rare gedachten :geschrokken :geschrokken :geschrokken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 07 jan 2017, 14:50

Hornaet schreef:QR_BBPOST JURN wil je er over praten??? :geschrokken

daarom stelde ik deze vraag ook :is goed :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Remco

kweek

Bericht door Remco » 14 jan 2017, 23:11

Ik ben me er een klein beetje in gaan verdiepen, maar zie geen enkele reden om waterbloei in mijn aquaria te willen.
Gr Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 15 jan 2017, 13:25

Remco schreef:QR_BBPOST Ik ben me er een klein beetje in gaan verdiepen, maar zie geen enkele reden om waterbloei in mijn aquaria te willen.

kijk ook eens naar filmpjes op kweek van visjes en garnalen ,en let vooral op de kleurtjes van wateren waarop ze gekweekt/ gehouden worden .

heb nu contact met een kweker /zuchter uit duitsland die in zijn kelder ,het liefste met zijn nakweek voor vele webwinkels in duitsland en nederland
zijn garnalen stammen hierop kweekt ,en alleen maar levend voedsel injecteerd { artemia } .

dit zijn dan kwekers op nawassen om ons /mij als hobbyist wat te kunnen verkopen.

was puur nieuwsgierig of er onder de GEK leden ,deze vraag ,iets was . maar zie weinig respons ,dus 2 optie,s voor mij . bekje dicht en hou het voor mezelf of toch maar naar de psychiater :schateren :schateren :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Remco

kweek

Bericht door Remco » 15 jan 2017, 13:36

Het heeft mijn interesse iig gewekt. Ik ben benieuwd naar het antwoord wat je krijgt en zou dit graag willen horen van je. Van mij hoef je(nog) niet naar een psychiater :knipoog
Gr Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

kweek

Bericht door dela vega » 15 jan 2017, 17:31

het is zeker een interessante theorie om eens uit te diepen. Hoewel ik graag voor mijn bakjes zit te kijken naar mijn garnaaltjes in mooi helder water ipv naar een groene soep. :tonguitsteken
Maar mss bieden deze wateromstandigheden een juist heel voedzame leefomgeving aangezien shrimpies toch ook graag op mossen en met alg aangeslagen ruiten vertoeven om te grazen.
Geen idee, ik ben wel nieuwsgierig naar wat de duitse kweker te vertellen heeft.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 15 jan 2017, 19:43

wij zijn uitgenodigd om bij deze man/zuchter zijn hebben en houden te mogen aanschouwen

wij zijn = ikke jurn en lid van forum ????
via via zijn wij in contact gekomen op uitwisselen met garnalen en endlers {guppy,s}

na bezoek ,zal ik mijn leerstof van daaro [ bij goedvinden van deze hobby,ist ] een verslag geven op waterbloeiende wateren :lekker puh :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

kweek

Bericht door Antoinette » 15 jan 2017, 19:45

:thumbsup can't wait

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Remco

kweek

Bericht door Remco » 15 jan 2017, 22:21

Leuk! Ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Mocht je het niet mogen plaatsen stuur dan maar in een pb'tje :thumbsup
Gr Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

kweek

Bericht door Shrimpmaster » 16 jan 2017, 09:47

Ik heb een paar keer geprobeerd om veel dierlijk voer te geven, veel eiwitten. Maar ik krijg het niet onder controle. Of de nitraat loopt explosief op of ze groeien te hard en krijgen problemen met verschalen. Een afwisselend dieet met veel groenvoer lijkt altijd beter uit te pakken. Ook ben ik bang voor parasieten die in gedroogd of diepvriesvoer kunnen zitten. En las ik dat voer zoals tubifex niet wordt gekweekt, maar in het wild wordt gevangen bij zuiveringsinstallaties in oost-europa, met het gevolg dat er behoorlijk hoge concentraties zware metalen in aanwezig is.

Uiteindelijk is er volgens mij niet een soort van geheim. Heb je de basis goed: waterwaardes, stabiele bak, goed afwisselend voer, sterke groep, voldoende waterwissels (niet teveel niet te weinig), goede filtering etc. Dan zal je kolonie gestaag groeien.

Stel dat het je echt om de kweek gaat, dan is een aquarium ook helemaal niet ideaal denk ik. Volgens mij moet je dan een vijver nemen :fun

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 16 jan 2017, 12:16

geef hier nu artemia op sommige groepen.
heb een bevroren blok uit amerika gekregen .
bij het voeren van deze rare monstertjes ,heb ikke het goed gespoeld en ontdooit .
na spoelbeurtjes en geen kleur achterlatend in kommetje ,laat ik het ietwat indikken ,zodat deze artemia in klontje bijelkaar blijft plakken .
om tot die groep verorbert te worden , moet zeggen ze vinden het toppie om te eten .

heb advies gekregen om goed te spoelen ,geen bloed of ontdooi vocht in habitat te krijgen , enige werk heb je ervan ,maar das persoonlijk aan te leren .
hier in nederland is het vaak ,dekseltje eraf , en deponeren {voertjes dan} .
met deze vorm van voeren moet je ietwat meer tijd nemen / maken .

ik moet ook eerst m,n aardappels koken voordat ze verorbert worden , of naar piet dan hoeft dat weer niet {snelle hap} patat enzo .{ als je begrijpt wat ikke bedoel} tijd nemen om waterwaarde,s te laten stijgen bij te snel
je diepvries of droogvoer te geven , droogvoer gebruiken ook veel mensen { weer in mijn oogjes} verkeerd .
deze week ik altijd op en verhit het nog een keer .

dan heb je echt geen vijver nodig om je aquarium/habitat of qube tot een nitraten /waardelijke bom te laten worden :is goed :is goed
het gaat bij de meesten toch om nakweek te krijgen ,anders sterven de groepjes toch ,als er geen nawas gespot word of zie ik dit weer anders ?? :vrolijk :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

kweek

Bericht door Shrimpmaster » 16 jan 2017, 13:50

Haha, ja tuurlijk. Ik zie ook graag zoveel mogelijk nakomelingen, dan heb ik meer mogelijkheden om te selecteren. Ik bedoelde meer op kweek op grote schaal. Een vijver waarin je vrijwel onbeperkt kan voeren en zo duizenden garnalen kan kweken. Dit heb ik namelijk wel eens op youtube gezien, allemaal grote betonnen bakken met oneindig veel garnalen erin. Niet voor consumptie, maar echt voor de aquariumhobby :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kweek

Bericht door jurn » 16 jan 2017, 17:21

Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Haha, ja tuurlijk. Ik zie ook graag zoveel mogelijk nakomelingen, dan heb ik meer mogelijkheden om te selecteren. Ik bedoelde meer op kweek op grote schaal. Een vijver waarin je vrijwel onbeperkt kan voeren en zo duizenden garnalen kan kweken. Dit heb ik namelijk wel eens op youtube gezien, allemaal grote betonnen bakken met oneindig veel garnalen erin. Niet voor consumptie, maar echt voor de aquariumhobby :blij

:schateren :schateren ikke snapte hem al, maar even reageer voor meelezers :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

kweek

Bericht door SchorpioenW » 19 jan 2017, 13:31

Mijn ervaring is dat je met een goed werkend sponsfilter de bloei-bacterien en algen uit het water filtert. Deze komen dan op het filter en worden graag gegeten.

Wil je gezonde garnalen, dan moet je uitkijken met dierlijk voer. Er ontbreken vitale stoffen voor een goede schaal. Je kunt dan veel problemen krijgen bij verschalingen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links