welkom nitrificernde bewoners

Welke dieren kun je samen met garnalen en kreeften houden, zijn jouw vissen een geschikte combinatie?
jurn
Partner

welkom nitrificernde bewoners

Bericht door jurn » 21 jan 2019, 04:18

als GEK lid en na een persoonlijk gesprek met moderator Shrimpatico

hebben wij over gebeuren garnalen gebabbelt .
hier zaten veel menings verschillen over denken hoe het moet .
of beter kan .
zo wilde mod niks van lid , horen over verbeterend en ieder zijn eigen zelf moet onderhouden op zien en houden .

lid jurn ,ziet het anders , en probeer de diertjes en leden te redden waar ?? heersen
en ben met 2 topic,s bezig om enige verbeteren te kunnen aantonen als houder .
en gebruik al maanden de chinees in topic,s { bewust} sorry daarvoor
ik zie veel mooie berichten op posten van leden met eerdere ?? die ik bewust ben begonnen
?? met veel betekenissen , waterkraan/osmose,mineraal,vreten, klimmende garnalen/witte garnalen die rood horen te zijn ,etc etc etc .

mijn overstap is wel bekend en tik hier niks over , alleen mijn verbeeteren geef ik nu prijs .

bij de eerste kijk op bestellen zag ik de pryzen :geschrokken :geschrokken :geschrokken :geschrokken
en heb de duurste laten gaan 50 euro potje ,die isGEK ikke niet { zonde}
kreeg de flesjes en poeder . en zag ,,,,,,,,,, jullie allemaal bekent via topic,s remy en wolkje
maar kreeg weer problemen {zonde} en begon weer meer te wisselen op water ,omdat m,n waarden omhoog liepen en garie,s gingen weer ??

flesjes raakten op en bestelde weer , Erna,kirsten,horneat en ikke als gek ,kregen vragen
zagen slierten of bruine vlokken ?? . erna stopte ,ikke niet en horneat niet en KIRSTEN
kirsten , ging op zoek naar A , en kwam vervangers tegen ,
met deze vervangers ben ik verder gegaan , op vertalen , en zag op die chinees vertalen nitri staan van {zonde die pot van 50 euro } zzonder nog te weten , waar ik zo op komen ga in verder posten .

wij , ik ,horneat en kirsten zijn met storm verder gegaan , en kregen weer vragen

kirsten kreeg een groep van mij op rode VIN garnalen ,want die deden het hier heeeeeeel goed , maar bij kirsten niet op dezelfde waarden , ?? US gedoe op draaien :hihi
volgens kenners mijn probleem omdat ik zwakke weg gaf of verkocht .

nu komt Bindi in mijn verhaal , Bindi had ook deze garnalen van hier en gaven plezier { nog}
wij hadden alles zelfde ?? en bij kirsten niet , US te hoog na draaien ??

vind het jammer dat deze 2 leden de topic niet hebben gebruikt op mijn vragen .{ maar heb er begrip voor}

en kreeg na deze 2 groepjes de ?? hoe kan dat naauw bij kirsten niet en Bindi wel
{zonde}

kirsten had ook nitrifisende tabletten in haar tocht op A gevonden
en heb deze besteld .
want bij {zonde} had ikke dat potje van 50 euro laten staan ,en bij A 2,00 euro :dansendebanaan :dansendebanaan

want ik zag bij mieske zijn site wat kwekers in azie daar deden om ze tot houden te houden
wat ik,horneat ,kirsten , , niet goed deden . want erna was al gestopt en had haar flesjes leeg .

ik ben begonnen en horneat ook met nitrificeren , alleen hoe moet dat ??

ik zat heel dicht bij stoppen met hobby ,door mijn zicht .
en heb mijn garnalen misbruikt om erachter te komen :verdrietig :verdrietig :prima

en zag rare gedrag weer komen , ikke dacht hee nitry verhogen , en zag inneens een speren
en kreeg zwangeren en kleintjes weer groot :dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

heb dit aan Horneat gemeld . de andere leden niet :is goed :is goed

horneat en ik hadden nu zelfde waarden , en wisselden garie,s uit , bij Horneat nu mooie effecten op houden .

als houder weet ik nu waarom ikke die pot van 50 euro heb laten lopen
en kirsten mij heb geholpen via A, aan nitrifisende bacterieen

hou jullie garnalen in de gaten op bewegen en gedrag ,beginnen ze te slepen of kruipen sloom
en besluit zelf wat je doet , of nitrificeren , of soil,s jaarlijks verversen

mijn onderzoek van 2 jaartjes heb ik nu genoeg laten weten .
het is aan de houder zelf om de diertjes in de gaten te houden .

dat waren ook de woorden uit mijn persoonlijk gesprek met Shrimpatico
iedere aquariaan is voor zijn eigen hobby verantwoordelijk , helpen doen wij hier op GEK
maar begin niet na te apen , dit in goeie zin begrijpend lezen :hihi :box

als tip geef ik onze sponsor en lid mieske door om potje zonde te bekijken
zonde zit in ronde pot van 50 eu
www.shrimpparadise.com

wat osmose meet , meet kraanwater ook , en loopt dat bakkie vol met stofjes :is goed :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Re: welkom nitrificernde bewoners

Bericht door Bindi » 21 jan 2019, 07:10

Bij mij ging en gaat het goed ivm ik de zelfde waarden aan hou, als bij jurn, als ik garnalen overneem zorg ik dat de bak een kopie is van de bak waar ze uit komen, tenminste dat probeer ik dan :blozen :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 21 jan 2019, 09:07

Bindi schreef:
21 jan 2019, 07:10
Bij mij ging en gaat het goed ivm ik de zelfde waarden aan hou, als bij jurn, als ik garnalen overneem zorg ik dat de bak een kopie is van de bak waar ze uit komen, tenminste dat probeer ik dan :blozen :vrolijk
klopt ,bijna de zelfde waarden . jou gedraaide us weet ikke nie
ph, regelde die zelfde soil wel :is goed
ik heb bij veel regio,s waar leden wonen naar waarden gekeken
via waterleveranciertjes
en zag op mijn gestarte topic met water weten op us
alweer verschil op doorgeven :schateren :schateren

waar jij nog mee stoeit zijn oplopende US en stabiel houden op ph
dat komt door al die wissels , je hoopt alles op ,wat jij toevoegd .
en zitten daar de monsters { ni en no } , not happy .
geef je deze lekker voer van nitry ,so weer happy
en je soil blijft lager houdbaar tot ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, laat ik over 7 jaar wel weten :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 jan 2019, 12:18

Mijn Us is 350 tot 400, ligt er aan om welke garnalen het gaat, taiwan op 350 en tijgers op 400.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 21 jan 2019, 21:07

Naar mijn idee heeft het overleven van garnalen niets met nitrificerende bacterien te maken.
Ik zeg niet dat dat spul niet werkt, dat kan best en is ook zo.
Maar het heeft niets met nitrificerende bacterieën te maken.

De vertaling zal wel nutriënt moeten zijn, wat voedingstoffen betekend.
En door minder vervuiling van het water door deze voedingstoffen blijft je water beter.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 jan 2019, 09:09

dat zijn dus de menings verschillen jackal-ut
jij denkt dit , ik dacht {dat}ook en velen denken dat nog { denk ik }

veel jonkie,s verdwijnen in de soil,s of grind
omdat daar lekkers zit of te schuilen, zit daar een kleine verhoogde op ni of no
en geen nitrificatie , weg kleine garie .

komt daar steeds meer verontreiniging door stofjes en wissels ,krijg je vragen
wat hier vaak te zien is op topic,s
in het begin gaan de aquariums als gekken , maar na maanden ?? en vertrekken als lid weer

vaak mijn ?? gezet waarom gebeurt dat bij iedereen

nu deze houder met chinees werkt , werk ik met nitrifing
alleen weett die chinees niet in welke mate ,deze houder het moet doen ,dan moet ik zelf zien ,aan het gedrag van dieren .

het zakje chinees waar wij nu vaak over tikken ,geeft mij al weer een prik op verbetern
bij veel leden , waar vraagtekens waren ,op nawas ,of trage dieren , zie je vooruitgang komen of zien we al , omdat daar iets inzit op nitrifiseren ?? alleen hoeveel

en daar zit ik ,naar te speuren . en dat is het gedrag van mijn groepen ,
zijn ze wild , doe ik niks/ worden ze zwakker , nitrifiying erin en gegrag word weer wild .

en wat ik bij mieske niet kon kopen , de extra pot met 100% nitrificatie bacteria
en via A gekregen . en ik moet zeggen met plezier .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpatico
Moderator
Moderator

Bericht door Shrimpatico » 22 jan 2019, 15:34

Inderdaad een lang en leuk gesprek gehad met Jurn waar we ervaringen uitwisselden. Ook lees ik hierdoor zijn verhalen wat makkelijker.
We zijn het niet altijd eens maar dat is niet erg zolang je elkaar maar respecteert en niet persé probeert te overtuigen van jouw gelijk. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
Want wie het weet mag het zeggen en is de "shrimpking"

Jurn zet me af toe aan het denken.
Een groot deel van het succesvol houden van garnalen zit in een goed ecosysteem te creëren.
Jurn legt het accent nu op het nitrificatieproces, de nitrificerende bacteriën en de waterwaarden van het osmosewater (verversingswater) bij de wissel.
Ook ik heb goede en minder goede resultaten met Vin-storm produkten (1 bak succesvol, veel alg en jongen snel groot, 3 andere bakken weinig alg en een bak daarvan uitval). Toch 7 bakken opnieuw opgestart met Vin-storm producten en ada amazonia bodem en returned osmose water met GH+ toevoeging. Dus ik erken de noodzaak van een goed nitrificatieproces.
Bij Jurn verbeterd het resultaat en gedrag van "slome" garnalen als hij (meer) nitrificerende bacteriën gebruikt, dit zou betekenen dat zijn nitrificatieproces niet loopt zoals het zou moeten (geen balans) waardoor mogelijk de NH3, NO2- en NO3- waardes niet optimaal zouden zijn en problemen zouden veroorzaken bij de garnalen (en eventueel vissen)
Waar ik van mening verschil met Jurn is het volgende. Als je osmose water gebruikt met GH+, kun je ongeveer dezelfde waarden verkrijgen (door heel Nederland en indien de GH+ niet teveel verschilt) .
Het grote verschil in ons denken zit volgens mij in iets wat we niet kunnen meten: micro-organismen.
Namelijk er leven mogelijk nog meer verschillende soorten bactieriën, schimmels, algen, virussen en prionen in ons aquariumwater. Mogelijk leiden die tot ziekte en/of sterfte van onze garnalen.
Trouwens de chinees (volgens mij een soort opfokvoer met ook nitrificerendebacterien) gebruik ik ook. Hierover kan ik niets negatiefs zeggen maar dat het heel veel beter is dan gevarieerd voeren en zorgen voor voldoende blad durf ik ook weer niet te zeggen.

In een ander onderwerp heb ik de stikstofkrinloop met het nitrificatieproces nog eens uiteengezet om het geheel beter begrijpbaar te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 jan 2019, 19:16

ik met aanvul

als er steeds gh+ zoutjes of kraanwater wissels worden gemaakt
haal je de stofjes er niet uit , deze hopen zich op in soil,s of grind .
en krijg je onbalans ,die je met wissels probeert weg te halen , voor een1 week ,of 2week
ga je hier de nitrififiserende bacterieen gebruiken , verzuurt je water niet en herstelt de onbalans .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 09:33

die , onbalans , hoe creert jurn deze .

door alle voertjes,stofjes,blaadjes, die wij leren toe te voegen
op de blaadjes komen bacterieen tot ontwikkeling omdat blaadje boven de grond leef,t en niet onder water, is blaadje operdepop gevreten ,hhersen er nog bacterieen die deze blaadje tot bederven hielp , komt er geen frisse catappa of moerbei blad , sterft deze bacterie .
1 e stukje onbalans

ik voer veel op afisselende voertjes ,wat we leren om beestjes te verwennen .
vreten als gekken , maaaaaaaar er verdwijnt ook voer in soil of grind .
hier gaan weer andere bacterieen ontwikkelen , voertje op in dat soil , bacterie dood
2e stukje onbalans .

ik hou veel plantjes en mosjes in mijn houden ,vind ik mooi om natuur na te spelen , en leer ik op forum .
deze mosjes en plantjes ,sterven . weer andere bacterieen die deze op moeten ruimen
3e stukje onbalans .

ik leer om waterwissels te maken om US en gh bij de beestjes te houden ,omdat ze in de kweek zo zijn gemaakt , en gooi me kapot gh+ zoutjes { dat hoopt op want wat oplost komt ook weer ,in iets mindere mate }
zit daar na een jaar de bodem van vol probleem , en nieuwe bodem , omdat ph niet meer wil
om gh en us laag te houden ,en heb je onbalans 4.

ga ik nu op mijn overstap op Vin weer in de fout , ja en nee

ja , met het voeren en blaadjes gedoe
ja , met gh regulatie , beestjes gaan weer raar doen etc etc ,
en strooi , je meer met nitrifcatie bacteria , probleem opgelost .en de bodems kunnen blijfen liggen , net als in de natuur .

deze verbeteren op houden , hebben nitriet ballen , nitrifijng, chinees in 2 soorten, 4 leden
waarvan 2 modjes en 1 heer en een sponsor .
DANKJWEL toppers , deze forum GEK is echt te gek , om mijn hobby te laten houden :prachtig :prachtig :prachtig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 10:11

balans terug vinder na zien van trage garnalen .

hier doe ik het met loep ,gekregen van forum .
en zag de garie,s elke dag 20,40xxx groter
en zag bij dat loeren raar iets , schaartjes waar ze mee graasden lagen gesloten tegen de lichaam , wat krabben ook doen , deze bleven gesloten op lekker voer wat ze heerlijk vonden
en kreeg de nitrifying in de smiesen , verhoogde met 1 ml op wissel ,en schaartjes kwamen weer naar voren , maar aten nog niet , weer 1 ml erbij , begon weer te lopen en zwom weer weg .??

wat ik zag door die loep , heb mij deze ?? weggenomen

en mijn denken op voogle en filter medium van een bekend merk { die niks verklapt op inhoud}

hierin zitten volgens mij ook de nitrificatie bacterieen ,en moet je op gedrag van bodembewoners zelf gaan letten , voogle is puur natuur op medicijn ?? bacterieen die nitrificeren ?? {mjn denken}

filter medium van bekend merk, zonder bekend te maken wat het is ?? nitrificerende bacterieen ??

fff een vraag op deze filter medium , zijn zij verpicht om dit te vermelden ?
want je vind geen info hierover ?

stel ,mijn kleinkinderen drinken het op ,omdat gekke opa dopje niet kon vinden .
en moet naar ome doctor , omdat op flesje staat , buiten bereik van kinderen houden ??
moet die arts dan niet weten wat die ,filter medium bezit ??
of denk ik weer te ver door , om dit te weten te komen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marjolein

Bericht door Marjolein » 23 jan 2019, 10:51

Shrimpatico schreef:
22 jan 2019, 15:34
Inderdaad een lang en leuk gesprek gehad met Jurn waar we ervaringen uitwisselden. Ook lees ik hierdoor zijn verhalen wat makkelijker.
We zijn het niet altijd eens maar dat is niet erg zolang je elkaar maar respecteert en niet persé probeert te overtuigen van jouw gelijk. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
Want wie het weet mag het zeggen en is de "shrimpking"

Jurn zet me af toe aan het denken.
Een groot deel van het succesvol houden van garnalen zit in een goed ecosysteem te creëren.
Jurn legt het accent nu op het nitrificatieproces, de nitrificerende bacteriën en de waterwaarden van het osmosewater (verversingswater) bij de wissel.
Ook ik heb goede en minder goede resultaten met Vin-storm produkten (1 bak succesvol, veel alg en jongen snel groot, 3 andere bakken weinig alg en een bak daarvan uitval). Toch 7 bakken opnieuw opgestart met Vin-storm producten en ada amazonia bodem en returned osmose water met GH+ toevoeging. Dus ik erken de noodzaak van een goed nitrificatieproces.
Bij Jurn verbeterd het resultaat en gedrag van "slome" garnalen als hij (meer) nitrificerende bacteriën gebruikt, dit zou betekenen dat zijn nitrificatieproces niet loopt zoals het zou moeten (geen balans) waardoor mogelijk de NH3, NO2- en NO3- waardes niet optimaal zouden zijn en problemen zouden veroorzaken bij de garnalen (en eventueel vissen)
Waar ik van mening verschil met Jurn is het volgende. Als je osmose water gebruikt met GH+, kun je ongeveer dezelfde waarden verkrijgen (door heel Nederland en indien de GH+ niet teveel verschilt) .
Het grote verschil in ons denken zit volgens mij in iets wat we niet kunnen meten: micro-organismen.
Namelijk er leven mogelijk nog meer verschillende soorten bactieriën, schimmels, algen, virussen en prionen in ons aquariumwater. Mogelijk leiden die tot ziekte en/of sterfte van onze garnalen.
Trouwens de chinees (volgens mij een soort opfokvoer met ook nitrificerendebacterien) gebruik ik ook. Hierover kan ik niets negatiefs zeggen maar dat het heel veel beter is dan gevarieerd voeren en zorgen voor voldoende blad durf ik ook weer niet te zeggen.

In een ander onderwerp heb ik de stikstofkrinloop met het nitrificatieproces nog eens uiteengezet om het geheel beter begrijpbaar te maken.
Ik denk ook wel eens, hoe zit het met de bacteriën die wij bij ons dragen? Je gaat toch soms even in het water. Handen gewassen of niet voor die tijd. Veel mensen dragen bijv. de e-coli bacterie bij zich zonder het te weten. Of legionella. Hebben zij invloed op het ecosysteem in onze bakken?
Groetjes,
Marjolein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 15:31

yep , ook die kunnen een ? gaan geven
denk maar om die emmertjes of bakjes ,of handjes :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

V Rossi 46

Bericht door V Rossi 46 » 23 jan 2019, 15:38

Ik weet niet of dit helpt en ik het per ongeluk goed doe.
Maar als ik ververs 4 liter van de 30 liter, voeg ik altijd 1ml HS Aqua Procell en 1ml HS Aqua Bacto Turbo toe.
De bindt o.a. zware metalen en de andere voegt een bacteriecultuur toe om het water te zuiveren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dannybeemster

Bericht door Dannybeemster » 23 jan 2019, 15:44

Hierbij een interessant stuk wat gedeeld werd op facebook:

http://www.denatuurinhuis.nl/wp/2011/12 ... 3CQvXeHf0Q

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 15:50

wie deelt dit dan inneens op f.b

een hele mooie info voor houders/houdsters ,die nog ? hebben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpatico
Moderator
Moderator

Bericht door Shrimpatico » 23 jan 2019, 16:43

Gisteren heb ik ook op FB het artikel: " Waarom indraaien, de stikstofkringloop. " ge[;aatst.
Ik kreeg een reactie van Walter van Kerkhoven met de link :
http://www.denatuurinhuis.nl/wp/2011/12 ... 3CQvXeHf0Q
Dit verwoord ook prima het schema wat ik in mijn bericht had geplaatst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marjolein

Bericht door Marjolein » 23 jan 2019, 17:45

jurn schreef:
23 jan 2019, 15:50
wie deelt dit dan inneens op f.b

een hele mooie info voor houders/houdsters ,die nog ? hebben
Toch ook maar eens aan feestboek denken Jurn :blij
Groetjes,
Marjolein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 17:57

zal er eens over nadenken , veranderen moeten we toch straks :shit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RGK

Bericht door RGK » 23 jan 2019, 20:25

Bedankt voor jullie bijdrages Jurn en Alex. Interessant om te lezen hoe jullie tegen het houden en kweken van garnalen aankijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 jan 2019, 20:53

geen dank , daar is forum GEK voor uitgevonden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertJan B

Bericht door GertJan B » 27 jan 2019, 20:35

Potje á 50 euro .....ik betaal 3 euro voor 7 kg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 27 jan 2019, 20:39

GertJan B schreef:
27 jan 2019, 20:35
Potje á 50 euro .....ik betaal 3 euro voor 7 kg
:geschrokken :geschrokken :geschrokken meen je niet

stuur mij dan ffff een kilo voor 1 eu :schateren :schateren

ook de 5 milionen voor zoet/zout water :shout

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertJan B

Bericht door GertJan B » 27 jan 2019, 20:44

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 27 jan 2019, 20:53

GertJan B schreef:
27 jan 2019, 20:44
Afbeelding
zo is het wel begonnen :schateren :schateren
maar toen scheet de oermos nog met grote tanden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 28 jan 2019, 22:47

Ik kom hier binnenkort met de uitleg en werking van dit gouden zakje.
Een week lang ben ik uit wezen zoeken wat dit wondermiddel nu eigenlijk is, en het is niet wat jullie allemaal denken, maar jurn zit er dichtbij.
Om dit goed op papier te krijgen moet ik even de tijd hebben.
Ik kan zelfs 10 kilo voor nog geen 10 euro van dit goedje over laten komen.
Even geduld aub.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 jan 2019, 23:09

dat zout/mineraal/bacterie wel zoeken in de diepere lagen.
daar zoek ik nog steeds ,moeder natuur ademt toch behoorlijk om onze hobby tot houden te krijgen , pffffffffffffffff ,jammer dat mijn glasplaat er tussen zit :hihi
nitrifying is opgelost ,zout/oxaal ,ik heb de gok genomen , en dat :geschrokken

ikke zal ook jou mooie speurtocht met bewondering lezen jackal :prachtig :perfect .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Bericht door jackal_ut » 29 jan 2019, 19:54

Dit is wat ik tot nu gevonden heb, en uit diverse vertalingen begrijp.
Volgende ingredienten zitten er in.
soja schillen, garnalen pantser, diverse plantaardige bestand delen, probiotica bacteriën,
bacteriën o.a. Paracoccus, Thiobacillus, Pseudomonas stutzeri
organisme: prokaryoten

Dit is waarschijnlijk niet alles maar wel een groot deel.

Dit goedje is niet bedoeld voor nitrificatie maar voor DEnitrificatie.
In tegenstelling tot nitrificatie is voor DEnitrificatie geen zuurstof nodig.
Normaal is nitraat het eindprodukt in de stikstof kringloop en houd het op.
Met de juiste bacteriën kun je DEnitrificatie starten waardoor de het nitraat omgezet word in
stikstof, deze stikstof is niet bruikbaar voor planten en verdwijnt uit het water aan het wateroppervlak.

Dit even in het kort opgeschreven, voor verdere info is google je vriend.
"Niet meer actief"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 29 jan 2019, 20:16

dank voor deze mooie gegoogle , ik google ook nog even door .
wat ik ook heb gelezen zitten deze op bepaalde diepte in grondlagen .

wat ik heb gedaan om erachter te komen , ik heb 7 flake,s van zilver op 10 liter osmose gezet ,in een oude kweekaquarium
en heb lopen schudden als een GEK , wat ik daar zag op nitrificeren .

en er lagen schillen,dopjes , etc etc .
maar die waas kon ik niet achter komen ,
denk de opstart fase nitrifijng bacteria , waar ik mee begon , op remy en de bacterieen
ook deze waas was in zelfde tijd weer in soil verdwenen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 30 jan 2019, 15:08

Denitrificerende bacteriën zitten normaal in je filter en bodem. Om die bacteriën in de juiste hoeveelheden en verhoudingen in je bak te krijgen, moet je de bak indraaien of beënten met de inhoud van een goed draaiend filter.
Er is veel denitrificatie nodig als je (te) veel stikstofbevattend voer geeft (meestal dierlijk voer).

Als die potjes helpen, prima, maar onder normale omstandigheden (niet te veel dieren en matig voeren) zouden de natuurlijke bacteriën in je bak met gemak het werk moeten kunnen doen en heb je die potjes met bacteriën niet nodig. Dat is mijn mening en hoe ik het al vele jaren met succes doe.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 30 jan 2019, 19:38

bij mijn houden op gh+ lukte het niet , ook niet met de bladeren
en betere produktjes op natuur gebied , steeds als ik na jaar een jaar weer vraagtekens kreeg en weer kon wisselen op naaie bodems

ben toen omgegaan op storm en nitrifiseren , en sind,s dat nitrifiseren ging het als een gek .
maar kreeg ,weer dezelfde vlekken op garnalen en kleintjes gingen weer heen . {hemelend}

ben toen gaan zoeken hoe de meesters het deden in taiwan , en kwam nitrifiyng bacterieen tegen van , vissen kwekers , van guppy tot koi,s . deze bemesten de hobby ook .
en kreeg een , waas voor mijn oog , wat ik bij mieske zag ,heb ik nooit genomen . was niet nodig , en super duur .

onze lid , heb toen op A veel mooiere nitrificernde gevonden , en ik weet nu de cloe .
nitrificeer ik mijn hobby/stalletjes niet, na al die grote en verkeerde leren .

blijf ik ze wel houden , op groepje van 3 of 4 , dat zit in hun genen .van moeder

bemest ik nu mijn soil , zie ik de jonkie,s weer op de bodems leven , en niet weggedoken in mijn soil , om daar te sterven van te hoge ni en no , die ik niet kan meten , en zij wel .

dit gebeuren heb ik op Vivarium ook gezien .
van een jongen , die mij deze waas gaf , nitrificeerde, zijn beestjes die in de problemen zaten
daar zaten de garnalen van neo,s en cari, groepen op wazig water en kregen voer op nitrifiyng .
wat mieske mij ook verkocht .

een betere houden krijg je echt met bacterieen die gaan missen ,.en dat is 99% de nitrificatie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 31 jan 2019, 10:32

Nogmaals Jurn, bij jou werkt dit en is blijkbaar ook noodzakelijk. Blijf het dus vooral doen.
In mijn geval (en ik denk bij de meeste hobbyisten) is het niet nodig en dan is het alleen maar geldverspilling.

Mijn advies:
Ben je tevreden met hoe het in je bakken gaat zonder allerlei toevoegingen/middeltjes, ga ze dan ook niet gebruiken. Scheelt heel veel geld en rompslomp.
Ben je niet tevreden, probeer het dan uit. Helpt het, blijf het dan vooral doen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 31 jan 2019, 10:44

je moest eens weten hoeveel houders met mijn eerdere problems stoeien
waar ik kon verbeteren heb ik geleerd van meester VIN met STORM
als die al adviseert om te gaan nitrifiseren bij ??

het is maar net wat ik als houder van garnalen over heb , en dat is geen geld verspillen op nieuwe garie,s te halen
maar om beestjes te redden op een viese bemeste aquariumn met garnalen en bacterieen

en om dat gedrag te leren , is moeilijk te leren , en weet je dat eenmaal .........veel mooier om garnalen te houden en heb je rompslomp op tillen en onderhouden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 04 feb 2019, 01:34

Denitrificatie, vind voor zover ik weet, enkel plaats in zuurstofarme omstandigheden met andere woorden in delen van de bodem of filters met geschikte biomedia. In een sponsfilter die je vaak in garnalen bakken vindt lijkt me dat dit dus niet gaat snel gebeuren.
Onderstaande link maakt veel duidelijk:
Aquainfo.nl: Denitrificatie

Ik vraag me dan ook af hoe deze producten daar in zouden kunnen helpen?

Aquainfo.nl: Van Ammoniak naar Nitriet = Nitrificatie

Quote uit bovenstaande link:
De juiste pH
Ook de pH is van invloed op de bacteriën. Bij een pH tussen de 7,7 en 9,2 voelen de bacteriën die het ammoniak naar nitriet omzetten zich optimaal. De Malawi en Tanganyika bakken zitten dus goed wat dat betreft.Maar dat wil niet zeggen dat een zachtwaterbak met een pH van 6,5 dan in de problemen zou komen. In de onderstaande grafiek zien we dat de bacteriën dan nog maar 25% van hun max. omzettings capaciteit benutten. Bij een zachtwaterbak duurt het dus langer voor het nitrificeren op peil is gekomen (opstarten duurt langer) en er zijn grotere bacteriekolonies nodig om hetzelfde werk te verrichten.

Bij een pH van onder de 5,5 zien we dat de nitrificerende bacteriën er het bijltje bij neergooien en de nitrificatie naar 0% loopt. Betekent dit dan dat er dan geen ammoniak of ammonium meer wordt afgebroken? Nee, gelukkig niet. Anders zouden al die zachtwaterrivieren in het Amazone gebied ook zeer veel ammoniak e.d. moeten hebben, en dat is niet zo.
Het blijkt dat bij lagere pH’s andere bacteriën en schimmels de rol overnemen en zo wordt toch het ammoniak en ammonium weggewerkt. Maar dat gebeurd dan minder efficient en snel dan dat onze nitrificerende bakkies dat kunnen.
Ik denk dat daar het stukje over de relatie tussen de PH en de efficiëntie van de bacteriën misschien wel interessant is voor garnalenbakken.
Aangezien de PH in onze bakken vaak behoorlijk laag is, zouden de nitrificerende bacteriën minder efficiënt zijn.
Daarbij komt ook dat de meeste garnalenbakken het vooral van de bodem moeten hebben, daar sponsfilters praktisch gezien relatief weinig biologische filtering voorzien.

Misschien is het daar waar deze producten dan helpen, het ondersteunen van de bacteriën in de bodem en biofilm?
Er lijken alleszins veel forumleden te zijn met positieve ervaringen dus ergens moeten deze producten toch een invloed hebben?
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 04 feb 2019, 16:59

fff een proefje voor de houders met pil van nitrificerende bacterieen

sla deze tot moes , of net als hier met een vijzel .
neen een beetje stof tussen je vingers en begin te wrijfen

wat ruiken jullie uit de oertijd ??

doe dit ook US met een zilver stick/flack .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

heino
Contacteer:

Bericht door heino » 04 feb 2019, 21:09

:shrimp
Problemen met ziekten bij garnalen ? Ga naar :
http://forum.gek.nu/viewtopic.php?f=36&t=2100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 04 feb 2019, 21:28

op filmpie zien jullie mijn halve,, welkom nitrificerende bewoners,,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 17 mar 2019, 13:02

Deze link lijkt me ook wel interessant voor de mensen die Engels kunnen:
http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html

Nitrobacter will grow more slowly at the high pH levels typical of marine aquaria and preferred by African Rift Lake Cichlids. Initial high nitrite concentrations may exist. At pH levels below 7.0, Nitrosomonas will grow more slowly and increases in ammonia may become evident. Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state.

met google translate:

Nitrobacter groeit langzamer bij de hoge pH-waarden die kenmerkend zijn voor zeeaquaria en gewenst zijn bij Afrikaanse Rift meer cichliden. Er kunnen aanvankelijk hoge nitrietconcentraties zijn. Bij pH-waarden onder 7,0 zal Nitrosomonas langzamer groeien en kan toename van ammoniak duidelijk worden. Nitrosomonas groei wordt geremd bij een pH van 6,5. Alle nitrificatie wordt geremd als de pH daalt tot 6,0 of minder. Er moet voor worden gezorgd dat ammoniak wordt gecontroleerd als de pH bijna 6,5 ​​begint te dalen. Bij deze pH zal bijna alle ammoniak die in het water aanwezig is in de licht toxische, geïoniseerde NH3 + toestand zijn.
None of the Nitrobacteraceae are able to form spores. They have a complex cytomembrane (cell wall) that is surrounded by a slime matrix. All species have limited tolerance ranges and are individually sensitive to pH, dissolved oxygen levels, salt, temperature, and inhibitory chemicals. Unlike species of heterotrophic bacteria, they cannot survive any drying process without killing the organism. In water, they can survive short periods of adverse conditions by utilizing stored materials within the cell. When these materials are depleted, the bacteria die.

met google translate:

Geen van de Nitrobacteraceae kan sporen vormen. Ze hebben een complex cytomembraan (celwand) dat is omgeven door een slijmmatrix. Alle soorten hebben een beperkt tolerantiebereik en zijn individueel gevoelig voor pH, gehalte aan opgeloste zuurstof, zout, temperatuur en remmende chemicaliën. In tegenstelling tot soorten heterotrofe bacteriën, kunnen ze geen droogproces overleven zonder het organisme te doden. In water kunnen ze korte periodes van ongunstige omstandigheden overleven door opgeslagen materialen in de cel te gebruiken. Wanneer deze materialen zijn uitgeput, sterven de bacteriën.
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 17 mar 2019, 13:16

Ook deze link geeft weer aan dat de standaard nitrificatie bacteriën het niet goed doen bij een lage PH.

Afgaande op die info en die van Aquainfo.nl in mijn eerdere bericht is het mogelijk dat de droge producten die nitrificatie bacteriën bevatten wel heterotrofe bacteriën toevoegen die het nitrificatie proces op zich nemen.
Al zouden die wel een stuk minder efficiënt zijn dan de standaard Nitrosomonasbacteriën, maar wel werken bij lagere PH waarde die wij vaak nastreven in garnalen aquariua.
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 07 apr 2019, 21:36

Of het aantal bacteriën dat je toevoegt is zo hoog dat je alsnog het gewenste effect bereikt.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links