gedrag van garnaal

Vragen en kennis over filters, verwarming en andere aquariumtechniek kun je hier kwijt. Ook vragen over schoonmaak en waterverversen.
jurn
Partner

gedrag van garnaal

Bericht door jurn » 24 jan 2019, 10:20

als hobby,istje kijk ik vaak in mijn aquariums met loep

en zie vaak rare en mooie dingen
nu heb ik een vraag op voergedrag , na verder denken op natuur gedrag .

we zien graag dat ze eten en zwemmen .

is dat dat zien op grotere groepen die op voer duiken een aangeleerd iets wat wij willen zien
of een teken op tekort ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpatico
Moderator
Moderator

Re: gedrag van garnaal

Bericht door Shrimpatico » 24 jan 2019, 12:11

Het gaat telkens weer om de balans.

Garnalen zijn in een natuurlijke omgeving continu op zoek naar zowel plantaardig als dierlijk voedsel, wat in wisselende hoeveelheden aanwezig is.
De garnaal kan ook een tijdje overleven met weinig voedsel.
Daarom ook het volgende voedingsadvies:
1) voed de garnalen niet meer dan ze in 1 uur op kunnen eten
2) het voedsel (behalve blad en bijvoorbeeld soja stick) mogen niet blijven liggen anders vervuilen ze het water of de bodem
3) afhankelijk van de bezettingsgraad meer of minder voeren
4) altijd blad in je bakkie zodat er altijd wat te grazen is
5) Geef afwisselende voersamenstelling, ook 1x per week dierlijk eiwit
6) haal voedsel wat te lang blijft liggen er uit

Mijn conclusie is dan ook ook dat je meer moet voeren als het gevoerde eten snel op is.

Even een voorbeeld:
Een nieuwe bak opgestart met Storm middelen en veel alg en niet al te hoge bezetting kent een veel snellere groei van jonge garnalen als andere oudere bakken waar geen storm middelen zijn gebruikt en weinig algengroei is te zien.
Ik voer daar even vaak als in mijn andere bakken maar ik denk dat er toch meer groeizame bestanddelen in de bak met stormmiddelen zitten waarvan ze continu kunnen eten. Daar duiken ze ook wat minder snel op het toegevoegde voer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 24 jan 2019, 13:15

waaom wel blad ? komen daar bacterieen die nitrificeren ?

hier liggen soms geen bladeren en kwamen er ?

even een voorbeeld , op mijn houden
in opstart met 4 bakjes gebruik ik storm , volgens VIN zijn verzorgen
in 2 bakken soil van JB EN L in 2 van hel en p , en zag verschil op houden komen
heb in deze 2e de nitry verhoogd ,en kwamen tot behoren .
en doken nergens meer op als eerder , een wirwar wat zocht op wat ze misten .

deze 2 groepen lopen nu op een hele hoge US en GH kh =0 gebleven en ph op 6 en 6,5
dat vind ik zo raar , dat ze hier beter op leven , als eerder met gh+ te spelen en wissels gaan maken .

verzuude r ik eerder mijn soil,s door al die wissels , om de ph te laten stijgen na een jaar .

hier blijfen de soil,s tot heden op beloofde hangen , na mijn nitrifiyng overstap .

wippen er nooit meer garnalen uit die op zoek gaan naar ander water { mierengedrag}
ook weer een domme denken of toch ook niet .

vaak gaan dieren op zoek waar niks meer te beleven valt , en verlaten de groep , om water te vinden, vinden ze dat ,gaan ze terug ,{ ff op mijn topic kijken filmpje van jolanda de garnaal }
wat ik daar nu vaak zie zijn 20 garnalen ??? doorgeven van {mierengedrag}

voor mij een weer een ?? , waarom wipte mijn garnaal eruit , om water te zoeken ?
en dan weer terug keren , dat keren lukte hem niet . wegens mijn aquarium waar ik hem hield op verkeede water zonder gezonde nitrificatie bacterieen ,wat moeder natuur wel voor hem regelde .

ik vul en ververs nu veel anders , als waar ik mee begon in opstart fase,s
het verversen doe ik nu 1 x in de week op 1 of 2 liters , en kijk naar gedrag van diertjes
doen ze iets ,wat niet hoort in hun leven , extra chinees in mate geven , in goud ,of de vebeterde zilveren zakje .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 24 jan 2019, 16:45

gedrag op volkje , via wolkje kan ik zien of ze genoeg stofjes bezitten , duiken ze niet meer op deze tabet . hebben ze genoeg op mijn houden .

de walnoot/moerbei snippers gaan op de plekjes komen waar de kleintjes heersen{ ,bodem}

de kleur vitaminen komen uit korrels van een kweker uit china ,maar in holland gekocht .

de gedroogde huidjes van een waddenzee garnaal geven de chitinnen
de chinees zit in mindere mate verwerkt in deze wolkje , geeft hier de nitrifisatie

en krijg ik weer een teken van verkeerd gedrag , voer ik weer een wolk op mijn volkje
of voeg een tabletje met nitrififcatie toe in mijn aquarium ,of prop hem in mijn spons na uitknijpbeurt,
en blijf het gedrag in de gaten.

.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 24 jan 2019, 16:55

"tabletje met nitrificatie" wat zijn dat Jurn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 24 jan 2019, 18:12

TonHageraats schreef:
24 jan 2019, 16:55
de tabletjes met nitrificerende zijn de bacterieen die in nitrufiyng opgelost zitten op stinken .
zitten verwerkt in de chinees ,in gouden zakje .en de nernieuwde zilveren ??

?? zet ikke weer , omdat er meer nitrieten in motten {mijn denken }
op volle aquariums met mossen en planten ,krijg je vaak die rare onstabiel ??
en moet je kijken op gedrag van diertjes , misschien is die taiwanner ook snuggerder geworden ?? om mij weer blijer te maken :blozen

waar ik nu mee google is voogle en de bekende filter media
voogle is puur natuur ,en moet visjes een betere slijnhuid geven etc etc
en zoder verversen ?? zitten daar weer mijn rare denken ??

filkter media van bekende die niks wil zeggen ?? wat wel mot volgens mij ??
deze geeft precies dezelfde kleur op oplossen met dat tabletje van A :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 25 jan 2019, 06:07

Ja jurn vind het ook heel raar dat er niets op de fles staat van het filtermedium .
Kan ook nergens vinden waar het wel staat wat de ingrediënten zijn van het filtermedium.
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 25 jan 2019, 09:21

Erna E schreef:
25 jan 2019, 06:07
Ja jurn vind het ook heel raar dat er niets op de fles staat van het filtermedium .
Kan ook nergens vinden waar het wel staat wat de ingrediënten zijn van het filtermedium.
ik heb een wel een vermoeden ,

en vind het een raar iets , wel waarschuwen op , gevaar bij kinderen .
je zal maar in vlugge japie zijn ,die dop vergeten , en kid,s of gekke opa hier neemt een slok{je}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gpatton

Bericht door gpatton » 25 jan 2019, 22:53

jurn schreef:
24 jan 2019, 18:12
TonHageraats schreef:
24 jan 2019, 16:55
de tabletjes met nitrificerende zijn de bacterieen die in nitrufiyng opgelost zitten op stinken .
zitten verwerkt in de chinees ,in gouden zakje .en de nernieuwde zilveren ??

?? zet ikke weer , omdat er meer nitrieten in motten {mijn denken }
op volle aquariums met mossen en planten ,krijg je vaak die rare onstabiel ??
en moet je kijken op gedrag van diertjes , misschien is die taiwanner ook snuggerder geworden ?? om mij weer blijer te maken :blozen

waar ik nu mee google is voogle en de bekende filter media
voogle is puur natuur ,en moet visjes een betere slijnhuid geven etc etc
en zoder verversen ?? zitten daar weer mijn rare denken ??

filkter media van bekende die niks wil zeggen ?? wat wel mot volgens mij ??
deze geeft precies dezelfde kleur op oplossen met dat tabletje van A :hihi :hihi
kun je het proberen uit te leggen dat iedereen het snapt wat zijn die tableten ( zet er een link bij) en je doet geen water verversen das allang bekent bij kwekers je houw the ppm op een bepaald lvl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 25 jan 2019, 23:49

okee, nog 1 keertje dan .

heb jaren water lopen wisselen op ni,no, kh,gh, ph, bij garnalen .
en kocht weer nieuwe grond { soil}

bij garnalen , zit het leven net even anders als bij visjes .
garnalen leven op de grondjes van soil tot grind .
en wisselen op eerdere is niet gezond voor hun eco skeletjes .

door de mossen en planten en poepjes en voertjes ,komen er problemen met de tijd van weken of jaartje . en kunnen de garie,s weer gaan hemelen of geven geen nawas meer
omdat het osmose water of kraanwater word verzadigd door gh zoutjes/mineraal .of vieze kraanwater . of wortels die liggen te rotten , of voer wat verzuurd ,wat garie,s niet vonden en ik niet zag liggen ,omdat die vraatzucht het in mos ,liet slingeren .

door deze rare problemen krijg je hele kleine ni en no in en bij de bodems . die de oxidator net niet kan bereiken , en zitten daar net een paar garie,s op stroom van nitriet ,weg garie.
zitten er in die soil,s net een nieuwe worp jongen , te spelen of te eten van micro organismen
die wij als blaadjes dumpen , weg jonkie,s .

en daar is die chinees in zicht met nitificeren , nitrficatie is in een garnalen bak echt wel nodig , als bij visjes , visjes veraden het vaak wel door naar boven te zwemen en lucht te happen .
garie,s wippen meer :hihi .{ mijn kijk op bodebewoners}

de nitrifiyng van meester VIN ,heb mij op deze mannier op denken gekregen

ga maar us googlen op , nitrifiseren , daar leer je meer dan mijn getik .

dan kunnen de voertjes die eerder na 10 minuten op moest wezen lekker voor de garie,s blijfen liggen , en vreten ze het toch niet operdepop , komt nitri dit nitrificeren , en heb je mooie micro organismen voor de kleine garie,s die in soil spelen of groot proberen te worden voor houden , en dat ben ikke dan :hihi :hihi

de hobby GEK leert steeds meer op mijn rare denken soms , maar denk dat mijn overstap op STORM van VIN , hier veel goeds heb achtergelaten

voor nitrifiserende bacterieen , bij sponors www.onlineaquariumspullen of www.shrimpparadise.com deze hebben de mooie monsters in nat en droog

bij A zit het in de gouden en zilveren zakje , en in eenpillen bakje , deze namen noem ik niet dat is reclame .

en ikke blijf naar de algen en de garie,s loeren , het gedrag van een garnaal ,zegt meer dan wissels maken . dit scheelt weer poen op water draaien .en gh zout :knipoog
Laatst gewijzigd door jurn op 26 jan 2019, 00:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gpatton

Bericht door gpatton » 26 jan 2019, 00:06

jurn schreef:
25 jan 2019, 23:49

door de mossen en planten en poepjes en voertjes ,komen er problemen met de tijd van weken of jaartje . en kunnen de garie,s weer gaan hemelen of geven geen nawas meer
omdat het osmose water of kraanwater word verzadigd door gh zoutjes/mineraal .of vieze kraanwater . of wortels die liggen te rotten , of voer wat verzuurd ,wat garie,s niet vonden en ik niet zag liggen ,omdat die vraatzucht het in mos ,liet slingeren .

door deze rare problemen krijg je hele kleine ni en no in en bij de bodems . die de oxidator net niet kan bereiken , en zitten daar net een paar garie,s op stroom van nitriet ,weg garie.
zitten er in die soil,s net een nieuwe worp jongen , te spelen of te eten van micro organismen

en daar is die chinees in zicht met nitificeren , nitrficatie is in een garnalen bak echt wel nodig , als bij visjes , visjes veraden het vaak wel door naar boven te zwemen en lucht te happen .

dan kunnen de voertjes die eerder na 10 minuten op moest wezen lekker voor de garie,s blijfen liggen , en vreten ze het toch niet operdepop , komt nitri dit nitrificeren , en heb je mooie micro organismen voor de kleine garie,s die in soil spelen of groot proberen te worden voor houden , en dat ben ikke dan :hihi :hihi

de hobby GEK leert steeds meer op mijn rare denken soms , maar denk dat mijn overstap op STORM van VIN , hier veel goeds heb achtergelaten

voor nitrifiserende bacterieen , bij sponors www.onlineaquariumspullen of ww.shrimpparadise.com deze hebben de mooie monsters in nat en droog

bij A zit het in de gouden en zilveren zakje , en in eenpillen bakje , deze namen noem ik niet dat is reclame .

en ikke blijf naar de algen en de garie,s loeren , het gedrag van een garnaal ,zegt meer dan wissels maken . dit scheelt weer poen op water draaien .en gh zout :knipoog
bedankt en lekkeren avond nog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 26 jan 2019, 00:12

gpatton schreef:
26 jan 2019, 00:06
jurn schreef:
25 jan 2019, 23:49

voor nitrifiserende bacterieen , bij sponors www.onlineaquariumspullen of ww.shrimpparadise.com deze hebben de mooie monsters in nat en droog

bedankt en lekkeren avond nog
graag gedaan , daar zijn wij gek voor geworden :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 28 jan 2019, 10:48

Ook ik heb het hele internet afgezocht naar de samenstelling van Filtermedium. De meesten zeggen dat het water met zeoliet is en niks meer, sommigen beweren dat er ook actieve kool inzit. Maar concreet vind je dus idd niks. Feit is wel, dat het werkt, hier althans. Een 7-tal maanden geleden begon ik ermee, in mijn 3 bakken. Alles verliep prima, veel zwangeren, veel kleintjes etc. 2 maanden geleden bleven voor de eerste keer taiwan bee babies leven etc. 6 weken geleden startte ik 2 nieuwe bakken op en ik ging dit doen met bacterien. Toen kreeg ik het in mijn hoofd om dat ook in mijn bestaande bakken te gaan doen bij wissels, alsook shrimptrace toe te voegen. Aangezien filtermedium in eerste instantie stoffen eruit filtert, bedacht ik me dat dit niet samen kon, dus ik liet het achterwegen. Na 2 weken ong verdwenen mijn taiwan bee kleintjes, toen ook de mixen en zelfs de scr die het altijd goed deden. Iets erna begonnen er ook grote garnalen te sterven in alle bakken. Mijn oppervlakteplanten groeiden de bakken uit, dit had een teken moeten zijn! Afijn, veel ellende, tot ik bedacht dat het alleen maar het stoppen van filtermedium kon zijn. Gelijk een volledige dosis erin gedaan en vanaf toen elke week (ipv elke 2 weken 10%) beginnen wisselen, met filtermedium. Kleintjes zijn weg, niks zwanger meer en nog af en toe een dode garnaal, maar het kwaad was al geschied en nu lijkt het op te knappen. Ze zijn weer levendiger, zwemmen weer lekker etc. Zeker na een wissel. Nu heb ik zeoliet en montmoroniliet besteld en daar heb ik gisteren de eerste keer mee gewisseld. De garnalen waren na een paar uur ERG tevreden!! Het plan is om dit elke week te doen en 1 keer per maand een volledige dosis filtermedium toe te voegen ipv elke week naar wisselwater (zoals zij het ook aangeven). Hoop dat alles weer op de rit is nu! Wordt vervolgd.........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 jan 2019, 13:52

met kool lijkt mij niet ,deze maken alle goeie weer kapot

filter media of nitrfiyng zijn zoutjes ,die veel beestjes nodig hebben om te verschalen of om slijmhuidjes op peil te krijgen , bij garie,s doen ze dit met zoutjes die uit aluinen word gewonnen , deze zitten verstopt in de diepere lagen van azie, 5 milionnen

filter medium bezit de lagere zoutgehalte ,wat vaak net te weinig is om soil weer op peil te krijgen .
vroeger en nu nog worden zeezoutjes gebruikt om slijmhuid ziekte,s op te lossen
en moet je weer stoppen als visje weer lekker zwemt

op soil,s zitten deze verstopt in rollen van balletjes wat soil genaamd word , na verloop van maanden raakt de soil uitgewerkt door steeds te wisselen , deze vullen wij weer aan met gh+ of andere zout om geleidsbaarheid te bereiken , maar vaak door us laag te houden gaan de ?? komen
en gebruik je dan de betere nitrificatie zouut , trekken ze de jasjes uit , omdat ze net een tekort hebben .
en dat zie je alleen bij hun gedrag ,of krijgen zwarte plekjes , jasje zit dan te strak om eruit te springen .

daarom hoeven ze niks te vermelden op informatie , zeezout is niet gevaarlijk , maar je word er hondsberoerd van , en diertjes worden beter.

heb informatie van een arts gekregen . omdat ik wilde weten waarom geen info op etiket
en wel een bijtend kruisje . dat is dus zout , en gaan ze spoelen :is goed :is goed.

mijn motto voor 2019 , zie jij je garie,s in een vlekkenvel of bewegen ze niet , geef nitrifiyng in flake of tablet , flesje of korrel , heb je meer lolle als houder .

maar let wel op hun gedrag , gaan ze weer lekker tekeer , nitrficeer dan niet meer , maar met mate

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Bericht door Nhabira Nathalie » 28 jan 2019, 17:18

Ik heb heel veel opgezocht en de beslissing om zeoliet (wat zeker in filtermedium zit) en montmoriniliet te gaan gebruiken op ervaringen van anderen, maar ook bv omdat het in de csf voeding taimix zelfs toegevoegd is. Geen slecht woord over de bacterien die me deden stoppen met het filtermedium overigens, ik heb wss te veel gevoerd en te laat ontdekt dat het fout ging! Ik had nl geen buffer meer door het filtermedium niet meer te gebruiken. Ik voer momenteel niet, ze hebben blad. Ik heb nu de SF biopowder en zal dat ook een keer per week een mespuntje toevoegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 jan 2019, 21:03

met mijn houden ,heb ik dat ook allemaal geprobeerd .
kocht alles om ze beter te krijgen op nawas , de ouders bleven leven en zag af en toe een jonkie .
met die brokken zeoliet of poeder bereikte ik niets , alleen maar bruine plekken
wat volgens mij oxideert met mijn zuur wat ik bleef meten op US uit de apperaat .

hier kwamen de garnalen beter tot behoren na Storm te gaan gebruiken .
maar kreeg weer problemen , de kleintjes verdwenen weer als vanouds of de ouders kregen rare plekken , deze vervel probleem heb ik opgelost , door iets meer nitrifiyng toe te voegen
en later met die gouden , en de vlekken verdwenen na de vervel , hier zaten mijn vraagtekens al op nitrifiseren , dat weten jullie al wel .

en heb nu met die nitrifiserende zoujes bacterieen ,de soil weer op gang ,
deze soil van 3 merken , werken weer als in begin. mijn denken zit in die soil , die werkt maar enkele maanden , als die mineralen daar weg zijn komen de garie,s in de problemen
en voeg ik steeds te weinig op gh+ toe , want mijn zuur botst steeds met zacht gedraaid water , en sterven steeds die belangrijke ., en nitrifiseer ik die met meer nitrifiyng
of met gouden en zilveren . en zie ik ze weer sloompjes worden werp of gebruik ik de pil die storm ook heeft in zijn doosje , alleen komt deze van A , ook 100% voor zoet en zout .

het gedrag van mijn beestjes is beter om in de gaten te houden ,dan eerder die te vele wissels .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 29 jan 2019, 18:11

vaak zie/zag ik garnalen met vlekken { zwarte verkleuren }
daar begint het vaak mee,.
en gaf ik de verkeerde spullen , spullen om schalen te versterken
domdomdom , hier moeten ze juist de prikkels krijgen die wij met gh+ verzorgen
en zit er te weinig GH+ na verloop der maanden , moet de gouden tablet of zilveren dit herstellen .
maar omdat ze al vlekken tonen , {zwarte verkleuren} moet er ingegrepen worden ,anders gaan ze dood ,net als in de vissenkom met goudvisjes .

komt hier de pil met regulerende in oplossen , krijgen ze een prikkel, en gaan als gekken speren

wat je ook vaak ziet als je bak nieuwe bewoners krijgt , vaak vind je wel een velletje of ziet de eerste zwangeren .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Aquariumtechniek en -onderhoud”