Hoe selecteer ik nu? Domme fout

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Yilleke

Bericht door Yilleke » 24 okt 2016, 12:48

Afbeelding

Van een kennis heb ik een aantal blue bee's gehad, van dezelfde kennis heb ik ook black sakura's gehad die helaas meer bruin dan zwart zijn. Deze heb ik allemaal in dezelfde bak gedaan met het idee dat als beide groepen het goed deden ik ze zou scheiden. Inmiddels heb ik een ingedraaide bak en wil ik gaan scheiden. Nu kom ik erachter dat ik een hele domme fout heb gemaakt. De blue bee's kunnen nl ook bruinig zijn. Weet iemand een trucje om toch het verschil te kunnen zien? Moet de bruinige bee bv toch het streeppatroon hebben? De volwassen gari's zijn inmiddels gescheiden maar op de foto zie je een aantal baby garnalen waarvan ik van 1 duidelijk kan zien wat het is maar de bruine zijn voor mij allemaal hetzelfde. Ik heb begrepen dat bee en sakura niet kruist, klopt dat? Kan ik wachten tot ze groot genoeg zijn om het verschil beter te zien zonder dat ik een bak met rare kruisingen krijg?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 24 okt 2016, 17:59

De vrouwtjes van de Blue Bee hebben witte streepjes. De andere zijn Neocaridina's en hebben geen witte streepjes.

Ze kruisen inderdaad niet.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Bericht door Yilleke » 24 okt 2016, 18:06

Dus alleen de vrouwtjes hebben streepjes en zijn wat blauwiger? Klopt het dan dat de mannetjes bruin zijn? Met of zonder streepjes? Het vervelende is dat ik een bak vol jonge gari's heb en niet weet wat het is. Mijn "black" sakura's zijn ook niet zo black, het lijken meer chocolat sakura's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 00:06

totaal zwart bestaat niet. zwart waar ook voor gebruikt bestaat altijd iit zeart plus ondertoon.Dus bruin zwart, rood zwart ,blauw zwart en paars zwart.

Sakura zwart daar is toch een schema ergens waar alle meocardina s op staan en je kan zien waar welke uit ontstaan is?

Een kennis van mij heeft blauwe neocardina s waaruit opk enkele zwarte en bruine zijn gekomen.
Uit een echte blauwe lijn, diep blauw.

Dus tja ik denk dan vanuit die wetenschap zou ook bruine kunnen komen uit zwarte sakura s ?

Ik denk even hardop mee hoor. :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 00:08

oh euhm sorry oud topic maar als naslag misschien interessante discussie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 14 sep 2017, 11:06

oude topic,s weer naar heden zetten is ook goed , soms verwateren mooie topic,s .
en is het leuk ,hoe de hobby garnaal aangepakt of opgelost is :tapup :tapup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 14 sep 2017, 12:49

oh oo dat mag op dit forum wel?
Ik ken ook forum s waar dat absoluut niet mag en je altijd een nieuw topic moet starten.

Ja dat is ook heel boeiend vind ik. Van elkaar maar ook van hoe zaken uiteindelijk gelopen zijn leer je veel.

En aangezien ik natuurlijk de Blue velvet ook zal moeten uitselecteren, had ik al heel wat bekeken en doorgespit over waar ze precies uit vandaan gekweekt zijn en wat anderen aan verschillende kleuren, of extreem donkere of erg lichte, rilli varianten...je kunt van alles hebben wat afwijkend uit een bevallende garnaal als ukkies komt zetten.

Ik hoorde van een andere hobbyfokker dat de bloodymary niet vanuit vuurtjes gelijk komen maar vanuit de zwarte of bruine sakura.

Dat is toch fascinerend hoe het rood dan na z on donkere kleur opeens veel sterker uit komt zetten.

Ik heb inmiddels het topic met schema van de wildkleur gevonden met alle gekweekte kleursoorten en waar vanuit ze komen.

Denk ook dat meer hobby kwekers of enthousiaste hobby garnalen houders minder snel opgeven bij afwijkende kleuren in hu garnalengroep als je ze bijv.
tijdens zoiets ams Vivarium een korte maar duidelijk en met een printje of mogelijk een poster aan te schaffen van de zeg maar kleuren stamboom van de davidii en in z on korte workshop max. 20 minuten ( wil die trouwens mochten mensen daar ook echt brood in zien en het meer is dan mijn spontane gedachtes hih..wie weet zit ik mis met wat handig en nuttig is hoor) maar z on workshop zeg maar kort uitleggen waarom je afwijkende kleuren zult zien, welke manieren er zijn om dat te beperken of juist te benutten. En daardoor ook minder vaak bleke vuurtjes aan beginners verkocht worden ,het ook tegelijk de kwaliteit van de familie davidii neocardina s mooiere kweekgroepen krijgt, daardoor stabielere kleurgradaties hebt.

Enfin brainstormen. Beginnen met er over te discussieren en leren van elkaar hier op het forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 20 sep 2017, 09:03

Het moeten van selecteren is altijd een leuke discussie. Ik heb altijd te hoeren gekregen dat je zelfs vuurtjes moet selecteren, maar uit eigen ervaring blijkt dat niet nodig te zijn. Als je met een vrij rode groep begint, blijven ze gemiddeld ook die rode kleur (zelfde intensiteit) houden na vele generaties. Uiteraard heb je dan ook dieren die vrijwel kleurloos zijn, maar ook dieren die knal rood zijn. En die middelen elkaar uit.
Wil je alleen extreem gekleurde dieren, dan zal je inderdaad altijd moeten selecteren.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 sep 2017, 09:15

Schorpioen er staat een fout in je bericht, het moet horen zijn :thumbsup
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 20 sep 2017, 09:26

hmmm ik heb anders genoeg vuurtjes groepen gezien bij wie het echtcnodig bleek je anders steeds blekere vuurtjes kreegen ze waren niet toevallig enkel mannetjes ook de vrouwelijke nakomelingen werden steeds bleker.

En bij de blauwe heb ik dit steeds opnieuw internationaal ook in Engeland en van veuenden in de VS..heb er tijd op college gezeten in Arizona..met zo goed zowel over vuurtjes in welke gradatie ook als blauwe welke gradatie ook gehoord.

En ook zelf kunnen zien.Dus tja het staat er als waarschuwing vaak vij bij verkoop maar het idd het bewijs gezien. Dus......tja.
Jet is ook logisch.als je mindere kleur kruist met felle kleur xwak je de felle af en met geluk krijg je aantal donkere en lichte.Niet selecteren? dan heeft de lichte kans een andere lichte te bevruchten.En krijg je in verhouding meer lichtere en aangezien ze allemaal uit wildvorm komen..steeds meer risico op kweken door de lichte gatnalen erbij.

Ik heb een blauwe groep die nooit met andere soorten gezeten heeft...ik heb de blauwe soort daf zo donker is dat de soort donkerder zwart is..wat klopt ik heb ook zwarte en bruine erbij zitten.
Waar ze uit vandaan komen.laat je die erbij zitten als volwassen optimaal gekleurd al...dan heb je meer kans als die 2 met een blauwe of ook met een zwarte of bruine kruisen je steeds meer zwarte en bruine krijgt.
Vuurtjes komen uit wild kleur dus natuur zal zonder selecteren daar naartoe kweken met enige 2 andere zaken dat vuurtjes aantql gradaties hebben waar je evt. eerst in terecht komt voor er merkbaar kleurverschil is maar wel in welke gradatie deze behoort.
Met 2de dat bloodymary uit zwarte sakura schijnt te komen dus je dan eerder donkerder rood zylt zien terugkomende naar de zwarte staat.
lekker ingewikkeld he?

Dan als degene voor je ze in een mixbak had heb je geen enkel garantie ...want dan kan er elke kleur opeens weer uit komen en heb je geen true red sakura van welke gradatie ook.

Ik zal ook nooit kopen van mensen die mixen met de davidii.Niet als ik 1 bepaalde kleur wil hebben.
Als ze gewend zijn selecteer ik bruin en zwart er als eerste uit.
Als de groep zichtbaar lichter word selecteer ik door om mijn gewenste donkere soort blauw te bepalen
.het stoort mij niet het is eerder een utdaging!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”